Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drinken

<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 09 Aug 2019 16:41

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Guattari schreef:
Lejow schreef:Ik geef niet om roken en drinken, maar stel ze zouden tegen mij zeggen: Je mag 6 mnd geen chocola en chips eten, want dat is vet en ongezond. Als beloning krijg je 2500 euro.
Ik zou zo stoppen die 6 maanden en de 2500 euro in m'n zak steken, maar als die 6 maanden voorbij zijn, is het eerste wat ik haal waarschijnlijk een Milka reep :P


Ik begrijp wat je wilt zeggen, alleen was het eerste wat ik dacht - los van alles wat er nu genoemd wordt - dat het me niet verbaast dat jij dit topic opent. Bij jou heb ik vaker het idee dat geld heel belangrijk voor je is, in de zin dat je je op een bepaalde manier achtergesteld voelt. Klopt dat, of zit ik er geheel naast? Klinkt misschien wat onaardiger dan ik het bedoel, maar we hebben het hier welbeschouwd over vrijwillige deelname, waar geen torenhoog bedrag tegenover staat.


Oh nee, ik voel me zeker niet achtergesteld hoor. Ik vind het fijn voor die mensen dat ze het geld verdiend hebben.
Het gaat mij er hier om dat ik het niet de juiste aanpak vindt van de werkgever. Hij wil gezond gedrag stimuleren etc en daar zijn, vind ik, andere aanpakken beter voor. Waarin alle werknemers gelijk gesteld zijn en een ieder de kans krijgt om zich te verbeteren/er iets aan te verdienen.
Want dat vind ik dan weer wel erg belangrijk.

Overigens vind ik 2500 euro verdienen door 6 mnd met iets te stoppen, best de moeite. Je hebt het, of je hebt het niet, toch?
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 09 Aug 2019 16:45

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Ava schreef:Hier alleen als je 12,5, 25 en 40 jaar in dienst bent. Dan krijg je een halve maand salaris. Maar dat zou van mij dus wel sneller en vaker mogen. Om de 10 jaar ofzo.


Bij ons ook inderdaad. Toevallig was ik afgelopen 1 augustus 10 jaar in dienst :D


Ik vind de keuze voor deze aanpak en daarbij de beloning niet de juiste manier. Meer als combi bij elkaar. Even kijken of ik duidelijk krijg hoe ik dat bedoel...
Ten eerste vind ik, zoals ik hier boven ook schrijf, dat alle werknemers gelijke kansen moeten krijgen. Iedereen zou een kans moeten krijgen om de beloning (in dit geval 2500 euro) te verdienen.
En, daarnaast vind ik dan eigenlijk dat de beloning niet helemaal passend is in het hele verhaal. Want: even 6 maanden stoppen, geld in je zak steken en daarna kun je in principe gewoon weer door met roken en drinken. Het heeft op het eerste gezicht, geen lange termijn effect.
<<

Anoniem282

Bericht 09 Aug 2019 16:48

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Lejow schreef:
Guattari schreef:
Lejow schreef:Ik geef niet om roken en drinken, maar stel ze zouden tegen mij zeggen: Je mag 6 mnd geen chocola en chips eten, want dat is vet en ongezond. Als beloning krijg je 2500 euro.
Ik zou zo stoppen die 6 maanden en de 2500 euro in m'n zak steken, maar als die 6 maanden voorbij zijn, is het eerste wat ik haal waarschijnlijk een Milka reep :P


Ik begrijp wat je wilt zeggen, alleen was het eerste wat ik dacht - los van alles wat er nu genoemd wordt - dat het me niet verbaast dat jij dit topic opent. Bij jou heb ik vaker het idee dat geld heel belangrijk voor je is, in de zin dat je je op een bepaalde manier achtergesteld voelt. Klopt dat, of zit ik er geheel naast? Klinkt misschien wat onaardiger dan ik het bedoel, maar we hebben het hier welbeschouwd over vrijwillige deelname, waar geen torenhoog bedrag tegenover staat.


Oh nee, ik voel me zeker niet achtergesteld hoor. Ik vind het fijn voor die mensen dat ze het geld verdiend hebben.
Het gaat mij er hier om dat ik het niet de juiste aanpak vindt van de werkgever. Hij wil gezond gedrag stimuleren etc en daar zijn, vind ik, andere aanpakken beter voor. Waarin alle werknemers gelijk gesteld zijn en een ieder de kans krijgt om zich te verbeteren/er iets aan te verdienen.
Want dat vind ik dan weer wel erg belangrijk.

Overigens vind ik 2500 euro verdienen door 6 mnd met iets te stoppen, best de moeite. Je hebt het, of je hebt het niet, toch?


Ah ok, ik heb het programma niet gezien, maar is het alleen deze werkgever die dit doet? Of was het met dit item het idee dat andere werkgevers dit ook gaan doen? Anders zou dat weer oneerlijk gevonden kunnen worden dat je maar net bij die werkgever moet werken, om als roker/drinker de keuze te hebben hieraan deel te nemen. Klopt, je hebt het of je hebt het niet, maar van een verslaving afkomen is niet makkelijk in het algemeen. Je moet wel echt intrinsieke motivatie hebben om ermee te stoppen en daarom lukt het doorgaans ook alleen degenen die voornoemde motivatie hebben en kun je er geen prijs op plakken, wat nu dus wel is gebeurd.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 09 Aug 2019 16:58

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Volgens mij was het voor nu alleen deze werkgever. En kwam het voorbij zo van dat het stimuleren van gezond gedrag meer zou moeten gebeuren en deze werkgever deed dat zo.
<<

Anoniem282

Bericht 09 Aug 2019 17:13

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Lejow schreef:En, daarnaast vind ik dan eigenlijk dat de beloning niet helemaal passend is in het hele verhaal. Want: even 6 maanden stoppen, geld in je zak steken en daarna kun je in principe gewoon weer door met roken en drinken. Het heeft op het eerste gezicht, geen lange termijn effect.


Ik zie je nu een aantal keren dit suggereren, maar stop gewoon maar even met roken en drinken als je daaraan verslaafd bent. Er wordt niet voor niets gezegd dat dit heel lastig is en ik vind het overkomen alsof je je dat niet beseft, omdat je zelf er niets om geeft. Je mening is mij te kort door de bocht en ik kan me moeilijk voorstellen dat je dit van jezelf niet doorhebt.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 09 Aug 2019 17:15

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Guattari schreef:
Lejow schreef:En, daarnaast vind ik dan eigenlijk dat de beloning niet helemaal passend is in het hele verhaal. Want: even 6 maanden stoppen, geld in je zak steken en daarna kun je in principe gewoon weer door met roken en drinken. Het heeft op het eerste gezicht, geen lange termijn effect.


Ik zie je nu een aantal keren dit suggereren, maar stop gewoon maar even met roken en drinken als je daaraan verslaafd bent. Er wordt niet voor niets gezegd dat dit heel lastig is en ik vind het overkomen alsof je je dat niet beseft, omdat je zelf er niets om geeft. Je mening is mij te kort door de bocht en ik kan me moeilijk voorstellen dat je dit van jezelf niet doorhebt.


Misschien denk ik er inderdaad te makkelijk over. Heb niet zelf in die situatie gezeten.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 09 Aug 2019 17:17

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Er zal natuurlijk ook verschil zitten tussen de verstokte roker/drinker en de feestjes-en-partijen roker/drinker.
<<

Anoniem269

Bericht 09 Aug 2019 17:59

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Bij Tony's Chocolonely hebben ze dit ook, maar dan wat slimmer ingestoken. Werknemers krijgen namelijk een bonus voor een gezond BMI, een bonus voor niet roken etc. De bonus was trouwens niet altijd per se geld, maar ook bijv extra vakantiedag of iets dergelijks. De bonussen daar gaan per maand of per jaar, dat weet ik niet meer precies.
Gezond gedrag wordt dus altijd beloond. Dat vind ik heel positief en goed!
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 09 Aug 2019 18:02

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Claire**** schreef:Bij Tony's Chocolonely hebben ze dit ook, maar dan wat slimmer ingestoken. Werknemers krijgen namelijk een bonus voor een gezond BMI, een bonus voor niet roken etc. De bonus was trouwens niet altijd per se geld, maar ook bijv extra vakantiedag of iets dergelijks. De bonussen daar gaan per maand of per jaar, dat weet ik niet meer precies.
Gezond gedrag wordt dus altijd beloond. Dat vind ik heel positief en goed!



Dat klinkt goed! Zo is er voor iedereen een kans om zich in te zetten op een gebied wat zijn/haar zwakke punt is.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 09 Aug 2019 18:11

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Toch vind ik het lastig dat er dan een financiële incentive tegenover staat. Ik snap dat dat voor veel mensen een grote drijfveer is maar het voelt toch krom. Ik kan me wel voorstellen dat dit net het zetje is dat mensen nodig kunnen hebben en op zichzelf staand vind ik dat hartstikke goed, als mensen ook maar motivatie waar dan ook vandaan halen om te stoppen met ongezonde gewoontes, maar toch geeft het mij een beetje een simpel gevoel, een makkelijke excentrieke motivatie. Ik weet het niet zo goed wat ik er van vind.
Let's discover the world together.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 09 Aug 2019 18:45

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Marin schreef:Toch vind ik het lastig dat er dan een financiële incentive tegenover staat. Ik snap dat dat voor veel mensen een grote drijfveer is maar het voelt toch krom. Ik kan me wel voorstellen dat dit net het zetje is dat mensen nodig kunnen hebben en op zichzelf staand vind ik dat hartstikke goed, als mensen ook maar motivatie waar dan ook vandaan halen om te stoppen met ongezonde gewoontes, maar toch geeft het mij een beetje een simpel gevoel, een makkelijke excentrieke motivatie. Ik weet het niet zo goed wat ik er van vind.


Ik zou het dan logischer vinden als er een 'straf' aan hangt als je na de 6 maanden weer begint... Dat geeft dan, denk ik, weer motivatie om door te blijven zetten.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 09 Aug 2019 18:57

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Lejow schreef:Ik zou het dan logischer vinden als er een 'straf' aan hangt als je na de 6 maanden weer begint... Dat geeft dan, denk ik, weer motivatie om door te blijven zetten.



Neuh, positieve motivatie lijkt me veel beter dan negatieve motivatie en bovendien vind ik dat al helemáál niet aan de werkgever. De positieve stimulans kan ik nog in komen, al twijfel ik aan dat financiële aspect, omdat dat voor een betere werksfeer kan zorgen ook. Lijkt me niet dat je daar een negatieve inslag aan moet geven.
Let's discover the world together.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 09 Aug 2019 19:03

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Marin schreef:
Lejow schreef:Ik zou het dan logischer vinden als er een 'straf' aan hangt als je na de 6 maanden weer begint... Dat geeft dan, denk ik, weer motivatie om door te blijven zetten.



Neuh, positieve motivatie lijkt me veel beter dan negatieve motivatie en bovendien vind ik dat al helemáál niet aan de werkgever. De positieve stimulans kan ik nog in komen, al twijfel ik aan dat financiële aspect, omdat dat voor een betere werksfeer kan zorgen ook. Lijkt me niet dat je daar een negatieve inslag aan moet geven.



Misschien dan de beloning anders verdelen. Het lijkt me nu zo 'simpel' om dan na die 6 maanden gewoon weer te beginnen. De beloning heb je dan toch in je zak.
<<

Anoniem307

Bericht 09 Aug 2019 21:15

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Ik vind het best een leuk initiatief en is ook rendabel als het werkt. Wel vraag ik me af wat de niet-roker/niet-drinker, dan als beloning krijgt of uitdaging met daarbij een beloning. Ook op deze manier wordt slecht gedrag beloond.
<<

Anoniem315

Bericht 09 Aug 2019 21:24

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Ik ben het met je eens Lejow. Ik vind het een raar en krom systeem en vind dat gezond gedrag moet worden gestimuleerd voor iedereen.

En.. van je verslaving afkomen moet toch op zichzelf al genoeg lonend zijn, zou je zeggen?
<<

Anoniem280

Bericht 10 Aug 2019 10:36

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Het ging hier om een relatief klein bedrijf.
Werken van ma t/m vrijdag.
Op vrijdagen werd het weekend ingedronken.
En op maandag waren er werknemers die met een kater aan het werk gingen.
De werkgever deed zelf ook mee met drinken.
Hij wilde dat zijn team bewuster werd van het roken en drinken.
Iedereen deed mee van zijn team, maar er waren 4 collega's die het 6 maanden hadden volgehouden.
Die dame en de werkgever gingen door met deze missie.
De andere meneer die aan tafel zat heeft de missie voor 6 mnd volbracht.
Beloning in zijn zak en is zich nu bewuster van zijn rook en drink gedrag.

Werkgever zei wel, nu deze missie opzich geslaagd is, zou de volgende missie misschien kunnen zijn dat je de mobiel voor een jaar aan de kant legt.
Daar kreeg hij van beide collega's wel een vreemde blik van terug.

Co-host van Art gaf ook aan, ik zou hier niet aan mee doen.
Drink liever een biertje dan dat ik een belong van €2500,- in mijn zak steek.
<<

Kira

Bericht 10 Aug 2019 10:48

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Die laatste zin heb ik dus ook. Ik weet niet of ik er aan mee zouden, vind 2500 een mooi bedrag maar weet niet of ik daarvoor 6 maanden lang een drankje zou willen afslaan.
<<

Anoniem280

Bericht 10 Aug 2019 10:53

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Je zou ook als werkgever kunnen zeggen, geen drank meer op vrijdag.
Of, niet roken tijdens werk.
Dan ben je er voor mijn idee ook bewust mee bezig.
Die beloning hoeft voor mij ook niet.
Ik denk dat je op deze manier wel je personeelsleden af laat schrikken op de standaard gewoonte.
Je hebt het er dan samen over en klaar.

En er zijn zat van zulke bedrijven, die werken van ma t/m vr. die op vrijdag een drankje doen.
Gebeurt op mijn vriend zijn werk ook.
En het blijft echt niet bij 1 biertje.
Bedrijf bestaat uit 15 personeelsleden.
<<

Anoniem279

Bericht 10 Aug 2019 11:24

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Ik zou het denk ik stimulerender vinden als een werkgever een sportabonnement vergoed. Roken en drinken doe ik niet dus die bonus loop ik sowieso al mis. En hoe willen ze controleren trouwens dat ik ‘s avonds op de bank voor de tv geen wijntje nuttig?

De werkgever van mijn vriend probeert vaak met een team medewerkers mee te doen aan verschillende sportevenementen. Zo heeft hij afgelopen jaar meegedaan aan de 80km van de Ride for the Roses (fietstocht, er is trouwens sowieso een fietsclub opgericht vanuit zijn werk), en loopt hij over een tijdje een wandeltocht van 20km met een grote groep collega’s voor een goed doel. En volgens mij doen ze ook regelmatig mee aan hardloopevenementen etc. Dat soort dingen vanuit werk georganiseerd, zou ik ook erg leuk vinden.
<<

Anoniem280

Bericht 10 Aug 2019 11:38

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Dat testen ze met haar.
Daaraan kunnen ze zien of iemand zich aan de afspraak heeft gehouden.
Heb hele uitzending gezien van Art, zoals alle afleveringen eigenlijk.
<<

Libelle'

Kwebbel

Berichten: 404

Geregistreerd: 04 Nov 2016 12:06

Bericht 10 Aug 2019 12:06

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Ik vind dat je iedereen gelijk moet behandelen.
Als iemand dan dat traject ingaat omdat die rookt en drinkt en dan na een halfjaar 2500 euro mag opstrijken en de gezonde werknemers dat dan niet krijgen.. Dat zou ik echt heel raar vinden en niet eerlijk, dan beloon je dus het slechte gedrag?
Ik vind 2500 euro ook een serieus geldbedrag. Denk dat je als werkgever dit ook zo niet moet willen, althans ik kan me niet voorstellen dat op deze manier de sfeer ten goede komt in een bedrijf als de al gezonde werknemers dit niet krijgen.
Ik vind het ook goed juist dat een werkgever gezonde levensstijl promoot, maar dan bijv met aanbieden van stoppen met roken cursus, korting op sportschool geven etc.
<<

Anoniem284

Bericht 15 Aug 2019 07:48

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Mijn werk biedt stoppen met roken trainingen aan onder werktijd. Ik vind dat al heel wat.

Een financiële beloning vind ik belachelijk. Dan vind ik dat de al niet-rokers sowieso die 2500 euro mogen krijgen. Ik zou het omkeren. Iedereen die niet rookt, krijgt 2500 euro. Lijkt me een mooie motivatie voor de rokers om dan te stoppen, want die zien alle al niet-rokende collega’s 2500 euro krijgen.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 15 Aug 2019 08:29

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Eens met jou Gympie.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
Vorige

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers