Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Koken voor grote groep

<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 17 Nov 2013 16:15

Koken voor grote groep

Met de familie van mijn vriend gaan wij over 2 weken een weekend weg.
Ieder jaar doen we dit en worden er taken verdeeld.

Nu zullen wij op vrijdag als eerste (in de middag) in het huisje aanwezig zijn. Daarom hebben wij aangeboden om de eerste avond te koken.
Ik heb alleen totaal geen inspiratie voor lekkere, maar makkelijke en enigszins verfijnde gerechten.

We zijn met een groep van 18 personen, waarvan er 2 vegetarisch zijn en de rest grote vleeseters.
Iedereen houdt van lekker eten, vandaar dat ik op zoek ben naar 'verfijnde' gerechten. Ik bedoel vooral dat het geen grote pan nasi of stamppot of soep moet worden ;)

Ik kan 'sochtends en de dag ervoor eventueel thuis al e.e.a. voorbereiden, maar in het huisje zelf beschikken we ook over een oven.

Hebben jullie ideeën/recepten? Het mag ook iets in buffetvorm, als in een aantal gerechten die gedeeld worden.
Laatst gewijzigd door Ooh La La! op 17 Nov 2013 16:29, in totaal 1 keer gewijzigd.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Ella

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3276

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:44

Bericht 17 Nov 2013 16:20

Re: Koken voor grote groep

Buffetvorm is wel makkelijk, kan je met ieders wensen makkelijk rekening houden. Qua vlees iets van kip (drumsticks) of gehaktballetjes, hartige taarten? kan ook vegetarisch
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 17 Nov 2013 16:33

Re: Koken voor grote groep

Buffetvorm is wel makkelijk inderdaad, maar een voor- en hoofdgerecht mag ook.
Omdat de meesten gewoon vlees eten is dat het belangrijkste. Zeker bij 2-gangen is er een basis gerecht met daarbij vlees of vis. Daarbij hoef ik niet veel verschillende dingen klaar te maken, wat weer makkelijker is dan een buffet...

Ik weet het gewoon niet, haha.

Lekkere recepten zijn heel erg welkom :)
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Anoniem185

Bericht 17 Nov 2013 16:53

Re: Koken voor grote groep

Inderdaad, buffetvorm zou ik doen. Ik weet niet of je van die warmhoudschalen in huis hebt?

Kun je misschien iets van boeuf bourguignon doen (simpel maar toch verfijnd - vind ik), iets met kip/gehaktballetjes (gaat er altijd bij iedereen wel in)...
En dan aardappelkroketjes oid, daar heb ik niet echt inspiratie voor, aardappelkroketjes vind ik zelf wel altijd heel lekker.
En verschillende salades? Pasta-salade? En die dan ook echt vegetarisch houden voor de mensen die vegetarisch eten...

Ik denk dat je dan wel op 'safe' speelt.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 17 Nov 2013 16:57

Re: Koken voor grote groep

Warmhoud schalen heb ik niet, maar ik heb in het huisje zelf zo'n 5 uur de tijd om te koken. Er is een oven en een groot fornuis. Dus in principe kan ik daar veel doen.

Een boeuf bourguignon is wel een lekkere optie! En misschien een visstoofpotje voor de vega's...
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Anoniem185

Bericht 17 Nov 2013 16:59

Re: Koken voor grote groep

Oh ja, vega's eten soms ook wel vis... Dat is inderdaad een optie dan. En dan zou ik persoonlijk voor zalm of witvis gaan, dus wel iets 'standaards' maar dan lekker klaar gemaakt!

Boeuf kun je op het fornuis maken,
Vis in de oven,
Kroketjes of iets anders in de frituur,
En salades vooraf!
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 17 Nov 2013 17:06

Re: Koken voor grote groep

Ik denk dat dat het wordt :)
Lekker eten, maar je hoeft er weinig aan te doen. Het staat toch uren te pruttelen.

Voor de vis zat ik inderdaad aan een witvis of zalm te denken. En anders een groente stoof met pompoen ofzo.

:thumbup:
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Anoniem185

Bericht 17 Nov 2013 17:08

Re: Koken voor grote groep

Oh ja lekker pompoen!

Veel plezier in ieder geval!
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 17 Nov 2013 17:55

Re: Koken voor grote groep

Misschien als bijgerecht een aardappel gratin maken. Je kan de avond ervoor de aardappels al schillen en in het water leggen. Hier een recept die ik erg geslaagd vind. Er staat ook hertenbiefstuk bij ( ook heel lekker), maar ik kan de gratin los even niet vinden.

Bereidingstijd: Langer dan 1 uur Gang:HoofdgerechtKeuken:Engelse keukenSmaak:Anders Uit eigen keuken:Nee (i)
Ingrediënten voor 4 personen
50 gr. boter, gesmolten + wat extra klontjes
1 kg aardappels, geschild
1 kleine knolselderij, geschild en gehalveerd
500 ml slagroom
1 teentje knoflook, gepeld en fijngehakt
blaadjes van 1/2 bosje salie, grof gehakt
100 gr. geraspte Parmezaanse kaas
10 jeneverbessen, geplet
blaadjes van 3 takjes rozemarijn
1 kg hertenbiefstuk aan één stuk, mooi bijgesneden
olijfolie
1 bol knoflook, ongepeld, geplet, papierachtige buitenste schil verwijderd
1 glas rode wijn van goede kwaliteit, bv. Pinot Noir

Verwarm de oven voor op 180C. en vet een grote ondiepe ovenschaal in met boter. Snijd de aardappels en knolselderij in plakjes van iets minder dan een halve centimeter dik.
Leg de plakjes in een grote pan met zoveel koud water dat ze onder staan, doe er een schepje zeezout bij en breng het water aan de kook. Laat ze 5 minuten zachtjes koken, schep in een vergiet en laat 1 minuut uitlekken en uitdampen.
Doe de plakjes aardappel en knolselderij weer in de pan en voeg de room, knoflook, salie, de helft van de Parmezaanse kaas en een flinke snuf zout en versgemalen zwarte peper toe.
Meng alles goed en verdeel het hele zooitje, inclusief vloeistof, over de ingevette ovenschaal. Dek de schaal strak af met aluminiumfolie en laat de aardappels in de oven in 35-40 minuten gaar worden.
Hak de jeneverbessen en rozemarijn fijn, doe er een snuf zeezout en versgemalen zwarte peper bij en strooi het mengsel op een plank. Wrijf het stuk hertenvlees rondom in met olijfolie en rol het stevig door de gehakte specerijen op de plank.
Zet een ovenvaste braadpan op hoog vuur en schenk er een scheut olijfolie in. Bak het vlees in een paar minuten aan alle kanten bruin en neem de pan van het vuur. Doe er de geplette bol knoflook en de restjes specerijen van de plank bij.
Schep door elkaar, schenk er een scheut water bij om alles een beetje af te koelen en zet de pan in de oven. Braad het vlees tot het zo gaar is als je het hebben wilt (na 8 minuten is het vlees medium).
Neem de aardappelpartjes uit de oven als ze gaar zijn, verwijder het aluminiumfolie en bestrooi ze met de rest van de Parmezaanse kaas. Zet de schaal nog 10-15 minuten in de oven tot er een mooi goudbruin korstje op zit.
Neem het hertenvlees uit de oven en laat het rusten op een bord, losjes afgedekt met een stukje folie. Schep het vet uit de pan. Prak de tenen knoflook met een vork fijn en gooi de velletjes weg.
Meng de knoflookpulp door de kruiden in de pan en zet de pan nog even op het vuur. Schenk de rode wijn erbij en laat het vocht tot de helft inkoken. Roer met een houten lepel de klontjes boter erdoor en schraap de aanbaksels van de bodem los.
Neem de pan van het vuur als de saus begint te binden, breng de saus op smaak met zeezout en versgemalen zwarte peper en roer er nog een klontje boter door.
Snijd het vlees in plakken van 1 cm dik. Schenk het sap van het bord terug in de pan, roer en schenk de jus door een zeef over het vlees.
Serveer het vlees met de gratin van aardappel en knolselderij.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 17 Nov 2013 18:21

Re: Koken voor grote groep

Lekker!! Dat is ook goed te doen.

Eventuele andere recepten zijn nog steeds welkom. Dan kan ik nog kiezen :)
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3403

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 17 Nov 2013 19:41

Re: Koken voor grote groep

Of gewoon die aardappel gratin, nog andere aardappeltjes uit de oven of verse aardappelpuree, rollade (kiprollade is ook erg lekker of combi zodat iedereen van beide kan kiezen) en dan lekkere groenten er bij, stoofpeertjes ed. Misschien wel weer te simpel maar wel lekker.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Bacio

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 04 Sep 2013 20:38

Bericht 17 Nov 2013 19:44

Re: Koken voor grote groep

Ik heb laatst voor een groep van 15 zoete aardappelpuree gemaakt met een op de huid gebakken zeebaars en zeekraal. Dat was super makkelijk en snel. Alleen geen vlees en geen vega ;-)
<<

Anoniem123

Bericht 17 Nov 2013 19:54

Re: Koken voor grote groep

Mecixaans eten is ook een makkelijk iets voor zoveel personen. Tortilla's en dan verschillende soorten vullingen maken. Ijsbergsla, tomaat en creme fraiche erbij.
<<

anoniem213

Bericht 17 Nov 2013 20:02

Re: Koken voor grote groep

Verschillende soorten quiches zijn ook lekker en ook koud goed te eten!

Mijn stiefmoeder heeft trouwens het kookboek 'lange tafels'. Dat is van Albert Heijn geloof ik en dat is dus speciaal voor dit soort dingen met veel eters.

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers