Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Voordelen ZZP t.o.v. loondienst

<<

Anoniem307

Bericht 11 Sep 2019 21:35

Voordelen ZZP t.o.v. loondienst

Hoi,

Dit is geen topic voor mezelf. Maar ik hoop dat er iemand is die mij helder kan uitleggen wat de voordelen van ZZP t.o.v. loondienst zijn.

Mijn stiefvader is vrachtwagenchauffeur via het uitzendbureau bij een, nu nog, klein bedrijf. Het uitzendbureau leent hem uit tegen een bepaald bedrag waar hun marge en zijn uurloon in verwerkt zijn. Nu lijkt het logischer dat hij zichzelf uitleent aan het bedrijf als ZZP'er, zoals al veel van zijn collega's doen. Maar wat zijn de voordelen daarvan?

Ik kan bedenken dat het voordeel is dat hij in uurloon kan stijgen, omdat de tussenkomst van het uitzendbureau wegvalt. Maar ik kan me voorstellen dat hij zelf ondernemersbelasting moet betalen? Is het voor een 'gewone' vrachtwagenchauffeur lonend om als zzp bij zijn werkgever aan de slag te gaan? Hebben jullie de voor en nadelen op een rijtje?

Alvast bedankt, ook namens mijn stiefvader die geen weet heeft van dit topic. :P
<<

Anoniem269

Bericht 11 Sep 2019 21:36

Re: Voordelen ZZP t.o.v. loondienst

Je verdient meer. Je hebt meer vrijheid, want je kiest zelf wanneer je wel/niet werkt en hoeft van niemand goedkeuring te krijgen. Het geeft meer afwisseling, je kunt voor verschillende opdrachtgevers werken.

Wat is ondernemers belasting? Ik betaal dat niet als ZZP-er.
<<

Anoniem269

Bericht 11 Sep 2019 21:39

Re: Voordelen ZZP t.o.v. loondienst

Oh en de nadelen:
- als je ziek bent verdien je niks
- als je op vakantie gaat verdien je niks
- als je geen opdrachten kunt vinden verdien je niks
- je bouwt geen pensioen op
- je hebt geen recht op uitkering etc
<<

Anoniem307

Bericht 11 Sep 2019 21:47

Re: Voordelen ZZP t.o.v. loondienst

Dat zijn grote nadelen, Claire. Daar had ik nog niet eens bij stilgestaan.

Valt daar tegen te verzekeren? Bijvoorbeeld door zelf pensioen op te bouwen bij een partij? De drie weken verplichte bouwvak kan hij prima opvangen door overuren die uitbetaald zullen worden en daarvan te sparen. Bij ziekte kan hij een verzekering nemen, maar die is onmenselijk duur, dus dat moet hij dan ook zelf opvangen.
<<

Anoniem307

Bericht 11 Sep 2019 21:49

Re: Voordelen ZZP t.o.v. loondienst

Zijn insteek is trouwens om in dienst te blijven bij één en dezelfde werkgever, die niet verwacht zonder werk te zitten. Maar ik neem aan dat je als zzp'er ook wel over enige commercieel talent moet beschikken? Want als het werk wegvalt en dus ook het inkomen, dan moet je jezelf wel zo snel mogelijk weer aan het werk helpen.

En zitten er belastingtechnisch voordelen aan?
<<

Anoniem269

Bericht 11 Sep 2019 21:50

Re: Voordelen ZZP t.o.v. loondienst

Isles schreef:Dat zijn grote nadelen, Claire. Daar had ik nog niet eens bij stilgestaan.

Valt daar tegen te verzekeren? Bijvoorbeeld door zelf pensioen op te bouwen bij een partij? De drie weken verplichte bouwvak kan hij prima opvangen door overuren die uitbetaald zullen worden en daarvan te sparen. Bij ziekte kan hij een verzekering nemen, maar die is onmenselijk duur, dus dat moet hij dan ook zelf opvangen.

Daarom verdien je vaak 2 tot 3x zoveel als iemand in loondienst. Pensioen kun je opbouwen door geld apart te zetten, dat is ook aftrekbaar voor de belasting.
<<

Anoniem307

Bericht 11 Sep 2019 21:52

Re: Voordelen ZZP t.o.v. loondienst

Daar zitten ze dan ook niet vast aan de 21.000 euro die ze mogen hebben als spaargeld? Ik heb geen interesse in het worden van zzp'er, maar omdat ik de laatste maanden bezig ben geweest met inlezen en aangiftes doen voor de inkomstenbelasting, denken ze dat ik er iets zinnigs over kan zeggen. Niet zonder jullie. ;)
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11575

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 11 Sep 2019 21:52

Re: Voordelen ZZP t.o.v. loondienst

Overuren uitbetalen heb je als zzp’er natuurlijk niet.
En pensioenpremies zijn over het algemeen ook echt ontzettend hoog. De meeste werkgevers betalen daar een behoorlijk deel van. Ik heb ook een tijdje mijn pensioenpremie zelf betaald en ik werd er elke keer weer chagrijnig van.
2015 💙
<<

Anoniem269

Bericht 11 Sep 2019 21:53

Re: Voordelen ZZP t.o.v. loondienst

Isles schreef:Zijn insteek is trouwens om in dienst te blijven bij één en dezelfde werkgever, die niet verwacht zonder werk te zitten. Maar ik neem aan dat je als zzp'er ook wel over enige commercieel talent moet beschikken? Want als het werk wegvalt en dus ook het inkomen, dan moet je jezelf wel zo snel mogelijk weer aan het werk helpen.

En zitten er belastingtechnisch voordelen aan?

Je mag niet 1 en dezelfde opdrachtgever hebben. Officieel moet je 3 opdrachtgevers per jaar hebben.
De eerste 3 jaar heb je starters aftrek wat veel voordeel oplevert.
<<

Anoniem307

Bericht 11 Sep 2019 21:55

Re: Voordelen ZZP t.o.v. loondienst

Het klinkt al helemaal niet logisch om hem als zzp aan de slag te laten gaan. Hij wil voor één en dezelfde baas werken, wil zijn overuren altijd uitbetaald krijgen en betaald krijgen als hij vakantie heeft. Plus, hij wil pensioen opbouwen. Dan denk ik dat het gewoon niet voor hem is weggelegd.
<<

Anoniem269

Bericht 11 Sep 2019 21:55

Re: Voordelen ZZP t.o.v. loondienst

Isles schreef:Daar zitten ze dan ook niet vast aan de 21.000 euro die ze mogen hebben als spaargeld? Ik heb geen interesse in het worden van zzp'er, maar omdat ik de laatste maanden bezig ben geweest met inlezen en aangiftes doen voor de inkomstenbelasting, denken ze dat ik er iets zinnigs over kan zeggen. Niet zonder jullie. ;)
Ik snap de vraag denk ik niet. Het geld binnen je onderneming is geen spaargeld, maar dat is het geld binnen je onderneming. Of op welk geld doel je nu?
Het geld dat je spaart voor je pensioen?
Het geld dat binnen komt in je onderneming?
Je spaargeld dat je op je bankrekening hebt staan?
<<

Anoniem269

Bericht 11 Sep 2019 21:56

Re: Voordelen ZZP t.o.v. loondienst

Isles schreef:Het klinkt al helemaal niet logisch om hem als zzp aan de slag te laten gaan. Hij wil voor één en dezelfde baas werken, wil zijn overuren altijd uitbetaald krijgen en betaald krijgen als hij vakantie heeft. Plus, hij wil pensioen opbouwen. Dan denk ik dat het gewoon niet voor hem is weggelegd.

Nee het klinkt inderdaad niks voor hem.
<<

Anoniem307

Bericht 11 Sep 2019 22:13

Re: Voordelen ZZP t.o.v. loondienst

Claire**** schreef:
Isles schreef:Daar zitten ze dan ook niet vast aan de 21.000 euro die ze mogen hebben als spaargeld? Ik heb geen interesse in het worden van zzp'er, maar omdat ik de laatste maanden bezig ben geweest met inlezen en aangiftes doen voor de inkomstenbelasting, denken ze dat ik er iets zinnigs over kan zeggen. Niet zonder jullie. ;)
Ik snap de vraag denk ik niet. Het geld binnen je onderneming is geen spaargeld, maar dat is het geld binnen je onderneming. Of op welk geld doel je nu?
Het geld dat je spaart voor je pensioen?
Het geld dat binnen komt in je onderneming?
Je spaargeld dat je op je bankrekening hebt staan?


Ik doelde op het geld voor pensioen. Maar zat fout in mijn denkwijze. Ik was even in de war met het hebben van privéspaargeld en het hebben van een pensioenpotje. Voor ondernemers gelden er natuurlijk andere regels, dan voor een natuurlijk persoon. Ook als het op spaargelden, bijvoorbeeld met doel pensioen, aankomt.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 12 Sep 2019 10:27

Re: Voordelen ZZP t.o.v. loondienst

Als vrachtwagenchauffeur lijkt het mij niet heel erg lonend om als zzp-er aan de gang te gaan. Je ziet wat de bedrijven met de pakketbezorgers hebben gedaan. Dat zijn ook allemaal zzp-ers geworden die heel lage tarieven moeten hanteren om opdrachten te krijgen. Vrachtwagenchauffeurs zijn er ook genoeg (rijden ook veel goedkope buitenlanders) dus hij kan niet een heel hoog tarief gaan hanteren zeker niet 2 a 3x zijn huidige brutoloon.

Bij andere functies met name HBO-functies kun je makkelijker 3 a 4x je brutoloon uurloon als tarief hanteren. Ligt aan vraag en aanbod.
<<

Anoniem304

Bericht 12 Sep 2019 10:32

Re: Voordelen ZZP t.o.v. loondienst

Claire**** schreef:
Isles schreef:Zijn insteek is trouwens om in dienst te blijven bij één en dezelfde werkgever, die niet verwacht zonder werk te zitten. Maar ik neem aan dat je als zzp'er ook wel over enige commercieel talent moet beschikken? Want als het werk wegvalt en dus ook het inkomen, dan moet je jezelf wel zo snel mogelijk weer aan het werk helpen.

En zitten er belastingtechnisch voordelen aan?

Je mag niet 1 en dezelfde opdrachtgever hebben. Officieel moet je 3 opdrachtgevers per jaar hebben.
De eerste 3 jaar heb je starters aftrek wat veel voordeel oplevert.

Inderdaad, anders is het gewoon een verkapte soort loondienst.
<<

Anoniem282

Bericht 12 Sep 2019 13:40

Re: Voordelen ZZP t.o.v. loondienst

Alles wat je hier door o.a. Claire wordt geadviseerd is waar, maar ik heb het gevoel dat je echt heel weinig ervan afweet en daarom zou ik je stiefvader adviseren naar een open dag te gaan van de KvK. Die zijn bedoeld voor dit soort vragen, ook al vind ik het lief dat het hier helemaal voor je wordt uitgeschreven. In zijn branche lijkt me dit trouwens geen goed idee, nog los van alle regels rondom het zijn/worden van zzp'er.
<<

Anoniem307

Bericht 12 Sep 2019 16:33

Re: Voordelen ZZP t.o.v. loondienst

Ik weet precies voldoende, Guat. Op basis van de punten van Claire vindt stiefvader het inderdaad verstandig om in loondienst te blijven. Als je de punten niet zelf kunt benoemen, dan kun je het beste de vraag voorleggen zoals ik heb gedaan.
<<

Anoniem307

Bericht 12 Sep 2019 21:06

Re: Voordelen ZZP t.o.v. loondienst

Om er nog even op terug te komen. Ik vertelde mijn stiefvader de punten zoals hierboven gemeld door Claire. Toen hij hoorde dat hij drie opdrachtgevers zou moeten hebben op jaarbasis, is hij definitief afgehaakt. Wel heeft hij door de punten die Claire noemde en ik heb overgebracht meer respect gekregen voor zijn collega's die wel zzp zijn. Hij snapte nooit waarom ze niet de tijd namen om de klus in rust af te handelen en altijd snel, snel waren. Nu wel, want zij zijn altijd aan het schipperen tussen opdrachtgevers. Dat lijkt hem te stressvol en daarnaast geniet hij gewoon teveel van zijn baan. Hij weet nu in ieder geval dat hij goed zit en de twijfel of hij misschien ook zzp moet worden is verdwenen. Dus dank daarvoor.

En ja, ik had het voor hem uit kunnen zoeken. Maar als iets niet echt mijn interesse heeft, dan vind ik inlezen vervelend. Ik vergelijk het altijd met een handleiding voor een stofzuiger. Dat ding moet stof zuigen en meer hoef ik niet te weten, dus waarom zou ik de handleiding lezen? Dat noemen ze ook wel lui. En dat ben ik. ;)

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers