Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


lactose intolerantie

<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 14 Jun 2019 08:11

lactose intolerantie

Dit hele jaar voel ik me eigenlijk op en af lamlendig en niet lekker. Ik ben moe, mijn keel doet zeer, etc etc etc.
Bij bloedprikken kwam naar boven dat al mijn waardes goed waren, maar dat ik wel een keer een pfeiffer infectie heb doorgemaakt. Ze konden alleen niet zeggen wanneer.

Eerst linkte ik het o.a. ook aan de scheiding, maar die is nu achter de rug.

En ineens had ik begin deze week een brainwave. Ik ben namelijk 'van huis uit' lactose intolerant. Maar in mijn optiek kon ik bepaalde producten best aardig hebben.
Ik ontbijt met skyr, en lunch bijv geregeld met crackers met smeerkaas. Om over de andere dingen waar melk in zit nog maar niet te spreken.
Softijs en vla eet ik zelden, dat maakt me heel snel misselijk.
Wat nou, als ik er een stuk minder goed tegen kan dan ik eigenlijk nu denk? Ook KNO gerelateerde klachten, vermoeidheidsklachten etc kunnen horen bij een lactose intolerantie.
En daarnaast heb ik al heel lang onwijs jeuk op mijn hoofd. Heb al van alles geprobeerd, maar ook dat gaat niet weg.
Ik heb een mega onzuivere huid, en op mijn 33e nog altijd last van acne.

Dus.. plus en plus en plus, maakt dat ik eigenlijk eens wil stoppen met melkproducten/producten met lactose.
Maar dan de hamvraag: Ik weet gewoon niet hoe.. Ik weet niet hoe te beginnen, en wat dan te ontbijten etc etc etc :(
Heeft iemand tips of ideeën?
<<

Noor

Major Yipyapper

Berichten: 2834

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:24

Bericht 14 Jun 2019 08:57

Re: lactose intolerantie

Er zijn tegenwoordig veel lactose vrije varianten
. Er is lactose vrije melk bijvoorbeeld van Campina of arla. Ook heeft de arla een lactosevrij melk en vanilleyoghurt. Verder is er nog minus l (www.minusl.nl) dit zijn allerlei verschillende lactose vrije producten.
Luuk: 07-09-2012
Nora: 15-07-2014
<<

Lovely

Kwebbel

Berichten: 497

Geregistreerd: 04 Jan 2019 17:03

Bericht 14 Jun 2019 09:17

Re: lactose intolerantie

Waarom ga je geen soya yoghurt eten? Of een andere plantaardige variant?
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 14 Jun 2019 09:56

Re: lactose intolerantie

Melk zelf drink ik niet, dus dat scheelt!

Oh ja, de arla yoghurt.. dat ik daar niet aan gedacht heb :palm:
<<

Pannetoet

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1556

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:10

Bericht 14 Jun 2019 10:57

Re: lactose intolerantie

Ik heb PDS (prikkelbare darmen) en daardoor ook heel gevoelig voor melkproducten. Een tijdje at ik vrijwel geen melkproducten dus geen kaas, geen yoghurt, geen pizza etc etc etc.. om na maanden weer voorzichtig dingen toe te voegen, en toen kwam ik erachter wat niet goed ging en wat wel. Ik heb nu medicatie ervoor (mebeverine) en dat helpt echt waanzinnig goed! Ik kan gewoon alles eten en drinken, heel gek haha. Maar daarvoor kwam ik erachter dat ik beter zelf eten kon maken dan verpakt. Zoals bijv. pizza. Kaas op brood kon wel, brie weer niet. Campina vla ging ook altijd goed of Alpro soya maar gewone vla van een ander merk ging weer niet goed.
Wat als het lukt
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5488

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 14 Jun 2019 17:56

Re: lactose intolerantie

Alles is wel een vervanger voor en dan niet eens per se plantaardig. Maar 'gewoon' een melkproduct met lactase toegevoegd zodat je het wel kan verdragen. Noem maar iets op wat je zoekt, ik denk dat ik wel een vervanger weet.

Toen ik net begon met lactosevrij eten was het best karig maar nu heb je kwark, slagroom, toetjes, ijs, magnums, taart, Ben en Jerry's ijs, en allemaal erg lekker! Het voelt dus niet meer alsof ik iets 'mis'. Al was het ook wel weer goed voor de lijn dat ik vaak iets niet mocht.
<<

Oreo

Kletskop

Berichten: 790

Geregistreerd: 24 Mei 2018 22:22

Bericht 14 Jun 2019 18:01

Re: lactose intolerantie

Hier wordt door S compleet melkvrij gegeten. Waar je op kunt letten, want ik zou een poosje volledig koemelkerij eten en dan langzaam producten zonder lactose introduceren, is of er weipoeder/melk/boter in producten zit.
Houd er rekening mee: cracottes bevatten melk! In sommige broden zit ook melk, namelijk weipoeder.

Wat wij gebruiken:
- Becel light (melk en soja vrij)
- goudeerlijk brood van Jumbo
- Jumbo culinair bakboter (vrij van soja en melk)


Qua ontbijt eet S eigenlijk altijd een boterham. Tegenwoordig met chocopasta :) (pure chocopasta, zonder melk, ei, soja, noten en pinda. Te koop bij Vomar)
22112014 / 10042019

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers