Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


dochter eet geen vlees meer. Tips voor vervangers?

<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 10 Mei 2019 11:30

dochter eet geen vlees meer. Tips voor vervangers?

Een van mijn twee dochters eet geen vlees. Ze is zich er erg bewust van dat het van dieren komt en dat wil ze niet. Ik dacht dit is een fase dat houd ze niet lang vol. Maar ze eet het nou echt al een hele tijd niet meer. Nu is het niet zo dat wij elke dag een stuk vlees op ons bord hebben liggen, maar als we dat dus wel hebben dan eet ze het niet. In een pastasalade laat ze het ook liggen.

Ik vind het prima, het is haar keuze die wil ik respecteren. Maar hebben jullie tips voor vervangers, of iets anders waar ik aan moet denken? Ik heb gehoord dat ik haar het beste b12 pillen kan geven. Maar nog andere dingen die goed zijn voor mij om te weten want ik heb hier dus geen ervaring mee.
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem313

Bericht 10 Mei 2019 11:57

Re: dochter eet geen vlees meer. Tips voor vervangers?

Een gekookt eitje of eem omeletje is altijd makkelijk. Een stukje kaas, bv ee plak gegrilde haloumi, of wat feta brokkelen.
Peulvruchten leveren ook eiwit, dus bv een keer kikkererwten of capucijners eten.
Eet ze wel vis?
<<

Misoe

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 633

Geregistreerd: 22 Jun 2017 13:15

Bericht 10 Mei 2019 13:25

Re: dochter eet geen vlees meer. Tips voor vervangers?

Wat Caulfield zegt.
En verder zou je vleesvervangers kunnen doen ipv het vlees wat jullie eten. Bij de supermarkten is steeds meer keus en ook vast iets wat zij lekker vindt.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 10 Mei 2019 13:44

Re: dochter eet geen vlees meer. Tips voor vervangers?

Nee, ze eet geen vis. Maar dat vind ze gewoon niet lekker want dat heeft ze nooit echt gegeten.

Ik zal eens kijken naar de vleesvervangers in de supermarkt.
:heart: :heart: 2011
<<

Misoe

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 633

Geregistreerd: 22 Jun 2017 13:15

Bericht 10 Mei 2019 13:57

Re: dochter eet geen vlees meer. Tips voor vervangers?

Welke winkel ga je?
Favorieten van mij en de kinderen bij de diverse winkels:

Jumbo: Krokante schnitzel, Kaasschnitzel, broccoli burgers, Sochicken sticks, shoarmareepjes
Lidl: Vegetarisch gehakt (de rest vind ik droog)
Aldi: Alles uit de vriezer. ook de bitterballen zijn hier top.
AH: eigenlijk alles van vegafit en eigen merk. Gardengourmet en Valess ben ik niet kapot van.
<<

Pollepel

Kwebbel

Berichten: 298

Geregistreerd: 25 Okt 2018 19:14

Bericht 10 Mei 2019 19:50

Re: dochter eet geen vlees meer. Tips voor vervangers?

Ik weet niet hoe oud je dochter is. Ik eet al meer dan helft van mijn leven vegetarisch. Maar met een eitje en een stukje kaas doe je je lijf echt te kort.de kans op met name vitamine b 12 tekort is dan groter.
Ik zou haar adviseren iedere dag een flinke hand ongebrande diverse noten te eten, en veel zaden.
Verder 3-4 keer per week peulvruchten eten, en wat vaker avocado's eten voor de vetten.
Als vlees vervangers zou ik eerder aan tempé, soja, lupine en zeewier denken. Tuurlijk kan af en toe zo'n burger prima, maar ik zou die niet structureel inzetten als vleesvervanger.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 13 Mei 2019 19:42

Re: dochter eet geen vlees meer. Tips voor vervangers?

Ze is 7.
Avocado en noten zullen echt dingen zijn die ze moet gaan leren eten. Want dat vind ze nu niet lekker.
Ze slikt sinds het weekend b12, ik heb haar uitgelegd waarom ze het moet slikken en dat lijkt ze wel te begrijpen.
En dan moet ik maar eens kijken wat ik in recepten kan verwerken met peulvruchten en dergelijke.
:heart: :heart: 2011
<<

Pollepel

Kwebbel

Berichten: 298

Geregistreerd: 25 Okt 2018 19:14

Bericht 13 Mei 2019 20:06

Re: dochter eet geen vlees meer. Tips voor vervangers?

Avocado kan heel goed in smoothies, of als dipper maken voor bij chips /tortilla
Noten kan ook noten pasta zijn, een bio winkel heeft heel veel soorten.
<<

Anoniem313

Bericht 14 Mei 2019 08:38

Re: dochter eet geen vlees meer. Tips voor vervangers?

Studiebol schreef:Ze is 7.
Avocado en noten zullen echt dingen zijn die ze moet gaan leren eten. Want dat vind ze nu niet lekker.
Ze slikt sinds het weekend b12, ik heb haar uitgelegd waarom ze het moet slikken en dat lijkt ze wel te begrijpen.
En dan moet ik maar eens kijken wat ik in recepten kan verwerken met peulvruchten en dergelijke.


Houdt je dochter van tortilla's en taco's enzo? Daar zijn bonen heel lekker in. Knoflook en ui en paprika aanfruiten, paprikapoeder, komijn, orgegano en chilpoeder erbij, en daar je boon van keuze in roerbakken.

Wat ik zelf ook heel lekker vind zijn bv jonge kapucijners met vegaspeckjes, tomaat, augurk, bosui, ei, whatever. Heel simpel om te maken en lekker, gezond en vullend.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 28 Sep 2019 09:46

Re: dochter eet geen vlees meer. Tips voor vervangers?

Toch even een update want echt lekker verloopt het nog niet (vind ik)

Ze krijgt vleesvervangers, de meeste lust ze wel dus dat gaat wel goed. Maar ik krijg haar niet aan ander broodbeleg heb van alles geprobeerd en haar laten proeven maar ze vind niks lekker. Natuurlijk is het geen ramp dat ze kaas eet maar laatst was die op en tja wat moet ze dan op haar brood, alleen zoet beleg vind ik niet goed. Hier kunnen we nog geen goede vervanger voor vinden.

Noten en avocado's eet ze niet. Eieren wel. Groenten eet ze ook wel goed.
Ik probeer zelf ook wat vaker vegetarische gerechten uit te zoeken, gisteren hadden we een pasta gerecht. Maar dan vind ze de saus niet lekker en eet ze dus eigenlijk alleen droge pasta ( maar dat doet mijn andere dochter ook)

Ergens in mijn hoofd maak ik me toch wat zorgen, wat precies weet ik niet want ik denk niet dat het kwaad kan dat ze het daadwerkelijk vlees niet eet, maar het feit dat ze verder niks anders gaat eten omdat ze het volgens haar niet lekker vind dat maakt me zorgen, dus de kwestie van gevarieerd eten. Ik heb het haar uitgelegd, ik heb haar vertelt dat als ze hier voor kiest ze echt andere dingen moet gaan eten, maar dat laatste lukt dus niet.

Iemand daar nog tips in?
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem269

Bericht 28 Sep 2019 11:42

Re: dochter eet geen vlees meer. Tips voor vervangers?

Het is vooral belangrijk dat ze voldoende b12 en ijzer binnen krijgt. Dat kan inderdaad in de vorm van pillen.

Hartig op brood:
- Huttenkase (zit gelijk ook veel proteine in)
- Pindakaas
- Humus met tomaat/komkommer
- Eet ze vis? Dan wellicht gerookte zalm met cream cheese of makreel
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11570

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 28 Sep 2019 11:48

Re: dochter eet geen vlees meer. Tips voor vervangers?

Notenpasta, super makkelijk ook om zelf te maken.
2015 💙
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 28 Sep 2019 12:01

Re: dochter eet geen vlees meer. Tips voor vervangers?

Mijn 5-jarige dochter eet haar leven lang al weinig tot geen vlees. Ze heeft nu een periode dat ze soms wel frituursnacks, rookworst en kibbeling eet. Maar dat eten wij nu juist niet op regelmatige basis. Op brood eet ze smeerkaas, appelstroop en soms hagelslag. Ik kook minimaal tweemaal per week vegetarisch en voor de rest krijgt ze geen vleesvervangers maar eet zij het gerecht gewoon zonder vlees of vis. Een paar maanden geleden was ze veel moe en heb ik haar bloed laten testen op vitamine tekorten maar alles was prima. Je zou ook een check kunnen laten doen als je bang bent voor een vitamine tekort.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 28 Sep 2019 12:11

Re: dochter eet geen vlees meer. Tips voor vervangers?

Mijn zoon eet sinds zijn derde geen vlees meer. Hij eet (nog) wel andere dierlijke producten en af en toe vleesvervangers waar B12 in zit. Soms krijgt hij vitaminepillen maar meestal vergeet ik die. Hij heeft een aantal keer bloed laten prikken maar alle waardes zijn altijd perfect. Hij eet verder ook voldoende groente, fruit, brood enz. Op brood eet hij smeerkaas, chocopasta en af en toe appelstroop, jam of hagelslag.
2010 2012
<<

Anoniem279

Bericht 28 Sep 2019 12:16

Re: dochter eet geen vlees meer. Tips voor vervangers?

Qua broodbeleg: op mijn werk zijn de meeste kinderen gek op de petit paté van de vegetarische slager. Misschien is dat nog een optie? Zie foto hieronder. En je zegt dat ze geen noten eet, maar lust ze wel pindakaas? En zou ze naturel zuivelspread/Philadelphia op brood wel eten?

Afbeelding
<<

Anoniem279

Bericht 28 Sep 2019 12:31

Re: dochter eet geen vlees meer. Tips voor vervangers?

Daarnaast geeft je aan dat ze de meeste vleesvervangers wel eet, ook eieren eet, groenten eet ze ook. Dan zit het met de variatie in het eten toch wel goed?
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 28 Sep 2019 13:20

Re: dochter eet geen vlees meer. Tips voor vervangers?

Misschien wel hoor Flo en is het in mijn hoofd groter dan het is.
Dankje wel voor je tip ik ga kijken of ik die kan vinden in de supermarkt. Pindakaas eet ze zeker, heel vaak ook maar ook dat valt in mijn hoofd niet onder gezond, maar ik weet wel dat er ook goede vetten enzo in zitten dus misschien moet ik daar anders naar gaan kijken.
:heart: :heart: 2011
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 28 Sep 2019 13:31

Re: dochter eet geen vlees meer. Tips voor vervangers?

Wat at ze eerst op brood dan?
2010 2012
<<

Anoniem269

Bericht 28 Sep 2019 13:41

Re: dochter eet geen vlees meer. Tips voor vervangers?

Vind je vlees op brood wel gezond dan? Volgens mij is pindakaas een stuk gezonder dan bijv smeerworst of salami.
<<

Skyler

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1376

Geregistreerd: 06 Dec 2014 14:58

Bericht 28 Sep 2019 14:24

Re: dochter eet geen vlees meer. Tips voor vervangers?

Hoe vindt ze de smaak van kipfilet op brood? Mocht je het nog niet getest hebben, Quorn heeft een imitatie die voor mij heel dicht in de buurt komt.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 29 Sep 2019 08:28

Re: dochter eet geen vlees meer. Tips voor vervangers?

Ze had eerst veel meer vleeswaren op brood, waaronder ook kipfilet maar ook de smeerworst (en ja ik weet dat niet echt in de categorie gezond valt) Ze had toen gewoon meer variatie is mijn beleving.
Skyler bedankt voor je tip die ga ik ook eens kopen en haar laten proeven.
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem279

Bericht 29 Sep 2019 08:51

Re: dochter eet geen vlees meer. Tips voor vervangers?

Je hebt ook 100% pindakaas he, daar zit al minder in dan de standaard pindakaas. Eigenlijk vind ik je dochter voor zichzelf al een goed en gevarieerd eetpatroon heeft met dingen die ze wel eet en wel lekker vindt.
Ik zou me eerder afvragen of je zorgen wel terecht zijn. Of ze écht te eenzijdig eet, of dat je zorgen meer voortkomen uit het feit dat je het beste wilt voor je kind, in dit geval een gezond voedingspatroon, en dat haar keuze om vegetariër te zijn ineens ervoor zorgt dat je daar (nog) bewuster over na moet denken.
<<

-Ieniemienie-

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1477

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:23

Bericht 29 Sep 2019 09:05

Re: dochter eet geen vlees meer. Tips voor vervangers?

Bij de AH heb je van Garden Gourmet vegetarische smeerworst en vegetarische file. Op het werk word dat bij ons veel gegeten door de kinderen. Ook is er van kips vegetarische smeerworst.
Insta: klippies_haarspeldjes

♡ 2009 ♡ & ♡ 2011 ♡
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 29 Sep 2019 11:21

Re: dochter eet geen vlees meer. Tips voor vervangers?

Flo, ik denk dat je laatste 3 zinnen wel de kern zijn en dat daar mijn probleem zit en niet die van haar.

Niemand in onze omgeving is vegetariër, ik ken alleen twee collega's die het zijn verder niemand. Wat natuurlijk niet erg is maar het is gewoon een feit dat er in onze omgeving op feestjes ofzo geen rekening gehouden is met. En natuurlijk moet ik dan de gene zijn die van te voren even doorgeeft dat mijn dochter geen vlees eet, maar ik vergeet het gewoon. Op het moment zelf denk ik..ooh ja shit. Onlangs activiteit van school met broodje frikandel of hamburger (wist ik van te voren niet) er is dan ook niks anders te krijgen en ik heb dan ook niks voor haar mee. Dan baal ik dat ze het niet eet omdat ze honger heeft maar eigenlijk baal ik van mezelf omdat ik niet iets te eten voor haar heb en vind ik het echt heeln naar dat ze honger heeft en niks kan eten.

Ieniemienie, bedankt voor je tips ik ga er nog eens goed naar kijken in de supermarkt, ik had dus al vegetarische smeerworst mee genomen maar die vond ze echt niet lekker.
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem269

Bericht 29 Sep 2019 11:33

Re: dochter eet geen vlees meer. Tips voor vervangers?

Studiebol ik denk dat die voorbeelden een kwestie van tijd zijn. Na een jaar weet iedereen echt wel dat ze geen vlees eet en mensen zullen dan vanzelf voor een alternatief gaan zorgen. Ik vind het trouwens redelijk ouderwets dat er op school geen alternatieven worden aangeboden. Ik zou dit dan ook aangeven bij de leerkrachten. Ook met zicht op bijvoorbeeld Sint/Kerst viering in de aankomende periode.

De huisarts heeft aan mij aangegeven dat je vlees eigenlijk niet nodig hebt in je dieet. Alleen rood vlees is goed voor ijzer, de rest is eigenlijk helemaal niet zo goed/gezond voor je.
Volgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers