Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Tips bij lage ijzerwaarde/bloedarmoede

<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 05 Jun 2019 08:51

Tips bij lage ijzerwaarde/bloedarmoede

Ik heb gister van de gyn te horen gekregen dat mijn hb waarde 4,3 is. Dit schijnt vrij laag te zijn. Ik slik al vanaf een week of 12 ijzertabletjes (ferrofumaraat 200 mg), maar kennelijk werkt dat niet voldoende. Ik heb niet veel last van de lage waarde, ben wel erg moe maar goed, er zitten ook twee baby’s in m’n buik dus dat lijkt me niet gek. Verder niet duizelig ofzo. Maar alsnog lijkt het me goed die waarde een beetje op te krikken. Heeft iemand goeie tips hiervoor? Ik heb al een aantal dingen op m’n boodschappenlijstje gezet: groene groenten, appelstroop, roosvicee ferro en vitamine c supplementen. Kan ik nog meer zelf doen?

Ik krijg overigens morgen ook aanvullend onderzoek in het ziekenhuis dus daar zal ik ook nog wel wat tips krijgen :)
Laatst gewijzigd door Elliot op 05 Jun 2019 09:00, in totaal 1 keer gewijzigd.

♥♥
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1936

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:18

Bericht 05 Jun 2019 08:57

Re: Tips bij lage ijzerwaarde/bloedarmoede

Ik neem aan dat je met deze waarde zeker wel ijzertabletten krijgt. Wat ook als tierelier werkt is floradix. Maar weet dat je ijzer verhogen echt wel lang duurt. Dat is niet echt in paar dagen /weken beter.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Anoniem269

Bericht 05 Jun 2019 09:08

Re: Tips bij lage ijzerwaarde/bloedarmoede

Hoeveel ijzertabletten (200mg) slik je per dag? Bij mij ging het pas na 8 weken beter, maar ik begrijp uit jouw verhaal dat je al meer dan 10 weken bezig bent hiermee. Ik slikte wel 4 tabletten van 200mg per dag.
Als de pillen niet aanslaan kun je vragen om injecties, die worden sneller in je lichaam opgenomen.

Floradix zijn hele lichte ijzertabletten, daar heb je weinig aan. Ik drink inderdaad ook ferro. Verder let ik erg op m'n eten: spinazie, peulvruchten, volkoren pasta, bonen, linzen, noten en (helaas) rundvlees. Ik ben vegetarier, maar in de periode waarin ik moest aansterken heeft de dokter me sterk aangeraden weer af en toe vlees te gaan eten.

Lastig hoor. Mijn haar valt (met bossen) uit als ik ijzertekort heb. Had de vorige keer nog maar een heel lullig bosje over, dus ik probeer er altijd erg op te letten voldoende ijzer binnen te krijgen. Alle tips die langs gaan komen in dit topic zijn ook voor mij enorm welkom.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 05 Jun 2019 09:14

Re: Tips bij lage ijzerwaarde/bloedarmoede

Ik slik er twee per dag. Bij mij komt het door de zwangerschap, drie weken geleden is m’n hb ook geprikt en toen was het 7. Ook wat aan de lage kant, maar niet schrikbarend. Het ziekenhuis belde net dat ik vandaag al kan komen voor een wat uitgebreidere bloedtest dus dat ga ik zometeen even regelen.
Noten en peulvruchten zet ik ook op mijn lijstje erbij!

Vervelend joh, dat jij ook zo’n last ervan hebt! Hopelijk heb je wat aan tips die hier gegeven worden.

♥♥
<<

Anoniem269

Bericht 05 Jun 2019 09:16

Re: Tips bij lage ijzerwaarde/bloedarmoede

Oh ja er schiet me nog iets te binnen! Er zijn ook producten die de opname van ijzer tegenwerken, zoals druiven (who knew?!). Dat is ook slim om te vermijden. Hier een lijstje:

- melkproducten (bijv kaas, yoghurt etc)
- koffie (janken met de pet op)
- thee
- druiven
- eieren
- rabarber
- soja
- cacao


Nog enkele ijzerrijke producten:
- olijven
- pompoen pitten
- lijnzaad
- quinoa
- paddestoelen
- vlees, vlees, vlees
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 05 Jun 2019 09:33

Re: Tips bij lage ijzerwaarde/bloedarmoede

Oh wat goed! Ik eet best vaak eieren dus die kan ik dan beter laten staan. En chocola, boehoe! Thanks voor de lijstjes :)

♥♥
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1936

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:18

Bericht 05 Jun 2019 09:37

Re: Tips bij lage ijzerwaarde/bloedarmoede

Het klopt dat in floradix niet zo'n hele hoge waarde ijzer zit, maar het is een vitaminepreparaat met nog meer vitamines die de opname van ijzer verhogen. Dat helpt dus wel degelijk om de opname van ijzer in bijv je eten te verhogen.
Goede tip van Claire over eten dat ijzer opname verminderd. Als je bijv bij alles koffie of thee drinkt, dan maakt dat nogal veel uit. Geloof half uur voor het eten en uur erna beïnvloed het.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Anoniem269

Bericht 05 Jun 2019 10:09

Re: Tips bij lage ijzerwaarde/bloedarmoede

Oh is dat zo? Dat is goed om te weten! Dan ga ik ze toch maar weer kopen. Goede tip!
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 05 Jun 2019 10:35

Re: Tips bij lage ijzerwaarde/bloedarmoede

Vitamine C bevordert de opname van ijzer.

Verder is het inderdaad heel lastig, ik kamp met een ferritine tekort waarbij mijn HB wel goed is. Maar mijn voorraad is gewoon veel te laag, na 3 maanden was het echt minimaal omhoog gegaan, mocht het over 3 maanden nog niet naar acceptabel niveau zijn gaan we verder kijken. Ik slik nu ook al dezelfde hoeveelheid ijzer als dat jij doet daarnaast de voedingstips van Claire let ik ook op. Als aanvulling daarop eet ik wel elke dag een boterham met appelstroop omdat dat ook veel ijzer bevat. Daarnaast remmen producten met calcium de opname van ijzer, dus ik zorg altijd dat ik die niet gelijktijdig eet.
<<

Anoniem269

Bericht 05 Jun 2019 10:36

Re: Tips bij lage ijzerwaarde/bloedarmoede

Jada hoe merk jij in het dagelijks leven dat je tekort hebt?
<<

Tompouce

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 17 Jan 2019 19:39

Bericht 05 Jun 2019 10:37

Re: Tips bij lage ijzerwaarde/bloedarmoede

Ik ben niet anders gewend dan dat mijn waardes dramatisch laag zijn. Pillen, floradix etc helpt bij mij allemaal niet dus krijg ik (als het echt te laag is) een ijzerinfuus. Het zit bij mij meestal rond de 5. (tijdens opvlammingen van mijn ziekte en tijdens de zwangerschappen zat ik zelfs rond de 3/3,5)

Ik zou het even goed in de gaten houden en als het niet snel genoeg stijgt (met zicht op de bevalling) vragen om een infuus. (duurt inclusief zoutoplossing hooguit een uurtje)
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 05 Jun 2019 10:53

Re: Tips bij lage ijzerwaarde/bloedarmoede

Ik ben vermoeider, sneller duizelig en heb veel haaruitval. Ik weet die dingen eigenlijk allemaal aan stress totdat ik bloed gedoneerd had en vanuit Sanquin een brief kreeg dat mijn ferritine te laag was en dat ik voorlopig geen bloed mocht doneren. Nu was voor mijn doen toen mijn HB ook al wel aan de lage kant vond ik zelf, normaal zit mijn HB rond de 10 en deze keer was mijn HB 8,4. En toen ben ik naar de huisarts gestapt met dit verhaal en is er bloed geprikt ook op andere dingen en bleek dat ik bij meer dingen net boven het randje zat en mijn ferritine dus er ver onder. Terwijl ik daarvoor ook al wel een multivitamine slikte waarin ook ijzer zat, speciaal gedaan omdat ik minder vlees was gaan eten.
<<

Druifje

Kwebbel

Berichten: 437

Geregistreerd: 23 Okt 2017 13:39

Bericht 05 Jun 2019 11:04

Re: Tips bij lage ijzerwaarde/bloedarmoede

,
Laatst gewijzigd door Druifje op 05 Jun 2019 11:07, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Druifje

Kwebbel

Berichten: 437

Geregistreerd: 23 Okt 2017 13:39

Bericht 05 Jun 2019 11:06

Re: Tips bij lage ijzerwaarde/bloedarmoede

Helaas herkenbaar voor mij, hier komt het door mijn menstruaties.

Ik ben vooral altijd moe moe moe, snel buitenadem, oorsuizen, haaruitval echt met bosjes en hartkloppingen, en het echt altijd heel koud hebben

In gedroogde abrikozen zit ook veel ijzer trouwens.
Ik slik standaard twee x daags 200 mg ferro.

het kan echt een aantal weken duren wil je ijzer want omhoog gaan hoor
<<

Anoniem269

Bericht 05 Jun 2019 11:09

Re: Tips bij lage ijzerwaarde/bloedarmoede

Jada schreef:Ik ben vermoeider, sneller duizelig en heb veel haaruitval. Ik weet die dingen eigenlijk allemaal aan stress totdat ik bloed gedoneerd had en vanuit Sanquin een brief kreeg dat mijn ferritine te laag was en dat ik voorlopig geen bloed mocht doneren. Nu was voor mijn doen toen mijn HB ook al wel aan de lage kant vond ik zelf, normaal zit mijn HB rond de 10 en deze keer was mijn HB 8,4. En toen ben ik naar de huisarts gestapt met dit verhaal en is er bloed geprikt ook op andere dingen en bleek dat ik bij meer dingen net boven het randje zat en mijn ferritine dus er ver onder. Terwijl ik daarvoor ook al wel een multivitamine slikte waarin ook ijzer zat, speciaal gedaan omdat ik minder vlees was gaan eten.

Ik heb precies hetzelfde als jij! Bij mij is m'n HB ook nog wel ok, maar mijn ferritine heel erg laag.
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 05 Jun 2019 11:12

Re: Tips bij lage ijzerwaarde/bloedarmoede

Oh ja dat is nog wel een tip die ik kreeg van mijn huisarts. 1 of 2 dagen voordat je menstruatie komt beginnen met het slikken van aleve feminax, maximale dosering per dag en slikken tot de menstruatie voorbij is. Nu ben ik niet heel stipt ongesteld dus ik start op de eerste dag van de menstruatie. Dit helpt echt bij de hoeveelheid bloedverlies bij mij. Waar ik normaal 7 à 8 dagen menstrueerde waarvan 4 dagen heel heftig is dat nu 5 à 6 dagen waarvan 2 dagen heel heftig.
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 05 Jun 2019 11:16

Re: Tips bij lage ijzerwaarde/bloedarmoede

Claire**** schreef:
Jada schreef:Ik ben vermoeider, sneller duizelig en heb veel haaruitval. Ik weet die dingen eigenlijk allemaal aan stress totdat ik bloed gedoneerd had en vanuit Sanquin een brief kreeg dat mijn ferritine te laag was en dat ik voorlopig geen bloed mocht doneren. Nu was voor mijn doen toen mijn HB ook al wel aan de lage kant vond ik zelf, normaal zit mijn HB rond de 10 en deze keer was mijn HB 8,4. En toen ben ik naar de huisarts gestapt met dit verhaal en is er bloed geprikt ook op andere dingen en bleek dat ik bij meer dingen net boven het randje zat en mijn ferritine dus er ver onder. Terwijl ik daarvoor ook al wel een multivitamine slikte waarin ook ijzer zat, speciaal gedaan omdat ik minder vlees was gaan eten.

Ik heb precies hetzelfde als jij! Bij mij is m'n HB ook nog wel ok, maar mijn ferritine heel erg laag.

Stijgt het bij jou wel een beetje? Het is bij mij in 3 maanden tijd met 2 omhoog gegaan, dus schiet echt nog niet op.
<<

Anoniem269

Bericht 05 Jun 2019 11:18

Re: Tips bij lage ijzerwaarde/bloedarmoede

Ik heb n.a.v. dit topic m'n huisarts gevraagd of ik m'n ijzer waardes opnieuw kan laten testen. Om te weten wat de stand van zaken nu is.

Goede tip ivm menstruatie. Bij mij komt het ijzertekort helaas ook door een hevige menstruatie, mijn huisarts had daar helaas geen tips voor. Ik ben naar twee verschillende gynaecologen geweest en zelfs die hadden geen tips. Vond ik best wel bijzonder. Ze kunnen wel een gezichtstransplantatie doen, maar voor dit soort alledaagse kwaaltjes is geen oplossing.
<<

Anoniem269

Bericht 05 Jun 2019 11:20

Re: Tips bij lage ijzerwaarde/bloedarmoede

Jada schreef:
Claire**** schreef:
Jada schreef:Ik ben vermoeider, sneller duizelig en heb veel haaruitval. Ik weet die dingen eigenlijk allemaal aan stress totdat ik bloed gedoneerd had en vanuit Sanquin een brief kreeg dat mijn ferritine te laag was en dat ik voorlopig geen bloed mocht doneren. Nu was voor mijn doen toen mijn HB ook al wel aan de lage kant vond ik zelf, normaal zit mijn HB rond de 10 en deze keer was mijn HB 8,4. En toen ben ik naar de huisarts gestapt met dit verhaal en is er bloed geprikt ook op andere dingen en bleek dat ik bij meer dingen net boven het randje zat en mijn ferritine dus er ver onder. Terwijl ik daarvoor ook al wel een multivitamine slikte waarin ook ijzer zat, speciaal gedaan omdat ik minder vlees was gaan eten.

Ik heb precies hetzelfde als jij! Bij mij is m'n HB ook nog wel ok, maar mijn ferritine heel erg laag.

Stijgt het bij jou wel een beetje? Het is bij mij in 3 maanden tijd met 2 omhoog gegaan, dus schiet echt nog niet op.

2 jaar geleden had ik veel kale plekken en had ik heel dun haar, pas toen ik naar de dermatoloog ging werd er op ijzer getest. Het werd bij de andere doktoren steeds afgedaan als stress. Ik heb toen 4 maanden tabletten geslikt, ben op m'n eten gaan letten etc en toen werd het weer beter. Vorig jaar voorjaar begon het weer, toen gelijk aan de tabletten gegaan en nu heb ik t idee dat ik er weer last van heb. De tabletten helpen bij mij (gelukkig) dus wel na ongeveer 8 weken.
<<

Anoniem269

Bericht 05 Jun 2019 11:21

Re: Tips bij lage ijzerwaarde/bloedarmoede

Oh ja! En ik ben de nuvaring gaan gebruiken die ik steeds 2 maanden achter elkaar doorring, waardoor ik nog maar 1x in de 2 maanden (veel lichter - 5 dagen) ongesteld ben. Dat helpt bij mij heel erg.
<<

Druifje

Kwebbel

Berichten: 437

Geregistreerd: 23 Okt 2017 13:39

Bericht 05 Jun 2019 12:05

Re: Tips bij lage ijzerwaarde/bloedarmoede

ik gebruik nu een medicijn wat het bloed doet stoppen tijdens de drie hevige dagen, heb het nu een x gebruikt en het werkt echt als n tiet!!

het heet Cyklokapron
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 05 Jun 2019 16:49

Re: Tips bij lage ijzerwaarde/bloedarmoede

Ik heb hier verder geen last van maar wilde even reageren op dat Aleve Feminax slikken er bij mij idd ook voor zorgt dat ik minder heftig en lang ongesteld ben. Ik doe dat niet zo vaak omdat ik het best heftig vind dat dat zo’n effect heeft, maar als je er echt last van hebt om veel bloed te verliezen kan het wel helpen dus!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Henque

Kletskop

Berichten: 606

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:20

Bericht 05 Jun 2019 16:54

Re: Tips bij lage ijzerwaarde/bloedarmoede

Misschien nog een tip voor als je een alternatief zoekt op ferrofumaraat (de standaard ijzerpillen): tetraglobin Hp.
Dit schijnt nog beter te werken dan ferro maar dan minder bijwerkingen. Met name obstipatie is een vervelende bijwerking van ferro die je dus met dit medicijn niet hebt. Je moet Tetraglobin alleen wel zelf bestellen/betalen.

zie dit artikel voor meer info: https://tvv.knov.nl/artikelen/detail/50 ... oskundigen
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25048

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 05 Jun 2019 16:55

Re: Tips bij lage ijzerwaarde/bloedarmoede

Hier ook een ferritinetekort, dus zit ook aan de ijzertabletten. Neem er trouwens maar één per dag, maar twee kan dus ook geen kwaad?

Jada, hoe hoog is jouw ferritinegehalte?
❤ 7 juni 2018
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12106

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 05 Jun 2019 17:14

Re: Tips bij lage ijzerwaarde/bloedarmoede

hier is mijn ferritine de laatste keer 12. Krijg de maximale dosis pillen. 3x daags. Moet volgende maand weer prikken maar verwacht dat het nog laag is voel me nog steeds niet goed.

Nu kan ik het niet genoeg uit voeding halen dus dat is extra lastig


Bliss ik zou niet zomaar zelf meer nemen
Afbeelding
Volgende

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers