Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Eten en drinken tijdens zwangerschap

<<

Linnie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1945

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:52

Woonplaats: Goeree Overflakkee

Bericht 19 Nov 2013 11:29

Eten en drinken tijdens zwangerschap

Ik lees veel dat je op moet passen met dierlijke vitamine a, dat zit ook veel in bakboters en vloeibare boters.
Gebruiken jullie een alternatief? Ik heb namelijk navraag gedaan in de supermarkt, en het enige wat er uitkwam was roomboter bak en braad zonder de vitamine a.
Ook drink ik graag koffie, maar ik beperk mezelf nu tot 2 kopjes per dag. Ik dronk 4 soms meer kopjes op een dag. De koffie op mijn werk drink ik niet meer, aangezien bepaalde mensen hem te sterk maken. Heb ook gezocht naar caffeine vrije thee, ik weet dat die er is, maar kon hem niet vinden.

As zaterdag gaan we ook uit eten met mijn ouders, en normaal dronk ik graag cola maar drink dat nu ook niet meer, ga nu over op water of appelsap, hopelijk valt het niet op haha.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem 82

Bericht 19 Nov 2013 11:35

Re: Eten en drinken tijdens zwangerschap

Ik gebruik sowieso bijna nooit bakboters. Eigenlijk altijd zonnebloemolie of olijfolie. Sommige dingen moet je inderdaad voorzichtig mee zijn, koffie en cola kunnen bijvoorbeeld wel, maar niet te veel op een dag.

Wat dat betreft heb ik geluk, koffie drink ik sowieso al niet (dan gaan mijn darmen op tilt) en cola drink ik maar af en toe een glaasje van. En dat kan best, je hoeft volgens mij cola niet helemaal te laten staan, af en toe een glaasje mag best.

Verder kan je op de site van het voedingscentrum een goede lijst vinden van wat wel en niet mag en hoeveelheden.
<<

Anoniem111

Bericht 19 Nov 2013 11:48

Re: Eten en drinken tijdens zwangerschap

Je moet inderdaad uitkijken met vitamine a, maar ik denk niet dat je boter zonder vitamine a moet gaan gebruiken hoor. Je gebruikt natuurlijk maar weinig boter op een dag en er zit niet heel veel vitamine a in boter. Wel zeggen ze dat je beter geen lever kunt eten en maximaal 1 boterham per dag met leverpastei of leverworst o.i.d. in verband met de hoeveelheid vitamine a die daar in zit. Eieren zit ook vitamine a in. Je moet vooral uitkijken dat je dus niet én een eitje, én leverworst op brood eet op één dag.

Koffie en cola kun je wel gewoon drinken, maar niet teveel. En qua thee: in rooibosthee zit geen cafeïne.
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:09

Bericht 19 Nov 2013 11:50

Re: Eten en drinken tijdens zwangerschap

Waar je mee op moet passen is vitamine A zoals pate/smeerworst. maar af en toe kan geen kwaad. boter op brood gebruik ik gewoon.
Verder mag je best wat cafeine, de hoeveelheid die in thee zit is erg laag vlgs mij.

En verder kan je het schema van het voedingscentrum gebruiken.
M:21072011
J :08012014
<<

Anoniem25

Bericht 19 Nov 2013 11:50

Re: Eten en drinken tijdens zwangerschap

Op het voedingscentrum staat inderdaad een duidelijke lijst.
Er zijn maar weinig dingen die écht niet mogen (roken, alcohol, drugs, rauw vlees, rauwmelkse kazen), maar er zijn dingen waarmee je gewoon moet opletten dat je er niet te veel van gebruikt (zoals leverworst, koffie, zwarte thee). Een keer een glas cola met uit eten gaan kan best, en dan doe je er gewoon wat langer mee. Als je maar niet elke dag een fles cola weg werkt.
<<

Anoniem193

Bericht 19 Nov 2013 11:52

Re: Eten en drinken tijdens zwangerschap

Ik zou de touwtjes een beetje losser laten. Zoals Aimee zegt, het meeste kan best wel, maar met mate.
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:20

Bericht 19 Nov 2013 11:53

Re: Eten en drinken tijdens zwangerschap

Niet te druk over maken hoor! Zolang je alles met mate eet is er niets aan de hand.

Het enige wat ik echt niet at was rauw vlees/rauwe eieren, gerookte zalm en natuurlijk geen alcohol. varkensvlees eten wij eigenlijk nooit.
Ik drink echt nooit cola, maar aan het begin van mijn zwangerschap wel ivm de misselijkheid. koffie vond ik tijdens de zwangerschap vies, dat scheelt alweer.

Maar alle vruchtenthee, rooibos en nog heel veel meer soorten bevat geen theïne. En je hebt ook theïne vrije 'gewone' thee, die ligt bij ons in het Zonnatura schap.

Ik maakte me niet druk om bakboter, wij gebruiken meestal gewoon olie.
<<

Anoniem144

Bericht 19 Nov 2013 11:54

Re: Eten en drinken tijdens zwangerschap

Waarom Cola en sterke koffie laten staan? Je kunt het toch met mate drinken? Je moet jezelf ook niet onnodig te veel gaan ontzeggen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 19 Nov 2013 11:59

Re: Eten en drinken tijdens zwangerschap

Je hoeft niet ALLES te laten staan waar vitamine A inzit, sterker nog, je hebt vitamine A gewoon nodig. In sommige producten, zoals lever, zit gewoon erg veel vitamine A, veel meer dan je nodig hebt, en dat is niet goed als je zwanger bent, maar je hoeft niet op een soort vitamine A-arm dieet te gaan, dat is wel heel overdreven. Die bakboter kun je gewoon gebruiken.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Patsy

Bericht 19 Nov 2013 12:04

Re: Eten en drinken tijdens zwangerschap

Idd koffie en cola met mate, je kunt best eens een paar glazen cola drinken, bijvoorbeeld bij het uit eten gaan. Je moet geen liters gaan drinken. Ik probeerde maximaal 2 koppen koffie per dag te drinken, maar lustte al snel geen koffie meer (behalve nespresso). Bij Ah hebben ze thee van het eigen merk waar heel duidelijk op staat of er theïne in zit, maar gewone thee mag je ook, maar ook hier geldt, geen liters per dag. Dat je beter geen boter zou mogen gebruiken komt mij totaal niet bekend voor. Wij gebruiken altijd olijfolie, maar het lijkt me dat je met bakken in boter maar heel weinig ervan binnenkrijgt.
<<

Linnie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1945

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:52

Woonplaats: Goeree Overflakkee

Bericht 19 Nov 2013 12:09

Re: Eten en drinken tijdens zwangerschap

Thnx meiden, ik heb weer wat geleerd. Ik weet dat je vitamine a nodig hebt, maar het zit bijvoorbeeld ook in worteltjes en die mag je eten hoeveel je wilt. En dat van de cola wist ik niet zeker.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 19 Nov 2013 12:13

Re: Eten en drinken tijdens zwangerschap

Ja, dat klopt, maar je mag ook gewoon wel dierlijke producten met vitamine A. Als je per ongeluk een keer een boterham met paté en een eitje hebt gegeten of twee boterhammen met paté dan is er nog geen man overboord. Het gaat erom dat je beter niet zes boterhammen met paté per dag moet gaan eten, of lever bij het avondeten.

Overigens at mijn tante toen ze net zwanger was van mijn neef geloof ik zes blikjes leverpastei per dag. Toen was nog niet bekend dat het slecht was en mijn neef is gewoon gezond. Natuurlijk is het wel ergens op gebaseerd en is het goed dat ze nu weten dat je het beter niet kan doen en natuurlijk hou je je daar dan aan, maar je hoeft niet bang te zijn dat de baby acuut gevaar loopt als je een keer per ongeluk teveel vitamine A hebt gegeten. Het is gewoon gezonder als je matigt.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Uiltje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 766

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:01

Bericht 19 Nov 2013 13:49

Re: Eten en drinken tijdens zwangerschap

Linnie gefeliciteerd met je zwangerschap ! :)

Mij werd aangeraden 1x in de week smeerworst te eten, en voor mij een straf want ik at voor de zwangerschap graag beschuiten met leverworst .
Verder gewoon met mate gebruiken :)
<<

Anoniem 42

Bericht 19 Nov 2013 13:51

Re: Eten en drinken tijdens zwangerschap

Cola mag je volgens mij bijna onbeperkt drinken want zoveel cafeine zit daar helemaal niet in. Ik heb op doktersadvies zelfs liters weggedronken omdat dat soms het enige was dat ik binnen kon houden (zelfs ORS niet) en de misselijkheid ook wat drukte.
<<

Anoniem16

Bericht 19 Nov 2013 14:09

Re: Eten en drinken tijdens zwangerschap

Sinds wanneer ook alweer vloeibare boter??

Ik heb vrijwel alles gewoon gegeten en gedronken hoor, niets rauw en alcohol maar voor de rest... Ik vind het soms wel erg ver gaan hoor wat je allemaal niet zou mogen hebben.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:34

Bericht 19 Nov 2013 14:18

Re: Eten en drinken tijdens zwangerschap

Ben het eens met Printje.
Gewoon met mate eten en drinken en vooral je gezonde verstand gebruiken.
Vaak moet je van bepaalde dingen absurde hoeveelheden eten voordat het effect heeft.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

CCC

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:58

Bericht 19 Nov 2013 14:30

Re: Eten en drinken tijdens zwangerschap

Ik heb ook vrijwel alles gegeten behalve rauwe producten, alcohol en heb ipv light producten de normale producten genomen. Ik dronk ook liters cola weg trouwens...
<<

Anoniem75

Bericht 19 Nov 2013 15:18

Re: Eten en drinken tijdens zwangerschap

Het enige wat ik echt laat liggen is rauw vlees en vis, alcohol, energie drankjes en van die aparte kazen. De rest waar ik over twijfel eet en drink ik met mate. Koffie bijv. maar 2 koppen per dag.
<<

Posh

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 203

Geregistreerd: 29 Okt 2013 15:51

Bericht 19 Nov 2013 16:01

Re: Eten en drinken tijdens zwangerschap

Ooh La La! schreef:Ben het eens met Printje.
Gewoon met mate eten en drinken en vooral je gezonde verstand gebruiken.
Vaak moet je van bepaalde dingen absurde hoeveelheden eten voordat het effect heeft.


Idem.
The only thing that matters is what you've given me; Unconditional Love.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers