Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Een tweede kindje, hoe doe jij dat?

<<

Tommie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 265

Geregistreerd: 11 Mrt 2014 18:57

Bericht 19 Jun 2019 19:21

Een tweede kindje, hoe doe jij dat?

Mijn zoontje is nu bijna 2 maanden en ik heb al een dochter van bijna 4. Inmiddels zijn we alweer een poosje ‘back on track’ in het dagelijkse leven en ik merk dat ik tegen een aantal dingen aanloop. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en of jullie nog tips en trics hebben.

Zoontje vindt het moeilijk om zelfstandig in slaap te vallen. Ik moet een poosje bij hem blijven, en regelmatig moet ik nog even terug om het proces te herhalen. Dit kost aardig wat tijd, en ondertussen breekt dochterlief de tent af. Ook móet ik soms even aandacht aan haar besteden, of eten koken oid, en dan kan ik geen aandacht aan zoontje besteden (die blijft dan bv huilen). Ik probeer hem altijd slapend te krijgen bij de eerste vermoeidheidstekenen, als ik dat niet doe kan hij zo uren wakker blijven. Maar dit lukt dus niet altijd omdat dochter aandacht nodig heeft.

Uiteindelijk zit ik vaak met 2 humeurige kinderen, omdat ze allebei niet de aandacht/zorg krijgen die ze nodig hebben. Zo zit dochter soms tot uren na bedtijd beneden omdat ik haar bedritueel niet kan uitvoeren omdat zoon dan (blijft) huilen (huiluurtjes savonds).


Zoontje stop ik soms in de draagdoek, dit kan alleen maar eventjes omdat ik hier vreselijk rugpijn van krijg. Verder kook ik het avondeten al vaak eerder op de dag en zet ik dochter regelmatig achter een luisterboek. Tv/filmpjes doen we hier niet echt. Ik probeer zoveel mogelijk te verdelen met mijn partner alleen die is er niet altijd ivm werk.

Afijn, tips en ervaringen zijn erg welkom!
<<

Islandgirl

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1155

Geregistreerd: 08 Aug 2017 06:14

Bericht 19 Jun 2019 19:29

Re: Een tweede kindje, hoe doe jij dat?

Wat lastig zeg. Gaat je dochter later naar bed als je zoontje? Is het dan misschien een idee om haar een taak te geven bij het naar bed brengen van je zoontje? Dat ze een boekje leest, een kusje geeft en zij daarna jullie alleen laat? Dat ze misschien zo het idee heeft dat ze helpt en dat als een belangrijke taak ziet en daarna dus niet de tent af gaat breken?
11-4-2018
Instagram

Afbeelding
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 19 Jun 2019 19:30

Re: Een tweede kindje, hoe doe jij dat?

Ik heb zelf eigenlijk weinig hinder daar van ondervonden, maar de jongsten konden wel vaak zelf in slaap vallen.
Wat ik bij de middelste deed toen die net geboren was (oudste was toen net 4), hem de voeding van 19 uur geven terwijl ik dochter op haar bed voorlas. Ik weet niet hoe lang t avondritueel van je dochter duurt, maar je zoontje kun je toch wel even laten huilen/meenemen)
Of als ik met dochter bezig was en zoon huilde dan ging ik er pas na een minuut heen, onder mom van 'hij hoeft niet meteen aandacht'. Is maar 1 minuut, maar kwam op dochter al anders over
Je dochter is al wat ouder, die kun je wel wat dingen uitleggen, dat ze bijv iets later de aandacht krijg tg
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Puck

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 731

Geregistreerd: 28 Dec 2013 08:10

Bericht 19 Jun 2019 19:34

Re: Een tweede kindje, hoe doe jij dat?

Wat is de reden dat je last van je rug krijgt bij het gebruik van de draagdoek? Onze jongste heeft de eerste maanden in de drager doorgebracht, anders huilde hij ook alleen maar.
13-04-2014
02-03-2016
10-03-2018
25-08-2020
<<

Tommie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 265

Geregistreerd: 11 Mrt 2014 18:57

Bericht 19 Jun 2019 19:41

Re: Een tweede kindje, hoe doe jij dat?

Het bedritueel van dochter duurt alles bij elkaar zo’n 30/45 minuten, waarvan de laatste 15min wel echt in alle rust moet gebeuren. Ze is erg gevoelig voor prikkels en voelt feilloos aan wanneer ik ‘haast’ heb. Ze is erg dwars momenteel (logisch, ze krijgt nu niet meer alle aandacht) en wordt erg opstandig dan. Iets uitleggen heeft dan weinig zin (doe ik wel maar op rustigere momenten).

Rugpijn komt door lang zijn, slechte houding en te weinig rugspieren haha, ik doe er oefeningen voor van de fysio.

Haar laten meehelpen helpt wel goed ja! Ze vindt het erg leuk om te helpen met luiers etc.
Ik voed op verzoek en zoontje op bed leggen varieert nog wel eens in tijd, omdat hij vaak begin vd avond clustert. Om hem nou al die tijd te laten huilen vind ik ook zo sneu.
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1299

Geregistreerd: 17 Dec 2014 20:51

Bericht 19 Jun 2019 19:56

Re: Een tweede kindje, hoe doe jij dat?

Ben je alleenstaand? Of zijn de avonden standaard voor jou alleen?

Als man thuis is doet hij de twee oudsten op bed en blijf ik bij de baby of andersom.
Als ik alleen ben dan zorg ik dat de baby om half 7 de fles heeft gehad en leg hem op het grote bed. Dan ga ik de andere twee in bed leggen. Nu is hij geen onrustige baby en meestal vermaakt ie zich prima even in zijn eentje. Maar soms huilt hij. Dan zeg ik vaak ook gewoon: Milan, nu zijn eerst je broer en zus aan de beurt, dan pas jij". Baby snapt er niks van, maar merk wel dat broer en zus het een fijn idee vinden dat ook de baby soms moet wachten en zij voor gaan.

Als de twee oudsten op bed liggen dan is hij aan de beurt en leg ik hem erin.
<<

Puck

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 731

Geregistreerd: 28 Dec 2013 08:10

Bericht 19 Jun 2019 20:01

Re: Een tweede kindje, hoe doe jij dat?

Lastig hè, ik heb me in het begin ook enorm schuldig gevoeld richting mijn andere kinderen, gelukkig zijn ze nog altijd stapelgek op hun broertje.

Valt je zoon wel in slaap in de kinderwagen? Dan zou je wellicht voordat je je dochter op bed legt een rondje kunnen lopen en dan hopen dat hij thuis verder slaapt. Kun je iemand om hulp vragen, vrienden/ouders/buren zodat je je dochter rustig op bed kunt leggen.

Overdag zou je ook kunnen kijken of hij beter op z'n buik slaapt, als je dat aandurft. Of beneden in de box/reiswieg.
13-04-2014
02-03-2016
10-03-2018
25-08-2020
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 19 Jun 2019 20:14

Re: Een tweede kindje, hoe doe jij dat?

Ik zie hier best wel tegenop als nummer twee er straks is :redface:

Maar mijn dochter begon rond de leeftijd van jouw zoontje de babygym interessant te vinden en het muziekmobiel van de box. Wellicht kun je hem dan daar neerleggen wanneer je dochter naar bed brengt. En heb je een wipstoel? Er zijn van die bewegende die kindjes echt in slaap zouden kunnen wiegen. Geen ervaring mee, maar dit kwam in me op als je zegt dat de draagdoek geen optie is. En iets van white noise of zo'n slaapknuffel om hem te helpen met inslapen/doorslapen, dat je er zelf niet steeds naartoe moet?

Is je partner in de avonden ook weg voor werk? Indien mogelijk zou ik hier toch wel proberen af te spreken dat het avondritueel gezamenlijk is, baby zijn huiluurtjes, dochter haar ritueel... dit zou ik echt samen willen doen.
december 2016
juli 2019
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 19 Jun 2019 20:59

Re: Een tweede kindje, hoe doe jij dat?

Wat lastig joh!
Wij hebben aan het begin de avonden zoveel mogelijk 1 op 1 gedaan. Man de oudste, ik de baby ivm bv. Ook niet ideaal, omdat de oudste ook wel eens wilde dat ik haar naar bed zou brengen, maar als baby los van mij alleen maar huilt helpt dat ook niet natuurlijk.

Verder de tips die hier al genoemd zijn inderdaad. Zoontje proberen even weg te leggen met een speeltje in de box, of in de wipstoel. En wanneer hij wel slaapt, haar lekker de aandacht geven!

Oh en ze is bijna 4 hè. Hier is de oudste inmiddels echt wel gewend, maar alsnog soms verschrikkelijk dwars. Ze zijn op deze leeftijd gewoon zo toe aan school! Daar kun je als ouder soms gewoon weinig aan doen..
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Anoniem272

Bericht 19 Jun 2019 23:38

Re: Een tweede kindje, hoe doe jij dat?

Hoe lang duurt het bedritueel van je oudste? Kun je dat eventueel wat inkorten? Ik zou dan toch de jongste maar even laten huilen tijdens het naar bed brengen van je oudste, hoe moeilijk dat ook zal zijn.

Jammer dat de draagdoek geen goede optie is! Heb je al hulp van een draagconsulent gehad?

Straks zit je met schooltijden, en dan moet je gewoon in een strak ritme zitten. Beter nu alvast proberen daar in te komen.

Bij ons is de oudste een makkelijke slaper die veel uren maakt. De jongste slaapt minder. Vanaf het begin af aan zijn we daar maar in mee gegaan en gaat de oudste eerder naar bed dan de jongste. Werkt prima voor ons!
<<

Anoniem277

Bericht 20 Jun 2019 04:21

Re: Een tweede kindje, hoe doe jij dat?

Laat jij jouw dochter al meehelpen. Ik heb zoon overal bij betrokken. Eten koken, de verzorging van de baby, vaatwasser mee opruimen, samen poetsen. Dan heb je de aandacht voor elkaar en krijg je toch wat gedaan.
Heeft ze een pop? Wij hebben zo'n baby born die ook kan plassen en huilen. Zoon deed altijd precies hetzelfde als ons.

Hoe ben je zelf? Als jij onrustig wordt van het gehuil, worden de kinderen dat ook. Ik weet niet of dat bij jou van toepassing is, anders is dat misschien iets om naar te kijken.
Maak met jouw dochter afspraken. Dat kan al op deze leeftijd. Zeg wat jij doet, wat zij kan doen en wat jullie dan samen gaan doen. Zoals: Ik geef eerst de fles, als jij nu even met duplo een toren bouwt. Kunnen we na de fles proberen of we de toren na kunnen schilderen.
En de televisie ging hier echt wel aan toen. Iets leerzaams maar toch leuk zoals sesamstraat (taalontwikkeling) of mickey mouse clubhuis (rekenvaardigheid).

Ik moet toegeven dat ik een makkelijke zoon heb. Als mijn dochter de oudste was geweest had ik dit topic ook kunnen openen. Wij passen regelmatig op neefjes en nichtjes (allemaal tot 1 jaar) en ze is dan al jaloers als ik iemand aandacht geef. Laat staan als dat altijd zo is.
Dus bovenstaande tips pas ik altijd toe. Anders staat mijn dochter bovenop de eettafel te dansen, gooit iets om (tip geef ze geen drinken of eten als je de fles geeft :D ) of doet iets anders wat niet mag. Negatieve aandacht is ook aandacht.
<<

Anoniem304

Bericht 20 Jun 2019 06:16

Re: Een tweede kindje, hoe doe jij dat?

Ik heb het al een paar keer gelezen en kan het zo niet vinden, maar ben je alleenstaand?
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 11:19

Bericht 20 Jun 2019 06:52

Re: Een tweede kindje, hoe doe jij dat?

Cotton schreef:Ik heb het al een paar keer gelezen en kan het zo niet vinden, maar ben je alleenstaand?

Nee ze geeft in de openingspost aan dat ze zoveel mogelijk probeert te verdelen met haar partner maar dat dat niet altijd gaat ivm werk.
2012 & 2016
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 11:19

Bericht 20 Jun 2019 06:55

Re: Een tweede kindje, hoe doe jij dat?

Ik had een heel makkelijke oudste. Hij was ook bijna 4 toen zijn zusje geboren werd maar hij is nooit dwars geweest. Bij het naar bed brengen nam ik de jongste gewoon mee naar boven. En als mijn man ook thuis was, bleef er eentje bij de baby en eentje ging met de oudste naar boven.
2012 & 2016
<<

Anoniem304

Bericht 20 Jun 2019 07:56

Re: Een tweede kindje, hoe doe jij dat?

Snoes schreef:
Cotton schreef:Ik heb het al een paar keer gelezen en kan het zo niet vinden, maar ben je alleenstaand?

Nee ze geeft in de openingspost aan dat ze zoveel mogelijk probeert te verdelen met haar partner maar dat dat niet altijd gaat ivm werk.

Oh ik zie het nu bijna op het laatst. Ik heb het serieus 3x gelezen, niet goed dus. Sorry!
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8837

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 20 Jun 2019 08:51

Re: Een tweede kindje, hoe doe jij dat?

Wat vervelend dat het zo lastig gaat.
Nou heb ik niet twee moeilijke slapers. Maar wat ik vaak wel probeerde, was eerst de oudste naar bed brengen. Dan had ik daarna tijd voor de jongste om hem te voeden en naar bed te brengen. Als mijn man niet thuis was, met z'n drieën een boekje lezen bij de oudste op bed. Doen we nu 3 jaar later nog steeds regelmatig.
Verder de oudste overal bij betrekken. En zodra de jongste sliep even samen een spelletje doen of boekje lezen. Of naar buiten met de jongste in de kinderwagen.
2012
2016
2020

Instagram
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 20 Jun 2019 09:53

Re: Een tweede kindje, hoe doe jij dat?

Hier was zo'n beer van Chicco echt ge-wel-dig voor het zelf in slaap vallen.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9406

Geregistreerd: 25 Nov 2015 15:30

Bericht 20 Jun 2019 10:19

Re: Een tweede kindje, hoe doe jij dat?

Hier hulde voor het slaap schaap van Zazu, werkte bij onze 2e ook erg goed. Onze oudste is ook bijna 4 en kan ik gelukkig heel goed uitleggen dat ik niet altijd een lang verhaaltje kan lezen of bij haar kan liggen. Soms gingen we met elkaar naar boven of deed ik het verhaaltje op de bank tijdens de fles van L.
⁠♡♡♡
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 20 Jun 2019 10:38

Re: Een tweede kindje, hoe doe jij dat?

Mijn oudste sliep in mijn bed, ik lag erbij tot hij sliep en voedde ondertussen de jongste. Heb echt hele warme herinneringen aan die tijd. Dat was zo ontspannen.
R. 2013
D. 2016
<<

Tommie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 265

Geregistreerd: 11 Mrt 2014 18:57

Bericht 20 Jun 2019 11:49

Re: Een tweede kindje, hoe doe jij dat?

Wat een fijne tips allemaal, dank jullie wel.
Hopelijk gaat het straks wat beter als de kleinste wat meer een ritme gaat krijgen. Gelukkig komt deze situatie niet vaak voor hoor, meestal doen we het samen. Maar ik ga wel opzien tegen avonden alleen de kids naar bes brengen, dat is ook zonde natuurlijk.
We zijn nu op vakantie, wie weet krijgen we weer een nieuwe flow als we straks weer thuis zijn!

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers