Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Reisrubriek #11: Boedapest

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43708

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 11 Jul 2019 19:33

Re: Reisrubriek #11: Boedapest

Oh leuk! Muziek ben ik niet zo (meer) van, ik kan niet goed meer tegen hard geluid. Maar de ruin pubs klinken heel leuk. Leuke tip iig!
Let's discover the world together.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 11 Jul 2019 22:26

Re: Reisrubriek #11: Boedapest

Als je de burchtheuvel bezoekt, is patisserie Ruszwurm een absolute aanrader. Goede koffie en m.i. het beste gebak van Budapest. Veel beter en niet zo overpriced als het bij toeristen gehypete Gerbeaud. Plus super knus oud interieur.

Voor minder sjiek, maar niet minder lekker en authentiek Hongaars snacken, moét je de kakaós csiga (cocoa roll) van Pékmūhely proeven (drie locaties: Batthány u. 24, Bartók Béla út 15/b en Lövõház u. 7-9). Absoluut de lekkerste van de stad en als je naar de tweede locatie gaat, kun je mooi over de Szabadsághíd (Vrijheidsbrug - minder beroemd dan de Lánchíd (Kettingbrug) maar minstens even mooi) lopen, het Gellért Hotel zien (en er eventueel het badhuis bezoeken, één van de bekendsten van Budapest) en bij de Pagony kinderboekenwinkel een souvenir voor O. halen, ze hebben er naast héél veel kinderboeken (o.a. Jip en Janneke in de Hongaarse vertaling) ook super leuk en verantwoord speelgoed.

Neem een kijkje in de lobby van het Parisi Udvar Hotel (als het goed is, is er nu ook een café). Dit was vroeger een prachtige winkelpassage, die nadat het tijdens het communisme volledig uitgeleefd was, de afgelopen twintig jaar er vervallen en verlaten bij lag. In die tijd heeft het ook voor meerdere films als decor gediend, o.a. Tinker Tailor Soldier Spy. De afgelopen drie jaar hebben ze het gebouw omgebouwd tot hotel en als het goed is de passage minutieus gerestaureerd, het is net pas een maand weer open en heel erg het bezichtigen waard.

Ik zal nog even verder nadenken.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43708

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 11 Jul 2019 22:36

Re: Reisrubriek #11: Boedapest

Wat een leuke echte insider tips. Dank je wel! Offe: Köszönöm!
Let's discover the world together.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 11 Jul 2019 22:48

Re: Reisrubriek #11: Boedapest

Marin schreef:Wat een leuke echte insider tips. Dank je wel! Offe: Köszönöm!
Haha, heel goed! :yes:
Ohja, als je snel en goedkoop écht Hongaars wil eten, kan ik je Lecsó op de Szent István körút 10 aanraden. Overdag is het een menza-achtige setting waarbij je aanwijst wat je wil eten en het zelf mee naar je tafel neemt (vraag gerust of ze het nog ff in de magnetron gooien). ‘s Avonds na achten geloof ik transformeert het tot restaurant waar je tegen iets hogere prijzen, maar nog steeds super betaalbaar uitgebreider en met table service echt heerlijk kunt eten. Oh en er schuin tegenover heb je Európa Kávéház waar ze ook uitstekend gebak hebben.
Laatst gewijzigd door Lonely Goatherd op 11 Jul 2019 22:51, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43708

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 11 Jul 2019 22:50

Re: Reisrubriek #11: Boedapest

Leuk, klinkt goed!
En heb je nog tips over wát ik moet eten? Goulash en zoete pastries en ganzenlever is alles wat ik weet wat echt Hongaars is, maar verder niet. Proef natuurlijk altijd graag de lokale keuken.

Oh ja ineens moet ik weer aan Fornetti denken van vroeger in Sofia, toen heb ik het nog zo uitgebreid met jou daarover gehad. Bestaat dat nog steeds? Misschien lekker voor in onze leuke airbnb als ontbijt :)
Let's discover the world together.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 11 Jul 2019 23:00

Re: Reisrubriek #11: Boedapest

Marin schreef:Leuk, klinkt goed!
En heb je nog tips over wát ik moet eten? Goulash en zoete pastries en ganzenlever is alles wat ik weet wat echt Hongaars is, maar verder niet. Proef natuurlijk altijd graag de lokale keuken.

Oh ja ineens moet ik weer aan Fornetti denken van vroeger in Sofia, toen heb ik het nog zo uitgebreid met jou daarover gehad. Bestaat dat nog steeds? Misschien lekker voor in onze leuke airbnb als ontbijt :)
Haha Fornetti is er nog steeds overal, goedkoop, moddervet en lekker in een zakje. :laughcry:

Halászlé (vissoep met - verrassing! - veel paprikapoeder) is ook echt een Hongaars ding, daar zou ik wel even goed onderzoek naar doen, waar het de moeite waard is om te eten.

Töltött káposzta en töltött paprika (gevulde kool en gevulde paprika) zijn ook heerlijk, maar wel echt gerechten die je oma maakt en dus in echte restaurants meestal niet te krijgen. Protip is dat de conservenblikjes van Globus of Hazai Ízek van deze gerechten stiekem net zo lekker zijn en in de meeste supermarkten te krijgen.

Pörkölt (vlees in paprikasaus), gegeten met nokedli of tarhonya (geen idee hoe ik dat moet vertalen, beide specifieke Hongaarse bijgerechten van deeg) is ook super lekker en sowieso altijd bij Lecsó en volgens mij de meeste traditionele restaurants wel te krijgen.

Als toetje is kastanjepuree met slagroom of somlói galuska heel lekker (en zwaar!).

Als je van gefrituurd deeg met knoflook houdt, is lángos ook een aanrader. Kun je ook allerlei toppings op krijgen, zoals zure room met kaas, eventueel nog spekjes en rode ui erbovenop. Is te koop bij kiosken op straat en bij openluchtzwembaden.

Als het heet is, is gyümölcsleves (koude romige fruitsoep) heerlijk.

In de supermarkt vind ik nog aanraders: Gyulai száraz kolbász (de allerlekkerste Hongaarse droge paprikaworst) en Pöttyös Túró Rudi (staafje van zoet hüttenkäse-achtig spul met chocoladeomhulsel in een rood-wit gestipte verpakking in de koeling).

Oh en als je bij Ruszwurm bent, moet je gelijk even wat pogácsa meenemen. Zijn een soort kleine zoute scone/biscuitachtige dingen die je ook wel bij Fornetti kunt krijgen, maar die bij Ruszwurm absoluut de áller-állerlekkerste zijn,.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43708

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 11 Jul 2019 23:08

Re: Reisrubriek #11: Boedapest

Super! Dank je wel! Zo leuk ook al die boodschappen tips. Moet ik nog iets voor je meenemen als je dat graag wilt?
Let's discover the world together.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 11 Jul 2019 23:09

Re: Reisrubriek #11: Boedapest

Marin schreef:Super! Dank je wel! Zo leuk ook al die boodschappen tips. Moet ik nog iets voor je meenemen als je dat graag wilt?
Aww lief, maar dat eet ik allemaal niet meer, verre van vegan. :laughcry:
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43708

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 11 Jul 2019 23:11

Re: Reisrubriek #11: Boedapest

Hahaha goed punt.
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43708

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 18 Jul 2019 14:28

Re: Reisrubriek #11: Boedapest

@Lonely Goatherd, ik ben bezig met al je tips in Google Maps aan het opslaan en toen ik op de kaart keek bij de Pagony bookstore zag ik daar naast een Vegan Café. Ik heb geen idee of je op korte termijn weer naar Boedapest gaat, of dat je 'm al kent, maar iets zegt me dat vegan nog niet zo héél groot is daar, dus wilde 'm toch met je delen voor je weet maar nooit: https://goo.gl/maps/qjs96y7w4hUjkeEn9
Let's discover the world together.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 19 Jul 2019 13:43

Re: Reisrubriek #11: Boedapest

Die kende ik al ja, lief dat je aan me denkt. :) In de meeste traditionele restaurants is vegan bijna onmogelijk, maar er zijn verrassend veel vegan tentjes in de stad tegenwoordig. :heart:
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1964

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 19 Jul 2019 16:03

Re: Reisrubriek #11: Boedapest

Wij vonden dit zo'n goed restaurant dat we er meerdere keren zijn gaan eten: https://www.kiosk-budapest.com/
Margitsziget is ook heerlijk op een warme dag, lekker met je voeten in de fontein en onder de bomen zitten.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43708

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 19 Jul 2019 16:05

Re: Reisrubriek #11: Boedapest

Nou het wordt 32 graden dus die voetjes koelen klinkt goed!
En bedankt, ik sla het restaurantje op. Klinkt lekker.

Ik heb net ook dit restaurant gevonden, met een menu gebaseerd op boeken. Gezien die vriendin en ik elkaar kennen van de studie Engels vind ik dat ook wel een leuke. https://konyvbar.hu/en/home/
We hebben eigenlijk maar twee avonden daar dus komt vast goed!
Let's discover the world together.
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1964

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 19 Jul 2019 17:40

Re: Reisrubriek #11: Boedapest

Wat een gaaf concept! Mooi opgemaakte borden ook.
Vorige

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers