Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Koolhydraatarm - recepten en tips!

<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 23 Apr 2019 11:50

Koolhydraatarm - recepten en tips!

Zijn er meer meiden die koolhydraatarm of koolhydraatbeperkt eten?

Misschien kunnen we lekkere recepten en tips uitwisselen?

Ik was een week 4 goed opweg (4,5kg kwijt), met de pasen totaal niet opgelet en nu weer en vol tegenaan!
Ik mag van de dietiste max 150 gram (goede) koolhydraten, dus wel fruit en volkoren pasta etc, maar dus met mate.

Ik trap af met een lekker recept voor zelfgemaate granola! In de meeste recepten wordt er honing of maple syrup gebruikt, veel teveel koolhydraten.
Ik heb het nu zo gemaakt (aantallen op gevoel, geen weegschaal bij de hand toen)
-havermout
-gehakte ongezouten en ongebrande notenmix
-gebroken lijnzaad
-Wat kokos snippers en/of gemalen kokos
-kaneel en koekkruiden
En dan als bindmiddel ipv honing gebruik ik ongezoette appelmoes (zonder toegevoegde suikers, dus enkel de fruitsuiker) en dat met een beetje water aanlengen.
20 tot 25 min in de oven op 180 graden tot het krokant is, dus niet een te dikke laag per keer op de bakplaat doen.

Lekker voor in de kwark!
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 23 Apr 2019 11:56

Re: Koolhydraatarm - recepten en tips!

https://dekeukenvanmartine.blogspot.com/?m=1 Gok groen is koolhydraatarm, gok oranje niet. Gok=grip op koolhydraten wat per dag 1uur koolhydraten eten is volgens 1/4 vetten/eiwitten, 1/4 of meer groente, 1/4 koolhydraten, 1/4 fruit.

https://www.oanhskitchen.nl/
2015 💙
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4488

Geregistreerd: 11 Sep 2013 17:02

Bericht 23 Apr 2019 13:13

Re: Koolhydraatarm - recepten en tips!

Goed bezig met die 4.5kg. Ik snap alleen je recept van granola niet aangezien havermout 60gr koolhydraten bevat op 100gr. Dan denk ik dat een drupje honing minder effect heeft met circa 75gr koolhydraten.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 23 Apr 2019 13:27

Re: Koolhydraatarm - recepten en tips!

Wij eten 's avonds vaak koolhydraatarme diners. Voor tips raad ik je aan het wat eten we vanavond topic te lezen haha.
Mijn go to recepten die echt bewust koolhydraatarm zijn, zijn voorbeeld wraps met romaine sla cups (lekker met pittig kipgehakt met Sriracha en vissaus en komkommer sticks en julienne wortel bijvoorbeeld, evt met Sriracha kwarksaus). Of bijvoorbeeld bootjes van courgette (halve courgette uithollen) en vullen met het courgette mengsel, ei, gehakt, andere groenten en smaakmakers. Verder kunnen goed gevulde pastasauzen ook prima, zonder pasta dan dus. Lasagne van courgette bladeren, bloemkoolrijst nasi, wij eten op die manier zoveel groenten en vullen dat aan met vlees of vis.
Nog een tip: let ook op peulvruchten. Lekker maar ook vrij veel koolhydraten ten opzichte van bladgroenten. Je kunt dus beter dat laatste eten.

Havermout zit toch idd vol koolhydraten? Ik eet dat wel hoor maar ik zou dat zelf niet koolhydraatarm noemen. Dan zou ik voor kwark met noten gaan, zonder iets erbij.
Let's discover the world together.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 23 Apr 2019 14:12

Re: Koolhydraatarm - recepten en tips!

Feline schreef:Goed bezig met die 4.5kg. Ik snap alleen je recept van granola niet aangezien havermout 60gr koolhydraten bevat op 100gr. Dan denk ik dat een drupje honing minder effect heeft met circa 75gr koolhydraten.


Havermout bevat de goede koolhydraten en je moet er natuurlijk geen kilo's van eten. Binnen het dieet dat ik van de dietiste heb mag ik in ieder geval havermout hebben, dat is ook juist het advies. Daarnaast bevat het ook vezels, wat ook weer goed is voor je en vult het beter als je eiwitten met vezels combineert. Je kan natuurlijk een grotere hoeveelheid noten gebruiken tov de havermout.

Ik doe 1 eetlepel ongeveer door de kwark, dus zoveel koolhydraten krijg je dan ook niet binnen en in ieder geval een stuk minder dan dat er ook nog honing aan toegevoegd is.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 23 Apr 2019 14:32

Re: Koolhydraatarm - recepten en tips!

Er is ook niets mis met granola of havermout, maar koolhydraatarm is het niet. Ik denk dat Feline dat bedoelde. Ik maak ook mijn eigen granola, meestal heel veel in één keer en dan doe ik er weer lekker lang mee. Ik doe er overigens wel ahornsiroop door. Met 4 eetlepels op 3 kilo granola kan ik wel leven, maar ik eet niet koolhydraatarm.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 23 Apr 2019 14:34

Re: Koolhydraatarm - recepten en tips!

Ja haha het is gewoon een beetje een gekke openings post als je vraagt om koolhydraatarme tips en dan zelf havermout/granola als tip geeft. Het is wel erg lekker en ook met mate zeker niet ongezond. Maar niet zo koolhydraatarm.
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 23 Apr 2019 14:35

Re: Koolhydraatarm - recepten en tips!

Overigens zijn kaneel en koekkruiden idd hele slimme smaakmakers voor smaak zonder suiker. Dat doe ik ook vaak door de kwark voor m'n zoontje.
Let's discover the world together.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 23 Apr 2019 14:42

Re: Koolhydraatarm - recepten en tips!

Marin schreef:Overigens zijn kaneel en koekkruiden idd hele slimme smaakmakers voor smaak zonder suiker. Dat doe ik ook vaak door de kwark voor m'n zoontje.


Anijszaad is van zichzelf ook best wel zoet.
2015 💙
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 23 Apr 2019 16:23

Re: Koolhydraatarm - recepten en tips!

Nouja zoals ik al zei eet ik koolhydraatbeperkt en daarbij "mag" je (beperkt) dus wel de goede koolhydraten, net zoals fruit. En havermout valt er ook onder, alleen natuurlijk niet enorme hoeveelheden.

Mijn dietiste raad dus juist aan wel iets van havermout en noten door de kwark te doen bij het ontbijt, omdat de combi langer een vol gevoel geeft. Maar dan wel een kleine hoeveelheid, dus 1 eetlepel bijvoorbeeld.
En in dat kader is dit recept ook, je kan bijvoorbeeld 1 deel havermout met 3 of 4 delen noten nemen.
Het ging er voornamelijk om dat je de honing dus makkelijker voor iets gezonders kan vervangen en het net zo crunchy wordt.
En het is een stuk lekkerder dan een eetlepel droge havermout.

En koolhydraat beperkt is natuurlijk heel anders dan bijvoorbeeld een keto dieet.

Maja het topic gaat zijn doel al weer voorbij :)
Laatst gewijzigd door Sawadee op 23 Apr 2019 16:54, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 23 Apr 2019 16:30

Re: Koolhydraatarm - recepten en tips!

Nou ja ik vond 't gewoon een grappig opvallend niet koolhydraatarm recept voor een koolhydraatarm topic. Ik vind dat zelf gewoon niet echt onder koolhydraatarm vallen. Het lijkt me wel erg lekker en als het binnen jouw dieet advies valt moet je 't zeker eten. Het is niet superongezond ofzo!

Had je nog wat aan mijn diner tips? Ik zal nog even verder denken vanavond.
Let's discover the world together.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 23 Apr 2019 16:52

Re: Koolhydraatarm - recepten en tips!

Ik denk dat de misvatting ook is dat mensen het misschien eten als een kom vol met melk of kwark, zoals cruesli. Terwijl ik het puur als topping gebruik bij de kwark.
En waarbij granola in de supermarkt vol suikers zit, is dit een iets gezondere optie als je graag wat crunch wilt en je koolhydraat beperkt eet.

Maar heb zeker wat aan je tips, bedankt! Pasta van courgette eet ik idd al regelmatig en sla ipv wraps.
Alleen hoeveel sriracha gebruik je? Want dat is dus ook een koolhydraatbom, suiker wordt als 2e of 3e ingredient genoemd. Balen want dat soort sauzen vind ik ook heerlijk! Best wel lastig.

Hebben laatst een quiche zonder deeg gemaakt, dus net zo iets als een fritatta, veel eieren, kip, groente, creme fraiche en de laatste minuten nog geraspte kaas er overheen. Heerlijk en je mist het deeg niet, want door het goed opkloppen van de eieren en creme fraiche werd het enorm luchtig en ook omhoog.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 23 Apr 2019 16:56

Re: Koolhydraatarm - recepten en tips!

Oh lekker frittata! Eten wij heel weinig meer 's avonds omdat m'n man altijd ei als ontbijt eet.

Ja Sriracha en andere sauzen (ketchup/ketjap etc) zijn niet zo heel denderend qua suiker. Ik meng dan een squirt Sriracha met flink wat kwark, dus dan is 't niet zo pittig. Maar 't blijft beetje zoeken wat wel en niet gezond is en wat je jezelf wel toelaat natuurlijk. Is ook persoonlijk. Wij eten dus wel sausjes maar wel vaak op basis van magere kwark, vaak met kruiden of knoflook maar ook wel eens Sriracha enzo.
Let's discover the world together.
<<

Peanutbuttercup

Bericht 23 Apr 2019 17:03

Re: Koolhydraatarm - recepten en tips!

Ik kom toevallig net dit tegen: https://www.buzzfeed.com/michelleno/low ... ch-recipes

Misschien staat er iets voor je tussen!
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 23 Apr 2019 17:20

Re: Koolhydraatarm - recepten en tips!

Ja ik gebruik ook vaak kwark met knoflook als saus, of enkel kwark ipv sour cream bij mexicaans eten.
Het is inderdaad zoeken.

Ik ontbijt standaard dus met kwark en rood diepvriesfruit, lunch nu nog vaak KHA brood van Atkins of Lidl, met mijn werk heb ik niet altijd de tijd om echt ff rustig te lunchen, dan duurt een salade eten bijvoorbeeld te lang.
En voor diner is het vaak nog zoeken, vind dat wel lastig, wil niet te lang in de keuken hoeven staan na een werkdag.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 23 Apr 2019 17:45

Re: Koolhydraatarm - recepten en tips!

Ik maak zelf crackers in de magnetron.
110 gram zaden, 5 gram psylliumvezels, 7 gram kokosbloem, hier een papje van maken met water. Op een bakplaat smeren ongeveer 3mm dik en dan even proberen hoe lang je ze in de magnetron moet doen.

Muffin in mug echt mijn geel good ontbijt: 3 eetlepels amandelmeel, 2 eetlepels kokosrasp, 1 eetlepel slagroom of Griekse yoghurt, 1 ei, half theelepeltje bakpoeder, stevia naar smaak, eventueel wat vanille of kaneel. Alles door elkaar 1,5 min op vol vermogen en je hebt echt een mega vullend ontbijt of lunch.

Griekse yoghurt eet ik met wat noten. En zaden.

Zaden heb ik sowieso veel in huis. Mijn huid en darmen worden daar in ieder geval heel erg blij van.

Oh en nasi ook zo super lekker, kipdijfilet, dat aanbakken met paprika, champignons en 75 gram chorizo, nasikruiden en een beetje sojasaus, en dan op het laatst taugé en brocollirijst erdoor.
2015 💙
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 01 Mei 2019 16:11

Re: Koolhydraatarm - recepten en tips!

Ik zag vanochtend bij de AH dat ze weer nieuwe groente alternatieven hebben opgenomen in het assortiment. Koolraap tagliatelle (eten we morgen) en 'wilde rijst' van peen en witte kool. Ook hebben ze de kleinere verpakkingen gemaakt van de bloemkoolrijst. Dat is wel handig denk ik!
Let's discover the world together.

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers