Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Geen nieuws volgen

Volg jij her nieuws?

Ja, bewust wel
21
34%
Ja, zoals het komt (bv op telefoon, via social, bij het zappen)
33
53%
Nee, zou ik wel meer/beter willen
3
5%
Nee, echt bewust voor gekozen
5
8%
Anders
0
Geen stemmen
 
Aantal stemmen : 62
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 04 Aug 2019 03:24

Geen nieuws volgen

Ik heb vrienden die los van elkaar hebben gezegd dat ze bewust geen nieuws volgen. Ze worden daar gelukkiger van. Één van deze vrienden kende heel het #metoo niet, bijvoorbeeld. Ik beschouw deze mensen verder wel als intelligent.

Ik heb er ook wel over nagedacht, maar het lukt me niet om me los te koppelen van wat er in de wereld gebeurd. Ik vind het ook (te) belangrijk.

Volgen jullie het nieuws bewust wel/niet?
L2014 & H2017
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3293

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:20

Bericht 04 Aug 2019 04:54

Re: Geen nieuws volgen

Ik volg het via social media waardoor ik van veel dingen wel op de hoogte ben, maar kijk geen journaal en lees geen krant.
Ik vind het lastig of je wel of niet op de hoogte zou moeten zijn van alle ellende in de wereld. Aan de ene kant heeft niemand er iets aan als ik weet waar er allemaal oorlog is en welke gruwelijke dingen mensen mee moeten maken in andere landen. Aan de andere kant, als je niks weet kun je dus ook niet solidair zijn aan bijvoorbeeld vluchtelingen. Dus een middenweg.
<<

Anoniem313

Bericht 04 Aug 2019 06:13

Re: Geen nieuws volgen

Ik denk er weleens over (en heb het ook weleens geprobeerd) om geen nieuws meer te volgen. Je kunt van de dagelijkse portie ellende in de wereld zo verdrietig worden en zo hulpeloos. Is er weer ergens een brug ingestort, 100 doden - je leest het en je gaat weer door met havermout maken. Het voelt zo zinloos.
Wat ik dan wel weer belangrijk vind is om verbonden te blijven met de veranderende maatschappij waarin we leven. Daarom zou ik altijd sites als de Correspondent blijven volgen. Zoiets als #metoo, de achtergond van het burkaverbod, het discours over ons koloniale verleden, klimaatverandering - als ik dat soort gesprekken niet mee zou krijgen zou ik me out of touch voelen. Voor mijn werk maar ook voor mijn persoonlijke ontwikkeling en hoe ik mijn kinderen opvoed wil ik onze maatschappij en hoe ik me daartoe verhoud begrijpen.
<<

Anoniem307

Bericht 04 Aug 2019 06:49

Re: Geen nieuws volgen

Ja, ik volg het nieuws. Het ontbijtnieuws doordeweeks en overdag dat wat me gegeven wordt via social media. Het is meer een gewoonte dan dat ik het echt wil volgen. Ik heb mijn eigen idee over nieuws en hoe het tot stand komt. Desalniettemin, is het bijblijven met wat er in de wereld gebeurt wel fijn.
<<

Anoniem279

Bericht 04 Aug 2019 06:57

Re: Geen nieuws volgen

Ik zet niet dagelijks het journaal aan, zap er ook niet speciaal voor over, en ik heb wel de app van RTL nieuws op m’n telefoon maar open hem niet dagelijks. Meeste nieuws krijg ik mee via pushmeldingen, op social media en hier. Dat vind ik voor mezelf voldoende. Soms zet ik naar aanleiding van een pushmelding alsnog het nieuws aan.
<<

NerdChic

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 813

Geregistreerd: 20 Sep 2013 09:49

Bericht 04 Aug 2019 07:10

Re: Geen nieuws volgen

Hm, ik volg ook bewust het nieuws niet maar zit wel op social media en daar krijg ik wel het een en ander mee. Als ik merk dat er iets heftig is gebeurd dan hou ik het nieuws daar rond vaak wel in de gaten.
Don't let the fear of striking out keep you from playing the game!
<<

Sugarfall

Kletskop

Berichten: 836

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:04

Bericht 04 Aug 2019 07:48

Re: Geen nieuws volgen

Ik volg het nieuws bewust wel, kijk bijna elke dag alle kranten even door online, en krijg het ook gewoon binnen via social media. Nieuws op tv kijk ik alleen wanneer het toevallig een keer voorbij komt. Ik vind het belangrijk om te weten wat er gaande is in de wereld, het zou voor mij te beperkt voelen om dat niet meer te weten, en ik hoef ook niet overal gelukkig van te worden, al die nare berichten over bijvoorbeeld de detentiekampen in Amerika word ik intens verdrietig van, maar ik wil het daardoor niet niet meer lezen, dat voelt als wegkijken terwijl het voor die mensen wel de werkelijkheid is, en dat voelt heel asociaal voor mij.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 04 Aug 2019 07:53

Re: Geen nieuws volgen

NerdChic schreef:Hm, ik volg ook bewust het nieuws niet maar zit wel op social media en daar krijg ik wel het een en ander mee. Als ik merk dat er iets heftig is gebeurd dan hou ik het nieuws daar rond vaak wel in de gaten.


Dit. Sinds ik moeder ben kan ik er gewoon niet meer tegen, maar echt niet.
30-04-2017
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 04 Aug 2019 08:28

Re: Geen nieuws volgen

Caulfield schreef:Is er weer ergens een brug ingestort, 100 doden - je leest het en je gaat weer door met havermout maken. Het voelt zo zinloos.


Dit hadden wij dus net.
Man: 'Er is er shooting geweest in El Paso in een Walmart, 20 doden.'
Ik: 'Oh jeetje wat erg. Vreselijk weer!'
Man: 'Ja, inderdaad. Koffie?'

Echt zo erg eigenlijk. Nou kijken we bij het ontbijt altijd het journaal dus zometeen zullen we nog wel kijken.

Maar ik volg het nieuws bewust wel. Ik vind push notificaties fijn, dan weet ik wat er gebeurt en kan ik verder lezen als ik er meer over wil weten. Echte achtergrond artikelen lees ik vrijwel niet. Dat is wel jammer, daardoor weet ik vaak alleen oppervlakkig nieuws, niet de diepgang. Dat vind ik best slecht van mezelf.
Let's discover the world together.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 04 Aug 2019 08:35

Re: Geen nieuws volgen

Ik kijk geen journaal/nieuws tenzij het voorbij komt of toevallig op staat. Zoals meerdere volg ik het vooral via social media. Tegenwoordig komen op fb allemaal van die 'voorgestelde berichten' voorbij en bij mij is dat veelal nieuws.
Zo weet ik ook dat er dit jaar al flink veel Nederlanders verongelukt zijn op (of onderweg naar) hun vakantie :(
<<

Anoniem264

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 109

Geregistreerd: 09 Nov 2017 07:49

Bericht 04 Aug 2019 08:36

Re: Geen nieuws volgen

Ik krijg wel het een en ander mee van social media maar ik kijk bewust het nieuws niet. Ik heb het jaren wel gedaan maar het had voor mij geen meerwaarde omdat ik er vooral angstig en droevig van werd. Er komt namelijk zelden een positief bericht op het nieuws. Het is veelal negatief en de manier waarop het nieuws inspeelt op angst door continu programma’s te draaien bij een shooting of ramp etc staat mij niet aan. Mensen worden er paniekerig van en angstig naar de wereld. Mijn inziens zou er wat mogen veranderen in de mediacultuur
<<

Anoniem264

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 109

Geregistreerd: 09 Nov 2017 07:49

Bericht 04 Aug 2019 08:38

Re: Geen nieuws volgen

Ik lees dan wel weer achtergrondartikelen, verdieping of opiniebladen. Dat vind ik wel interessant.
<<

Bergkristal

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 605

Geregistreerd: 10 Feb 2019 14:50

Bericht 04 Aug 2019 08:54

Re: Geen nieuws volgen

Zodra ik wakker wordt zet ik altijd even teletekst aan voor een update van de nacht. Ik lees elke ochtend de krant (Volkskrant) en lees vaak in de middag pas het FD omdat ik daar ‘s ochtends niet aan toe kom. Ook heb ik een abonnement op het lokale dagblad van mijn woonplaats deze komt op maandag, woensdag en vrijdag middag, hiervan lees ik het landelijke nieuws meestal niet maar lees ik vooral de rouwadvertenties en het lokale nieuws. Kijk vaak het 6 uur journaal en 1 vandaag (soms red ik het niet ivm werk dan kijk ik het 8 uur journaal). De hele dag kijk ik wel op de NU.nl app en de NOS app. Ik volg het nieuws graag maar snap zeker de keuze van jouw vrienden wel. Zelf heb ik de visie dat je jezelf niet moet afsluiten van het nieuws maar waar nodig moet kijken wat jij kan doen (lokaal bijvoorbeeld) om de wereld een stukje beter te maken.
Carpe Diem
<<

Radler

Yipyapper

Berichten: 1692

Geregistreerd: 31 Dec 2018 17:26

Bericht 04 Aug 2019 09:02

Re: Geen nieuws volgen

Sinds de geboorte van dochter vorige week vrijdag ben ik slecht op de hoogte, alles gaat beetje langs mij heen. Normaal keken we elke avond wel journaal en kwam ik het nodige tegen op fb en keek naar nieuwssites
Nu zegt man regelmatig iets er over en dan denk ik “huh niks van meegekregen”
Juli 2019
<<

Anoniem315

Bericht 04 Aug 2019 09:22

Re: Geen nieuws volgen

Ik volg het nieuws op de voet. Ook het nieuws dat niet in het mainstream nieuws komt. Ik vind het heel belangrijk om kennis te hebben van wat er speelt en me bewust te zijn van heersende opvattingen/zienswijzen/etc.
<<

Meg

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1750

Geregistreerd: 20 Sep 2013 10:14

Bericht 04 Aug 2019 09:33

Re: Geen nieuws volgen

Ik volg bewust geen nieuws. Ik vond het vaak te eenzijdig en stemmingmakend.
Overigens zie ik de belangrijkste dingen vaak wel voorbij komen op social media of vertelt man erover.

Toen ik stage liep bij een overheidsorganisatie heb ik ook gezien hoe vaak woorden werden verdraaid. Waarschijnlijk niet eens bewust, maar het nieuws blijft vaak toch hetzelfde als een het hoorspelletje waarbij eentje en verhaal vertelt en de volgende het moet doorgeven. Details worden iets anders, mooier gemaakt of geheel weggelaten.
🩷 jan '16
💙 nov '18

instagram.com/draag_handgemaakt
<<

Anoniem304

Bericht 04 Aug 2019 09:39

Re: Geen nieuws volgen

Ik kijk nooit het journaal en lees geen kranten. Zo nu en dan kijk ik eens op NOS of Nu.nl, maar dat is hooguit eens per week.

Showbizz nieuws volg ik via Amerikaanse sites.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 04 Aug 2019 10:02

Re: Geen nieuws volgen

Ik kijk geen nieuws en lees geen kranten. Zie ik wat op social media waar ik meer van wil weten dan zoek ik het op.

Het probleem is dat ik anders alle problemen van de hele wereld bij me blijf houden. Dat is gewoon geen doen. Ik wil daarmee niet zeggen dat het niet erg is wat daar gebeurt maar ik wil het gewoon niet weten. Mijn moeder komt bv ook wel eens aan met heb je dit en dit gehoord? Uhm nee en wil het niet weten ook. Ik kan er helemaal niets mee en trek het me wel aan.
2015 💙
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12106

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 04 Aug 2019 11:10

Re: Geen nieuws volgen

Wij kijken altijd om 6 uur het nieuws. Ook heb ik de NOS en RTL app op mijn telefoon die kijk ik ook geregeld
Afbeelding
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 04 Aug 2019 11:16

Re: Geen nieuws volgen

Ik kijk alleen op NU.nl en als ik bij mijn ouders ben kijk ik het nieuws. Ik weet wel wat er speelt maar niet in de details en dat vind ik prima zo. Zoals nu met die shootings in Amerika, daar word je toch ellendig van? Daar wil ik echt niet teveel aan denken.

Oh het plaatselijke nieuws volg ik trouwens wel! Maar dat is gelukkig weinig ellende.
<<

Anoniem294

Bericht 04 Aug 2019 11:39

Re: Geen nieuws volgen

Ik volg het nieuws selectief.
Met name via de sites of apps. Ik volg ze ook via FB waar het meest belangrijke nieuws ook vermeld wordt.
Ik kijk weinig nieuws op tv omdat de kinderen er meestal bij zijn en die hoeven nog niet alles mee te krijgen. Ik open de artikelen die mij interesseren of raken of waarvan ik vind dat ik erover moet lezen.
Ik open de AD app sowieso wel 4 keer per dag. Na het opstaan, rond 10u, rond de lunch, rond 19u en vaak ook nog wel een half uur voor ik naar bed ga.

Momenteel hebben we veel verdrietige en stressvolle situaties in onze nabije omgeving, waardoor ik nieuwsberichten die op mijn emoties werken een beetje vermijd zodat ik gewoon gezellige dagen met de kinderen heb en niet te hoog in mijn emotie zit. Ik heb de kopjes over de schietpartijen bijvoorbeeld wel voorbij zien komen maar die open ik dan niet.

Ik zou het soms inderdaad wel gewoon niet meer willen volgen gezien alle ellende, maar dan ontbreekt het mij ook aan ander nieuws/informatie wat ik wel belangrijk vind en ik voel mij er ook niet goed bij als ik nergens van op de hoogte ben.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1936

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:18

Bericht 04 Aug 2019 11:42

Re: Geen nieuws volgen

Ik volg het nieuws inderdaad bewust niet omdat ik me nieuwsberichten enorm kan aantrekken. Toch krijg ik de belangrijkste dingen wel mee, via het forum vooral en soms via m'n man of dat je het ergens hoort. Dan ga ik soms alsnog wel zoeken op die nieuwsberichten en trek ik het me alsnog hartstikke aan. Niet heel handig haha.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Anoniem269

Bericht 04 Aug 2019 12:24

Re: Geen nieuws volgen

Weinig. Ik zie echt belangrijke dingen wel op social media verschijnen. Als het me boeit dan klik ik verder en lees ik het stuk wat erbij hoort maar boeit het me noet scroll ik verder. Net wat Pure zegt trek ik mij heel snel dingen aan. Uit zelfbescherming ga ik dus geen nieuws enzo volgen. Ook dingen die ik niet interessant vind lees/zie ik dan niet. Ik weet bijvoorbeeld dan ook niet veel over de politiek en de Brexit bijvoorbeeld.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 04 Aug 2019 12:39

Re: Geen nieuws volgen

Ik kijk doordeweeks normaal gezien inderdaad ‘s ochtends het nieuws op RTL4. Ik vraag me vaak of ik gestuurd wordt een bepaalde richting op te denken en dat maakt dat ik ‘het’ nieuws steeds minder fijn vind om te kijken. Om de diepte in te gaan, heb ik de concentratie (nog) niet voor. Ik klik ze wel vaak aan, maar verdwaal na een paar zinnen.

Ik ben blij om te lezen of eigenlijk niet te lezen dat het niet volgen van nieuws niet perse over komt als niet intelligent. Ik vind het namelijk moeilijk om een keuze te maken, maar zoals meerdere forummers raakt het nieuws me soms te erg. Ik zit in mindere mate op social media en zie de heftigste berichten hier ook wel besproken worden. Misschien ga ik het gewoon een tijdje proberen om bewust geen nieuws te volgen.
L2014 & H2017
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 04 Aug 2019 13:01

Re: Geen nieuws volgen

Ik heb een tijdje nieuws helemaal gemeden. Ik trok het me toen allemaal teveel aan. Echt belangrijke dingen kreeg ik nog wel mee, want ik die hoorde ik wel via vriend of vrienden.
Nu kan het weer wat beter hebben en kijk ik wel eens Jinek oid met mijn vriend mee, of beland ik ongeluk toch op een nieuwssite. Maar het liefst krijg ik zo weinig mogelijk mee van het dagelijkse nieuws. Want dan hoor ik iets naars, trek ik het mezelf erg aan, en twee dagen later heeft niemand het er meer over. Ik heb er niks aan omdat allemaal te weten. Het maakt me niet slimmer of wereldwijzer.
Wat Caulfield noemt over (voor mij) belangrijke thema's en maatschappelijke ontwikkelingen, die volg ik wel. Daarbij zoek ik dan zelf achtergrond- en opiniestukken waarmee ik me in een onderwerp verdiep.

Fiederilsje, wat ik eens gelezen heb (vast bij de correspondent); nieuws vertelt vooral de excessen in de wereld en daardoor overschatten we het belang van die gebeurtenissen die in feite juist weinig voorkomen. Het vertelt je in die zin weinig over hoe de wereld in elkaar zit. En met hoe de meeste media nieuws brengen, kan ik me hier aardig in vinden.

Heel suf, maar wat ik dus leuk vind is het radioprogramma OVT die luister ik als podcast. Daarin worden nieuws en ontwikkelingen van nu, geduid aan de hand van de geschiedenis.
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers