Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoeveel info over kind aan school verstrekken?

<<

Anoniem298

Bericht 20 Mei 2019 14:57

Hoeveel info over kind aan school verstrekken?

Vandaag kregen wij een anamneseformulier van school met vragen over onze jongste dochter met de vraag deze in te vullen, zodat ze op school een zo compleet mogelijk beeld van ons kind krijgen. Er wordt op dit formulier oa vragen gesteld over ontwikkeling van motoriek, lichamelijke kenmerken en ziekte, zintuigen en taalontwikkeling van het kind. We hebben op het formulier ingevuld dat onze dochter is geboren met een omphalocèle, maar mijn man wil verder niet uitweiden over de oorzaak (genetische afwijking). Zijn wij dit verplicht? Is het raar om dit te verzwijgen? Onze dochter is gewoon gezond, behoeft geen aparte behandeling, loopt qua motoriek en taal voor op haar leeftijdsgenoten en het enige 'opvallende' aan haar dat samenhangt met de afwijking is haar lengte (ze is even groot als een gemiddelde 5-6 jarige, zij wordt in september 4). We willen niet dat ze een stempel krijgt of in een bepaald hokje geplaatst wordt, we hebben helaas ervaren dat dat toch gebeurt als men er lucht van krijgt dat ze 'iets' heeft.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 20 Mei 2019 15:10

Re: Hoeveel info over kind aan school verstrekken?

Ik zou het alleen vertellen als het voor school noodzakelijk is om te weten. Dus als zich bepaalde gezondheidsproblemen kunnen voordoen en zij moeten weten waar het vandaan komt, als ze dingen niet mag hebben, et cetera. Als dat soort dingen er niet zijn en er is helemaal geen noodzaak dat zij het moeten weten dan lijkt het mij niet dat je dit verplicht bent te melden.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 20 Mei 2019 15:15

Re: Hoeveel info over kind aan school verstrekken?

Is het zichtbaar? Bijv. bij de gymles als ze moet omkleden in een gezamenlijke ruimte waarbij andere meiden zijn en dan eventueelijk de afwijking (als ik zo netjes kan noemen) ineens te zien zou zijn omdat het dan niet onder kleding bedekt is dan zou ik het wel vermelden. Anders zou ik het laten voor wat het is als het voor haar schoolprestaties en eventueel dieet etc. niets uit maakt.

Toen ik op de basisschool zat weet ik dat er bij sommige kinderen van mijn klas een uitzondering was waarom ze niet meededen met gym of zich niet na afloop gezamenlijk hoefden te douchen. Bij ons was gezamenlijk douchen (wel jongens en meiden apart natuurlijk) op de basisschool na de gymles verplicht.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 20 Mei 2019 15:25

Re: Hoeveel info over kind aan school verstrekken?

Eens met Susan.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 20 Mei 2019 15:44

Re: Hoeveel info over kind aan school verstrekken?

Eens met Susan.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 20 Mei 2019 17:10

Re: Hoeveel info over kind aan school verstrekken?

Combinatie van Susan en Fred inderdaad. Ik zou geen dingen noemen die niet relevant zijn maar ik zou ook geen dingen verzwijgen die je anders gewoon zou zeggen omdat je het dan wellicht juist vragen oproept en het daarmee alleen maar groter maakt dan het is.

Als in, ik weet natuurlijk niet hoe het formulier is opgesteld en wat er aan niet-relevante informatie wel vanzelfsprekend ingevuld wordt. Stel je kind heeft enorme jampotglazen maar daarmee functioneert het verder normaal, is het formulier dan zo opgezet dat je dat wel ergens in zou vullen - maar zonder relevantie of consequenties maar meer ter info - of zou je zoiets ook niet noemen. Als er een soort algemeen medische voorgeschiedenis/anders dan anders hokje is, waar je zoiets niet beladens in principe wel zou invullen dan zou ik dat hiermee ook doen. Speelt die vraag naar niet-relevante informatie helemaal niet, dan ook niet over beginnen: want niet relevant.

Dus eens met zowel Susan en in het kader van Fred zijn opmerking nog de afweging of je niet juist extra vragen krijgt door iets niet te noemen dat ze zelf duidelijk gaan zien.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1936

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:18

Bericht 20 Mei 2019 17:20

Re: Hoeveel info over kind aan school verstrekken?

Lastig hé jet. Ik vond dat ook toen ik het schoolformulier invulde. Vroegen ze ook naar (psychische) gezondheid van de ouders. Wat vul je dan in?
Wij hebben er voor gekozen om niks in te vullen, als het nodig is dan kan het altijd nog benoemd worden. Ik heb besloten alleen dat te vermelden wat in het belang van het kind was. En in jullie geval is dat dan wel de geboorte met omphalocele maar niet meteen allerlei dingen die haar in een hokje plaatsen, dat zien ze straks vanzelf en kunnen ze alsnog in gesprek met je over gaan.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Anoniem315

Bericht 20 Mei 2019 18:43

Re: Hoeveel info over kind aan school verstrekken?

Ik zou het wél aangeven, maar in een gesprek duidelijk aangeven wat de (weinige?) beperkingen kunnen zijn van het syndroom en misschien benadrukken dat jullie het als niet belemmerend ervaren.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9406

Geregistreerd: 25 Nov 2015 15:30

Bericht 20 Mei 2019 18:48

Re: Hoeveel info over kind aan school verstrekken?

Ik denk inderdaad dat ik het in een gesprek zou willen toelichten. Als het op papier staat klinkt het soms zo heftig terwijl er niets anders is aan jullie F. maar misschien is het wel goed om het te benoemen.

Maar alweer 4 he Jet....waren toch pas onze kleine baby meisjes?
⁠♡♡♡
<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1498

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:29

Bericht 20 Mei 2019 22:16

Re: Hoeveel info over kind aan school verstrekken?

Hier liep ik ook tegenaan bij het invullen van de school aanmelding voor jongste dochter. Zij heeft een zeldzame aandoening van mij geërfd die levensbedreigend kan zijn, maar waar ze nu nog geen enkel symptoom van vertoont (en misschien pas met haar 30e krijgt). Ik aarzelde daarom even, omdat ik weet dat als mensen de ziekte online opzoeken of ik er over vertel de meesten vaak erg schrikken. Wel eens een psz juf bij jongste meegemaakt die iets te gefocust was op de mogelijke symptomen en me daardoor regelmatig belde terwijl er niets aan de hand was. Als het geen invloed heeft op de ontwikkeling van je kind en geen belangrijke / acute problemen of beperkingen oplevert op school zou ik het ook niet noemen. In ons geval noem ik het wel, met het verzoek om dit persoonlijk met de juf te kunnen bespreken. Omdat het bij onze dochter wel belangrijk is dat school hiervan weet en er alert op is, mocht een (eerste) aanval zich ooit op school voor gaan doen en misschien wel levensbedreigende symptomen geven die acute hulp vereisen. In jullie geval lijkt me het niet zo relevant voor school dus ik zou het überhaupt niet melden denk ik, of enkel dat ze ermee geboren is maar het nu geen enkel effect meer heeft op haar gezondheid en functioneren.
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

Anoniem298

Bericht 20 Mei 2019 22:28

Re: Hoeveel info over kind aan school verstrekken?

Uffe schreef:Maar alweer 4 he Jet....waren toch pas onze kleine baby meisjes?


Ja, het gaat zó hard! Onze baby's gaan gewoon al naar school! :omg:

Dank voor jullie reacties! Mijn man vindt het niet nodig het te melden, omdat er niets te zien is aan F en er ook geen beperkingen van enige aard zijn. We staan er wel voor open het met haar juf te bespreken, omdat we vier keer per jaar nog met haar naar het ziekenhuis moeten voor controle op buiktumoren waar ze een verhoogde kans op heeft en dit ziekenhuisbezoek tijdens schooltijd gebeurt. Tijdens dat gesprek kunnen we dan ook direct benoemen dat er geen beperkingen zijn en dat ze net zo 'normaal' is als elk ander kind.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 21 Mei 2019 09:02

Re: Hoeveel info over kind aan school verstrekken?

Nog even een andere kijk, of vraag. Zijn er bepaalde medicijnen of andere ziekenhuisingrepen die niet mogen of niet aangeraden worden ivm haar aandoening? Zo ja, dan zou ik dat toch wel ook vermelden. Stel dat er eens iets gebeurt op school waardoor ze naar de dokter/ziekenhuis moet, dan is die informatie bekend. Maar misschien is dit helemaal niet het geval hoor, dan is het niet nodig natuurlijk.

Ik zelf ben denk ik eerder van het wel volledig melden, want waarom zou je het verzwijgen. Ik snap dat je bang bent voor een andere behandeling, maar voor een zo'n volledig mogelijk beeld zou ik het denk ik wél zeggen. Maar misschien inderdaad niet op het formulier maar gewoon even in een één op één gesprekje met de juf.
Let's discover the world together.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 21 Mei 2019 15:12

Re: Hoeveel info over kind aan school verstrekken?

Fred schreef:Is het zichtbaar? Bijv. bij de gymles als ze moet omkleden in een gezamenlijke ruimte waarbij andere meiden zijn en dan eventueelijk de afwijking (als ik zo netjes kan noemen) ineens te zien zou zijn omdat het dan niet onder kleding bedekt is dan zou ik het wel vermelden. Anders zou ik het laten voor wat het is als het voor haar schoolprestaties en eventueel dieet etc. niets uit maakt.



Maar dat gaan ze ook vermelden:

"We hebben op het formulier ingevuld dat onze dochter is geboren met een omphalocèle, maar mijn man wil verder niet uitweiden over de oorzaak (genetische afwijking)"

Ze willen alleen achterwege laten dat het door een genetische afwijking komt, niet dat er iets aan de hand is.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 21 Mei 2019 20:58

Re: Hoeveel info over kind aan school verstrekken?

Ik zou het benoemen en gewoon zoals het is. Dat het haar verder niet beperkt, maar dat het wel noodzakelijk is om 4x pj naar het ziekenhuis te gaan.

Maar ik ben dan ook nogal van de openheid van zaken ;) En zeker als er geen belemmeringen/beperkingen zijn zal er echt geen stempel volgen, maar dat de leerkracht er van op de hoogte is lijkt me wel fijn. En als je het dan toch met de juf/meester wil gaan bespreken, waarom niet dan ook op het formulier.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers