Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Met de pot mee leren eten

<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 03 Mei 2019 07:11

Re: Met de pot mee leren eten

Quiche is trouwens heel simpel:

Een stuk of 4 preien een beetje afhankelijk van de grootte
Spekblokjes
6 Eieren
Geraspte kaas
Room (max 1 pakje ik doe vaak minder)

Spekjes aanbakken in de pan, de prei in halve ringen snijden en meebakken. Hier paprika en cayennepeper over doen. Je mengsel in een quichevorm doen. De eieren en room mengen dit over de vorm gieten, een beetje kaas erover en dat dan 40/45 min in een voorverwarmde oven van 180 graden.

J
2015 💙
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 03 Mei 2019 07:13

Re: Met de pot mee leren eten

Wat een goeie uitgebreide reactie Minoes!
Jij hebt ook een hele eigen stijl qua koken dus ik vind't heel leuk om te lezen hoe jij dat doet me kinderen.
Klinkt alsof dat best goed te doen is met af en toe een aanpassing. Op een gegeven moment weet je ook prima wat ze wel en niet lekker vinden natuurlijk.

Qua AVG zouden wij inderdaad ook prima de A weg kunnen laten en de V & G eten, eventueel met een beetje extra groene salade erbij (dat doet mijn moeder ook altijd).

Vanavond is m'n man op tijd thuis dus kunnen we het iig gaan starten met samen beetje op tijd eten. Wij eten een restje van die koolhydraatarme tagliatelle en daar maak ik een soort pasta salade van en dan maak ik datzelfde maar dan voor O met gewone pasta, dus dat is prima makkelijk te doen.

En ik vind 't ook een leuk idee om dan misschien bewust eens in de maand (of twee weken ofzo) een date night te doen met lekker uitgebreid koken en wijn. Gezien we dat toch tot de weekenden proberen te beperken qua drank is dat alleen maar prima als we dat nog minder doen haha.

Bedankt voor alle tips jongens!
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 03 Mei 2019 07:17

Re: Met de pot mee leren eten

Minx schreef:Quiche is trouwens heel simpel:

Een stuk of 4 preien een beetje afhankelijk van de grootte
Spekblokjes
6 Eieren
Geraspte kaas
Room (max 1 pakje ik doe vaak minder)

Spekjes aanbakken in de pan, de prei in halve ringen snijden en meebakken. Hier paprika en cayennepeper over doen. Je mengsel in een quichevorm doen. De eieren en room mengen dit over de vorm gieten, een beetje kaas erover en dat dan 40/45 min in een voorverwarmde oven van 180 graden.

J


Ah dank je! Dus eigenlijk een soort oven frittata. Daar gebruik ik de gietijzeren skillet graag voor.
Ik dacht misschien dat je een handige low carb knapperige korst had gevonden (dat vind ik 't lekkerste aan quiche) maar frittata is ook lekker inderdaad! We eten niet zoveel ei als avondeten omdat m'n man 't 's ochtends altijd al eet maar af en toe kan best. M'n zoontje is ook gek op ' kiessjjj' maar laat de korst juist vaak liggen dus dan is dit ideaal.
Let's discover the world together.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 03 Mei 2019 07:27

Re: Met de pot mee leren eten

Ik vind het zelf niet erg om er geen korst om te hebben. Als je wel een keer een korst zou willen zou ik het maken met: https://www.sukrin.nl/broodmix-fiberbrod
J eet de koolhydraatarme recepten echt heel goed. De spaghetti eet hij bv beter dan gewone. Bij de gewone loopt hij te miepen op de saus met lust ik niet en met de courgette lepelt hij het zo naar binnen. En gister at hij bv weer veel rijst en weinig saus.

Het enige wat hij van mij echt niet hoeft te eten is de Thai beef salad. Dan warm ik een portie eten voor hem op wat wij nog ingevroren hadden.
2015 💙
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 03 Mei 2019 07:53

Re: Met de pot mee leren eten

Al sinds M in de avond standaard een groentehap krijgt, hebben we afgesproken dat we gezamenlijk eten in de avond, tussen 17.30 en 18.00. Met mijn werk ben ik altijd wel op tijd thuis, voor mijn vriend was het wel even een ding. En nu nog steeds, hij is gewend om in de ochtend rustig op te starten en dan wat langer door te gaan. Ik ben wat dat betreft minder toegevend dan jij Marin :p we eten gewoon samen in de avond, dus je zorgt maar dat je op tijd thuis bent. Uiteraard hebben we allebei wel eens een afspraak, maar dan eet de ander samen met M.

Wat betreft het met de pot mee eten, dat is vanzelf gegroeid. Vanaf dat ze iets van 11 maanden was, pikte ze het niet meer als er op haar bord iets anders lag dan bij ons. Dus toen kreeg ze al porties van ons bord. Qua hoeveelheden heb ik niet het idee dat ik extra moet koken. Wij eten weinig vlees en ook vaker koolhydraatarm. Ik koop dus eerder een extra courgette of iets voor erbij en kook voor M soms wat pasta of aardappels erbij. Maar die dingen hebben we ook altijd wel in huis. Ons menu is wel meer basic geworden, we houden rekening met M wat dat betreft. Maar dat is vaak ook makkelijker klaar te maken en dat is wel erg prettig. En soms eten we toch iets waarvan ik denk dat M het niet pikt, nou ja jammer dan, dit is wat de pot schaft. Dan maar een extra grote bak yoghurt als toetje.
december 2016
juli 2019
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 03 Mei 2019 08:08

Re: Met de pot mee leren eten

Fijn dat dat kan bij jullie werk Niekske om wat aanpassingen te maken zodat je eerder thuis bent.
Het heeft hier niet zoveel met toegeven te maken hoor, dat is natuurlijk een beetje flauw. M'n man werkt gewoon hard. Het is wat het is. Maar op vrijdag is hij vroeg thuis en qua sporten kan hij wel wat aanpassen, dat is waar.

Yoghurt (of kwark) geef ik idd ook vaak als toetje. Ik doe niet aan 'eerst je bord leeg eten anders geen toetje', misschien op latere leeftijd hoor maar nu ga ik er geen strijd van maken. Als ie slecht eet, heb ik liever dat ie dan iig iets van zuivel in z'n buikje heeft. Gemiddeld genomen vind ik dat ie best goed eet en lust best veel, alleen gaat 't meer om het moment samen inderdaad. Dat van jouw bord eten omdat 't niet t zelfde is, kent O dus niet zo goed omdat hij altijd eerder dan wij at.

Nou vanavond gaan we maar rond zes uur of half zeven proberen te eten dan!
Let's discover the world together.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9734

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 03 Mei 2019 11:10

Re: Met de pot mee leren eten

Gezellig Marin! En smakelijk alvast.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 03 Mei 2019 11:36

Re: Met de pot mee leren eten

Sorry dat het flauw overkwam! Ik heb zelf ook wel makkelijk praten, mijn vriend werkt voor zichzelf en is vrij flexibel. Maar ik heb er wat moeite mee dat dit soort dingen voor de man vaker een issue zijn. Ik heb een aantal collega's en vriendinnen die bijvoorbeeld zelf maar nog een dag minder zijn gaan werken, omdat manlief echt niet parttime kon gaan werken. Of niet durft te vragen om ouderschapsverlof. Dat steekt mij een beetje, of dat nu vanuit de man zelf of vanuit de werkgever komt, kinderen heb je samen en een moment als etenstijd vind ik ook quality time met het gezin. Als je dan al fulltime wil/moet blijven werken, zorg dan dat je op zulke momenten thuis bent.

Maar zoals ik al zei, ik heb misschien makkelijk praten. Ik heb geen idee hoe lastig het wel of niet is om over zulke zaken afspraken te moeten maken met je werkgever.

Fijn dat je vanavond samen kan eten in elk geval, hopelijk wordt het een fijn moment samen!
december 2016
juli 2019
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 03 Mei 2019 11:46

Re: Met de pot mee leren eten

Geeft niet hoor, maar inderdaad, het is gewoon per gezin zo verschillend, daar valt weinig over te zeggen verder. Ik snap je wel hoor dat je daar wat moeite mee hebt, omdat dat vaker bij mannen voorkomt, al heb ik daar zelf niet zo'n moeite mee eigenlijk (in onze situatie dan). Mijn man is dus ook iemand die niet echt part time kan en wil werken. En ik heb daar zelf eigenlijk niet zo'n moeite mee eerlijk gezegd, alleen is het jammer dat hij O zo weinig ziet, dat vind hij soms ook best moeilijk. En heeft absoluut vrijheid omdat hij z'n eigen baas is, maar dat heeft natuurlijk ook een keerzijde en moet er wel gewerkt worden. Flexibiliteit betekent niet dat je altijd maar vrij kunt nemen natuurlijk, daar staat ook wat tegenover. (maar goed dat snap je zelf ook wel natuurlijk, maar even ter illustratie). Ik vind het zelf verder ook geen issue eigenlijk dat hij vaak laat thuis is, al vind ik het natuurlijk gezelliger als ie dat wél is!
Anderzijds gaan we straks een maand lang met z'n drietjes op vakantie en dat kan gelukkig wel en is ook heel wat waard. En hopelijk ook gezellig met z'n drietjes eten aan 't kampvuur.
Let's discover the world together.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9734

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 03 Mei 2019 12:22

Re: Met de pot mee leren eten

Ik snap je helemaal Nienske! Hier wordt het ook van mij verwacht, en niet van mijn vriend. Toch was het plan dat hij minder gaat werken en ik gewoon full time.

Maar idd, dat moet wel kunnen.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 03 Mei 2019 13:04

Re: Met de pot mee leren eten

Tabbie dat herken ik wel een beetje. Ik werk 3,5 dag wat ik echt meer dan genoeg vind. Dat is in mijn sector 0,77fte. Mijn vriend werkt meer dan fulltime, ik denk dat hij gemiddeld zo tussen de 50 en 60 uur in de week maakt. En toch is hij altijd als eerste thuis op de dagen dat wij werken. Mensen vinden dat al snel gek. Ja maar kook jij niet elke dag dan? Uhm nee ik kook gemiddeld zo’n 2/3x per week en de rest van de week kookt mijn vriend.

Overigens vind mijn vriend het samen eten echt heel erg belangrijk. Ik ben daar wat makkelijker in. Ik denk ook dat het een verschil in opvoeding is. Zij aten vroeger altijd met zijn allen. Wij aten vroeger 1x per week met zijn allen.
2015 💙
<<

Anoniem269

Bericht 04 Mei 2019 16:13

Re: Met de pot mee leren eten

Ik heb altijd samen met de kinderen gegeten. Als gezin eten we twee a drie keer in de week samen. Als mijn man werken is dan is hij pas rond kwart voor 7 thuis en op vrijdag nog later. Dat vind ik voor mezelf te laat als avondeten. Nu eet ik met de kinderen tussen half zes / zes uur. Mijn man warmt zijn eten op in de pan of magnetron. Dingen die je snel moet eten na het bereiden bewaar ik voor de dagen dat hij wel met ons mee eet. Maar avg, pasta of ovenschotel kan hij makkelijk opwarmen en is dan nog goed te eten. Mijn man kan door zijn functie ook niet parttime werken en werkt gemiddeld zo’n 55 uur in de week.

Ik heb eigenlijk nooit apart gekookt voor de kinderen. Alleen als we iets pittigs of te gekruid aten dan kregen ze een potje. Het voordeel is dan wel als je samen eet dat je ze soms dingen tussendoor kunt laten proeven. Zo hebben ze bij ons eigenlijk alles leren eten. En als we een keer iets ongezonds of juist iets te gezonds eten zorg ik dat ze overdag dat krijgen. Als we bijvoorbeeld friet met een snack eten dan krijgen ze overdag na school een bakje met komkommer, snoeptomaat etc voor de groenten. En als we op de gezonde tour gaan dan krijgt met name mijn oudste (lichtgewicht) bijv. een bifi worstje, stuk kaas enz voor de vetten. Dit kan je ook zo doen met koolhydraten.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 04 Mei 2019 17:49

Re: Met de pot mee leren eten

Dat doe ik ook Ava. Extra rauwkost geven overdag als ik weet dat we ongezond gaan avondeten. En ook andersom inderdaad. Soms hebben we echt caloriearm eten en dan krijgt T s middags een Babybell kaasje of plakje worst. Werkt heel goed. Het is een hele goede groente eter dus keer een dagje friet vind ik dan ook dikke prima.
2016
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 04 Mei 2019 18:45

Re: Met de pot mee leren eten

Ik geef O inderdaad vaak ook vast wat te knabbelen, vooral op maandag als ik food prep in de keuken want dan mag ie 'helpen' en staat ie aan 't aanrecht zo lekker te knabbelen alvast. Of overdag maak ik vaak smoothies of monkey platters.

Gisteren was verder een behoorlijke flater. Het duurde toch echt te lang met koken waardoor we pas om 7 uur gingen eten en dus werd ie moe en dus ging ie m'n man slaan, die boos werd, dus één en al tranen en at daardoor dus juist super slecht. En ons eten was ook helemaal mislukt en best ranzig haha dus drie chagrijnen aan tafel.

Nou ja volgende keer beter.
Let's discover the world together.
<<

Pollepel

Kwebbel

Berichten: 298

Geregistreerd: 25 Okt 2018 18:14

Bericht 05 Mei 2019 06:48

Re: Met de pot mee leren eten

Vervelend zeg Marin.
Misschien kan je man op vaste dagen eerder thuis komen en dat hij in de avond nog wat werkt als jullie kindje ligt te slapen.
Quality tijd met je gezin: samen de dag doornemen, grapjes maken, een spelletje doen etc.

Ik zou wat betreft je koolhydraten kleine zakjes invriezen met rijst, peulvruchten, pasta, couscous, quinoa etc. Dan kan je dat snel verwarmen voor jullie zoon
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 05 Mei 2019 12:49

Re: Met de pot mee leren eten

Marin schreef:Ik geef O inderdaad vaak ook vast wat te knabbelen, vooral op maandag als ik food prep in de keuken want dan mag ie 'helpen' en staat ie aan 't aanrecht zo lekker te knabbelen alvast. Of overdag maak ik vaak smoothies of monkey platters.

Gisteren was verder een behoorlijke flater. Het duurde toch echt te lang met koken waardoor we pas om 7 uur gingen eten en dus werd ie moe en dus ging ie m'n man slaan, die boos werd, dus één en al tranen en at daardoor dus juist super slecht. En ons eten was ook helemaal mislukt en best ranzig haha dus drie chagrijnen aan tafel.

Nou ja volgende keer beter.


Haha hier gaat dat soms ook zo. Maar dan was je toch ook veel te laat begonnen met koken? :smile:
Voor T die een jaar ouder is zou 19.00 ook echt een uur te laat zijn.
2016
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 05 Mei 2019 12:53

Re: Met de pot mee leren eten

Ja haha, ik weet nu niet meer hoe laat, maar iig te laat. Nog even zoeken naar wat werkt komende tijd.
Let's discover the world together.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 05 Mei 2019 14:31

Re: Met de pot mee leren eten

Marin, je zegt op deze pagina dat je het niet zon issue vindt maar het gaat er wel vaak over, dat je zo moet puzzelen daarom, en in je opening geef je wel aan dat je moeilijk vindt. Dat vind ik echt verdrietig om te lezen hoor, samen eten is zo leuk en gezellig en straks als O echt wat te vertellen heeft is dat echt hét moment van de dag om te praten met elkaar. Zou het op termijn niet mogelijk zijn dat je man wat eerder begint juist? Misschien kan hij het goede voorbeeld geven op het werk om zo’n flexibele baas te zijn, dan volgen graag vast anderen ook :)

Moeilijk voor je hoor. Ik vind het zo lief van je dat je hier zo’b rekening mee houdt! Anders toch maar eens onderzoeken hoe het sporten voor hem gaat ná het eten?
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 05 Mei 2019 14:37

Re: Met de pot mee leren eten

Ja ik vind het lastig dat we niet makkelijk samen kunnen eten maar ook wel meer een beetje omdat het 'zo hoort' en ik dan het gevoel krijg dat we het 'niet goed doen'. Dat vind ik lastiger dan dat ik het daadwerkelijk zelf lastig vind, snap je dat? En op den duur zie ik natuurlijk wel gewoon voor me dat we echt als een gezinnetje aan tafel zitten, dat vond ik vroeger ook zo gezellig. Maar O'tje is nu nog klein en is gewoon echt zó moe aan het einde van de dag.

Sporten na het eten zei m'n man inderdaad dat ie dat maar eens gaat proberen binnenkort. Maar qua werk is er gewoon niet zo heel veel mogelijk maar met beetje mazzel redden we dat qua eten nog wel. Ik denk dat het op den duur gewoon makkelijker gaat worden wanneer O'tje wat langer op kan blijven. En nu met peuterspeelzaak verandert z'n schema wel iets, latere middagslaapjes leiden misschien tot latere avondritmes, maar dat is gewoon maar even aankijken hoe dat gaat. Een moe kind wakker houden ga ik ook maar niet doen haha.

Hoe laat gaat jouw M naar bed? Die is nog wat jonger dan O.
Let's discover the world together.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 05 Mei 2019 16:30

Re: Met de pot mee leren eten

Ahh ja ik snap je overwegingen ook wel maar ook waarom het een beetje moeilijk blijft voelen want het is idd hoe het vaak gaat, samen eten, en da’s niet voor niks natuurljk. Maar goed, hopelijk groeien jullie er idd langzaam een beetje naar toe dat het wel lukt! En niet alle avonden is natuurlijk ook prima, wij zijn ook niet altijd beide thuis rond het eten (maar dan eet de ander dus wel met de kinderen).

Hoe doen jullie het in het weekend?

Wij eten ook relatief laat omdat vriend een uur reistijd heeft. Hij is vaak rond half 7 thuis. Dan gaan we eten en meteen daarna douchen/bad en naar bed. Beide kinderen gaan nu nog tegelijk naar bed, rond half 8 dus.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 05 Mei 2019 22:38

Re: Met de pot mee leren eten

Marin ik weet niet beter dan dat mijn vader alleen op zijn vrije dagen en in zijn vakanties met ons mee at 's avonds. Mijn vader moest altijd tot minimaal 19.00 werken en had dan nog een uur reistijd. Ik heb dat altijd heel normaal gevonden, ik wist namelijk ook gewoon niet beter. Wel at ik dan mijn moeder en broers samen, waardoor het wel echt als een gezellige avondmaaltijd met het gezin voelde. Mijn moeder zegt ook wel ik ben er ook wel blij om dat je vader er 's avonds niet vaak was met het eten want dat maakte het een stuk gezelliger aan tafel, mijn moeder was namelijk een stuk flexibeler dan mijn vader wat dus dan tot meer discussie had geleid ;)
Probeer los te laten wat een ander ervan vind, elk gezin heeft zijn eigen standaard en voor elk gezin is iets anders weer normaal.
<<

Misoe

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 633

Geregistreerd: 22 Jun 2017 12:15

Bericht 06 Mei 2019 09:15

Re: Met de pot mee leren eten

Mijn vader at ook weinig met ons samen. Als hij er door de week wel was, vroegen we of hij ziek was ;)
Op woensdag kwam hij altijd eerder uit het werk, dan aten we samen en op vrijdag aten we vaak laat, zodat hij alsnog mee-eten kon.
De andere dagen was sowieso een beetje rommelig doordat we allemaal wel sport ofzo hadden. Mijn moeder at altijd om 17 uur. Wie er was, die at mee, wie door sport eerder moest eten, kreeg eerder wat simpels te eten. Dit was natuurlijk toen we ouder waren, hoe het was toen we klein waren, weet ik niet meer.
Mijn moeder maakte er nooit echt een probleem van, en wij daardoor ook niet. Wisten niet beter.
<<

Anoniem301

Bericht 06 Mei 2019 09:29

Re: Met de pot mee leren eten

In de voorbeelden die worden gegeven eet er wel één ouder mee, toch? Is toch weer anders dan de situatie bij Marin, lijkt mij. Je vindt er vast je weg in Marin!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 06 Mei 2019 09:33

Re: Met de pot mee leren eten

Ik zit er sowieso wel altijd gezellig bij natuurlijk en we kletsen dan wel veel, don't get me wrong! Maar vanavond weer met z'n drietjes en gisteren is 't ook gelukt qua tijd!
Let's discover the world together.
<<

Geel

Bericht 06 Mei 2019 11:40

Re: Met de pot mee leren eten

Leuk, succes!
VorigeVolgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers