Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Dilemma, baan wel of niet nemen?

<<

Anoniem290

Bericht 19 Jul 2019 15:53

Dilemma, baan wel of niet nemen?

Ik heb gesolliciteerd en hoorde vandaag dat ik de baan krijg, als ik dat zelf wil. Ik moet het alleen vandaag beslissen en ik zie wat nadelen:
- ze hebben geen cao en je bouwt geen pensioen op.
- ze gaan verhuizen, dus ik heb de werkplek en de collega’s niet gezien (ik vind dat belangrijk).
- ik heb een zware tijd achter de rug en weet niet zeker of ik al klaar ben voor een nieuwe baan.

De voordelen:
- leuke branche
- meer (vrouwelijke) collega’s (nu alleen (technische) mannen)
- nieuwe start na een zware tijd

Waarom ik heb gesolliciteerd:
- op mijn huidige werk gaat het financieel niet top (en ik ben al 3 banen kwijtgeraakt door faillissementen).
- mijn huidige werk is in een branche die me totaal niet aanspreekt. Collega’s zijn ook niet heel leuk (op een na, met wie ik 2 dagen zit).
- ik zit 1 dag (van de 3) alleen en dat vind ik heel saai
- ik heb weinig te doen de laatste tijd.

Nu moet ik vandaag beslissen of ik het doe. Ik moet mijn baas dan tijdens zijn vakantie bellen om mijn baan op te zeggen en dat voelt niet goed. Daarnaast heb ik normaal als ik hoor dat ik een nieuwe baan heb een heel blij gevoel. Dat heb ik nu niet.

Het is allemaal zo snel gegaan. Als ik nou een week mocht nadenken, zou ii beter een keuze kunnen maken. Nu zeg ik denk ik nee, omdat het zo snel ging en ik zo twijfel, maar niet precies kan zeggen waarom.

Hebben jullie goede raad? Ik moet voor 17 uur wel gaan bellen.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3726

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 19 Jul 2019 15:58

Re: Dilemma, baan wel of niet nemen?

Ik zou toch vragen of je er nog dit weekend over na mag denken, dit kun je zeker proberen. Of je het wel of niet moet doen vind ik lastig te zeggen. Dat is echt aan jou. Maar een weekend bedenk tijd creeert wel wat ruimte om de baan goed te overdenken en te bespreken met mensen die jou goed kennen.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25115

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 19 Jul 2019 15:59

Re: Dilemma, baan wel of niet nemen?

Als ik dit zo lees, zou ik het niet doen. De nadelen zouden voor mij zwaar wegen en je zegt het zelf al: je hebt geen blij gevoel. Dat is voor mij wel belangrijk bij een nieuwe baan. Ik zou dus laten weten dat je het niet doet.

Ik zou dan overigens wel rustig verder zoeken naar een baan waar je wel blij van wordt.
❤ 7 juni 2018
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 19 Jul 2019 16:02

Re: Dilemma, baan wel of niet nemen?

Oei lastig zeg. Met nog een uurtje te gaan lijkt het me niet dat je die beslissing nog goed kan nemen. Hoe lang weet je dit al, echt pas net? Lijkt me heel raar dat ze het zó snel moeten weten. En heb je verder wel een vertrouwd gevoel bij het bedrijf? Gezien je de werkplek niet gezien hebt (wel de oude werkplek? waar was de sollicitatie dan? Had je bij het oude kantoor dan wel een beetje goede indruk?).

Ik ben het wel met Fantine eens dat ik echt zou vragen of je het weekend er nog over na mag denken.
Let's discover the world together.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4381

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 19 Jul 2019 16:02

Re: Dilemma, baan wel of niet nemen?

Lastig! Ik zit zelf momenteel eigenlijk met hetzelfde soort dilemma haha! Waarom moet je vandaag beslissen en vandaag opzeggen? Ik neem aan dat je 1 kalendermaand opzegtermijn hebt, dus dan zou je t/m woensdag kunnen opzeggen en dan 1 september beginnen.

Ik zou zelf vooral geen pensioenopbouw wel een ding vinden. Verdien je genoeg om iedere maand geld weg te zetten voor je pensioen? Uit ervaring weet ik dat je wel zo'n 150-200 euro per maand moet inleggen om een beetje een leuk pensioen te hebben, afhankelijk van hoe hoog je je pensioen wilt laten uitkeren.

Als je dat geld kunt missen en de voorwaarden zijn verder goed, dan zou ik het wel doen denk ik. Leuk werk en leuke collega's vind ik erg belangrijk, beide heb je nu niet en erger kan het niet worden lijkt me :P Indien wel, dan kan je altijd weer weggaan..
<<

Anoniem290

Bericht 19 Jul 2019 16:20

Re: Dilemma, baan wel of niet nemen?

Ik heb gevraagd of het evt maandag kan, maar het moet echt vandaag. Als ik het niet doe, wordt het iemand anders die ze dan vandaag willen (moeten?) inlichten. Vandaag begint hun vakantie.

Nu zitten ze in het woonhuis. Ik heb het gesprek in de keuken gehad en heb het kantoor niet gezien.

Bruto betalen ze hetzelfde, dus ik zal netto iets meer overhouden dan nu. Ik betaal nu €130 pensioenpremie. Het werkgeversdeel zal ook ongeveer €130 zijn, dus ik heb dan €260 nodig om het zelf te sparen.

Ik vind het zo lastig dat ik het gewoon om sta te janken. Ik ben bang de verkeerde keuze te maken en spijt te hebben. Ongeacht welke beslissing ik neem.
<<

Anoniem290

Bericht 19 Jul 2019 16:21

Re: Dilemma, baan wel of niet nemen?

Ik zou idd dan volgende week opzeggen, maar mijn baas is dus op vakantie. Vind ik geen fijne manier van opzeggen, hem te moeten bellen op zijn vakantieadres.
<<

Anoniem269

Bericht 19 Jul 2019 16:25

Re: Dilemma, baan wel of niet nemen?

Ik zou het doen. Volgens mij heb je het al een tijd niet naar je zin op je huidige werk. En als je het niet leuk vindt, ga je gewoon weer op zoek naar een nieuwe baan.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 19 Jul 2019 16:27

Re: Dilemma, baan wel of niet nemen?

Opzeggen kan ook per brief/mail toch? Ik zou zelf nooit bellen in iemands vakantie nee, dat lijkt mij ook vervelend.
#teammaple🍁
<<

Anoniem315

Bericht 19 Jul 2019 16:28

Re: Dilemma, baan wel of niet nemen?

Ik zou het doen! De positieve kanten klinken heel goed en van iets nieuws kun je juist nieuwe energie krijgen.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 19 Jul 2019 16:29

Re: Dilemma, baan wel of niet nemen?

Eens met Claire.
Het feit dat je niet heel blij bent, vind ik niet gek. Het is qua voorwaarden niet perfect, je moet heel snel kiezen en aan iets nieuws beginnen is spannend. Neemt niet weg dat het wel de juiste keus voor nu kan zijn.
Je baas op zijn vakantie moeten inlichten zou ik echt loslaten. Dat impliceert zijn werk dat dit kan gebeuren.
<<

Anoniem269

Bericht 19 Jul 2019 16:29

Re: Dilemma, baan wel of niet nemen?

Urban Naked schreef:Opzeggen kan ook per brief/mail toch? Ik zou zelf nooit bellen in iemands vakantie nee, dat lijkt mij ook vervelend.

Ik zou inderdaad ook gewoon per mail opzeggen. Dat is bindend en dan hoef je iemand niet lastig te vallen in zijn of haar vakantie.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 19 Jul 2019 16:30

Re: Dilemma, baan wel of niet nemen?

Poppy schreef:Ik zou idd dan volgende week opzeggen, maar mijn baas is dus op vakantie. Vind ik geen fijne manier van opzeggen, hem te moeten bellen op zijn vakantieadres.


Nee dat kan ik me voorstellen, dat is ook vervelend. Maar dat lijkt me niet dé reden om de baan niet te nemen. Ik zou dan inderdaad mailen en niet bellen en dan kan je volgens mij prima uitleggen dat je dat zo doet ivm zijn vakantie. Waardeert ie waarschijnlijk alleen maar en dan kan je altijd nog even bellen erover als je dat beide wilt.

Lastig. Ik zou het denk ik wel doen, soms is verandering ook goed, ook zeker in jouw geval. Je kunt wel wat frisse energie gebruiken volgens mij. Ik kan verder niet oordelen over hoe die nieuwe baan zal zijn. Het klinkt nogal vaag, in een woonhuis etc, maar dat zal wel door omstandigheden zijn en als het verder als een betrouwbare werkgever voelt, dan zou dat verder niet uit moeten maken.
Let's discover the world together.
<<

Skyler

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1376

Geregistreerd: 06 Dec 2014 14:58

Bericht 19 Jul 2019 16:34

Re: Dilemma, baan wel of niet nemen?

Wat stressvol dat je zo snel moet beslissen. Ik ben het eens met mijn voorgangers, opzeggen kun je prima schriftelijk doen. Succes met het doorhakken van de knoop. Ik zou op basis van wat je schrijft de stap wagen, maar dat is puur in theorie.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 19 Jul 2019 16:44

Re: Dilemma, baan wel of niet nemen?

Merkwaardig dat je voor 17.00 u moet beslissen. Waarom zet het bedrijf deze druk erop? Dat voelt toch niet goed lijkt mij...
Ik zou namelijk zelf ook een weekendje ademruimte (beslissingsruimte) willen, zodat je het er goed met je vriend etc. over kunt hebben voordat je een keuze maakt.

Als je ja, zegt zou ik schriftelijk via mail je huidige baas inlichten. Dit zou ik pas doen als je hebt getekend. Mocht dat alles nog tijdens zijn vakantie zijn. Dan zou ik dus schriftelijk voor het einde van de maand opzeggen en eventueel na zijn vakantie het mondeling toelichten.
<<

Anoniem271

Bericht 19 Jul 2019 18:06

Re: Dilemma, baan wel of niet nemen?

Ik ben benieuwd wat je hebt beslist?

Begrijp heel goed dat het lastig is, zo kort dag vooral.
<<

Anoniem290

Bericht 19 Jul 2019 20:19

Re: Dilemma, baan wel of niet nemen?

Ik werd om 17 u gebeld. Toen heb ik gezegd dat ik het echt niet wist, en dat ik daar nog net iets langer over na wilde denken (en het kantoor zien). Dat ging helaas niet, ze wilden het perse vandaag (voor hun vakantie) regelen. Dus ik moest nee zeggen. Vond ik ook wel zo eerlijk naar de andere kandidaat.

Ik weet echt niet waarom het me geen fijn gevoel gaf, want er was echt niks wat me aan de gesprekken een negatief gevoel gaf.

Na een half uurtje viel ineens de spanning van de afgelopen dagen van me af (sinds woensdag einde dag wist ik dat ze me wilden aannemen). Voor mij denk ik wel een teken dat het zo goed is. Als ze me liever hadden gehad dan de andere kandidaat, dan hadden ze vast wel tot maandag kunnen wachten denk ik dan maar.

Dat dit nu niet doorgaat, geeft me nog meer drive om te gaan voor mijn passie. Ik moet nog even uitvissen hoe, maar misschien wat minder gaan werken en in de vrijgekomen uren een opleiding volgen. Ik heb nu een stuk meer rust in mijn lijf, niet het gevoel dat ik de verkeerde keuze heb gemaakt, dus het is wel goed zo.
<<

Anoniem286

Bericht 19 Jul 2019 20:27

Re: Dilemma, baan wel of niet nemen?

Ik denk dat het goed is dat je het niet hebt gedaan. Je zegt net dat je het sinds woensdag al wist, dan had je het toch allang geweten als je het wel wilde? Volgende keer misschien sneller schakelen, meteen vragen om een ochtend koffie te komen drinken oid om de collega’s te zien.
<<

Anoniem290

Bericht 19 Jul 2019 20:31

Re: Dilemma, baan wel of niet nemen?

Highway schreef:Ik denk dat het goed is dat je het niet hebt gedaan. Je zegt net dat je het sinds woensdag al wist, dan had je het toch allang geweten als je het wel wilde? Volgende keer misschien sneller schakelen, meteen vragen om een ochtend koffie te komen drinken oid om de collega’s te zien.


Woensdag om 17u ben ik gebeld en donderdag moest ik werken, dus vandaag was de eerste mogelijkheid om langs te gaan. Ik had niet verwacht dat ze dan ook meteen antwoorden wilden. Ik ben gewend dat er na een tweede gesprek nog een paar dagen zitten voor beide partijen om te beslissen of het wel of niet doorgaat.
<<

Emma

Major Yipyapper

Berichten: 3114

Geregistreerd: 24 Okt 2015 11:53

Bericht 19 Jul 2019 21:26

Re: Dilemma, baan wel of niet nemen?

Als ik het zo lees heb je de juiste keuze gemaakt Poppy. Ik zou ook geen fijn gevoel krijgen als het zo dwingend overkwam.

Succes met het zoeken naar een andere baan :)
<<

Anoniem271

Bericht 19 Jul 2019 21:48

Re: Dilemma, baan wel of niet nemen?

Ik denk ook dat je een goede keus hebt gemaakt. Succes met het zoeken naar een andere baan, dat gaat je vast lukken.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 20 Jul 2019 06:55

Re: Dilemma, baan wel of niet nemen?

Goed dat je hebt gekozen waar jij je het beste bij voelt.
Ik snap dat ze het graag voor hun vakantie wilden weten, maar dit kwam natuurlijk al niet erg flexibel en meeleved over naar jou toe als ik dat zo lees, dus dat is misschien niet zo prettig.

En cool als je toch gaat doen wat je het liefste wilt doen.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem315

Bericht 20 Jul 2019 09:37

Re: Dilemma, baan wel of niet nemen?

Nou, prima wending zo dan toch? Fijn dat het zo duidelijk voelt.
<<

Skyler

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1376

Geregistreerd: 06 Dec 2014 14:58

Bericht 20 Jul 2019 10:55

Re: Dilemma, baan wel of niet nemen?

Als het zoveel met je doet, zeker een goede keuze om het niet te doen. Succes met je plannen!
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 16:20

Bericht 20 Jul 2019 12:30

Re: Dilemma, baan wel of niet nemen?

Prima keuze zo! Het lijkt me niet fijn als je op die manier voor een baan moet kiezen.

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers