Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Automatisch opladen OV chipkaart

<<

Floor

Noob

Berichten: 143

Geregistreerd: 14 Mei 2015 15:17

Bericht 18 Aug 2019 18:25

Automatisch opladen OV chipkaart

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik reis de laatste tijd vrij veel met het OV en heb een persoonlijke OV kaart met een abonnement voor de daluren.

Ik zag net dat je automatisch opladen kunt activeren, maar ik snap iets niet hier aan.
Er staat dat je OV kaart automatisch wordt opgeladen als het saldo onder de €0,- komt.
Maar als ik nog €13,- saldo heb en ik maak een reis die €7,- kost, staat er na die reis dus nog €6,- op. Moet ik dat dan zelf aanvullen tot het instaptarief van €10,- of wordt de OV kaart bij de volgende keer inchecken dan automatisch aangevuld en kan ik dan gewoon inchecken ook al heb ik te weinig saldo voor het instaptarief?

(Hopelijk is mijn vraag een beetje duidelijk)
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 18 Aug 2019 18:31

Re: Automatisch opladen OV chipkaart

Ik heb automatisch opladen aanstaan met 50€. Dat betekend dat als ik onder de 10€ heb staan op mijn ov chip dat er automatisch 50€ wordt bijgeschreven. Deze wordt dan 3-4 dagen kater afgeschreven van mijn bankrekening.
Dus is dat tijdens het uitchecken dan wordt het direct opgewaardeerd.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Blunt

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 726

Geregistreerd: 16 Sep 2013 15:48

Bericht 18 Aug 2019 18:31

Re: Automatisch opladen OV chipkaart

De OV kaart wordt bij de volgende keer inchecken dan automatisch aangevuld.
<<

Floor

Noob

Berichten: 143

Geregistreerd: 14 Mei 2015 15:17

Bericht 18 Aug 2019 18:33

Re: Automatisch opladen OV chipkaart

Oh oke, duidelijk! :)
<<

Anoniem313

Bericht 18 Aug 2019 18:36

Re: Automatisch opladen OV chipkaart

Ja het is heel chill, je hoeft nooit meer iets te doen, qua treinreizen dan. Als je het eenmaal hebt snap je niet hoe je ooit zonder kon.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 18 Aug 2019 18:56

Re: Automatisch opladen OV chipkaart

Ik kan me niet eens meer herinneren dat ik het ooit niet had :)
#teammaple🍁
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4381

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 18 Aug 2019 19:09

Re: Automatisch opladen OV chipkaart

Caulfield schreef:Ja het is heel chill, je hoeft nooit meer iets te doen, qua treinreizen dan. Als je het eenmaal hebt snap je niet hoe je ooit zonder kon.


Dit inderdaad! Ik heb het al jaaaren, geen omkijken naar, top.
<<

Floor

Noob

Berichten: 143

Geregistreerd: 14 Mei 2015 15:17

Bericht 18 Aug 2019 19:43

Re: Automatisch opladen OV chipkaart

Klinkt inderdaad erg chill, ik heb het dus maar geactiveerd!
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25116

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 18 Aug 2019 21:35

Re: Automatisch opladen OV chipkaart

Scandic schreef:
Caulfield schreef:Ja het is heel chill, je hoeft nooit meer iets te doen, qua treinreizen dan. Als je het eenmaal hebt snap je niet hoe je ooit zonder kon.


Dit inderdaad! Ik heb het al jaaaren, geen omkijken naar, top.


Ja ik ook, ideaal!
❤ 7 juni 2018
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 18 Aug 2019 21:40

Re: Automatisch opladen OV chipkaart

Ik wist niet dat ik het had maar ik had het en nu vind ik het ook heel chill. Ik reis bijna nooit meer met de trein, maar dus heb ik ook geen idee meer van m'n saldo. Vroeger wist ik dat wel min of meer (of had ik een abonnement, ik weet het niet eens meer, zo snel vergeet je dat), maar als ik nu af en toe met de trein reis, dan vind ik het echt super handig dat het dus automatisch opgeladen wordt.
Let's discover the world together.
<<

Tompouce

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 17 Jan 2019 20:39

Bericht 18 Aug 2019 21:41

Re: Automatisch opladen OV chipkaart

Mag ik even gebruik maken van dit topic?

Ik heb al járen geen gebruik gemaakt van het OV. Volgens mij niet meer sinds die chipkaarten kwamen. Nu ga ik binnenkort met de kinderen een reis from hell maken. Van Drenthe naar Brabant met de bus en trein. Mijn kaartje heb ik gekocht via actie van de dag en de kinderen krijgen een railrunner. In de bus wil ik een dagkaartje kopen. Dan heb ik verder geen Chipkaart ofzo nodig, toch?
<<

Anoniem300

Bericht 18 Aug 2019 22:14

Re: Automatisch opladen OV chipkaart

Nee je hebt geen chipkaart nodig, maar je moet ook wel.voor de bus de kaarten online al kopen.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 18 Aug 2019 22:14

Re: Automatisch opladen OV chipkaart

Voor de bus is ook wel afhankelijk van de regio. Hier in N.ijmegen kunnen we gewoon in de bus nog een uur ticket kopen. Die moeten we dan wel met de pin betalen.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem313

Bericht 18 Aug 2019 22:23

Re: Automatisch opladen OV chipkaart

Wat mijn voorgangers zeggen. En voor een volgende keer: bij de NS bestel je gratis chipkaarten voor je kinderen (Kids Vrij) waarmee ze vervolgens ook gratis met je mee reizen in de trein. Kun je ze vast wegwijs maken in het OV; ze reizen in tram en metro met korting.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 18 Aug 2019 22:26

Re: Automatisch opladen OV chipkaart

Nog een alternatief, je kan bij de NS ook reizen op rekening (NS Flex), einde van de maand krijg je een rekening van al je OV kosten (ook bus, tram en metro). Je hoeft dan nooit meer saldo er op hebben staan! En je kan maandelijks je abonnement aanpassen.
<<

Anoniem272

Bericht 18 Aug 2019 22:31

Re: Automatisch opladen OV chipkaart

Een persoonlijke ov-chipkaart met kidsvrij abonnement is echt ideaal inderdaad, voor de kinderen. Automatisch opladen erop, en dan kunnen ze ook makkelijk een keer met oma of een vriendje mee met de trein en de bus, zonder dat jij je druk hoeft te maken om kaartjes.

Ik heb geen auto en neem regelmatig vrienden van de kinderen mee in het OV, als we wat leuks gaan doen. Mijn eigen kinderen hoeven dan alleen even in te checken. Met de trein reizen ze inderdaad gratis en in ander OV met kinderkorting. Gaat allemaal vanzelf. Maar voor hun vriendjes moet ik dan losse kaartjes kopen per vervoersmiddel. Gedoe.
<<

Anoniem313

Bericht 18 Aug 2019 22:32

Re: Automatisch opladen OV chipkaart

Wow, dat is ook een top. Ik vind de NS echt een fijn vervoersbedrijf.
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 16:48

Bericht 18 Aug 2019 22:42

Re: Automatisch opladen OV chipkaart

Dit was echt iets wat ik telkens nog moest regelen. Nu meteen gedaan, dus vanaf nu hoef ik er ook niet meer bij stil te staan.
<<

Anoniem272

Bericht 18 Aug 2019 22:52

Re: Automatisch opladen OV chipkaart

@Tompouce: ga je in Brabant èn Drenthe met de bus? Dan reis je waarschijnlijk met verschillende vervoersbedrijven en heb je dus ook verschillende kaartjes nodig. Als je je reis plant op 9292.nl zie je de de namen van de vervoersbedrijven erbij staan. Bijvoorbeeld Connexxion, Syntus, Arriva, Veolia etc. Je kunt dan op de website van de betreffende vervoerders lezen hoe het zit met losse (kinder)kaartjes kopen. Of je ze in de bus kunt kopen of dat het vooraf moet etc. In Brabant zijn kinderen vaak gratis. Sowieso zijn de buschauffeurs daar aardig vind ik :)
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 20:55

Bericht 19 Aug 2019 07:31

Re: Automatisch opladen OV chipkaart

Filoria schreef:In Brabant zijn kinderen vaak gratis.

In Drenthe ook tot 11jaar https://www.qbuzz.nl/gd/abonnementen-ka ... gratis-mee

De prijs van de rit kan je inderdaad bij 9292.nl zien en dan zelf even bekijken of een dagkaart goedkoper is.
In Drenthe verschilt het per lijn of je de kaartjes met pin of contant moet betalen (lekker handig die overgangsperiode). Dagkaarten kan je enkel in de bus kopen. Het komt soms voor dat een chauffeur deze kaartjes niet bij zich heeft maar tot nu toe mocht ik dan gratis mee en de dagkaart op het station bij een collega kopen. https://www.qbuzz.nl/gd/abonnementen-ka ... l-dagkaart

Hoe het in Brabant gaat weet ik dan weer niet maar hopelijk kan je hier wat mee Tompouce
Laatst gewijzigd door Elska op 19 Aug 2019 08:05, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2525

Geregistreerd: 04 Okt 2017 09:46

Bericht 19 Aug 2019 07:54

Re: Automatisch opladen OV chipkaart

Wat Caulfield zegt qua Kids Vrij inderdaad.

Voor de bus kun je misschien ook van mensen in je omgeving een paar anonieme ov-chipkaarten lenen als ze die hebben. Let wel even op dat ze dan nog geldig zijn. Ov-chipkaarten verlopen helaas na vijf jaar en zijn dan niet meer bruikbaar.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Tompouce

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 17 Jan 2019 20:39

Bericht 19 Aug 2019 12:04

Re: Automatisch opladen OV chipkaart

Nee, we gaan van thuis met de bus naar Emmen. Dan met de trein naar Eindhoven en daar haalt mijn man ons met de auto op. (We gaan weer met de auto mee terug naar huis)

De oude school is vandaag weer begonnen. Vrijdag gaan de kinderen hun vriendjes en vriendinnetjes op school verrassen :) Leek me wel leuk. Maar jemig, de reis duurt alles bij elkaar zo'n 4 uur!

Bedankt voor alle tips. De kaartjes zijn al gekocht maar dat Kids Vrij zal ik onthouden! Al is 5.- voor 2 kinderen ook geen geld natuurlijk. En mijn kaartje is via Actie van de dag ook maar € 10.50

Ik las dat je hier in de bus ook gewoon nog een kaartje kunt kopen.

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers