Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Backpack en wat meenemen?

<<

Zoethout

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 702

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:43

Bericht 13 Nov 2013 20:20

Backpack en wat meenemen?

Mijn zusje gaat aankomende maart/april samen met een vriendin backpacken in Thailand, Cambodja en Java/Lombok.
Het zal de eerste keer zijn dat ze dat gaan doen, dus ze is nog onervaren.

Ze vraagt zich nu af wat voor een soort backpack ze het beste kan kopen. Bijvoorbeeld wat praktisch is aan een bepaald soort backpack, aan -en afraders, merken, noem maar op.

Ook: wat stop je in je backpack. In grote lijnen weet ze dit wel, maar wat zijn nou echt spullen die mee moeten in dit soort landen of in die tijd van het jaar? Of waar dacht je van tevoren heel veel gebruik van te gaan maken, maar was uiteindelijk alleen maar een sta in de weg?

Alle tips (ook voor plekken in de landen zelf) zijn welkom!
Leven en laten leven
<<

Anoniem44

Bericht 13 Nov 2013 21:38

Re: Backpack en wat meenemen?

Belangrijk is vooral om niet teveel mee te nemen, dat was mijn grootste fout toen ik de eerste keer ging backpacken!! In landen als Thailand enzo nemen sommige mensen aanstoot aan shirtjes zonder mouwen, ik zou dus vooral losse shirtjes meenemen mét mouwtjes, daarnaast een lange dunne broek, want ook enkels zijn in sommige gebieden not done om te laten zien.

Dan natuurlijk lekker lopende sandaaltjes, simpele sneakers/sokken (voor als de muggen 's avonds komen! en warm voor in het vliegtuig), belangrijk dat je op alle schoenen die je meeneemt urenlang kunt lopen zonder blaren te krijgen. Ik neem altijd veel neutrale, effen kleuren mee, zodat ik alles met alles kan combineren, veel laagjes, dus shirtjes met vestjes en dingetjes. Het is warm in die landen, maar ik vind het zelf altijd prettig om toch wat meer bedekte kleding te dragen als ik reis. Een dunne, grote doek, die kun je voor alles gebruiken, om op te zitten op het strand, als omslagdoen, als shawl en als hoofddoek als dat nodig mocht zijn (bijvoorbeeld in een tempel)

Eh, ik koop altijd 3 tasjes zodat niet alles los in mijn backpack hoeft, 1x toilettasje, die kun je dan zonder nadenken meenemen naar de douche (ik gebruik vaak douches voor algemeen gebruik en dan wil je niet steeds alles bijeen hoeven te rapen uit je backpack), 1x een tas met broeken/shirtjes/jurkjes 1x een tas met BH's/Ondergoed/Bikini, etc.

Ik neem vaak 1 setje nette kleren mee, zoiets als een mooie jurk (die niet kreukt!) en nette schoenen, als je dan wordt uitgenodigd voor een chique diner, een bruiloft of een feest, dan heb je altijd iets om aan te trekken.
<<

Zoethout

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 702

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:43

Bericht 14 Nov 2013 07:41

Re: Backpack en wat meenemen?

Ah, bedankt ED! Hier kan ze zeker wat mee.
Nog tips voor een bepaald soort backpack?
Leven en laten leven
<<

Anoniem122

Bericht 14 Nov 2013 07:47

Re: Backpack en wat meenemen?

Een backpack is voor iedereen persoonlijk. Ik zou gewoon naar een goede winkel gaan waar je goed advies kan krijgen (Een Beversport bijvoorbeeld, of iets soortgelijks, geen sportwinkel ofzo, als je eenmaal weet welke backpack je wilt, kan je altijd kijken waar die het goedkoopste is.)
En daar gewoon heel veel backpacks passen, inclusief gewichten er in. Ik zou wel kijken voor een damesmodel en afhankelijk van hoe groot ze is en hoelang ze weg wilt gaan, het aantal Liter bepalen. Ik heb een 55+15L backpack, dit houdt in dat hij in principe 55 liter inhoud heeft, maar dat ik aan de bovenkant er meer in kan doen en dus nog op 15 liter extra uit kan komen.
Groter zou ik echt niet willen hebben.

Oh en 1 tip; bespaar niet op je backpack. Ik zou niet voor een onbekend merk gaan alleen maar om kosten te besparen. Het belangrijkste is dat de backpack goed op je rug zit. Ik heb een Lowe Alpine en ben er heel tevreden over.
<<

Anoniem170

Bericht 14 Nov 2013 07:49

Re: Backpack en wat meenemen?

Ik heb een 55 liter backpack, maar deze uiteindelijk niet meegenomen, heb geen flightbag. Ik ben nu in Maleisie voor 3 weken aan het reizen en heb een gewone rugzak(zegmaar eastpack formaat) en een klein koffertje wat nog net als handbagage zou meekunnen. Gaat ook prima! Vind het zelf een fijner gevoel om mee te reizen in het vliegtuig..
Qua kleding heb ik van alles 3, alleen heb ik wel meer onderbroeken meegenomen. Ik zou afraden om een spijkerbroek aan te doen, die doe je ws alleen aan in het vliegtuig en vervolgens loop je er alleen mee te zeulen. Ik had een joggingbroek aan, niet het meest modieuze, maar ach, voor alleen in het vliegtuig is het erg relaxt!
Bij de Kruidvat verkopen ze ook deet met 40%, die is erg goed.
<<

Anoniem122

Bericht 14 Nov 2013 07:52

Re: Backpack en wat meenemen?

Oh en ik zou zeker geen nette chique kleding mee nemen. En ik weet niet of ze slank gebouwd is je zusje, maar in landen als Thailand etc, kan je echt zo geweldig shoppen voor weinig geld, dus ik zou echt niet teveel mee nemen. Bijvoorbeeld terplekke een sarong kopen als ze die nog niet heeft, kost bijna niks en is echt zo handig, als jurkje te knopen, als rok als je een tempel bezoekt, als strandlaken om op te liggen, als bedekking voor je schouders etc.

Verder vooral sneldrogende kleding mee nemen, geen spijkerbroek, dat draag je daar toch niet, veels te warm.
Wilt ze echt de jungle intrekken? Dan zou ik daar kwa schoenen en kleding ook rekening mee houden, anders zou ik geen wandelschoenen mee nemen, maar alleen een paar (Wandel)sandalen, en terplekke slippers kopen bijvoorbeeld.

En voor om je backpack is een flightbag echt wel een must, zo beschadigt je backpack niet tijdens het transport en op de bagagebanden. Tip; koop een fel gekleurde. Mijn ervaring is dat heel veel mensen een zwarte flightbag hebben, ik had een knalgele en ik kon van 100 meter afstand m'n backpack nog spotten op de bagageband :P
<<

Anoniem122

Bericht 14 Nov 2013 07:54

Re: Backpack en wat meenemen?

Roos' schreef:Ik heb een 55 liter backpack, maar deze uiteindelijk niet meegenomen, heb geen flightbag. Ik ben nu in Maleisie voor 3 weken aan het reizen en heb een gewone rugzak(zegmaar eastpack formaat) en een klein koffertje wat nog net als handbagage zou meekunnen. Gaat ook prima! Vind het zelf een fijner gevoel om mee te reizen in het vliegtuig..
Qua kleding heb ik van alles 3, alleen heb ik wel meer onderbroeken meegenomen. Ik zou afraden om een spijkerbroek aan te doen, die doe je ws alleen aan in het vliegtuig en vervolgens loop je er alleen mee te zeulen. Ik had een joggingbroek aan, niet het meest modieuze, maar ach, voor alleen in het vliegtuig is het erg relaxt!
Bij de Kruidvat verkopen ze ook deet met 40%, die is erg goed.


Als je echt gaat rondreizen is een koffertje helemaal niet handig. Zeker niet als je veel met bussen en treinen gaat rondreizen.
Ik vond een backpack juist ideaal, had je altijd je handen vrij, en als je een goede backpack hebt (die bij jouw bouw past), je pakt hem goed in en je stelt hem af, voel je bijna niks van al het gewicht.
<<

Vajen

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 382

Geregistreerd: 10 Okt 2013 18:00

Bericht 14 Nov 2013 08:36

Re: Backpack en wat meenemen?

Ik heb wel een inpaklijst die ik jou of haar zou kunnen mailen, als je daar interesse in hebt moet je je emailadres even pben. Ik dacht dat ik het handig zou vinden als ik een backpack had die aan de voorkant open kon dus die heb ik toen gekocht. Ik heb een keer gereisd met een backpack die dat niet kon, volgende reis dus met die wel open kon maar volgens mij heb ik het uiteindelijk niet veel gebruikt. Ik doe zelf veel in ziplockzakjes, die houden alles netjes bij elkaar en je ziet wat erin zit. Ik heb zelf een vrij goedkope backpack via internet gekocht en persoonlijk vind ik dat prima. Ik snap de redenatie wel om een goede backpack te kopen die helemaal goed zit, maar zelf zou ik dat belangrijker vinden als er ik er complete dagtochten mee ga lopen. Voor dat half uurtje of uurtje (niet eens elke dag) dat ik mn backpack draag tijdens zo'n reis kan ik er wel mee leven dat hij niet helemaal perfect zit (mits hij niet knelt of gaat snijden ofzo natuurlijk). Daardoor heb ik wel zo'n 200 euro bespaard en die geef ik liever tijdens mn reis uit.
Verder zou ik tips kunnen geven over Thailand en Cambodja maar dat is een beetje lastig zo, waar houdt ze van, watvoor dingen wil ze graag zien of doen? Dan kan ik wat gerichter tips geven.
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:20

Bericht 14 Nov 2013 10:00

Re: Backpack en wat meenemen?

Idd ziplocks zijn ideaal! Voor natte handdoeken te bewaren als je reist, om ondergoed in te doen zodat je niet hoeft te graven in je ziplock, voor allerlei andere kleine spulletjes etc. Ik had 4 verschillende maten mee (elk in ander kleurtje) zodat ik nooit lang hoefde te zoeken in m'n backpack.
<<

Anoniem38

Bericht 14 Nov 2013 10:17

Re: Backpack en wat meenemen?

Eens met ED. Maar ook TUkTuk. Neem vooral niet teveel mee. Ik kwam erachter dat ik een favoriete broek en shirt had en die spoelde ik vaak uit in de avond. In de ochtend weer droog en fris. Niet dat ik drie maanden lang hetzelfde aan had...maar ik kon eigenlijk met 4shirts wel uit de voeten.

Ik zou een backpack die je kunt openritsen als een sporttas wel handig vinden. Heb ik nu niet. Trek je 1 tasje eruit, floept de rest mee. Wel alles in aparte tasjes doen. Een flightbag is niet noodzakelijk. Ik heb hem afgelopen vakantie meer niet dan wel gebruikt tijdens vluchten... Gewoon alles strak aantrekken en de gespen dixhtklikken (de heupband aan de voorkant vastmaken) en hij kan zo mee.

Veel plezier alvast voor je zusje!!
<<

Anoniem122

Bericht 14 Nov 2013 10:23

Re: Backpack en wat meenemen?

Jip83 schreef:Eens met ED. Maar ook TUkTuk. Neem vooral niet teveel mee. Ik kwam erachter dat ik een favoriete broek en shirt had en die spoelde ik vaak uit in de avond. In de ochtend weer droog en fris. Niet dat ik drie maanden lang hetzelfde aan had...maar ik kon eigenlijk met 4shirts wel uit de voeten.

Ik zou een backpack die je kunt openritsen als een sporttas wel handig vinden. Heb ik nu niet. Trek je 1 tasje eruit, floept de rest mee. Wel alles in aparte tasjes doen. Een flightbag is niet noodzakelijk. Ik heb hem afgelopen vakantie meer niet dan wel gebruikt tijdens vluchten... Gewoon alles strak aantrekken en de gespen dixhtklikken (de heupband aan de voorkant vastmaken) en hij kan zo mee.

Veel plezier alvast voor je zusje!!


Tot een bandje ergens achter blijft halen, of je schouderband perongeluk kapot scheurt.. Ik zou het risico echt niet nemen, zeker als je ziet hoe er soms mee om gegaan wordt op vliegvelden. En daarnaast is een flightbag ook ideaal als je met bussen reist, flightbag er omheen, slotje er aan en mensen kunnen niet zo gemakkelijk in je backpack, tenzij ze je flightbag open snijden en dan weet je gelijk dat er iemand in je tas gezeten heeft.
<<

Anoniem285

Bericht 14 Nov 2013 11:16

Re: Backpack en wat meenemen?

TukTuk schreef:
Roos' schreef:Ik heb een 55 liter backpack, maar deze uiteindelijk niet meegenomen, heb geen flightbag. Ik ben nu in Maleisie voor 3 weken aan het reizen en heb een gewone rugzak(zegmaar eastpack formaat) en een klein koffertje wat nog net als handbagage zou meekunnen. Gaat ook prima! Vind het zelf een fijner gevoel om mee te reizen in het vliegtuig..
Qua kleding heb ik van alles 3, alleen heb ik wel meer onderbroeken meegenomen. Ik zou afraden om een spijkerbroek aan te doen, die doe je ws alleen aan in het vliegtuig en vervolgens loop je er alleen mee te zeulen. Ik had een joggingbroek aan, niet het meest modieuze, maar ach, voor alleen in het vliegtuig is het erg relaxt!
Bij de Kruidvat verkopen ze ook deet met 40%, die is erg goed.


Als je echt gaat rondreizen is een koffertje helemaal niet handig. Zeker niet als je veel met bussen en treinen gaat rondreizen.
Ik vond een backpack juist ideaal, had je altijd je handen vrij, en als je een goede backpack hebt (die bij jouw bouw past), je pakt hem goed in en je stelt hem af, voel je bijna niks van al het gewicht.


Ik heb veel rondgereisd met zowel een koffertje/kleine rugzak en een backpack, en ik kan nog steeds niet zeggen wat me nu beter bevalt. Smaken verschillen :)
<<

Anoniem170

Bericht 14 Nov 2013 12:35

Re: Backpack en wat meenemen?

Maar als je dan een backpack hebt, en daarnaast ook een dagrugzak, dat is toch helemaal niet handig? Dan heb je de backpack op je rug en dagrugzak aan de voorkant?
<<

Vajen

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 382

Geregistreerd: 10 Okt 2013 18:00

Bericht 14 Nov 2013 14:27

Re: Backpack en wat meenemen?

Roos, zo loop ik er dan idd bij ja. En in Australie had ik meestal nog 1 of 2 tassen met eten in mijn handen, net een pakezel :wink:

Ik denk dat het er ook wel aan ligt naar welk land je gaat en of het daar handiger is om met backpack of met koffer/tas op wieltjes te reizen. In sommige landen (bijv Azie) zijn de wegen niet altijd even goed ontwikkelt dus dan is het fijn als je een backpack hebt en dat je niet met je koffer door het zand/de modder/whatever hoeft te slepen. Of de stoepen zijn smal of je moet kris kras overal tussendoor dat is makkelijker met een backpack.
<<

Zoethout

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 702

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:43

Bericht 14 Nov 2013 19:57

Re: Backpack en wat meenemen?

Fijn! Die vele reacties! Ik heb de link van dit topic even naar mijn zusje doorgestuurd, zodat ze alles kan lezen. Ik zie er veel dingen tussen staan die ze graag wilde weten, dus dat is erg fijn.

Hebben jullie nog bepaalde plekken in Thailand, Cambodja en Java/Lombok die ze echt gezien moet hebben?
Leven en laten leven
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 15 Nov 2013 09:19

Re: Backpack en wat meenemen?

Ik heb ook met een backpack (Kerrimor, 65l) door Indonesië en op een andere vakantie door Thailand gereisd. Ik had ook nog een dagrugzakje voor handbagage in het vliegtuig en ja, dan liep ik daarmee soms heel charmant op mijn buik. Toch is een dagrugzak heel handig, die zou ik zeker ook meenemen.

Mijn backpack kan je helaas niet openritsen aan de zijkant, want dat is zoals Jip zegt wel heel handig voor als je steeds maar één of twee nachten ergens slaapt. Dan hoef je niet steeds alles opnieuw in te pakken. Wel heeft mijn backpack grote zijvakken en een groot compartiment aan de onderkant. Daar deed ik altijd sokken/ondergoed/handdoek/zwemkleding in, dingen die je lekker kunt proppen.

Een koffertje had op beide reizen misschien gekund, maar ik moest wel af en toe een stuk lopen op een slechte weg zonder stoep of trappen lopen in hotels (liften hebben ze vaak niet). Daarom heb ik een lichte voorkeur voor een backpack.

In Thailand zelf heb ik ook een tasje van stof gekocht die ik op kon proppen en een sarong, super handig!
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 15 Nov 2013 13:59

Re: Backpack en wat meenemen?

Ik heb zowel gereisd met backpack (wat ik toch best zwaar vond na verloop van tijd) en een kleine koffer met 4 wielen (wat ik dan weer ideaal vond af en toe) dus het kan echt wel allebei, gewoon wat jouw voorkeur heeft. In de koffer kon ik alles veel makkelijker vinden maar de backpack nam minder ruimte in. Als ze kiest voor backpack, dan eentje die goed op haar lichaam past, goed verstelbaar is en niet te zwaar. En een rits aan de bovenkant én onderkant, zodat je makkelijk bij de spullen kan. ED's tip met verschillende tasjes is ook goed idee. Ik had ook nog een tasje met kleine EHBO spulletjes, die ik verrassend vaak nodig heb gehad om andere mensen te helpen haha.. Pilletjes tegen buikloop, zakjes poeder tegen uitdroging, paracetamol, fenistil uit Oostenrijk tegen muggenjeuk, paar slaappilletjes, desinfectie, pleisters. Erg ideaal om bij je te hebben. En neem niet te veel kleding mee, die landen zijn supergoedkoop en je koopt vaak iets wat je vaak draagt daar, omdat het op het land gemaakt is. Ik zou 2 vestjes meenemen zodat je dit altijd over je hempje kunt doen en luchtige maar fijne schoenen. Al liep ik trouwens altijd overal op slippers (van die hele goede, niet goedkope). Oh ja, en een grote sjaal heb ik ook altijd bij me, zo'n lekker zachte. Ik gebruik hem als dekentje of als hoofdbedekking of als schoudersbedekking tegen airco bijv. hier in de bus. Ideaal ding en je propt hem zo ergens tussen. Ook daar goedkoop te koop.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem38

Bericht 15 Nov 2013 19:46

Re: Backpack en wat meenemen?

@tuktuk bij een flightbag doen ze gewoon ff iets tussen de rits, open maken, rits heen en weer en niemand ziet dat iemand de flightbag open gehad heeft...
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:20

Bericht 16 Nov 2013 11:51

Re: Backpack en wat meenemen?

Maar daarom doe je toch juist een slotje op de ritsen van je flightbag, zodat die niet opengeritst kan worden?
<<

Anoniem38

Bericht 16 Nov 2013 13:54

Re: Backpack en wat meenemen?

iloverocknroll1984 schreef:Maar daarom doe je toch juist een slotje op de ritsen van je flightbag, zodat die niet opengeritst kan worden?


Dat maakt niks uit! Als de rits van je jas halverwege open gaat, dan doe je je rits ff heen en weer en dan doet je rits het weer. Als je iets tussen de rits steekt, gaat ie open. Dan maakt een slotje niks uit.

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers