Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ontlasting

<<

Anoniem277

Bericht 01 Aug 2019 06:00

Ontlasting

Op ontlasting heerst een taboe. Mensen praten er niet graag over. Het gevolg is dus ook dat darmkanker later wordt herkend.
Zo ook bij mijn schoonvader. Hij liep al 2 jaar rond met klachten maar durfde niet naar de dokter of iets tegen zijn vrouw te zeggen. We weten het nu een week.
Blijkbaar komt dat vaak voor dat mensen er niet mee naar de dokter gaan.
Ik ben van mening dat wij het taboe kunnen doorbreken bij de nieuwe generatie als wij ervoor openstaan om erover te praten.

Dus nu dit topic.
Praat jij over jouw ontlasting? Als er problemen zijn, ga je er dan mee naar de dokter?
Bespreek je het met jouw kinderen?
<<

Anoniem277

Bericht 01 Aug 2019 06:02

Re: Ontlasting

Ik praat er zelf dus ook niet over maar tegenwoordig wel over de ontlasting van mijn kinderen met hun.
Als mijn zoon moeite heeft met poepen, zeg ik ook dat het komt omdat hij bv te weinig drinkt. Zo hoop ik dat ze er wat opener over zijn.
<<

Anoniem279

Bericht 01 Aug 2019 06:11

Re: Ontlasting

Ik heb helemaal niet het idee dat er een taboe heerst op het praten over ontlasting. Het komt regelmatig ter sprake op m’n werk, ik bespreek het in overdrachten met ouders, ik heb zelf een moeilijke en vervelende stoelgang en heb het thuis regelmatig even daarover en ik ga er ook mee naar de huisarts. Ik vind het alleen niet nodig om in geuren en kleuren aan Jan en Alleman te vertellen wat ik nou dagelijks in de pot achterlaat :) Maar dat ik last heb van een vervelende stoelgang weten de meeste mensen in m’n omgeving wel.
<<

Anoniem300

Bericht 01 Aug 2019 07:09

Re: Ontlasting

Ik praat er wel over, maar dat komt misschien ook omdat ik een spastische darm heb en mijn dochter jaren geleden moeite had met piepen, wij blijven hier altijd alert op en ik vraag ook regelmatig aan de kids wanneer ze hebben gepoept en hoe het eruit zag.
Buitenhuis praat ik er minder over maar mensen weten wel dat ik een spastische darm heb (omdat ik daardoor veel dingen niet kan eten) maar ik vind t wel altijd raar om met andere mensen over poep te praten (op t werk wel, ook daar is t af en toe nodig)
<<

Anoniem315

Bericht 01 Aug 2019 09:02

Re: Ontlasting

Wij praten er hier wel over. Ik let zelf ook altijd wel op afwijkingen.
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 01 Aug 2019 09:20

Re: Ontlasting

Ik praat er wel over, sowieso thuis bij mijn familie. Op mijn werk praat ik er veel over want voor mijn cliënten is het belangrijk dat goed bijgehouden wordt of ze ontlasting hebben gehad, hoeveel en hoe het eruit zag zodat we bij eventuele problemen er snel bij zijn zodat het niet escaleert.
Ik heb zelf PDS en ben lactose intolerant en ook dat weten ze op het werk zodat collega's weten waarom ik soms dagen heb dat ik vaak naar de wc moet.
Ik vind het zelf daardoor ook niet lastig om er over te praten en als ik mij zorgen maak dan bespreek ik het ook gerust, hetzij met iemand in mijn naaste omgeving hetzij met de doktersassistente of de huisarts.
<<

Anoniem308

Bericht 01 Aug 2019 10:45

Re: Ontlasting

Ik werk op een hele grote m.d.l. afdeling dus ben de hele dag bezig met poep haha. Maar ook thuis is het gewoon een normaal bespreekbaar onderwerp.
<<

Tina

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 220

Geregistreerd: 20 Apr 2015 09:18

Bericht 01 Aug 2019 11:19

Re: Ontlasting

Wat sneu voor jouw schoonvader.

Ik houd wel van broodje poep verhalen, dus alles is bespreekbaar.
12-03-2018
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 01 Aug 2019 12:40

Re: Ontlasting

Wat sneu voor je schoonvader. Hopelijk is het nog op tijd gezien.

Bij ons is er geen taboe op. Binnen ons gezin wordt alles gezegd en besproken. Bij de kinderen let ik er ook extra op bijvoorbeeld om wormpjes o.i.d. snel te kunnen herkennen.
Ik heb zelf ook een darmaandoening waardoor ik er op moet letten. En dit ook moet bespreken met mijn arts.
Als biologie docent probeer ik er ook altijd gewoon over te praten en er vragen over te beantwoorden. Als ze zien dat ik er normaal over doe, hoop ik dat ze dat thuis ook (gaan) doen.
<<

Tompouce

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 17 Jan 2019 19:39

Bericht 01 Aug 2019 13:43

Re: Ontlasting

Ik heb sinds mijn 17e de ziekte van crohn, mijn beide zussen hebben in de verpleging gewerkt en mijn zoon vind poep een zeer bijzonder iets. Dus hier praten we er regelmatig over.

Ik denk overigens dat het niet echt een taboe is maar een mannenkwaal om iets niet bekend te maken/aan te geven. Veel mannen denken nog steeds dat ze niet mogen zeuren/klagen en dat ze al helemaal niet naar de dokter mogen voor in hun ogen iets kleins.
<<

boeddha

Kletskop

Berichten: 609

Geregistreerd: 22 Apr 2015 11:14

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 05 Aug 2019 14:58

Re: Ontlasting

Ik heb de ziekte van crohn dus er word regelmatig over gesproken. ook moet ik regelmatig een potje vullen en opsturen en dan kom je wel over je schaamte heen. In het begin vond ik het ook allemaal maar niks maar ja met deze ziekte ontkom je er haast niet aan.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 05 Aug 2019 16:16

Re: Ontlasting

Ik praat regelmatig over m'n ontlasting, haha. Heb een spastische darm en wil nog weleens diarree hebben of andere ongemakken en ik zou het vreselijk vinden als ik daar niet over zou kunnen praten met m'n vriend. Dus hier geen taboe in elk geval.
❤ 7 juni 2018
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 05 Aug 2019 16:41

Re: Ontlasting

Met mijn man kan ik hier prima over praten, maar ik zou nooit over poep beginnen op verjaardagen ofzo haha. Ik vind het wel een beetje taboe hoor, vind het ook echt vervelend als ik moet poepen op mijn werk, dat probeer ik echt te vermijden. En als ik al moet ga ik het liefst naar een wc verderop op de gang.

♥♥
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 05 Aug 2019 19:05

Re: Ontlasting

Met mijn vriend totaal geen schaamte en met mijn beste vriendin ook niet. Ik zou het direct aankaarten wanneer ik denk dat er iets mis is. Op mijn werk geen behoefte aan haha, hoef geen poep of piesverhalen van collega's te horen.
<<

Anoniem271

Bericht 05 Aug 2019 22:01

Re: Ontlasting

Ligt eraan met wie. Met mensen die dicht bij me staan praat ik er zonder moeite over. De laatste tijd heb ik wat last van verstoppingen en bespreek dat dan ook wel met mijn vriend bijvoorbeeld. Als het nodig is zou ik ook zonder moeite hiermee naar de huisarts gaan.

Ik heb wel altijd moeite gehad met poepen op bijvoorbeeld mijn werk. Tot ik dus die verstoppingen kreeg. Ik houd het dus niet meer op, waar ik ook ben. Die buikpijn is zo ellendig.
<<

Anoniem290

Bericht 10 Aug 2019 12:30

Re: Ontlasting

Ik heb ook obstipatie sinds ik me herinner. Ik ben er dan ook vaak voor naar de dokter geweest en ik heb ook darmonderzoeken gehad. Ik hang het niet aan de grote klok, maar ik schaam me er niet voor om het te zeggen. Ik leg dan gewoon op mijn werk uit wat voor onderzoek ik moet en waarom. Als het langer dan 2 wk duurt voel ik me sowieso niet fit meer en dan moet ik het soms wel even tegen iemand zeggen (na 3 wk ga ik naar de dokter en dan krijg ik even 3 soorten laxeermiddel zodat alles er weer even uit is). Normaal voor mij is 1x per 7 a 10 dagen. Geen oorzaak voor te vinden en geen oplossing. Soms neem ik een tijdje van die poeders, maar daar krijg ik ook weer buikpijn van.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 10 Aug 2019 13:59

Re: Ontlasting

Wow dat is echt weinig, Poppy! Ik heb dan weer het tegenovergestelde en ga vaak wel drie keer per dag. Als ik minder vaak moet, krijg ik meestal buikpijn.
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem269

Bericht 10 Aug 2019 15:48

Re: Ontlasting

Ik ben heel open en ja ik praat daar ook wel eens over. Ook met de kinderen. Ik heb zelf als peuter een paar dagen in het ziekenhuis gelegen omdat ik heel erg verstopt zat dus ik wil bij hun wel weten of het wel goed zit.

Ik moet zelf meestal 1x per dag. Wel moet ik altijd goed opletten dat ik voldoende vezels eet want in no time is mijn ontlasting hard en krijg ik heel snel last van inwendige aambeien. En believe me dat is echt geen pretje. Als ik voel zat het moeizaam gaat eet ik twee kiwi’s en drink ik een paar glazen drinken en dan gaat het wel weer. Ook heb ik in geval van nood van die zakjes in huis van de huisarts die ik dan kan oplossen en opdrinken.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 21 Aug 2019 02:07

Re: Ontlasting

Ik moest aan dit topic denken. Op zich denk ik niet dat er een taboe op heerst, maar ik ben er (buiten m’n gezin om) niet open over. De ontlasting van m’n dochter zie ik, dat van m’n zoon niet en ik vraag er eigenlijk ook niet naar (ik ruik het vanzelf haha). Mijn man kan meerdere keren per dag naar de wc, gaat ook standaard na het avondeten. Ik kan 1-2x per week naar de wc om te poepen, op vakantie vaak minder. Ik kan daar best last van hebben, maar heb er medisch gezien nooit wat mee gedaan. Ik hoef het niet met Jan en alleman te bespreken, maar soms zouden tips en ervaringen wel prettig zijn. Ik snap bijvoorbeeld niet goed waarom het van de één op andere dag van hardheid kan veranderen als ik niet anders eet en drink dan normaal (ik eet gevarieerd en drink voldoende water). De tip van kiwi op nuchtere maag heb ik gehoord en gebruikt tijdens m’n kraamweek, maar ik krijg me er echt niet toe gezet om dat nu ‘s ochtends te eten. Anyway, dat dus.
L2014 & H2017

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers