Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het grote slaaptopic.

<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 01 Mei 2019 17:12

Re: Het grote slaaptopic.

Dat doe ik al wel Niekske. Als ik bijvoorbeeld naar Ikea wil dan bedenk ik dat ik om 14.00 ga. Hij valt dan direct in slaap in de auto en slaapt 20 minuten. Dan gaat het 's avonds vaak wat beter.
2 weken geleden in Belgie deden we dat ook. Even op de terugweg de ogen dicht.
Thuis krijg ik het niet voor elkaar om hem ff op de bank te laten tukken. HIj gaat dan aan mij hangen en jengelen. Kinderwagen past hij niet meer in haha. Buggy heb ik niet. Al zou hij daar prima in slapen hoor.
En ik heb ook niet altijd zin om 's middags met de auto weg te gaan. Dan zou ik altijd iets moesten bedenken om te doen. Dus ja, dan leg ik hem toch maar een uur in bed. Maar blijkbaar maakt het geen biet uit of hij 20min of 1,5 uur slaapt. Het is altijd al een trage inslaper geweest maar 2 uur vind ik echt te veel worden. Je bent er onbewust toch mee bezig ookal speelt hij in bed.
2016
<<

Anoniem328

Bericht 01 Mei 2019 18:39

Re: Het grote slaaptopic.

D wou op een gegeven moment zelf niet meer slapen, ook al sliep hij tot dat moment elke middag nog 1,5 tot 2 uur. Maar hij wou écht niet meer. De eerste paar dagen was hij moe en chagrijnig eind van de middag en na 3 dagen was hij er opeens aan gewend en was het over. Dus misschien is het bij jouw zoon ook een kwestie van wennen. Gezien het late inslapen 's avonds zou ik er wel echt naar neigen om te stoppen met het middagslaapje thuis.
<<

GeKKiE

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4998

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:30

Bericht 01 Mei 2019 19:20

Re: Het grote slaaptopic.

Olijfje, dat was hier ook het geval. Even een paar dagen wennen en het gaat nu super. Ze slaapt 's ochtends ook langer.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 01 Mei 2019 19:42

Re: Het grote slaaptopic.

Ohh fijn Gekkie. Geen 5 uur meer.
T wilde net zelf naar bed.
Maar volgens mij wil hij gewoon met zijn knuffels spelen.
Dat vind ik dan ook wel weer schattig.
Hij creëert zo wel een rustmoment iedere avond.

Ik denk dat we in het weekend even weer testen hoe het gaat zonder slaapje.
2016
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 01 Mei 2019 19:59

Re: Het grote slaaptopic.

Salome, het is toch logisch dat hij de eerste dag(en) zonder middagslaapje heel moe is aan het einde van de middag? Zijn nachten zijn daar dan nog niet op aangepast. Als ik dit zo hoor zou ik stoppen met het middagslaapje en even doorzetten qua chagrijnigheid aan het einde van de dag. Desnoods om 18u al naar bed toe. Hij creëert dan vast snel een ander, nieuw ritme. Succes!
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 01 Mei 2019 20:01

Re: Het grote slaaptopic.

Precies wat Olijfje en Gekkie zeggen was hier ook het geval. Wij doen nu denk ik nog twee keer per week een slaapje als we zien dat hij echt moe is, maar verder blijft hij gewoon wakker en dan slaapt hij ‘s avonds snel in en is hij ‘s morgens eigenlijk nooit voor 7 uur wakker.

♥♥
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 01 Mei 2019 20:58

Re: Het grote slaaptopic.

Green_Pepper schreef:Salome, het is toch logisch dat hij de eerste dag(en) zonder middagslaapje heel moe is aan het einde van de middag? Zijn nachten zijn daar dan nog niet op aangepast. Als ik dit zo hoor zou ik stoppen met het middagslaapje en even doorzetten qua chagrijnigheid aan het einde van de dag. Desnoods om 18u al naar bed toe. Hij creëert dan vast snel een ander, nieuw ritme. Succes!


Dat snap ik wel. Het zal gewoon even wennen zijn haha. Als we werken zijn we laat thuis en eten we laat dus op de opvang zal het ook anders zijn. Daar is hij ook echt moe tussen de middag.
Plus dat we om 6 uur moeten opstaan. Maar dan zal het ook erg fijn zijn als hij gewoon slaapt om 19.00. Krijgt hij meer slaap dan nu in totaal.

Wordt vervolgt.
2016
<<

GeKKiE

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4998

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:30

Bericht 03 Mei 2019 06:44

Re: Het grote slaaptopic.

Wat wel lastig is.
Op het kdv laten ze haar nog wel slapen 's middags.
Dat merken we meteen. Dan wil ze 's avonds niet slapen en is ze de volgende ochtend weer vroeger wakker.
Ze geven aan dat ze daar sneller moe zijn en laten kinderen vrij lang nog slapen.
Ik kijk het nog een paar weken aan, maar anders ga ik toch in gesprek.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 03 Mei 2019 06:57

Re: Het grote slaaptopic.

Ze wil dus wel slapen overdag?
Gastouder heeft T gister na 1 uur er direct uitgehaald.
Hij was toen wel meer moe gelukkig.
Nog wel 3 kwartier gezongen haha

Mijn schoonmoeder zal hem bijv echt niet ophouden overdag.
Die laat hem rustig 2,5 uur liggen wat ik er ook van zeg.
2016
<<

GeKKiE

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4998

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:30

Bericht 03 Mei 2019 07:57

Re: Het grote slaaptopic.

Ze slapen daar in een grote slaapzaal en ze laten veel kinderen nog slapen die dat thuis al niet meer doen.
Haar beste vriendje daar is wat jonger en vaak erg moe, dus die slaapt ook nog.
Ze gaat dus mee in de flow daar.

De laatste tijd maakte ik haar altijd na een uur rustig wakker. 2,5 uur was echt te lang.
Lastig dat je schoonmoeder hem zolang laat liggen.
Dan zou mijn dochter 's avonds ook niet willen slapen.
<<

Anoniem328

Bericht 03 Mei 2019 08:53

Re: Het grote slaaptopic.

Nouja wat raar van je schoonmoeder. Ik zou daar echt op staan. En anders je man met haar laten praten. Het is jullie kind. Als jullie heel stellig zijn dan heeft zij zich daar gewoon aan te houden.

Ik zou het echt proberen en er geen big deal van maken. Als ik het zo lees dan is hij er echt aan toe en ook zo aan gewend.

Onze D slaapt 's morgens nu meestal ook iets langer. Eerst was hij vaak rond half 7 wakker en nu is het geregeld 7 uur a half 8.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 03 Mei 2019 19:18

Re: Het grote slaaptopic.

Ja ik weet het wel olijfje.
Onze relatie was in het verleden niet erg best.
Mijn schoonmoeder is ook nog eens onze enige oppas bij ziekte etc. Ik wil er niet teveel van zeggen.
Ga dinsdag nog ff aangeven hoe wij het doen en dat hij steeds later inslaapt.
Ik kan mij best voorstellen dat ze het een erg lange dag vindt met een peuter. Maar laat haar hem dan een uurtje in bed leggen..
2016
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 05 Mei 2019 21:00

Re: Het grote slaaptopic.

Zaterdag vroeg T rond 13.00 of we naar boven gingen. Ik heb dus aan hem gevraagd of hij moe was.
Hij zei nee maar wilde wel graag op zijn kamer spelen met zijn knuffels. Nou prima. Uiteindelijk werd het stil haha en lag hij in zijn bedje te tukken met alle knuffels uit de mand om zich heen.
Vandaag ging het weer zo. Hij zoekt het dus echt zelf op.
Dus ik laat hem lekker zelf bepalen of hij naar boven wil.
Als hij er nog zo om vraagt heeft hij het vast echt nodig.
2016
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 15 Mei 2019 21:48

Re: Het grote slaaptopic.

Wanneer is het tijd het middagdutje te laten vallen? J slaapt eigenlijk al een tijd niet meer op de opvang. Ze leggen haar wel in bed, maar na een uurtje heeft ze het meestal wel gezien. Eigenlijk is ze helemaal niet zo ongezellig als we haar dan ophalen.
Op dagen dat we thuis zijn doet ze vaak nog wel een dutje. Ze zingt en kletst dan ongeveer een halfuur en slaapt dan 1,5-2 uur. De avonden duurt het alleen wel een eeuwigheid voordat ze slaapt. Rond 7 uur/halfacht naar bed, ze slaapt pas in tussen 8 en halftien. Ze kruipt dan haar bedje rond, kletst soms wat en speelt met haar nachtlampje.
Als we in de middag autorijden zonder dutje valt ze meestal wel vrijwel meteen in slaap, dus ergens denk ik wel dat ze het nog nodig heeft.

Ik vind het zo vroeg om al dutjes over te slaan, maar elke avond zo lang klooien lijkt het me ook niet helemaal. Meestal is ze vrolijk, maar net is het ook weer in drama geëindigd, waarschijnlijk omdat ze het zelf ook te lang vindt duren.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 16 Mei 2019 06:01

Re: Het grote slaaptopic.

R slaapt ook zelden op de opvang. Zn stemming is wisselend;)
In meivakantie 2x slaapje overgeslagen, toen was t snachts paniek, dus zal hij y nog wel nodig hebben. In de auto in slaap vallen gaat hier ook niet makkelijk, terwijl hij t dus wel nodig lijkt te hebben. Hij slaapt smiddags ook vrij snel. Savonds zijn hier eigenlijk geen problemen. Soms duurt t idd iets langer dan ligt hij wat te spelen, maar ik slaap ook niet altijd meteen denk ik dan.
E was ruim 3 toen t slaapje er pas vanaf ging. Vind dat wel heerlijk haha
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 16 Mei 2019 07:20

Re: Het grote slaaptopic.

Hier is het heel wisselend. 1 of 2 keer per week heeft hij zijn middagslaapje toch nog nodig.
Gistermiddag riep hij na een half uur alweer dat hij wakker was. Maar de rest van de middag was hij eigenlijk hartstikke moe.
Ook bij de opvang is het wisselend. Het mag wel, maar hoeft niet. Ik wil niet dat ze er strijd van maken.
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 01 Jun 2019 09:31

Re: Het grote slaaptopic.

Even een update:
T slaapt inmiddels niet meer overdag. Het was de laatste tijd steeds 22.00. Niet te doen.
Vorige week was hij een keer pas om 8.00u wakker. Dat is hij nooit. Dus vond ik het een goede kans om hem eens op te houden. Ging dikke prima. 's middags eventjes lekker op de bank met een boekje en toen hield hij het prima vol tot 19.00.
Hij sliep tot 08.00 de volgende ochtend. Dagen erna ging het ook zo.
Gisteren sliep hij (bij mijn man. Ik moest uiteraard werken PECH) zelfs tot 09.00.
Maandag moet hij wel weer naar de psz. Maar om 7 uur opstaan is vast ook geen probleem na een nacht van 12u.

Wij zijn blij. Ik heb mijn avond iig weer terug en hij slaapt nu veel meer uren dan voorheen.
Alleen mijn dagindeling nog wat aanpassen. Dat is even wennen.
2016
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4410

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 04 Jun 2019 09:55

Re: Het grote slaaptopic.

Hoe ga je om met een peuter die eigenlijk net iets te laat naar bed gaat? Afgelopen dagen hebben we wat uitjes gehad, en lag M (zowel tussen de middag als 's avonds) vaak net iets te laat in bed. Ze is dan erg moe en zeurderig en dan wordt het hele ritueel een stuk langer, want ze gaat dan nog harder drammen als het niet gaat zoals zij het wil. En ze wil ineens allemaal extra knuffels, tien keer in en uit bed klimmen etc... mijn vriend is snel geneigd om haar haar zin te geven, want zo niet, wordt ze boos en blijft ze schreeuwen/huilen, ze gaat dan echt niet slapen. Ik ben van mening dat ze, ook al is ze moe (En is dat wellicht onze schuld dat we iets te laat weggegaan zijn ergens) ze gewoon moet luisteren en moet gaan slapen. Laatst was ik alleen met haar en heb ik haar toch even laten schreeuwen (ze wilde weer uit bed klimmen om er met een bepaald trapje weer in te klimmen) en toen ik na een minuut terugging, wilde ze alleen nog een knuffel en was het goed. Ik beschouwde die knuffel als weer even 'goedmaken' na een kleine driftbui. Maar goed, vriend geeft dus sneller toe aan alles wat ze wil... verder proberen we op zo'n momenten om van tevoren duidelijk te vertellen wat we gaan doen, dus zo van 'dalijk komen we thuis en dan gaan we even douchen en lezen we op jouw kamer nog een boekje en dan ga jij slapen'. Werkt soms, soms ook niet. Wat is nu een handige aanpak? Ik wil haar niet steeds haar zin geven, maar mijn vriend vind me op zo'n moment te streng. Iemand ervaringen?
december 2016
juli 2019
<<

Anoniem316

Bericht 04 Jun 2019 10:04

Re: Het grote slaaptopic.

Hier heeft het geholpen om toch streng door te zetten. L had er ook een tijdje een handje van en dan was er elke keer weer wat. De eerste keren gingen we daar in mee maar toen was het hek natuurlijk van de dam haha. We hebben ons vooral heel erg vastgehouden aan het ritueel. Als ze dan toch hysterisch ging doen, lieten we haar uitrazen en kwamen we daarna nog 1x terug en mocht ze zeggen wat ze wilde. Dat kreeg ze dan (een kus of slokje drinken maar zeker niet meer uit bed) en vaak was het dan ook klaar. Mocht ze dan alsnog doorgaan, lieten we haar gewoon gaan. Ze valt vanzelf in slaap.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11403

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 04 Jun 2019 10:37

Re: Het grote slaaptopic.

Mijn baby van 8 weken oud lijkt in de nacht steeds korter slaapjes te gaan doen.
Eerst sliep ze overdag nauwelijks en maakte ze in de nacht blokjes van 4 a 6 uur (6uur is maar 2x voorgekomen). Nu slaapt ze overdag best goed echter is ze in de nacht al na 2u30 hooguit 3 uur wakker. Zelfde ritme als overdag eigenlijk.
Ze hoeft van mij echt nog niet door te slapen hoor, maar ik vraag me af wat wij 'fout' doen dat die nachten steeds korter worden.

Overdag slaapt ze op haar buik. Afgelopen nacht ook op haar buik gelegd in de hoop dat ze langer zou slapen, dat maakte de slaap niet langer. Daarna weer ingebakerd en dat hielp dus ook niet.

Doordat ik haar een half uur omhoog hou na de voeding in de nacht zijn we een uur verder wanneer ik haar weer (slapend) weg kan leggen. Dus blijft er 1u30 over om te slapen voor mij. Beetje weinig.

Ik let op de moeheid signalen overdag. Ze redt het net aan 45 minuten wakker te zijn inclusief voeden na het slapen. Na de voeding probeer ik nog wat te kletsen met haar en leg haar wakker weg. Spelen in de box lukt nog niet. Ze slaapt op haar buik dan ook best snel (soms even mopperen). Na maximaal 3 uur Tussen de voeding haal ik haar er weer uit. Ze slaapt dus zo'n 2 uur dan. Soms korter en dan slaapt ze op mij verder als in bed niet meer lukt en het slapen echt te kort is geweest.

Overdag proberen we de prikkels te reduceren.

Tips?
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 04 Jun 2019 13:29

Re: Het grote slaaptopic.

Drinkt ze in de nacht ook veel/lang? En hoe gaat dit overdag?
2016
<<

Anoniem308

Bericht 04 Jun 2019 13:35

Re: Het grote slaaptopic.

Jip ik ben rond 8 weken ook begonnen met zon ritme zoals jij, proberen regelmaat te krijgen enzo. Vanaf 12 weken ging het toen veel beter. Ze sliep al wel door toen. Maar ik gaf flesvoeding.

Vooral belangrijk dat ze überhaupt slaapt denk ik. Rust krijgen en een klein beetje ritme dan gaan ze vanzelf s nachts ook langer slapen. Slaapt ze overdag ook in haar eigen bedje?

Wat ik zou kunnen bedenken, kan je mischien een voeding afkolven zodat je man die kan geven en jij rustig door kan slapen?
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11403

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 04 Jun 2019 14:33

Re: Het grote slaaptopic.

Salome schreef:Drinkt ze in de nacht ook veel/lang? En hoe gaat dit overdag?


Ze zit op zo'n 8 voedingen per 24 uur. De laatste is rond 22 en dan dus rond 1 en 4. Ze drinkt meestal 20 minuten in totaal, maar het kan ook korter of langer zijn.

Ik ben met V met 6 weken begonnen om overdag in bed te slapen. Dat hebben we met S nu ook gedaan en sinds ik haar in het weekend op haar buik leg slaapt ze dus overdag best goed. V deed dat toen nog echt niet. Maar die maakte wel weer langere nachten.

Ze slaapt overdag in de cosleeper. Ik wil dat over 2 weken gaan veranderen naar het ledikant overdag. Ik beperk het tot 1 slaapje buiten bed als we weg moeten zoals gister. Toen heeft ze in de maxicosi geslapen (die ik nooit gebruikt heb bij V, maar S vindt de kinderwagen niet fijn...kwamen ze maar met een gebruiksaanwijzing haha) ivm de reflux.

Ze wordt wel elke 45 minuten ongeveer wakker overdag, moppert dan even en gaat weer slapen. Precies 1 cyclus.

Ik vind het gewoon zo gek dat ze eerst in de nacht er veel langer tussen liet (en wij een beetje konden bijkomen) naar nu steeds korter slapen.

Afkolven heb ik zelf niet zo'n zin in nog. Haat-liefde verhouding met dat ding. Ik kan het wel eens overleggen, maar S ligt aan mijn kant en ik word dan toch wel wakker. Plus dat als zij de voeding krijg ik alsnog moet kolven.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem308

Bericht 04 Jun 2019 14:35

Re: Het grote slaaptopic.

Wat ik soms lees hebben bv soms nog wel 12 voedingen op een dag rond 8 weken. Ik denk dat ze mss s nachts iets sneller honger heeft omdat ze mss overdag minder drinkt vanwege meer slapen?

En flesvoeding wil je zeker nog niet he?
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11403

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 04 Jun 2019 15:08

Re: Het grote slaaptopic.

Nee ik wil inderdaad nog geen flesvoeding. Nu het wat dat betreft goed gaat wil ik toch wel het halve jaar proberen vol te maken.
Ik kan eens kijken als ik haar overdag elke 2u30 voed of dat uitmaakt.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers