Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Pastasaus maken

<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 22 Aug 2019 20:07

Pastasaus maken

Maak jij wel eens zelf pastasaus? Zo ja, hoe en wat doe je er in? Hoe bewaar je 'm?
Ik ben op zoek naar inspiratie, dus benieuwd naar jullie reacties!
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Anoniem308

Bericht 22 Aug 2019 20:20

Re: Pastasaus maken

Ik ben gek op pasta ?

Ik gebruik vaak dit recept https://www.lifesabout.nl/gerechten-zon ... -bertolli/
Ik kook een wortel en gebruik tomaten uit blik. Die pureer ik samen. En qua groenten gebruik ik er vaak paprika, courgette en champignons gesneden doorheen en rundergehakt.

Ik doe het ook wel eens met brocolli-tomatensaus. Die ook pureren en kruiden. Krijg je een soort pesto saus van. Erg handig ook met een dreumes die slecht groente eet.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43715

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 22 Aug 2019 20:22

Re: Pastasaus maken

Zojuist nog gemaakt, beetje zuid Italiaanse saus. Ik werk altijd in lagen, niet direct alles in een pan gooien maar smaak opbouwen, als dat logisch klinkt.
Ik deed het nu zo:
Olie zachtjes opwarmen
Uitje fruiten, knoflook erbij en zachtjes verwarmen
Aubergine heel fijn snijden en mee bakken
Zout, peper, paprikapoeder, chilipoeder
Gehakt erbij doen.
Tijm, rozemarijn en oregano fijn snijden en erbij doen.
Courgette heel fijn snijden en mee bakken
Paprikareepjes (uit pot) en zongedroogde tomaatjes (uit pot) fijn snijden en meebakken
Kappertjes toevoegen.
Tomatensaus (passata) toevoegen
Rustig een uur laten pruttelen.

Daarna heb ik er zelf nog een lasagne van gemaakt met lasagnebladen en mozzarella in een ovenschotel. Ik vond het heel lekker!

Is dit beetje wat je bedoelt of bedoel je echt een tradionele ragu? Of andere sauzen?
Let's discover the world together.
<<

Anoniem309

Bericht 22 Aug 2019 20:52

Re: Pastasaus maken

Mijn basis voor pastasaus begint bij het maken van tomatensoep. Ik maak altijd tomatensoep met veel groenten. Als alle groenten zijn ingekookt en vermalen, dan zeef ik de soep. Ik krijg daardoor een hele verfijnde tomatensoep en de groenteprut die ik in de zeef over houd, vries ik vaak in om er pastasaus van te maken. Als ik pastasaus maak haal ik deze prut weer uit de vriezer en hoef aan deze basis vaak alleen wat gepureerde tomatenpulp toe te voegen en eventueel extra groenten en kruiden.
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 22 Aug 2019 21:17

Re: Pastasaus maken

Ik bedoel meer een basissaus voor pasta obv tomaten. Ragu concentreert zich meer op het vlees.

Ik las hier laatst iets van iemand die wortel kookte en dit met tomaten combineerde en online vind ik een recept van iemand die tomaten en andere groenten in de oven liet garen en ze dan pureerde.
Naar zulke dingen / ideeën ben ik op zoek.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43715

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 22 Aug 2019 21:31

Re: Pastasaus maken

Bij het recept wat ik boven plaatste kan je prima gehakt weglaten. Aubergine is een vrij vlezige groente natuurlijk.

Verder vind ik de holy trinity van de Italiaanse soffrito altijd een goede basis: Wortel, ui en bleekselderij.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem313

Bericht 22 Aug 2019 21:31

Re: Pastasaus maken

Ik snijd ui, knoflook, bleekselderij en wortel fijn in de keukenmachine. Dat fruit ik aan in olijfolie. Als het is aangebakken schuif ik het opzij en bak ik wat tomatenpuree aan. Dan hussel ik het door elkaar en bakt het nog iets verder. Erna voeg ik een paar blikken tomaat toe en wat groentenbouillon. Dat is bij elkaar een hele gietijzeren pan vol en dat laat ik uren sudderen, met een paar handen gescheurde basilicum erbij. Oh ja en een klein scheutje balsamico en een beetje nootmuskaat.
<<

Anoniem328

Bericht 22 Aug 2019 21:36

Re: Pastasaus maken

Ik gooi een bakblik vol groente in de oven. Wortel tomaat courgette ui paprika etc. Wat peper zeezout en olijfolie erover en dan zo'n 40 minuten in de oven op 160 graden.

Ondertussen in een pan ui en knoflook fruiten. Tomatenpuree meebakken. Dan gehakt erbij en rul bakken. Vervolgens tomatenblokjes of passata erbij in en flink wat Italiaanse kruiden.

De groente uit de oven pureren en bij in de gehakt/tomatensaus.

Echt heerlijk!!
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 23 Aug 2019 06:36

Re: Pastasaus maken

Ik snijd een hele stronk bleekselderij, een zak wortelen en een klein net uien heel fijn. Vervolgens fruit ik dat rustig aan met wat knoflook en ik voeg een blikje tomatenpuree toe wat ik even mee aanfruit.
Daarna gebruik ik meestal gehakt en een klein handje spekjes wat ik rul in dezelfde pan maar je kan het ook alleen bij de groenten houden natuurlijk.
En vervolgens doe ik er zo’n twee a drie blikjes tomatenblokjes bij een vleesbouillon tablet en een flinke scheut water zodat alle groenten onder het water staan.
Daarna gaat er een laurierblad, en gedroogde salie, tijm, rozemarijn en oregano bij. Ik breng het aan de kook en zet het daarna op het sudderpitje met de deksel op de pan en laat dat, met af en toe door roeren minimaal twee uur pruttelen, liever nog langer.
Na die paar uur zijn de groenten als het goed is bijna niet meer terug te vinden in de saus en heeft de saus een mooie dikte gekregen, dan breng ik het nog op smaak met peper en zout en verse basilicum.

Ik maak dan dus een hele Creusetpan vol, wij eten altijd royale hoeveelheden saus en eten daar zo’n drie a vier keer van. Ik gebruik het ook om lasagne van te maken gecombineerde met laagjes spinazie bijvoorbeeld.

De saus die over blijft vries ik in bakjes in, en warm ik later gewoon in een pan op laag vuur weer op en ik kook er dan los pasta bij.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17373

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 23 Aug 2019 06:53

Re: Pastasaus maken

Hoe laten jullie die pastasaus weer ontdooien? Ik kom er altijd veel te laat achter dat ik nog netjes een paar bakjes saus heb ingevroren en dan is het zo’n gigantisch blok waar je op het laatste moment niet veel aan hebt... haal je het dan sochtends al uit de vriezer?
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 23 Aug 2019 07:52

Re: Pastasaus maken

Ja meestal de avond van te voren al Zora en dan laat ik het in de koelkast ontdooien.

We eten dat meestal na werkdagen uit gemak, dan denk ik de avond er voor al na wat ik daarvoor moet klaarzetten/ voorbereiden.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem269

Bericht 23 Aug 2019 14:45

Re: Pastasaus maken

Olijfje schreef:Ik gooi een bakblik vol groente in de oven. Wortel tomaat courgette ui paprika etc. Wat peper zeezout en olijfolie erover en dan zo'n 40 minuten in de oven op 160 graden.

Ondertussen in een pan ui en knoflook fruiten. Tomatenpuree meebakken. Dan gehakt erbij en rul bakken. Vervolgens tomatenblokjes of passata erbij in en flink wat Italiaanse kruiden.

De groente uit de oven pureren en bij in de gehakt/tomatensaus.

Echt heerlijk!!


Ik ga dit een keer proberen!
<<

Anoniem328

Bericht 23 Aug 2019 14:52

Re: Pastasaus maken

Zora als ik het vergeten ben dan ontdooi ik het op een lage stand in de magnetron. Na een paar minuten hak ik het in kleinere stukken zodat het ook weer sneller ontdooit. Op een gegeven moment doe ik het in de pan om daar verder te ontdooien en opwarmen. Zo heb ik in 15 minuten wel een bak saus ontdooid en klaar voor gebruik.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17373

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 27 Aug 2019 20:52

Re: Pastasaus maken

Thanks voor de tips dames!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15967

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 29 Aug 2019 09:21

Re: Pastasaus maken

Ava schreef:
Olijfje schreef:Ik gooi een bakblik vol groente in de oven. Wortel tomaat courgette ui paprika etc. Wat peper zeezout en olijfolie erover en dan zo'n 40 minuten in de oven op 160 graden.

Ondertussen in een pan ui en knoflook fruiten. Tomatenpuree meebakken. Dan gehakt erbij en rul bakken. Vervolgens tomatenblokjes of passata erbij in en flink wat Italiaanse kruiden.

De groente uit de oven pureren en bij in de gehakt/tomatensaus.

Echt heerlijk!!


Ik ga dit een keer proberen!

Ik ga dit straks maken!
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Emma

Major Yipyapper

Berichten: 3114

Geregistreerd: 24 Okt 2015 11:53

Bericht 30 Aug 2019 07:55

Re: Pastasaus maken

Lady schreef:
Ava schreef:
Ik ga dit een keer proberen!

Ik ga dit straks maken!


En ik ook vanavond ? Welke hoeveelheden houden jullie aan?
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 04 Sep 2019 10:05

Re: Pastasaus maken

Olijfje schreef:Ik gooi een bakblik vol groente in de oven. Wortel tomaat courgette ui paprika etc. Wat peper zeezout en olijfolie erover en dan zo'n 40 minuten in de oven op 160 graden.

Ondertussen in een pan ui en knoflook fruiten. Tomatenpuree meebakken. Dan gehakt erbij en rul bakken. Vervolgens tomatenblokjes of passata erbij in en flink wat Italiaanse kruiden.

De groente uit de oven pureren en bij in de gehakt/tomatensaus.

Echt heerlijk!!


Ik ga deze van het weekend maken.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 04 Sep 2019 14:20

Re: Pastasaus maken

minoessepoes schreef:Ik snijd een hele stronk bleekselderij, een zak wortelen en een klein net uien heel fijn. Vervolgens fruit ik dat rustig aan met wat knoflook en ik voeg een blikje tomatenpuree toe wat ik even mee aanfruit.
Daarna gebruik ik meestal gehakt en een klein handje spekjes wat ik rul in dezelfde pan maar je kan het ook alleen bij de groenten houden natuurlijk.
En vervolgens doe ik er zo’n twee a drie blikjes tomatenblokjes bij een vleesbouillon tablet en een flinke scheut water zodat alle groenten onder het water staan.
Daarna gaat er een laurierblad, en gedroogde salie, tijm, rozemarijn en oregano bij. Ik breng het aan de kook en zet het daarna op het sudderpitje met de deksel op de pan en laat dat, met af en toe door roeren minimaal twee uur pruttelen, liever nog langer.
Na die paar uur zijn de groenten als het goed is bijna niet meer terug te vinden in de saus en heeft de saus een mooie dikte gekregen, dan breng ik het nog op smaak met peper en zout en verse basilicum.

Ik maak dan dus een hele Creusetpan vol, wij eten altijd royale hoeveelheden saus en eten daar zo’n drie a vier keer van. Ik gebruik het ook om lasagne van te maken gecombineerde met laagjes spinazie bijvoorbeeld.

De saus die over blijft vries ik in bakjes in, en warm ik later gewoon in een pan op laag vuur weer op en ik kook er dan los pasta bij.


Ik heb nu een pan vol opstaan naar dit recept. Ik ben benieuwd!
Andere keren maak ik het vaak zonder bleekselderij, maar wel met bijvoorbeeld paprika of courgette.

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers