Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Opvallen met een sollicitatie. Hoe doe je dat?

<<

Hartjes

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 123

Geregistreerd: 12 Mei 2014 14:49

Bericht 30 Aug 2019 15:29

Opvallen met een sollicitatie. Hoe doe je dat?

Ik heb een vacature gezien die mij ontzettend leuk lijkt.
Ze vragen minimaal een mbo4 niveau en ik heb 3. Waarschijnlijk maar ik geen kans, maar ik wil het wel proberen. Bin de vorige vacature stond dit er niet bij.
Hoe kan ik opvallen met mijn brief? Want met mijn CV heb ik waarschijnlijk al een achterstand... help.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 30 Aug 2019 15:50

Re: Opvallen met een sollicitatie. Hoe doe je dat?

Eerste zin van de brief: Uw vacature voor een (naam functie) maakte bij mij meteen een gevoel van enthousiasme wakker. Waarom? Omdat het een uitdagende functie is waarbij mijn ervaringen met .... (soort bedrijf of specifieke werkzaamheden noemen goed van pas komt.

tussenstuk: heel je ervaringen benoemen... Je meerwaarde.

Einde:
Met dit alles hoop ik een betrokken samenwerking te kunnen bereiken en een bijdrage te kunnen leveren om met de onderneming mee te kunnen groeien.

Naar aanleiding van deze brief en CV hoop ik binnenkort bericht van u te mogen ontvangen voor een vrij blijvend gesprek.

Tot nu toe altijd erg veel succes gehad met deze opbouw. Met name de eerste zin doet veel bij bedrijven.
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1465

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:58

Bericht 30 Aug 2019 16:01

Re: Opvallen met een sollicitatie. Hoe doe je dat?

Een vriendin van mij heeft pas een afscheidslied van oud collega’s aan haar bij een sollicitatie gevoegd. Hierin staat ze zo mooi beschreven als persoon. Het geeft een werkgever een heel uniek inkijkje in wie ze is , op persoonlijk en zakelijk vlak, zonder enige bescheidenheid. Het bedrijf reageerde er heel positief op! Misschien heb je zoiets liggen? Of kun je wat mensen vragen om een korte referentie in tekst?
Smile, it's free!
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1465

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:58

Bericht 30 Aug 2019 16:08

Re: Opvallen met een sollicitatie. Hoe doe je dat?

Ik heb de afgelopen jaren heel veel sollicitatiebrieven gelezen, en de meeste zijn precies zoals je voorbeeld Fred. Helemaal prima natuurlijk, maar opvallen doe je er niet mee.
Smile, it's free!
<<

Anoniem272

Bericht 30 Aug 2019 18:52

Re: Opvallen met een sollicitatie. Hoe doe je dat?

Hartjes, ik zou toch wat met dat cv doen hoor! Je kunt helemaal bovenaan, boven je werkervaring, een tekst van een paar regels over jezelf neerzetten. Dat doen steeds meer mensen en het helpt enorm om jezelf neer te zetten als persoon. Een eigen geschreven tekstje of een referentie van een ex-werkgever.

Zie ook:

https://www.creatief-cv.nl/blog/persoonlijk-profiel-cv
<<

Anoniem307

Bericht 31 Aug 2019 08:05

Re: Opvallen met een sollicitatie. Hoe doe je dat?

Mijn cv is in tegenstelling tot wat anderen graag willen zien, heel erg saai. Gewoon een A4'tje vol informatie over mijn werkverleden, mijn stages en mijn opleidingen/cursussen. Men schijnt nieuwsgierig te raken van het feit dat ik zoveel cursussen/opleidingen heb gedaan, die op geen enkele manier op elkaar aansluiten. Zo heb ik bijvoorbeeld in het verleden mijn horecadiploma gehaald, voor mijn vader, en dat strookt niet met mijn administratieve diploma's. Dat ik opeens een switch heb gemaakt naar zorg en welzijn, maakt ook dat ze met vragen zitten. Dat is de basis waarop ik word uitgenodigd voor gesprekken en waarom mijn cv er uitspringt. Niet dat ik mezelf kan verkopen tijdens zo'n sollicitatiegesprek, maar mijn cv spreekt door de tegenstrijdige informatie wel aan.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 31 Aug 2019 12:35

Re: Opvallen met een sollicitatie. Hoe doe je dat?

@ Lavendel... In mijn branche is het niet gebruikelijk om je brief of cv op te fleuren dmv kleuren/creatieve indeling etc...
Juist doordat het netjes en recht toe aan is laat je zien dat je nauwkeurig en structureel werkt. Dat is erg belangrijk in de een administratieve functie.

Ik gebruik op mijn cv en linkedin bovenaan ook zo'n stukje. Is zeg maar het verkoopstukje van mezelf. Waar ik goed in ben en hoe ik ben. Wat ik bij andere werkgevers heb bereikt.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11575

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 31 Aug 2019 13:24

Re: Opvallen met een sollicitatie. Hoe doe je dat?

Fred schreef:@ Lavendel... In mijn branche is het niet gebruikelijk om je brief of cv op te fleuren dmv kleuren/creatieve indeling etc...
Juist doordat het netjes en recht toe aan is laat je zien dat je nauwkeurig en structureel werkt. Dat is erg belangrijk in de een administratieve functie.

Ik gebruik op mijn cv en linkedin bovenaan ook zo'n stukje. Is zeg maar het verkoopstukje van mezelf. Waar ik goed in ben en hoe ik ben. Wat ik bij andere werkgevers heb bereikt.


Mijn CV is netjes recht toe recht aan en toch maak ik gebruik van kleuren. Het een sluit het ander niet uit. Juist door het goed gebruik maken van kleuren kun je nog meer structuur en duidelijkheid aanbrengen.
2015 💙
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1385

Geregistreerd: 11 Sep 2013 13:24

Bericht 31 Aug 2019 18:36

Re: Opvallen met een sollicitatie. Hoe doe je dat?

Fred schreef:@ Lavendel... In mijn branche is het niet gebruikelijk om je brief of cv op te fleuren dmv kleuren/creatieve indeling etc...
Juist doordat het netjes en recht toe aan is laat je zien dat je nauwkeurig en structureel werkt. Dat is erg belangrijk in de een administratieve functie.

Ik gebruik op mijn cv en linkedin bovenaan ook zo'n stukje. Is zeg maar het verkoopstukje van mezelf. Waar ik goed in ben en hoe ik ben. Wat ik bij andere werkgevers heb bereikt.


Haha, ook dat je bij die ene werkgever binnen een maand weer weg was?
<<

Hartjes

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 123

Geregistreerd: 12 Mei 2014 14:49

Bericht 31 Aug 2019 19:53

Re: Opvallen met een sollicitatie. Hoe doe je dat?

Dank jullie wel voor jullie reacties.

@ lavendel, zoiets heb ik helaas niet liggen. Heb er wel aan zitten denken om zelf een videotje te maken.
@ Filoria, dank je wel. Dat is een goed idee van de cv.
@ Minx, ben er erg benieuwd naar. Heb je een voorbeeld?

Zijn er zo wie zo dames hier die voor mij een voorbeeld hebben van een goede cv?
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3185

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:00

Bericht 01 Sep 2019 08:07

Re: Opvallen met een sollicitatie. Hoe doe je dat?

Ik ben afgelopen week aangenomen bij een nieuwe baan! Eerste sollicitatie sinds jaren. Ik wil mijn CV wel met je delen. Stuur via PM maar je mailadres.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Rejoy

Kwebbel

Berichten: 319

Geregistreerd: 16 Dec 2018 00:18

Bericht 01 Sep 2019 21:17

Re: Opvallen met een sollicitatie. Hoe doe je dat?

Ik denk dat je vooral over de inhoud goed na moet denken. Een verzorgd cv is natuurlijk belangrijk, maar voor mij gaat het veel meer over de inhoud, dan over de vorm. Ik zou bellen en vragen wat ze precies zoeken (qua kennis, maar vooral ook qua type bijvoorbeeld) en vervolgens goed nadenken over de woordkeuze en hoe je dingen onder woorden brengt. Je kunt zo ontzettend veel met je cv bereiken als je goed nadenkt over de omschrijving van de werkzaamheden bijvoorbeeld. Het is geen droge omschrijving van dingen die je gedaan hebt, je moet het echt zien als een verkooppraatje. Jij moet jezelf presenteren, ze moeten een indruk krijgen van wie je bent, wat je kunt en wat je manier van werken is.
<<

Anoniem290

Bericht 02 Sep 2019 14:03

Re: Opvallen met een sollicitatie. Hoe doe je dat?

Ik begin mijn brief altijd met een grappige, onverwachte zin. Daardoor krijgt de lezer (hopelijk) meteen zin om de rest te lezen. Ik ben de afgelopen 3x uitgenodigd voor een gesprek op basis van mijn brief. Ik houd hem verder altijd lekker kort. Als ze 100 brieven moeten lezen, zitten ze echt niet te wachten op 100 keer lezen dat iemand flexibel, stressbestendig, sociaal vaardig en al die andere standaard dingen is. Op mijn cv heb ik een foto staan, geen stijve pasfoto en natuurlijk ook geen foto met een glas wijn in mijn hand (serieus wel eens gezien op cv’s!), maar een leuke foto waar ik opsta zoals ik ben.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11575

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 02 Sep 2019 21:09

Re: Opvallen met een sollicitatie. Hoe doe je dat?

Poppy een glas wijn valt nog mee in vergelijking met een duckface of snapchatfilter.
2015 💙
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 03 Sep 2019 01:58

Re: Opvallen met een sollicitatie. Hoe doe je dat?

Hier in Oz moet je een brief schrijven met daarin de selectie criteria uitgelegd per criteria, dus persoonlijk. Dus ze vragen een lijstje van bijvoorbeeld dit:

(dit is compleet uit mijn duim gezogen)
- Je volgt een studie die relevant kan zijn voor een functie in de zorg. Denk hierbij aan BMG, Gezondheidswetenschappen, Bewegingswetenschappen, Fysiotherapie, Geneeskunde, HBO Verpleegkunde of Bestuurskunde
Ik heb in 2007 mijn HBO studie verpleegkunde afgerond. Hierna heb ik nog verschillende cursussen gedaan om mijn kennis te vergroten, onder andere...

- Je hebt interesse en affiniteit met de langdurige zorg
Tijdens mijn baan als verpleegkundige in het streekziekenhuis heb ik regelmatig te maken gehad met patienten die langdurige zorg nodig hadden. Hier heb ik vooral geleerd dat... Ook in het verleden heb ik ...

Dit is hier verplicht, ze gooien je brief meteen weg als je niet zo doet.

Dus ik schrijf een motivatiebrief, een algemene brief met mijn interesse tonend. Daarna een selectie criteria brief met e kopjes erbij. En dan een CV met daarop een foto (hoeft niet), mijn persoonlijke gegevens. Studies, cursussen, werkervaring netjes onder elkaar en ik heb een mooie layout qua CV zodat het makkelijk leest en overzichtelijk en schoon is (word heeft wel templates of online zoeken). En bij elke werkervaring heb ik puntjes met daarin uitgelegd wat ik precies heb gedaan.

Het is dus enorm uitgebreid maar zo weten ze wel wat ze in de kuip hebben. Ik wil het je best sturen als je interesse hebt. Het is dus wel compleet tegen Nederlandse regels in, maar wie weet is het verfrissend en kun je het implementeren in 1 brief ofzo.
Afbeelding
Afbeelding
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 03 Sep 2019 06:49

Re: Opvallen met een sollicitatie. Hoe doe je dat?

Wat Marsy schrijft heb ik tot nu toe eigenlijk bij al mijn sollicitatiebrieven gedaan. Dit heeft er toe geleid dat ik bijna altijd werd uitgenodigd op een gesprek. Blijkbaar valt dat op en weten ze goed wie je bent.
08/2018
05/2021
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11575

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 03 Sep 2019 10:34

Re: Opvallen met een sollicitatie. Hoe doe je dat?

MissEnergy schreef:Wat Marsy schrijft heb ik tot nu toe eigenlijk bij al mijn sollicitatiebrieven gedaan. Dit heeft er toe geleid dat ik bijna altijd werd uitgenodigd op een gesprek. Blijkbaar valt dat op en weten ze goed wie je bent.


Ja zo heb ik ze inderdaad ook geschreven.
2015 💙
<<

Anoniem290

Bericht 04 Sep 2019 09:07

Re: Opvallen met een sollicitatie. Hoe doe je dat?

Minx schreef:Poppy een glas wijn valt nog mee in vergelijking met een duckface of snapchatfilter.


Haha ja dat is waar! Heb je die zelfs gezien? Voel me oud nu...
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 04 Sep 2019 09:19

Re: Opvallen met een sollicitatie. Hoe doe je dat?

Ik heb eigenlijk altijd een ‘saaie’ cv met opsomming gestuurd, wel helder en overzichtelijk. Ik heb daarin ook aangegeven welke resultaten ik heb gehaald. In mijn motivatiebrief ging ik in op de functie-eisen, maar niet puntsgewijs.

Bij de laatste sollicitatie die ik heb gedaan, heb ik een filmpje over mijn persoon toegevoegd en een foto op mijn cv geplakt. Dat viel op. En ik ben er uiteindelijk aangenomen.
L2014 & H2017
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11575

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 04 Sep 2019 10:47

Re: Opvallen met een sollicitatie. Hoe doe je dat?

Poppy schreef:
Minx schreef:Poppy een glas wijn valt nog mee in vergelijking met een duckface of snapchatfilter.


Haha ja dat is waar! Heb je die zelfs gezien? Voel me oud nu...


Ja ik heb een aantal weken gereïntegreerd bij een uitzendbureau voor ik mijn huidige baan vond. Daar zoveel rare dingen gezien. En in mijn huidige baan zat ik het eerste jaar op dezelfde kamer als de recruiter. En die lieten wel eens wat zien, waarvan je echt dacht neem je jezelf nou serieus of heb je het gewoon echt niet begrepen.
2015 💙
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 04 Sep 2019 14:13

Re: Opvallen met een sollicitatie. Hoe doe je dat?

Heb je al contact opgenomen met het bedrijf, Hartjes? Door contact op te nemen val je al meer op dan alleen een brief te schrijven.

Als je een leuk filmpje over jezelf maakt valt dat ook zeker op.
In je brief zou ik proberen niet alleen je cv te beschrijven, maar echt je motivatie waarom je dit wilt en wellicht ook benoemen dat het misschien onlogisch lijkt dat je solliciteert (want niet de goede papieren) maar dat je zo enthousiast bent vanwege ... en door werk- en levenservaring wel enorm geschikt wat blijkt uit ...

Succes!

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers