Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ondergewicht

<<

Anoniem272

Bericht 11 Jun 2019 19:12

Ondergewicht

Ik heb I. net gewogen en gemeten, eigenlijk voor de grap, maar ik schrok een beetje. Ze is 5 jaar en weegt 21 kilo bij een lengte van 1 meter 21. Dan kom ik op een BMI van 14,3. Bij kinderen van haar leeftijd wordt vanaf een BMI van 14,2 over ondergewicht gesproken (bron: Voedingscentrum.) Daar zit ze dus maar net boven.

Qua lengte volgt ze haar lijntje (+1 lijn), maar qua gewicht buigt haar lijntje af. Het viel me laatst al wel op dat je haar ribbetjes ineens zo goed kunt zien.

Moet ik hierover de huisarts of zo bellen? En hebben jullie tips wat voor eetpatroon en voedingsmiddelen kunnen helpen om wat extra aan te komen?

Een relatief laag gewicht komt trouwens veel voor in mijn familie. Dus het is sowieso gedeeltelijk genetische aanleg. Maar dat afbuigende lijntje vind ik toch wat zorgelijk.
<<

Maan

Kletskop

Berichten: 795

Geregistreerd: 29 Jul 2016 13:50

Bericht 11 Jun 2019 19:20

Re: Ondergewicht

Als ik haar gewicht en lengte invul komt ze precies in het groene gedeelte en zit ze ook niet tegen ondergewicht aan. Ik zie 13,93 staan als grens waarop ondergewicht (te licht) begint. Daar zit ze nog wel even vanaf en als ze daar komt, is ze gewoon aan de lichte kant. Jij bent zelf ook slank toch? Ik zou me eigenlijk niet druk maken, tenzij je andere indicaties hebt dat ze niet gezond is.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 11 Jun 2019 19:23

Re: Ondergewicht

Als het lijntje afbuigt zou ik idd eens langsgaan bij de huisarts.
#teammaple🍁
<<

Anoniem272

Bericht 11 Jun 2019 19:24

Re: Ondergewicht

Maan: op welke website kijk jij? Ik ben zelf ook slank ja.
<<

Maan

Kletskop

Berichten: 795

Geregistreerd: 29 Jul 2016 13:50

Bericht 11 Jun 2019 19:30

Re: Ondergewicht

https://www.berekenen.nl/bmi/kind

Hier staat een tabel die ik op andere websites ook tegenkwam. Komt van TNO geloof ik.

Heb je haar gegevens al ingevuld in zo’n groeidiagram? Hoe ziet dat eruit? En is ze al bij de schoolarts geweest?
<<

Anoniem272

Bericht 11 Jun 2019 19:39

Re: Ondergewicht

Ja, dan volgt ze dus qua lengte al jaren hetzelfde lijntje (+1), maar buigt het lijntje voor gewicht nu af (van bijna +1 naar gemiddeld).

Schooldokter is alweer een tijd geleden, maar toen was het allemaal nog binnen de marges.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 11 Jun 2019 19:41

Re: Ondergewicht

Mijn beide jongens hebben ondergewicht maar volgen wel hun eigen lijn over het algemeen dus daar maak ik me eigenlijk totaal geen zorgen over.

Dat haar lijntje afbuigt zou eerder iets zijn waar ik naar zou kijken, maar hoe “ belangrijk” is dat nog op deze leeftijd. Uiteraard moet ze niet heel erg gaan afwijken maar ze worden op deze leeftijd minder vaak gecontroleerd op lengte en gewicht dus dan ga ik er vanuit dat het minder urgent is om dat zo te monitoren als het niet extreem afwijkt. Sommige kinderen zetten eerst wat aan en krijgen daarna een groeispurt. Is ze toevallig net weer flink gegroeid, is ze net ziek geweest of kan er een andere reden zijn waardoor de verhouding lengte en gewicht veranderd is?

Ik zou persoonlijk gewoon over een maandje of misschien twee haar nog een keer wegen en meten en als het dan verder afbuigt de huisarts bellen. Er vanuit gaande dat ze gewoon eet, energie heeft, vrolijk is en je niks bijzonders aan haar merkt verder.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

-Ieniemienie-

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1477

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:23

Bericht 11 Jun 2019 19:48

Re: Ondergewicht

Als ik via de link van hierboven de gegevens van onze dochter invul heeft ze ook ondergewicht (10jr, 1.35m en 25kg). Maar heb me er eigenlijk nooit druk om gemaakt. We zien dat ze goed eet, ze ziet er niet ongezond uit en we zien dat ze verder prima ontwikkeld. Tot ik deze link zag wist ik überhaupt niet dat ze ondergewicht had.

Ik zou me pas zorgen maken als ze zich verder niet goed ontwikkeld, ze slecht eet of andere lichamelijke klachten krijgt zoals veel ziek en oververmoeid.
Insta: klippies_haarspeldjes

♡ 2009 ♡ & ♡ 2011 ♡
<<

Noor

Major Yipyapper

Berichten: 2834

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:24

Bericht 11 Jun 2019 20:32

Re: Ondergewicht

Ik zou niet kijken naar hoe haar lengte en gewicht is maar inderdaad wat doet ze qua groeicurve de afgelopen jaren.

Luuk word in september 7 en weegt 22 kilo bij 122cm. Maar hij is alle jaren netjes met zijn curve mee gegaan.
Luuk: 07-09-2012
Nora: 15-07-2014
<<

Anoniem272

Bericht 11 Jun 2019 20:41

Re: Ondergewicht

Minoessepoes: ze heeft inderdaad net een flinke groeispurt gehad. Zou het kunnen dat haar gewicht daar nog een beetje 'achteraan moet hobbelen'? Had ik nog niet aan gedacht, zou best kunnen.

Noor: de vorm van de eigen groeicurve is inderdaad interessanter dan de vergelijking met andere kinderen ja, dat loopt zo uiteen!

Ieniemienie: mijn zoon is een half jaar ouder en is 1 meter 56, wat een verschil he?! Maar dat valt me op school en bij de sportvereniging en zo ook op, die enorme lengteverschillen tussen kinderen van een jaar of 10.

Mijn man is 2 meter, mijn 'kleine broertje' ook, dus onze kinderen hebben sowieso al een niet-gemiddeld genenpakketje. En dan die slanke genen van mijn kant er nog bij.
<<

Anoniem272

Bericht 11 Jun 2019 20:46

Re: Ondergewicht

Ik denk dat ik haar over een paar maanden eerst nog eens weeg, voor ik de huisarts bel.

I. en ik hebben net een lijstje gemaakt met dingen die ze lekker vindt en die een beetje helpen met op gewicht blijven. Ze is namelijk gek op rijstewafels (in plaats van brood) en appels (als tussendoortje), maar die zetten geen zoden aan de dijk. Ze kwam met allemaal goede ideeën! Kwark, cashewnoten, zalm, paprika, wortels, pastasalade.
<<

Myloon

Kletskop

Berichten: 898

Geregistreerd: 16 Sep 2013 13:41

Bericht 11 Jun 2019 20:53

Re: Ondergewicht

Hier heeft N. Ook ondergewicht hij is 116cm (denk ik) en weegt 19,1 kilo. T. Is 120cm (ongeveer) en weegt 21.9.
Ze zijn nu 5,5. Maar als ik kijk naar hoe hij is, N. is zeer bewegelijk, fanatiek en eet redelijk. Ik maak me nog geen zorgen maar hou het wel in de gaten.
T. Eet wel veel beter en heeft ook gewoon een andere bouw.
20-09-2013 N. & T. Geboren!
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:42

Bericht 11 Jun 2019 20:55

Re: Ondergewicht

Ik ben zelf vrij lang, 1.84. Mijn vader was 2 meter. Ik zou eigenlijk 1.91 worden minimaal, maar ik heb groeiremmers gehad.

Anyway, ik was ook vaak te licht als kind. Ik groeide vaak harder dan mijn gewicht kon bijbenen. Heb ook een snelle stofwisseling. Als tiener echt verschrikkelijk, want ik was op een gegeven moment al 1.84 en woog amper 50 kg.

Kortom: het kan goed dat de groeispurt en haar gewicht nu even uit balans zijn, komt echt wel goed.
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 12 Jun 2019 09:24

Re: Ondergewicht

Ik heb het nav deze post ook ingevuld. Mijn kind is 6 jaar, 118 cm en 20 kg. Een gezond gewicht. En ik vind het niet enorm verschillen met jouw dochter..

Ik vind mijn dochter ook niet heel smal gebouwd ofzo.. zijn wij allemaal niet hier thuis.
<<

Anoniem313

Bericht 12 Jun 2019 10:50

Re: Ondergewicht

Mijn (bijna) 4jarige is vorige week ook gewogen en te licht bevonden door de CB-arts. BMI 14, zat altijd al ondergemiddeld en nu buigt z’n lijntje ook nog af. Maar die arts nam het niet zo zwaar op, zei eigenlijk alleen tegen hem dat ie goed moet eten en in ieder geval van alles iets moet proeven. Daar herinneren we hem nu af en toe aan en dat leidt tot zeker 1 hapje meer eten per dag ;)

Ik maak me er niet zo’n zorgen om, misschien omdat m’n oudste ook altijd een bonenstakie was en die is inmiddels ‘gewoon’ slank. Zo’n lijstje maken is inderdaad een goed idee, en af en toe samen iets nieuws proberen.
<<

Tompouce

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 17 Jan 2019 20:39

Bericht 12 Jun 2019 14:25

Re: Ondergewicht

Onze dochter heeft al zowat vanaf haar geboorte ondergewicht.
Inmiddels is ze 9 jaar, 1.44mtr lang en weegt ze 26 kilo. Volgens de site dus ondergewicht.
Maar goed, ze eet als een bootwerker, laat nooit iets staan en eet alles wat we haar voorschotelen. Ze is fit, vrolijk, supersterk en nooit ziek.
Haar broer is 7 jaar, 1.35mtr en weegt 25 kilo. Volgens de site heeft hij ook ondergewicht.
Hij is ook fit, vrolijk en amper ziek. Hij eet net als zijn zus als een bootwerker en laat nooit iets staan.

Of hun lijntje afbuigt weet ik niet. Ik kijk naar hoe wij (vroeger :laughcry: ) waren, hoe ze er uit zien, of ze fit zijn, kwaaltjes hebben etc... Als je je zorgen maakt of ze eet weinig/slecht dan zou ik de huisarts bellen.
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 13:38

Bericht 14 Jun 2019 11:50

Re: Ondergewicht

J heeft volgens haar bmi ernstig ondergewicht (bijna 9, 130cm en 19 kg)
CB deed er heel paniekerig over, kinderarts keek naar haar curve en het enige wat ze zei was 'tja, het is geen dikke en ze zou best wat aan mogen komen. Maar ze is gezond, heeft genoeg energie en groeit nog steeds. Zolang ze dat allemaal blijft doen maak ik me geen zorgen'

Man en ik waren vroeger ook graatmager dus ze heeft het niet van een vreemde. Ik ben gestopt me er zorgen over te maken, daar wordt ze toch niet dikker van :wink:
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 18 Jun 2019 08:41

Re: Ondergewicht

Hmm ik heb net de lengte en gewicht van m’n jongste ingevuld en die zit ook op ‘ernstig ondergewicht’ met een BMI van 12.9.
#teammaple🍁

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers