Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Gestructureerd leven

<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11577

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 25 Mei 2019 08:33

Re: Gestructureerd leven

Het een sluit het ander natuurlijk niet uit. Een vaste structuur hebben betekend niet dat je daar niet van af kan wijken. Onze structuur is de basis en als het eens anders loopt ja ook prima. Structuur hebben betekend in mijn ogen niet dat je alle creativiteit en spontaniteit bant.
2015 💙
<<

September

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:28

Bericht 26 Mei 2019 07:48

Re: Gestructureerd leven

Ik vind het zelf eigenlijk ook wel fijn om te weten waar ik aan toe ben. Ik heb op zich best veel structuur. Bedtijden staan vast. Baddagen van de kinderen staan vast. Ik ga elke ochtend onder de douche.
Merk juist dat als er met een aantal dingen structuur is dat er ook juist ruimte blijft voor spontaniteit. Omdat je niet zo na hoeft te denken over sommige dingen. Die zitten er zo in dat het vanzelf gaat.

Zou nog wel meer structuur willen met de was. Die stapelt zich nu te snel op. De schone was dan. Gewassen krijg ik het wel. Maar daarna.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 16:20

Bericht 28 Mei 2019 17:59

Re: Gestructureerd leven

@ Caulfield ik denk niet dat een ongestructureerd leven gelukkiger maakt.

Ik denk dat iedereen een bepaald set eigenschappen heeft en dat ieder persoon daarom anders is. Ik ben bijvoorbeeld een enorme sloddervos, terwijl iemand anders weer heel erg netjes is. Ik zie mezelf nooit heel netjes worden. Ik heb mezelf wel aangeleerd om bepaalde items op een vaste plek neer te leggen, maar om de zoveel tijd moet ik echt mijn ontplofte kledingkast weer opruimen bijvoorbeeld.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik denk dat een gestructureerd leven alleen maar werkt als dat bij je past en dat je sommige dingen jezelf kunt aanleren. Ik denk echter dat er een grens zit aan wat je jezelf kunt aanleren en dat als je jezelf dingen probeert aan te leren die je niet lukken, je vooral frustraties ervaart en dat dat soort dingen alleen maar energie kosten en niet energie gaan opleveren. Ik denk dat je het meest gelukkig bent/wordt, wanneer je dicht bij jezelf blijft.
<<

Bergkristal

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 605

Geregistreerd: 10 Feb 2019 15:50

Bericht 28 Mei 2019 19:12

Re: Gestructureerd leven

Ja ik heb zo ook mijn tijdstippen en momenten het zorgt voor rust en daardoor kan ik vrije tijd ook plannen!
Carpe Diem
<<

Anoniem269

Bericht 28 Mei 2019 22:11

Re: Gestructureerd leven

Girli schreef:@ Caulfield ik denk niet dat een ongestructureerd leven gelukkiger maakt.

Ik denk dat iedereen een bepaald set eigenschappen heeft en dat ieder persoon daarom anders is. Ik ben bijvoorbeeld een enorme sloddervos, terwijl iemand anders weer heel erg netjes is. Ik zie mezelf nooit heel netjes worden. Ik heb mezelf wel aangeleerd om bepaalde items op een vaste plek neer te leggen, maar om de zoveel tijd moet ik echt mijn ontplofte kledingkast weer opruimen bijvoorbeeld.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik denk dat een gestructureerd leven alleen maar werkt als dat bij je past en dat je sommige dingen jezelf kunt aanleren. Ik denk echter dat er een grens zit aan wat je jezelf kunt aanleren en dat als je jezelf dingen probeert aan te leren die je niet lukken, je vooral frustraties ervaart en dat dat soort dingen alleen maar energie kosten en niet energie gaan opleveren. Ik denk dat je het meest gelukkig bent/wordt, wanneer je dicht bij jezelf blijft.

Hier ben ik het heel erg mee eens. Ik ben bijv van mezelf al heel erg georganiseerd, als ik ook nog eens mijn activiteiten zou organiseren is er helemaal niks onverwachts meer over.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8476

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 28 Mei 2019 22:19

Re: Gestructureerd leven

Door werkdagen met halen en brengen naar de opvang en weinig tijd om te koken op die dagen hebben we wel redelijk een vast ritme elke week. We doen in het weekend vaak boodschappen voor een aantal dagen en halen gedurende de week nog een keertje bij.

Vaste bedtijd voor onszelf hebben we niet, net als vaste badderdagen voor de kinderen. Wel het vaakst op bepaalde dagen maar het is maar net hoe het uitkomt.

Het huishouden doen we niet zo uitgebreid these days. De schoonmaakhulp komt 1x per 2 weken, verder houden wij het bij. De was doe ik meestal op maandag, wanneer mijn vader er een aantal uur is om te helpen. Anders moet het tussendoor maar met drie kinderen die niet allemaal meer slapen lukt dat niet altijd m.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5491

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 28 Mei 2019 22:23

Re: Gestructureerd leven

Het hoeft ook niet he :). Ik heb er zelf wel wat behoefte aan in dit stadium van mijn leven. Ik ben het eens met wat iemand hierboven zei: ik hoop dat dit mij juist meer ruimte geeft voor creativiteit en spontaniteit omdat dan de basis al in orde is en ik daar geen tijd aan verspil. Daarnaast vereenvoudigt het de communicatie met mijn vriend waardoor we hopelijk ook weer meer tijd hebben om over leuke dingen te praten i.p.v. over organisatorische dingen.

Wat mij trouwens ook helpt is denk ik dat alle dingen die ik wil/moet doen vast inplan per week. Dat wil niet zeggen dat wat ik op dinsdag inplan ik altijd op dinsdag moet doen maar als ik er dinsdag geen tijd voor heb verzet ik het naar een andere dag waardoor het dus wel gebeurd. Zonder structuur moet ik eerst bedenken wat ik allemaal wil doen en dan ook nog wanneer dan. Dat is niet concreet dus vergeet het dan vaak, en als ik het niet doe vind ik dat op den duur vervelend.
<<

Misoe

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 633

Geregistreerd: 22 Jun 2017 13:15

Bericht 29 Mei 2019 10:29

Re: Gestructureerd leven

Mij geeft structuur veel tijd. Precies zoals je zegt, als ik geen structuur heb, ben ik vooral veel tijd kwijt aan bedenken wat ik wanneer moet doen, en dan kost het mij ook meer tijd om dingen gedaan te krijgen.
Terwijl als ik in mijn ritme zit qua schoonmaak, tassen inpakken etc etc, dan is alles in no-time gedaan en ervaar ik ook niet dat ik druk ben. Als die ritme er niet is, dan moet ik nog steeds hetzelfde doen, maar vliegt het mij vaak aan.
Gelukkig weet ik het van mijzelf en heb ik dus een redelijke vaste volgorde wanneer ik dingen doe en hoe ik ze doe.

Zo pak ik normaal op vrijdagmorgen de tassen in de van de kinderen als ze naar hun vader gaan. Nou was ik dat vandaag al aan het doen, ivm het lange weekend en meteen is mijn systeem dus van slag en vergat ik dat dochter naar cursus moest :palm: Dat moet ze altijd op woensdag, maar door het inpakken dacht mijn hoofd blijkbaar dat het vrijdag was. Dat zoon ook nog een extra vrije dag had, en ik zelf vanavond op vakantie ga, hielp natuurlijk ook niet mee.
<<

SummerBeach

Kwebbel

Berichten: 372

Geregistreerd: 27 Okt 2013 20:23

Bericht 09 Jun 2019 23:54

Re: Gestructureerd leven

Me met 1 kind wel meer structuur, probeer 2x per week boodschappen te doen maar dagen staan niet vast. Op maandag doe ik de was, woensdag werk ik vaak (de rest vd week wisselt het dus), denk dat dat het enige is wat vast staat.
Ik krijg de kriebels van elke week hetzelfde riedeltje afdraaien....

Ik werk onregelmatig dus het past ook totaal niet in ons leven.
Vorige

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers