Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drinken

<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 09 Aug 2019 13:57

Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drinken

Ook hier even een topic. Op mijn FB werd het een 'interessant' gesprek.

Vanmorgen zat ik de herhaling te kijken van Zomer met Art. Er was een werkgever die gezonder gedrag wilde stimuleren bij zijn werknemers.
Hij had een doel gesteld om werknemers 6 maanden compleet te laten stoppen met roken en drinken. Als dit zou lukken (aan het einde werden ze getest etc) zouden ze 2500 euro pp krijgen.
Twee werknemers die meededen zaten bij Art aan tafel. De dame wilde het voortzetten tot oud en nieuw, de meneer had alweer wat biertjes op (het traject was ten einde).

Art stelde in mijn ogen een terechte vraag: 'Wat dan met de andere werknemers, die sowieso niet roken en/of drinken?'. De werkgever zei daarop dat hij toch ergens moet beginnen.

En eigenlijk kwam bij mij diezelfde vraag.
Ik ben vóór het stimuleren van gezond gedrag, mbt roken, drinken en eten etc.
Maar hoe zit het dan met de werknemers die sowieso al niet roken en/of drinken? Waarom worden zij niet beloond?
Ik vind het goed dat een werkgever zich er voor in wil zetten, maar dan wel zo dat er voor alle werknemers winst te behalen valt.

Wat vinden jullie?
<<

Anoniem304

Bericht 09 Aug 2019 14:02

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Als je je werk goed doet, moet het niet uitmaken dat je in het weekend een drankje drinkt.

Beter zet hij fruit neer of geeft z'n werknemers een sportschool abbo (of apparaten + douches op het werk, indien mogelijk).
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 09 Aug 2019 14:04

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Savi schreef:Als je je werk goed doet, moet het niet uitmaken dat je in het weekend een drankje drinkt.

Beter zet hij fruit neer of geeft z'n werknemers een sportschool abbo (of apparaten + douches op het werk, indien mogelijk).


Ja, eens!
Zorgen inderdaad voor gezonde voeding (ook wanneer er bijv een bedrijfskantine is).

Wij krijgen wel korting bij sportscholen, maar helaas alleen bij dure haha
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 09 Aug 2019 14:06

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Ik vind het goed als een werkgever voor een gezonde werkomgeving zorgt door middel van gezonde etenswaren, evt een korting bij een sportschool (of op mijn oude werk was er een wekelijks hardloopgroepje), maar ik vind het niet aan de werkgever om te zorgen dat mensen stoppen met roken en drinkenm en zeker niet met een financiele beloning, dat vind ik niet het juiste beeld uitdragen. Daarbij zou ik me dan ook afvragen of het stoppen puur voor de financiele beloning is en ik vind een werkgever hier ook niet verantwoordelijk voor.
Let's discover the world together.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 09 Aug 2019 14:09

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Dat ook Marin, die ene man had alweer wat biertjes op.
Dus even 6 mnd onthouden, 2500 euro in je zak steken, en dan weer los.
Wat is dan het doel op de langere termijn? Wat win je ermee?
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 09 Aug 2019 14:11

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Ik sta er anders in. Ik vind het namelijk óok een vorm van voor je medewerkers zorgen. Zorgen voor minder verzuim, minder ziekte en een positief signaal afgeven dat een bedrijf gezond wil zijn. Vast zowel financieel, als dus ook fysiek met zijn medewerkers.

Je kan op twee vlakken hierover discussiëren:
De beloning: is het dan oneerlijk voor de mensen die al gezond leven?
De 'bemoeienis' van een werkgever: tot waar mag een werkgever invloed hebben op de levensstijl van zijn mensen

En beiden zijn echt wel genoeg voors en tegens voor de bedenken. Bij de eerste is het heel simpel: ook degene belonen die het al doen. Dus: rook of drink je een half jaar niet: krijg je XX bedrag. Deed je dat al: makkelijk. Deed je dat niet: hier is een stimulans.
De bemoeienis van een werkgever. Ik vind deze opzet dus geen bemoeienis. Je kan een gezonde levensstijl stimuleren, maar nergens staat dat je dat móet doen. Het is geen verplichting vanuit deze werkgever. Het is een stimulans. En daarmee kan hij wellicht wat mensen over de streep trekken.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 09 Aug 2019 14:12

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Lejow schreef:Dat ook Marin, die ene man had alweer wat biertjes op.
Dus even 6 mnd onthouden, 2500 euro in je zak steken, en dan weer los.
Wat is dan het doel op de langere termijn? Wat win je ermee?


Bewustwording. Dat je dus geen alcohol nódig hebt. En dat is al voldoende. Anders is het toch helemaal niet haalbaar?
<<

Anoniem282

Bericht 09 Aug 2019 14:12

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Lejow schreef:Dat ook Marin, die ene man had alweer wat biertjes op.
Dus even 6 mnd onthouden, 2500 euro in je zak steken, en dan weer los.
Wat is dan het doel op de langere termijn? Wat win je ermee?


Als jouw werk er niet onder lijdt dat je rookt en drinkt, begrijp ik het idee erachter niet. Maar het lijkt me wel een aanname dat je na 6 maanden geheelonthouding daarna weer losgaat. De kans is er natuurlijk dat iemand daarna weer begint, maar je weet het niet op voorhand.
<<

Lovely

Kwebbel

Berichten: 497

Geregistreerd: 04 Jan 2019 16:03

Bericht 09 Aug 2019 14:14

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Ik kijk nooit tv maar dit stukje heb ik wel gezien.

Ik irriteerde me ook echt aan die vrouw die te blij vertelde dat ze doorging ermee. Ze keek er echt bij van: kijk mij, ik verleng de periode.

Terwijl als je echt zou stoppen met drinken, dan denk ik dat je gewoon je schouders ophaalt en zegt: ik ben gestopt met alcohol drinken. Punt.

Ook blijf ik me verbazen over bedrijven die rookpauzes tijdens werktijd toestaan. Dus dat er mensen zijn die bijv 4 x 10 minuten per dag niet werken. Dus dat zou 200 minuten per week zijn. Absurd dat niet-rokers in deze tijd gewoon doorwerken.

Dit is niet je vraag maar dit wilde ik even kwijt.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 09 Aug 2019 14:15

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Ik rook niet en drink zelden tot nooit. Zou ik dan mee mogen doen aan het experiment?

Nee ik bedoel als werkgever Caro. Wat wint hij er mee?

Guat, dat is inderdaad een aanname. Ik ging even uit van die man die aangaf alweer gedronken te hebben (en ok, dat is niet gelijk los gaan, maar wel weer alcohol drinken). Die 2500 zijn dan eigenlijk makkelijk verdiend.
<<

Anoniem301

Bericht 09 Aug 2019 14:23

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Lovely schreef:Ook blijf ik me verbazen over bedrijven die rookpauzes tijdens werktijd toestaan. Dus dat er mensen zijn die bijv 4 x 10 minuten per dag niet werken. Dus dat zou 200 minuten per week zijn. Absurd dat niet-rokers in deze tijd gewoon doorwerken.

Dit is niet je vraag maar dit wilde ik even kwijt.

Volgens mij heeft iedere werknemer bij een bepaald aantal werkuren recht op 10 minuten koffiepauze in de ochtend en 10 minuten in de middag. Dat de niet-rokers achter hun pc blijven zitten en de rokers deze tijd benutten om een sigaretje te roken, ligt aan de niet-rokers.

Toen ik bijna 3 jaar geleden nog rookte gebuikte ik mijn koffie- en laatste 10 minuten van mijn lunchpauze hiervoor.
Dit staat los van de personen die dan dus misbruik maken van het feit dat ze roken natuurlijk.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 09 Aug 2019 14:24

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Lejow schreef:Nee ik bedoel als werkgever Caro. Wat wint hij er mee?

Gezondere levensstijl van je werknemers -> minder ziekteverzuim. Lijkt me.
#teammaple🍁
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 09 Aug 2019 14:39

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Urban Naked schreef:
Lejow schreef:Nee ik bedoel als werkgever Caro. Wat wint hij er mee?

Gezondere levensstijl van je werknemers -> minder ziekteverzuim. Lijkt me.


Ja, dat is de hoop ;) Maar die ene meneer gaf aan alweer te hebben gedronken.
Ik denk niet dat het werkt op de langere termijn.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 09 Aug 2019 14:40

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Ik geef niet om roken en drinken, maar stel ze zouden tegen mij zeggen: Je mag 6 mnd geen chocola en chips eten, want dat is vet en ongezond. Als beloning krijg je 2500 euro.
Ik zou zo stoppen die 6 maanden en de 2500 euro in m'n zak steken, maar als die 6 maanden voorbij zijn, is het eerste wat ik haal waarschijnlijk een Milka reep :P
<<

Cactus

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 549

Geregistreerd: 30 Jul 2017 19:57

Bericht 09 Aug 2019 15:19

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Haha, dat denk ik ook Lejow. Makkelijk verdienen zo!

Mijn werkgever heeft de rokers een stoppen met roken cursus aangeboden. Er was een grote opkomst en het grootste gedeelte is nu een paar maanden later nog steeds gestopt.

Daarnaast ligt er elke dag fruit en worden er sportuitjes gedaan. Dit werkt uiteindelijk beter dan zo'n beloning.
Maart 2015 - stoer ventje
Februari 2018 - kleine vechter *
April 2019 - onze held
<<

Lovely

Kwebbel

Berichten: 497

Geregistreerd: 04 Jan 2019 16:03

Bericht 09 Aug 2019 15:33

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Carrie schreef:
Lovely schreef:Ook blijf ik me verbazen over bedrijven die rookpauzes tijdens werktijd toestaan. Dus dat er mensen zijn die bijv 4 x 10 minuten per dag niet werken. Dus dat zou 200 minuten per week zijn. Absurd dat niet-rokers in deze tijd gewoon doorwerken.

Dit is niet je vraag maar dit wilde ik even kwijt.

Volgens mij heeft iedere werknemer bij een bepaald aantal werkuren recht op 10 minuten koffiepauze in de ochtend en 10 minuten in de middag. Dat de niet-rokers achter hun pc blijven zitten en de rokers deze tijd benutten om een sigaretje te roken, ligt aan de niet-rokers.

Toen ik bijna 3 jaar geleden nog rookte gebuikte ik mijn koffie- en laatste 10 minuten van mijn lunchpauze hiervoor.
Dit staat los van de personen die dan dus misbruik maken van het feit dat ze roken natuurlijk.

Ik snap je. Maar ik bedoel echt bedrijven waarbij mensen gewoon op mogen staan om te roken. En waarbij de niet-rokers er niet bij mogen staan. Absurd. En niet passend bij deze tijd.
<<

Anoniem313

Bericht 09 Aug 2019 16:07

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Lovely schreef:Ik snap je. Maar ik bedoel echt bedrijven waarbij mensen gewoon op mogen staan om te roken. En waarbij de niet-rokers er niet bij mogen staan. Absurd. En niet passend bij deze tijd.


Bestaan die bedrijven? Nog nooit meegemaakt.

Waar gaat het je om Lejow: dat sommige mensen geen bonus ontvangen of dat het geen effectief middel zou zijn? Ik zie je van alles een beetje noemen dus ik weet niet precies waar ik op kan reageren.
<<

Anoniem269

Bericht 09 Aug 2019 16:18

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Er zijn zoveel redenen om werknemers te belonen of te motiveren voor iets. Tegenwoordig is 10 jaar bij dezelfde werkgever werken ook al een hele prestatie. Maar daar wordt je niet voor beloond. Ik vind deze beloning dan ook een beetje dubbel. Het is natuurlijk hartstikke knap dat je na een X aantal jaren stopt maar het kan ook anders. Bij ons op het werk mag je in Oktober een week naar het stoptoberhuis. Waar je dan vijf dagen lang geen sigaret mag aanraken en je allerlei begeleiding krijgt op een lokatie. Slaapplek en eten/drinken is dan inbegrepen. Ik vind dit persoonlijk een veel betere aanpak dan iemand een beloning geven. Want dan krijg je dus zulke vragen en reacties als dit.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 09 Aug 2019 16:21

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Ava schreef: Tegenwoordig is 10 jaar bij dezelfde werkgever werken ook al een hele prestatie. Maar daar wordt je niet voor beloond.


Bij mijn oude werk was dit juist hartstikke gangbaar en veel voorkomend.
Let's discover the world together.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 09 Aug 2019 16:25

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Ik krijg ook gewoon een goede bonus als ik tien jaar in dienst ben. In mijn geval is dat al over twee jaar.

Bovendien heeft dat niks te maken met de huidige discussie. Wat CL ook al aanhaalde en ik ook: waarover discussiëren we? De ongelijkheid? Het doel vs het middel?

Nu wordt er vanalles bijgehaald dat niet relevant is. Ik vind dus het voorbeeld van deze man helemaal prima. Lekker doen.
<<

Anoniem269

Bericht 09 Aug 2019 16:27

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Hier alleen als je 12,5, 25 en 40 jaar in dienst bent. Dan krijg je een halve maand salaris. Maar dat zou van mij dus wel sneller en vaker mogen. Om de 10 jaar ofzo.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 09 Aug 2019 16:28

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Overigens mag je bij ons ook roken wanneer je wil. En de mensen die dat doen, bepalen zelf hoe ze dat inhalen. Want die cultuur heerst er wel, waardoor er bij ons nooit rokers vs anti-rokers discussies gaande zijn.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 09 Aug 2019 16:28

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Ava schreef:Hier alleen als je 12,5, 25 en 40 jaar in dienst bent. Dan krijg je een halve maand salaris. Maar dat zou van mij dus wel sneller en vaker mogen. Om de 10 jaar ofzo.


Maar dat staat toch los van deze discussie?
<<

Anoniem269

Bericht 09 Aug 2019 16:30

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Ik gaf toch een voorbeeld hierboven over belonen?
<<

Anoniem282

Bericht 09 Aug 2019 16:34

Re: Werkgever beloont werknemer om te stoppen met roken/drin

Lejow schreef:Ik geef niet om roken en drinken, maar stel ze zouden tegen mij zeggen: Je mag 6 mnd geen chocola en chips eten, want dat is vet en ongezond. Als beloning krijg je 2500 euro.
Ik zou zo stoppen die 6 maanden en de 2500 euro in m'n zak steken, maar als die 6 maanden voorbij zijn, is het eerste wat ik haal waarschijnlijk een Milka reep :P


Ik begrijp wat je wilt zeggen, alleen was het eerste wat ik dacht - los van alles wat er nu genoemd wordt - dat het me niet verbaast dat jij dit topic opent. Bij jou heb ik vaker het idee dat geld heel belangrijk voor je is, in de zin dat je je op een bepaalde manier achtergesteld voelt. Klopt dat, of zit ik er geheel naast? Klinkt misschien wat onaardiger dan ik het bedoel, maar we hebben het hier welbeschouwd over vrijwillige deelname, waar geen torenhoog bedrag tegenover staat.
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers