Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Met de pot mee leren eten

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 02 Mei 2019 08:47

Met de pot mee leren eten

Ik zoek wat tips, of misschien een soort klankbord, ervaringen, een meedenkend oog, zoiets.

Zoals jullie misschien wel weten eet O'tje nog steeds apart van ons. Dit komt met name omdat wij zo laat eten omdat m'n man vaak laat thuis is. In de praktijk eet O. om half 6 en wij eten om half 8 a 8 uur, soms half 9 pas. Ik voel me hier eigenlijk best vaak best rot om, omdat wij een gezamelijk diner zo zouden waarderen en het goed is, maar ik zie niet echt hoe we dat op dit schema kunnen combineren.
Op vakantie in Spanje aten we meer samen omdat hij op een wat later ritme zat en dat beviel eigenlijk heel goed. Nu hij naar de peuterspeelzaal gaat, is z'n middagslaapje naar wat later verschoven en dus zit ik te denken om hem ook wat later op bed te brengen, rond 19.30 ipv 18.30 (mits hij dit qua slaap aan kan natuurlijk).

Enfin, dat zou betekenen dat we rond 18.30 a 19.00 samen kunnen eten, mits m'n man dan al thuis is natuurlijk. In elk geval hetzelfde eten, en dan hopelijk meestal op hetzelfde moment en anders alsnog na elkaar. Maar daar komt bij dat wij ook nog eens meestal koolhydraatarm eten en het niet echt handige kindergerechtjes zijn. In principe eet O'tje gewoon alles (nou ja op het moment eigenlijk niks :palm: ) dus het is niet dat ik apart voor hem kook omdat hij niks lust maar meer omdat het tijdtechnisch zo uit komt. Toch stoei ik met hoe en wat ik dan voor hem kan koken zodat hij echt met de pot mee kan eten. Klinkt zo simpel, gewoon een aardappeltje/pasta/rijst erbij koken maar in de praktijk vind ik het toch wat lastiger.

Ik ben nu m'n weekmenu voor volgende week aan het maken en dat is bijvoorbeeld zo:

Maandag
Wij: Falafel in romaine cups met komkommer, geroosterde paprika reepjes, wortel julienne met yoghurt tzatziki
O: Falafel in pitabroodje met komkommer, geroosterde paprika reepjes, wortel julienne met yoghurt tzatziki
Maar wat doe ik dan met die vier overgebleven pita's uit dat pakje? Voor de lunch voor hem bijvoorbeeld?
Dinsdag
Wij: Wilde 'rijst' (koolhydraatarme vervanger van de AH) salade met noten, Marokkaanse groentenmix, paprikareepjes en feta
O: Couscoussalade met Marokkaanse groentenmix, paprikareepjes, evt beetje feta (niet te veel ivm zout).
Woensdag
Wij: Bloemkoolsoep met hamblokjes.
O: Restje couscoussalade
Want soep lust ie toch niet en zo gebruik ik die zak Marokkaanse groenten zonder dat er wat overblijft.
Donderdag
Wij: Salade van geschaafde witte asperges met veldsla en rauwe ham
O: Salade van geschaafde witte asperges met veldsla en hamblokjes, met aardappeltjes erbij.
Rauwe ham mag hij niet en zo kan hij de hamblokjes van de dag ervoor opmaken.

Op zich lijkt het me zo best te doen, maar het lijkt me ook weer extra geplan met hoeveelheden en extra ingredienten en zorgen dat bepaalde ingredienten van hem dan weer op gaan. Hebben jullie tips/ideeen/aanraders hoe dit handig aan te pakken? Mag van alles zijn, van losse ideetjes tot maaltijdideeen?
En hoe doen jullie dat met hoeveelheden? Veel verpakkingen van vlees zijn bijvoorbeeld gericht op twee personen. Hoe zorg je dat er voldoende is voor drie personen zonder al te veel food waste?

Oh en nog een vraag: Hoe doen jullie dat met hangry kindjes rond vijven als ze wat later eten? Geef je ze dan nog wat (stukje fruit/komkommer)? Normaal gaat hij dan al over een half uur eten dus geef ik 'm niks meer (of vast wat komkommer idd) maar ben beetje bang dat ie enorm hangry wordt als we pas om zeven uur eten!

Ik vind het een beetje stom dat ik als een nitwit overkom wat betreft dit onderwerp, want m'n kind is al twee, maar het zit zo in m'n systeem om apart voor hem te koken en eigenlijk wil ik daar van af. Ik denk dat het voor de meeste mensen heel normaal is dat je kind op een gegeven moment mee eet met wat je zelf eet maar ik vind dit dus lastig. :angel: Bedankt voor het lezen!
Let's discover the world together.
<<

Anoniem279

Bericht 02 Mei 2019 08:52

Re: Met de pot mee leren eten

Haha oh jeetje, ik zou daar heel moe van worden van dat geplan. Ik zou zelf eigenlijk zo weinig mogelijk aanpassen behalve dan de echt scherpe kruiden en rauw vlees. Qua pitabroodjes, die kun je gewoon invriezen. Of inderdaaad de dag erop voor de lunch.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 02 Mei 2019 09:02

Re: Met de pot mee leren eten

Flo schreef:Haha oh jeetje, ik zou daar heel moe van worden van dat geplan.


Ik ben het wel gewend ivm het eten van m'n man haha. En jij hebt ook wel wat ervaring daarmee met je dieet paar maanden geleden denk ik? Maar inderdaad, het is elke keer weer gestoei en nadenken en ik houd niet zo van food waste dus ik wil wel heel goed plannen, anders verdwijnt er teveel in de prullenbak.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem316

Bericht 02 Mei 2019 09:03

Re: Met de pot mee leren eten

Flo schreef:Haha oh jeetje, ik zou daar heel moe van worden van dat geplan. Ik zou zelf eigenlijk zo weinig mogelijk aanpassen behalve dan de echt scherpe kruiden en rauw vlees. Qua pitabroodjes, die kun je gewoon invriezen. Of inderdaaad de dag erop voor de lunch.


Dit is ook wat ik dacht inderdaad.
En je zegt dat hij geen soep lust, wil hij het ook niet drinken met een rietje? Dat hielp hier heel goed en nu is het een grote soepeter.

Maar het andere waar ik aan dacht is dat je hem dus met een volle buik (voor zover hij dus eet :smile: ) op bed doen. Dat lijkt me ook niet heel goed toch?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 02 Mei 2019 09:05

Re: Met de pot mee leren eten

Oh dat heb ik nog niet geprobeerd Dee! Dat is best een goeie.
En ja dan zou er wel minder tijd tussen eten en slapen zitten. Hoe doen jullie dat?
(maar nu eet ie ook om 17.30, 18.00 klaar en 18.30 naar bed, dus zit ook niet zo heel veel tijd tussen eigenlijk).
Let's discover the world together.
<<

Anoniem279

Bericht 02 Mei 2019 09:06

Re: Met de pot mee leren eten

Ik zou eigenlijk niet eens meer weten wat we toen deden, gek genoeg. Het was soms wel even lastig inderdaad. Maar wij plannen nooit een weekmenu voor een week vooruit, hooguit 2-3dgn. Misschien dat zo’n weeklijstje daarom op mij l ingewikkeld over komt :)
<<

Anoniem279

Bericht 02 Mei 2019 09:11

Re: Met de pot mee leren eten

De laatste opmerking van Dee lijkt me ook een goeie om rekening mee te houden.

En waarschijnlijk is dit een schop voor open doel en iets wat totaal niet mogelijk is, maar zou je man niet eerder thuis kunnen komen uit zijn werk? Zijn werktijden anders indelen, of eventueel eerder naar huis komen, samen eten en dan ‘s avonds thuis nog even een paar uurtjes werken? Het lijkt mij voor hem toch ook niet fijn als hij op al zijn werkdagen juist dat moment met zijn gezin moet missen. Ik bedoel, ik heb het idee dat jij altijd wel aan het puzzelen bent daarin maar als het voor hem mogelijk is om ook concessies te doen daarin zodat jullie gewoon gezellig samen kunnen eten, zou ik daar wel op aandringen. Maargoed, wat ik zeg, misschien is het ook niet mogelijk hoor.
<<

Anoniem313

Bericht 02 Mei 2019 09:13

Re: Met de pot mee leren eten

Hier gaat de jongste ook gerust direct na het eten naar bed hoor, geen probleem.
Je weekmenu ziet er lekker uit. Ik denk dat je het gewoon gaat doen en na een paar weken vanzelf ‘the hang of it’ krijgt. Als je voor hem aardappeltjes erbij maakt, zou je dat die week wat vaker kunnen doen (keer puree, keer ‘frietjes’, keer stamppot), zodat je geen aardappels hoeft weg te gooien. En een keer een boterham bij het avondeten als KHbron is ook prima natuurlijk. Van vlees vries je in wat je niet nodig hebt, of je geeft hem gewoon een stukje van je eigen vlees.

Ik kan me voorstellen dat je graag samen wilt eten met je kind, dat is gezellig en belangrijk. Je man was zo laat omdat ie uit werk gaat sporten, toch? Misschien kan hij eerst thuiskomen, eten met jullie en dan naar de sportschool? En anders kun jij ook met O eten natuurlijk, en je man later.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 02 Mei 2019 09:15

Re: Met de pot mee leren eten

Flo, qua werk helaas niet, dat zal de komende jaren alleen maar meer worden is het vermoeden. Qua sporten wel, want hij sport 3x per week direct uit z'n werk waardoor hij dan pas laat thuis is (dat zijn vaak de dagen dat wij om half 9 eten). Daar hebben we het wel eens over dat hij dat kan omgooien naar eerst eten en dan na 't eten nog gaan sporten (motivatietechnisch is dat voor hem zwaarder natuurlijk maar dat is op zich natuurlijk goed aan te passen).
Laatst gewijzigd door Marin op 02 Mei 2019 09:17, in totaal 1 keer gewijzigd.
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 02 Mei 2019 09:16

Re: Met de pot mee leren eten

Caulfield schreef:Je weekmenu ziet er lekker uit. Ik denk dat je het gewoon gaat doen en na een paar weken vanzelf ‘the hang of it’ krijgt. Als je voor hem aardappeltjes erbij maakt, zou je dat die week wat vaker kunnen doen (keer puree, keer ‘frietjes’, keer stamppot), zodat je geen aardappels hoeft weg te gooien. En een keer een boterham bij het avondeten als KHbron is ook prima natuurlijk. Van vlees vries je in wat je niet nodig hebt, of je geeft hem gewoon een stukje van je eigen vlees.


Slimme concrete tips. Dank je, daar heb ik wat aan!
Let's discover the world together.
<<

Anoniem304

Bericht 02 Mei 2019 09:19

Re: Met de pot mee leren eten

Pitabroodjes (en dat soort dingen) en vlees kan je prima invriezen. Of wij delen ons vlees met G.

Ik denk dat als je het een tijdje doet dat het gewoon normaal wordt. Niet te moeilijk denken, zeg maar.
Al klinkt het wel heel ingewikkeld. :P
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 02 Mei 2019 09:20

Re: Met de pot mee leren eten

En qua hangry kiddo's?
Let's discover the world together.
<<

Anoniem313

Bericht 02 Mei 2019 09:20

Re: Met de pot mee leren eten

Oh ja en zoete aardappels, en sowieso de wat luxere rassen, verkoopt Appie ook per stuk, dus dan hoef je echt weinig weg te gooien! En van overgebleven rijst maak je rijstepap, en overgebleven pasta is de volgende dag mac and cheese met restjes uit de groentenla. Man, ik zit ineens helemaal in de kliekjes modus.
En weet je wat fijn is aan zo’n periode dat ie niks eet - je kunt gewoon vanalles uit proberen zonder verwachtingen want hij eet het toch niet :smile:
<<

Anoniem304

Bericht 02 Mei 2019 09:22

Re: Met de pot mee leren eten

Marin schreef:En qua hangry kiddo's?

Healthy snacks!

Gewoon voeren die handel haha.

Ze krijgt hier voor het eten; wat fruit of groente of soepstengels of soms ook wel een koekje. Zeker als het eten nog ruim een uur duurt.
<<

Anoniem313

Bericht 02 Mei 2019 09:22

Re: Met de pot mee leren eten

Marin schreef:En qua hangry kiddo's?


Rauwkost all the way! Ik geef ook weleens een blokje kaas ofzo erbij, of worst. Dan kunnen ze erna lekker aan tafel gaan zitten miesmuizen maar zit er al van alles in.
<<

Anoniem316

Bericht 02 Mei 2019 09:22

Re: Met de pot mee leren eten

Marin schreef:Oh dat heb ik nog niet geprobeerd Dee! Dat is best een goeie.
En ja dan zou er wel minder tijd tussen eten en slapen zitten. Hoe doen jullie dat?
(maar nu eet ie ook om 17.30, 18.00 klaar en 18.30 naar bed, dus zit ook niet zo heel veel tijd tussen eigenlijk).


Wij eten tussen 17:30 en 18:30 (het is maar net hoe de dag loopt). L. gaat eigenlijk pas tussen 19:45 en 20:00 op bed dus dan hebben we sowieso wat meer speling op de dag.
<<

Juliet

Kletskop

Berichten: 609

Geregistreerd: 05 Nov 2017 10:12

Bericht 02 Mei 2019 09:25

Re: Met de pot mee leren eten

Klinkt als een prima menu hoor Marin. En inderdaad gewoon een tijdje doen dan komt het gewoon in je systeem.

Als L. hangry is geef ik haar vaak gewoon een soepstengel, een cracker, paar druifjes of rozijntjes ofzo. Vult niet heel erg dus het eten gaat er daarna (meestal) prima in.
november ‘17 & juli ‘22 🩷💙
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:34

Bericht 02 Mei 2019 09:29

Re: Met de pot mee leren eten

Mijn man is gemiddeld 2/3 keer per week te laat thuis om met ons mee te eten.
Hij eet dan hetzelfde als wij, maar later. Ik hou hier rekening mee met wát we dan eten.
De rest van het menu is altijd wel kidsproof. Als we echt iets willen eten wat de kinderen niet lusten dan eten we samen als ze op bed liggen. Die enkele keer eten zij dan bijvoorbeeld een tosti met rauwkost erbij.

Voor de rest eten we iedere dag niet eerder dan 18:45/19:00 u. Ik ben op werkdagen niet eerder dan 18:00 bij de bso van de oudste en moet dan de jongste nog van een andere locatie ophalen. Daarna dus nog koken.
De meiden gaan vaak direct na het eten naar bed. Anders liggen ze pas tegen 20:00 en dat vind ik te laat.

Als ze voor het eten al onwijze trek hebben krijgen ze of de groente die we eten rauw (veel dingen vinden ze rauw veel lekkerder) of tomaatjes/komkommers/soepstengels
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 02 Mei 2019 09:31

Re: Met de pot mee leren eten

Ooh La La! schreef:Mijn man is gemiddeld 2/3 keer per week te laat thuis om met ons mee te eten.
Hij eet dan hetzelfde als wij, maar later. Ik hou hier rekening mee met wát we dan eten.


Maak je dan bijvoorbeeld dingen als pastasaus etc? Dingen die makkelijk in de pan blijven en weer opgewarmd kunnen worden?
Let's discover the world together.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:34

Bericht 02 Mei 2019 09:36

Re: Met de pot mee leren eten

Marin schreef:
Ooh La La! schreef:Mijn man is gemiddeld 2/3 keer per week te laat thuis om met ons mee te eten.
Hij eet dan hetzelfde als wij, maar later. Ik hou hier rekening mee met wát we dan eten.


Maak je dan bijvoorbeeld dingen als pastasaus etc? Dingen die makkelijk in de pan blijven en weer opgewarmd kunnen worden?


Ja oa, of een macaroni die hij dan kan opbakken. Of pasta pesto (zijn de meiden gek op). Dan maak ik daar een koude pasta salade van met wat rucola en tomaatjes etc.

En als hij onverwachts laat is en het qua eten niet ideaal is dan gooien we het meestal in de stoomoven om het op te warmen. Dat werkt veel fijner dan een magnetron of oven.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 02 Mei 2019 09:40

Re: Met de pot mee leren eten

Slim! Salades zijn ook handig inderdaad voor latere-aanschuivers. Ik ben zelf ook gek op pesto dus die ga ik onthouden haha. Dan kan ik voor ons een salade ervan maken en kook ik voor O'tje er wat pasta bij. En ik zat net ook te denken, wij eten tegenwoordig vaker bloemkoolrijstnasi, en dan kan ik daar wat rijst bij koken voor hem, maar dan kan ik dat prima toevoegen voor hem ipv de bloemkoolrijst apart te doen. Immers is wat extra groenten voor hem mooi meegenomen.
Let's discover the world together.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:34

Bericht 02 Mei 2019 09:44

Re: Met de pot mee leren eten

Ja precies!

We eten ook vaak kipkerrie ragout met rijst en doperwten. Dikke hit bij de kinderen en de saus maak ik dan een dag eerder. Dan hoef je alleen nog rijst te maken met de erwten. Niet ideaal eten voor je man, maar voor O wel.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 02 Mei 2019 09:46

Re: Met de pot mee leren eten

Ik weet dat het echt jouw ding is om zo tot in detail te plannen, maar ik zou proberen dat niet te doen (zeker omdat je aangeeft dat hij wat slechter eet de laatste tijd, zonde van alle extra ingrediënten). Zoals je misschien weet heb ik een hele slechte avondeter (pap als ontbijt en brood als lunch is nooit een probleem), en ik ben er echt mee gestopt aparte dingen voor hem aan te schaffen. Ik zorg dat ik altijd iets van rauwkost in huis heb (komkommer, tomaatjes, paprika) en als wij iets eten waarvan ik weet dat hij het echt niet eet doe ik er toch altijd een klein schepje van op zijn bord (ik wil hem in ieder geval altijd iets aanbieden), en dan leg ik er wat plakjes komkommer ofzo bij zodat hij wel een vervanger heeft.
Het lijkt mij onwijs frustrerend om iedere keer voor een aparte/aangepaste maaltijd te zorgen die vervolgens niet wordt opgegeten.

Qua vlees geef ik vaak gewoon een stukje van ons vlees, of ik koop een verpakking met drie stuks en dan geef ik D. Een halfje. De andere helft bewaar ik dan voor de dag erna of mijn man eet het op.

Oh en wij eten altijd vrij vroeg (tussen 17.30 en 18.30 uur) maar als D. eerder honger heeft geef ik hem alvast wat rauwkost of fruit.

♥♥
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 02 Mei 2019 09:52

Re: Met de pot mee leren eten

Elliot schreef:Het lijkt mij onwijs frustrerend om iedere keer voor een aparte/aangepaste maaltijd te zorgen die vervolgens niet wordt opgegeten.

Ja dat is dus juist wat ik níet meer wil. Want nu kook ik altijd apart voor hem. Alleen wil ik wel dat hij koolhydraten eet dus er moet wel beetje wat aangepast worden, maar verder hoop ik juist dat we allen hetzelfde gaan eten dus ipv hij X en wij Y. En inderdaad frustrerend he, vooral omdat hij er mee gaat gooien (zooo irritant). Gisteren gaf ik 'm naast z'n gewone eten ook wat rauwkost (wij aten rauwkost salade) en dat zat echt overal. A) Hij mag niet met eten gooien en B) Eet het nou alsjeblieft gewoon op! Maar ik ga er verder geen strijd van maken dus hij heeft gegeten wat ie heeft gegeten en dat is het dan maar. Soms geef ik nog wat kwark toe (maar dat hadden we gisteren niet dus jammer dan).

Elliot schreef:Qua vlees geef ik vaak gewoon een stukje van ons vlees, of ik koop een verpakking met drie stuks en dan geef ik D. Een halfje. De andere helft bewaar ik dan voor de dag erna of mijn man eet het op.


Dat laatste ga ik maar niet suggereren :razz:
Heb je zelf genoeg vlees als je hem een beetje geeft? (ach ja, als ie 't toch niet eet, pak jij het weer terug :angel: )
Let's discover the world together.
<<

Pitty

Bericht 02 Mei 2019 10:07

Re: Met de pot mee leren eten

Wij deden idd met vlees allebei een kwart van ons stukje vlees aan de peuter geven. Of een doos vissticks in de vrieser en daar telkens 1 of 2 van bakken.
Volgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers