Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Body positivity

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 30 Aug 2019 10:04

Re: Body positivity

ChiQ schreef:
Klopt! Nee maar ik vind de laatste tijd dat dit forum zo snel op teentjes getrapt is. Waarom?


Geen idee, maar ik heb niet het idee dat dat iets van de laatste tijd is.

On topic: Iemand die misschien ook leuk is om te volgen (op Instagram https://www.instagram.com/lizzobeeating/?hl=nl) is Lizzo, de popzangeres. Zij is ook iemand die body positivity promoot. Ik volg haar niet want het is niet helemaal in mijn interesse, maar wie weet vind jij dat wel leuk Bliss of iemand anders?
Let's discover the world together.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3293

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:20

Bericht 30 Aug 2019 10:33

Re: Body positivity

Maar bij welke opmerking concreet plaats jij je reactie dat er gemiept wordt Chiq?
Met welke aanleiding?
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 30 Aug 2019 11:31

Re: Body positivity

Ik vind dit zo zo zo lastig hè. Het is ook maar net waar je woont. Toen ik in Zuid Afrika woonde was ik te dun, daar was een volle maat sexy. En in Westerse landen is kleine maat schijnbaar de norm. En in Moslim landen word ik beoordeeld als ik mijn haar niet bedek en ik was net in een land waar mensen denken dat ik rijk ben omdat ik blank ben. Vooroordelen zijn overal en volgens mij van alle tijden. Alleen veranderen de ‘eisen’ steeds. En we leven in een bijzondere tijd met alle keuzes, opties, verwende mensen en social media. Het is vrijwel niet mogelijk om níet een mening te hebben. En ik ben hier ook zeker schuldig aan; ik heb snel een mening. Hoe meer kennis ik heb en vergaar, hoe erger dat wordt.

We komen net thuis van een cruise. En man, dat was niet goed voor mijn vooroordelen. 90% blanke mensen met mega overgewicht die tijdens het ontbijt om 7 uur ‘s morgens (!!) een glas cola naast hun pannenkoeken met maple siroop hebben staan. En de kinderen chocolade cupcakes eten. En nee, dit is niet overdreven. En hoe meer ik het zag, hoe meer ik er misselijk van werd. Tuurlijk ben je op vakantie, ik ook, maar wat geef je je kinderen mee zo vroeg in de ochtend. Zo overduidelijk ongezond en bijna niet kunnen lopen door het overgewicht. Maar ik zou hetzelfde denken bij dunne mensen.

Maar dan tegelijkertijd hebben mijn 2 beste vriendinnen, volgens de berekeningen, ook behoorlijk overgewicht. Letterlijk 2 keer mijn gewicht. En hoewel ik behoorlijk zelfverzekerd ben (ik vind mezelf mooi en leuk, vroeger al en nu na de bevalling ook), vind ik mijn vriendinnen eigenlijk mooier dan mezelf. Een beetje meer kont en borsten zou me niet mistaan.

Dus gaat het me dan om overgewicht? Nee. Mijn vriendinnen eten geen idiote suikerhoeveelheden in de ochtend. Maar wel over keuzes die mensen maken. In het algemeen. Keuzes die ik niet begrijp. Over opvoeding, milieu, gezondheid etc. De keuzes die we hebben in deze tijd met zoveel keuzes. En ik zou die mensen moeten laten. Maar in een tijd waar mensen voor Trump stemmen vind ik dat moeilijk. Zoveel domheid in een wereld met zoveel mogelijkheden, ik vind het moeilijk dat soort mensen niet te beoordelen.

Dus ben je 400 kilo, of 50, als je bewust teveel drinkt, suiker tot je neemt en niet sport, dan vind ik daar wat van. En als je dat bewust doet, bewust je lichaam wat aandoet, dan kun je toch niet positief over jezelf zijn?

Als je lief bent voor jezelf, en de balans van het lijstje wat je leuk vindt aan jezelf, zowel uiterlijk als innerlijk, is zwaarder dan het negatieve, dan doe je het toch goed? Het complete plaatje, niet alleen je spiegelbeeld. Want we zijn namelijk nooit perfect, en het is cultuur en land afhankelijk ook nog.

Oh en wat betreft Botox etc vooroordelen. Ik ben helemaal voor dat mensen moeten doen wat ze denken dat ze mooier maakt. Oorbellen, de kapper, make up, mooie kleren aan - het zijn allemaal dingen die we allemaal doen om er wat leuker uit te zien. Zijn we niet mee geboren. Daar valt het voor mij onder.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem326

Bericht 30 Aug 2019 12:24

Re: Body positivity

Goede post Marsy. Maar ik vind cosmetische ingrepen toch anders dan het dragen van oorbellen. Vrouwen spuiten nu fillers in hun lippen, omdat volle lippen passen bij het schoonheidsideaal. Als mijn 12 jarige dochter zou zeggen “mama ik vind mijn dunne lippen niet mooi”. Dan zou ik zeggen “kind je bent mooi zoals je bent en je hebt een prachtige mond als je lacht”. Maar dan zou het gek zijn als ik diezelfde lippen bij mezelf zou laten opvullen met fillers. Je wil je kinderen meegeven dat ze goed en mooi zijn zoals ze zijn, maar daar doe je zelf dan afbreuk aan.

Ik merk dat ik moeilijk vind om hierover iets te zeggen. Ik vind Carrie bijvoorbeeld aardig en ik wil niemand beledigen. Als ik een vrouw met fillers zie dan denk ik vaak “je ziet dat je wat gedaan hebt en je ziet er goed uit”. Ik vind haar dan niet oppervlakkig of dom. Maar ik denk wel “als cosmetische ingrepen hier maar niet zo standaard worden als in bijvoorbeeld Brazilië”. Ik hoop gewoon dat mijn dochters opgroeien in een wereld waar vrouwen minder beoordeeld worden om hun uiterlijk en meer om andere kwaliteiten. En ik vind dat wij vrouwen zelf die druk op een perfect uiterlijk in stand houden.
<<

Anoniem326

Bericht 30 Aug 2019 12:36

Re: Body positivity

Misschien nog een beter voorbeeld. Ik las ooit een artikel over vrouwen met kroeshaar. Zij proberen met allerlei chemische producten steil en glad te krijgen, want dat is het ideaal. Hun hoofdhuid gaat kapot en uiteindelijk moeten ze hun haar afknippen. Dat wil je toch niet voor vrouwen? Waarom voldoen aan een ideaalbeeld. Waarom geen diversiteit? Kroeshaar, steil haar, blond, zwart, rood, kort, lang. Dunne lippen, dikke lippen, grote borsten, kleine borsten. Alles kan mooi zijn. Conformeren aan een beeld is volstrekt onhaalbaar en leidt vaak tot frustratie, verdriet en onzekerheid.
<<

Anoniem272

Bericht 30 Aug 2019 13:48

Re: Body positivity

Helemaal mee eens!

Grote neuzen worden over het algemeen lelijk gevonden. Ik heb een supergrote neus en ik ben er blij mee. Witte benen worden lelijk gevonden (zeker in de zomer, onder een jurkje). Heb ik ook, maar ik vind ze zelf mooi. Zelfde met mijn borstelige wenkbrauwen, moedervlekken en bril.

Ik merk dat ik mezelf er soms een beetje voor verontschuldig of zo, en die kenmerken toch benoem als imperfecties, maar ik neem me hierbij voor dat niet meer te doen.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3293

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:20

Bericht 30 Aug 2019 13:58

Re: Body positivity

@Marsy, dat wat je schrijft over die mensen met hun mega slechte ontbijt, ik snap je dat je dat moeilijk aan kunt zien, en toch snap ik die mensen zo goed! Ik zou ook zo ontbijten als ik dat bij een buffet kon kiezen. Heerlijk eens helemaal los gaan tijdens vakantie met taart als ontbijt. En mijn dochter zou dat ook mogen (zij is heel slank, als ze te zwaar zou zijn zou dat niet zo zijn). Ik zou dat dan 1 ochtend doen trouwens, niet elke dag natuurlijk!
<<

Anoniem301

Bericht 30 Aug 2019 14:21

Re: Body positivity

Ik snap helemaal wat je zegt hoor HG en vind het helemaal niet erg dat je dat zegt. Ik ben het ook met je eens, en zelf worstel ik daar ook weleens mee m.b.t. Bo.
<<

Peanutbuttercup

Bericht 30 Aug 2019 21:00

Re: Body positivity

Marin schreef:
ChiQ schreef:
Klopt! Nee maar ik vind de laatste tijd dat dit forum zo snel op teentjes getrapt is. Waarom?


Geen idee, maar ik heb niet het idee dat dat iets van de laatste tijd is.

On topic: Iemand die misschien ook leuk is om te volgen (op Instagram https://www.instagram.com/lizzobeeating/?hl=nl) is Lizzo, de popzangeres. Zij is ook iemand die body positivity promoot. Ik volg haar niet want het is niet helemaal in mijn interesse, maar wie weet vind jij dat wel leuk Bliss of iemand anders?


Lizzo is idd een leuke on te volgen.
Bodyposipanda vind ik ook leuk, en blessingmanifesting, al gaat dat meer over mental health en zelfliefde.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 30 Aug 2019 22:54

Re: Body positivity

Ik snap wat je zegt HG, maar er is altijd een ‘schoonheidsideaal’, dat verandert toch steeds. Ze noemen het ook wel mode. Ik heb mijn hele puberteit permanent gehad (haha), dat was toen ‘in’. En toen kwam de navelpiercing, had ik ook. Mensen blonderen hun haar, verven het rood. Als jouw twaalf jarige haar haar rood wil verven zeg je waarschijnlijk ook nee want 1) te jong en 2) haar haar is ws prachtig. Maar als ze 18 is wil ze misschien wel een andere kleur. En als ze 35 is wil ze misschien die lelijke fronsrimpel laten wegspuiten (dat doe ik nu ook al 2 jaar). En als ik 65 ben en mijn oogleden vallen over mijn ogen, net als bij mijn moeder, dan laat ik daar wat aan doen. Heb mijn ogen ook laten laseren want vond bril niet mooi bij me staan.

Ik denk dat het leren van moderatie én het liefhebben van jezelf in totaalplaatje veel belangrijker is dan aangeven dat Botox je nep laat uitzien. Want ik vind neusringen niet persé heel mooi, en toch hebben velen het.

Olive: sorry, maar ik kan me daar niet in verplaatsen..
Afbeelding
Afbeelding
Vorige

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers