Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Merknaam vs stofnaam medicatie

<<

Anoniem307

Bericht 25 Okt 2019 15:35

Merknaam vs stofnaam medicatie

Hebben jullie verschil in medicatie als het om stof- en merknaam gaat?

Zelf heb ik lange tijd merknaam Prozac gehad. Dat ging echt geweldig. Ik knapte enorm op en was een paar weken geleden op het punt om therapie te beëindigen. Vanaf dat moment veranderde mijn apotheek mijn medicatie van Prozac naar Fluoxetine. Ik heb lichtelijk geprotesteerd, maar dacht: "Nu ik toch aan het einde zit, zal het heus geen kwaad kunnen". Wel dus. Na langere tijd te zijn overgeschakeld van Prozac naar Fluoxetine, merk ik enorm agressief te worden. In woorden, in arm-gebruik (om mijn woorden kracht bij te zetten, zwaai ik agressief met mijn armen) en het is zelfs te lezen in mijn ogen. Het zit niet goed en aangezien er verder niets veranderd is in het leven, moet het aan de medicatie liggen. Vanaf maandag ga ik terug naar de Prozac, want ook al was het medisch noodzakelijk dat het Prozac moest zijn, ze moesten experimenteren van de zorgverzekeraar en nu wordt het dus weer uit medisch noodzakelijk oogpunt Prozac. Duurder op het moment van uitgifte, goedkoper als je het over de jaren bekijkt.

Hebben jullie lichamelijke bijwerking(en) van merk- vs stofnaam? Dit kan zelfs al in een paracetamol zitten. Medicatie is nagenoeg hetzelfde en zou dezelfde functie moeten hebben, maar in sommige bijstoffen zit iets dat mogelijk niet goed is voor sommige mensen.
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 25 Okt 2019 19:37

Re: Merknaam vs stofnaam medicatie

Ik had dat met de pil. Microgynon 30 ging prima, toen ik de werkzame stof kreeghad ik elke keer doorbraakbloedingen. Helaas weigerde de apotheek om weer de Microgynon te geven, ik ben dus overgegaan op de nuvaring, daar is maar 1 versie van.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6219

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 25 Okt 2019 19:51

Re: Merknaam vs stofnaam medicatie

Ik heb het ook gehad met de Microgynon. Van de ‘neppe’ kreeg ik allemaal sombere/negatieve gedachtes en daarom ben ik weer over gegaan naar de echte. Nooit problemen gehad, altijd de echte in het vervolg gehad .
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem277

Bericht 26 Okt 2019 05:00

Re: Merknaam vs stofnaam medicatie

Tom schreef:Ik heb het ook gehad met de Microgynon. Van de ‘neppe’ kreeg ik allemaal sombere/negatieve gedachtes en daarom ben ik weer over gegaan naar de echte. Nooit problemen gehad, altijd de echte in het vervolg gehad .


Dit had ik ook, van die negatieve gevoelens. Heb het wel via de huisarts moeten regelen.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 26 Okt 2019 05:48

Re: Merknaam vs stofnaam medicatie

Ik ben apothekersassistente.
De pil betaal je toch zelf in de apotheek.
Dus dan declareert de apotheek het ook niet bij de zorgverzekeraar. Wij laten dames gewoon kiezen hoor. Best raar als ze dat weigeren.

Dure merk geneesmiddelen die naar het verzekering gaan is uiteraard een ander verhaal.
Als de apotheek dat levert ipv het aangewezen generieke geneesmiddel, betaald de apotheek het verschil. Even heel kort door de bocht.
Volgens de contracten met de verzekering mogen apotheken de dure merken pas leveren als er voldoende generieke geneesmiddelen geprobeerd zijn.
Stel er komen nieuwe generieke in de handel van jouw prozac isles... Ja officieel begint het uitprobeer riedeltje dan weer overnieuw.
2016
<<

Anoniem307

Bericht 26 Okt 2019 07:53

Re: Merknaam vs stofnaam medicatie

Ik ben niet tegen het hele uitproberen. Dat heb ik in de afgelopen tien jaar veelvuldig gedaan en als er nieuwe generieke medicamenten zijn ontwikkeld, dan wil ik dat best een kans geven. Maar ik wist niet dat ik zo heftig op Fluoxetine zou reageren als ik deed. Het leek alsof ik vijftien jaar terug in de tijd ging, waarbij Borderline werd vermoed, omdat mijn gedrag (agressiviteit) buitenproportioneel was. Nu weet ik dat ik dat niet ben, maar destijds begon ik zelf te twijfelen aan mijn persoon. Maar dat kunnen medicijnen met je doen. Waarschijnlijk niet de basisingrediënten, want ik geloof wel dat het 1 op 1 is met een merknaam, maar de hulpstoffen kunnen dat verschil wel maken. En kennelijk reageer ik naar op hulpstoffen? Maakt ook niet uit. Uit medische noodzaak switch ik terug. En misschien heeft het ermee te maken dat we nu een nieuwe apotheek hebben sinds dit jaar? Zij hebben natuurlijk niet de geschiedenis met Fluoxetine meegemaakt. Ook al staat het wel in de papieren, maar dat gaat niet 15 jaar terug toch? Het is ook niet dat ik boos of verontwaardigd ben. Als er al iets van verontwaardiging is ontstaan, dan is dat vanwege mijn eigen geest en dat hij daarop zo enorm niet normaal reageert.

Mijn man heeft heel veel verschillende hartmedicatie en dat was voorheen altijd merknaam i.p.v. stofnaam. Maar we hadden een hele apotheek aan medicijnen in huis en dat wilden we anders. Deze apotheek heeft hem langzaam aan de stofnaam laten wennen, niet bewust, maar zo is het wel gegaan, en hij is nu al vier weken aan de Baxterrol. Hij merkt verschil in medicijnen, ook dat het geen merknaam betreft, maar hij went eraan en het gaat vooralsnog goed. En we hebben geen hele apotheek meer thuis, want elke twee weken halen we een nieuwe rol en dat is dat. Echt goed geregeld.
<<

Anoniem269

Bericht 26 Okt 2019 13:56

Re: Merknaam vs stofnaam medicatie

Ik vind dat apothekers zich veel te veel bemoeien met medicijn keuze. Dat is wellicht een andere discussie dan het topic voor bedoelt wordt, maar dit is echt een frustratie van mij. De arts schrijft toch niet voor niks een bepaald medicijn voor, wie is de apotheker dan om dat te ondermijnen, maar goed dat terzijde.

Als je het idee hebt dat de stofnaam niet goed/anders werkt, dan moet je dit bij je arts aangeven. Die kunnen dan expliciet dit op het recept erbij zetten. Als de apotheker dan nog niet overstag gaat laat ik de dokter altijd de apotheek bellen.
<<

Anoniem307

Bericht 26 Okt 2019 14:09

Re: Merknaam vs stofnaam medicatie

Weet je wat het is, Claire, de apotheek wordt constant op de vingers getikt door de zorgverzekeraar. Ze willen wel graag geld zien voor hun bewezen diensten en gaan dus vaak mee met de wens van de zorgverzekeraar, die indruist tegen dat wat de arts heeft voorgeschreven. Hier in het dorp hebben we een apotheekhoudende huisarts en hier is het nog strikter. We krijgen vaak te horen dat het 'slikken of stikken' is, want de opdracht van verzekeraar gaat boven wens van arts. Ik belde gisteren me de assistent, tevens apotheker, en ze zei letterlijk dat ze niet snapte waarom haar collega naar stofnaam was gegaan, omdat er duidelijk op de recept staat dat het medische noodzaak heeft dat ik Prozac slik. Maandag kan ik gewoon Prozac halen. Ze hadden het niet op voorraad en ik denk dat er iemand heel erg voor zichzelf heeft gedacht door me Fluoxetine mee naar huis te geven. Maar ik weet nu in ieder geval weer zeker dat Fluoxetine niet goed voor me is.
<<

Anoniem269

Bericht 26 Okt 2019 14:28

Re: Merknaam vs stofnaam medicatie

Ik betaal met liefde m'n medicatie zelf als ik dan gewoon krijg wat ik nodig heb. Ze zeggen 't er alleen nooit bij waarom ze zo moeilijk doen. Ik moet nu elke 2 weken terug met een herhaal recept, omdat ze niet in 1x voor een aantal maanden willen uitgeven. En dat dus een half jaar lang.
<<

Anoniem307

Bericht 26 Okt 2019 14:39

Re: Merknaam vs stofnaam medicatie

Claire**** schreef:Ik betaal met liefde m'n medicatie zelf als ik dan gewoon krijg wat ik nodig heb. Ze zeggen 't er alleen nooit bij waarom ze zo moeilijk doen. Ik moet nu elke 2 weken terug met een herhaal recept, omdat ze niet in 1x voor een aantal maanden willen uitgeven. En dat dus een half jaar lang.


Is het een gevaarlijk medicijn? Want als je er dood aan kunt gaan, dan kun je bij wijze van smeken om één recept voor een aantal maanden, maar dat doen ze niet, omdat de kans bestaat dat je het er niet levend vanaf brengt. Zelfs al ben je nog zo stabiel bevonden.

Ik vind het hele; We moeten eerst het goedkoopste proberen voor we het duurdere aanspreken. Ja, hallo?! Ik zeg dat het niet helpt. En dat ik met liefde het duurdere medicijn zelf betaal, want dat moet sowieso. Waarom zo moeilijk? Zoveel kosten? Zoveel administratiekosten, eerste uitgavekosten? Dat maakt de zorg nu duur. Geef me gewoon het medicijn, in deze voor ringworm, zodat het werkt en dan ben je verder ook van me af. Nu ben ik zes keer op spreekuur gekomen en heb ik in totaal drie verschillende dingen geprobeerd, terwijl ik vooraf al wist wat de oplossing was.... Sja...
<<

Anoniem269

Bericht 26 Okt 2019 15:19

Re: Merknaam vs stofnaam medicatie

Nee je kunt niet doodgaan aan een overdosis van het medicijn.
<<

Tompouce

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 17 Jan 2019 19:39

Bericht 26 Okt 2019 21:22

Re: Merknaam vs stofnaam medicatie

Ik heb het idee dat ze bij een ziekenhuis apotheek daar veel relaxter mee omgaan dan de andere apotheken. Bij het ziekenhuis heb ik echt nog nooit een ander merk meegekregen. Andere apotheken proberen het weleens. Ook bij herhalingen.

Mijn vorige MDL arts belde dan met de apotheek en werd het wel geregeld.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 27 Okt 2019 08:55

Re: Merknaam vs stofnaam medicatie

Tompouce schreef:Ik heb het idee dat ze bij een ziekenhuis apotheek daar veel relaxter mee omgaan dan de andere apotheken. Bij het ziekenhuis heb ik echt nog nooit een ander merk meegekregen. Andere apotheken proberen het weleens. Ook bij herhalingen.

Mijn vorige MDL arts belde dan met de apotheek en werd het wel geregeld.


Ziekenhuis valt ook buiten het preferentie beleid volgens mij.
2016
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 27 Okt 2019 09:35

Re: Merknaam vs stofnaam medicatie

Claire**** schreef:Ik vind dat apothekers zich veel te veel bemoeien met medicijn keuze. Dat is wellicht een andere discussie dan het topic voor bedoelt wordt, maar dit is echt een frustratie van mij. De arts schrijft toch niet voor niks een bepaald medicijn voor, wie is de apotheker dan om dat te ondermijnen, maar goed dat terzijde.

Als je het idee hebt dat de stofnaam niet goed/anders werkt, dan moet je dit bij je arts aangeven. Die kunnen dan expliciet dit op het recept erbij zetten. Als de apotheker dan nog niet overstag gaat laat ik de dokter altijd de apotheek bellen.


Dit soort uitspraken Claire, gebaseerd op onvoldoende kennis van het zorgstelsel, zijn zo vervelend. Heb je wel eens goed je zorgpolis nagekeken? De arts schrijft 99 van de 100 keer de stofnaam voor, de apotheek heeft dan het recht om zelf te bepalen welke fabrikant er wordt meegegeven. Er zijn allemaal regels waar een apotheek zich aan moet houden m.b.t. wat er geleverd mag worden, allemaal opgesteld door de zorgverzekeraar. Blame them, niet de partij die wél zichtbaar is.
Daarnaast weet een apotheker veel meer over medicatie dan een arts, een apotheker heeft daar namelijk voor gestudeerd.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 27 Okt 2019 12:06

Re: Merknaam vs stofnaam medicatie

Scandic schreef:
Claire**** schreef:Ik vind dat apothekers zich veel te veel bemoeien met medicijn keuze. Dat is wellicht een andere discussie dan het topic voor bedoelt wordt, maar dit is echt een frustratie van mij. De arts schrijft toch niet voor niks een bepaald medicijn voor, wie is de apotheker dan om dat te ondermijnen, maar goed dat terzijde.

Als je het idee hebt dat de stofnaam niet goed/anders werkt, dan moet je dit bij je arts aangeven. Die kunnen dan expliciet dit op het recept erbij zetten. Als de apotheker dan nog niet overstag gaat laat ik de dokter altijd de apotheek bellen.


Dit soort uitspraken Claire, gebaseerd op onvoldoende kennis van het zorgstelsel, zijn zo vervelend. Heb je wel eens goed je zorgpolis nagekeken? De arts schrijft 99 van de 100 keer de stofnaam voor, de apotheek heeft dan het recht om zelf te bepalen welke fabrikant er wordt meegegeven. Er zijn allemaal regels waar een apotheek zich aan moet houden m.b.t. wat er geleverd mag worden, allemaal opgesteld door de zorgverzekeraar. Blame them, niet de partij die wél zichtbaar is.
Daarnaast weet een apotheker veel meer over medicatie dan een arts, een apotheker heeft daar namelijk voor gestudeerd.


Blijft idd apart dat er gedacht wordt dat de arts een merk kiest. Vaak wordt er gedacht dat dat het merk is dat je de eerste keer krijgt.
2016
<<

Anoniem269

Bericht 27 Okt 2019 12:30

Re: Merknaam vs stofnaam medicatie

Dat riedeltje gaat niet op als je zelf voor je medicatie betaalt toch? Ik heb al meerdere keren aangegeven dat ik zelf wil betalen en het dus niet naar m'n verzekering gestuurd hoeft te worden. Ik heb er namelijk last van. Ik koop het nu in het buitenland in bulk, lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.
Daarnaast geeft mijn arts "medische indicatie" aan op het recept dat het exact de merknaam moet zijn.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 27 Okt 2019 12:54

Re: Merknaam vs stofnaam medicatie

Claire**** schreef:Dat riedeltje gaat niet op als je zelf voor je medicatie betaalt toch? Ik heb al meerdere keren aangegeven dat ik zelf wil betalen en het dus niet naar m'n verzekering gestuurd hoeft te worden. Ik heb er namelijk last van. Ik koop het nu in het buitenland in bulk, lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.
Daarnaast geeft mijn arts "medische indicatie" aan op het recept dat het exact de merknaam moet zijn.

Oh nee, wij laten juist mensen zelf betalen als ze een duurder merk willen dan wij vergoed krijgen.
Gek dat je apotheek dit niet oké vindt.
2016

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers