Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Heftig incident

<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3164

Geregistreerd: 13 Apr 2014 09:04

Bericht 02 Apr 2019 17:13

Heftig incident

Ik werk al lange tijd in de gehandicaptenzorg op groepen waar veel agressie voor komt, zowel fysiek als verbaal. Natuurlijk doet agressie altijd iets met je, maar ik kon incidenten altijd vrij snel naast me neerleggen. Nou ben ik gisteren bedreigd met een breekijzer. Ik heb echt weg moeten sprinten bij de cliënt omdat deze mij hiermee te lijf wilde gaan(hij rende hiermee ook echter mij aan). Mijn collega's stonden erbij maar konden niets doen omdat de situatie voor hen net zo goed zeer gevaarlijk was. Ik merk dat ik van dit incident heel erg veel last heb; slecht geslapen en ik zie het steeds weer voor me.
Ineens lijkt er een knop om te zijn gegaan waarin ik me ineens heel bewust ben van mijn kwetsbaarheid en het feit dat ik ook wel eens niet thuis had kunnen komen bij mijn kinderen. Een nazorgtraject gaat gestart worden maar ik merk dat het me nu niet helpt in de onrust die ik voel. Moest het ook gewoon even van me afschrijven, misschien ook wel omdat ik er verder niets mee kan...
Iemand misschien tips hoe juist te kijken naar het positieve (ik ben nog heel)? Of iemand een gelijkwaardig iets mee gemaakt?
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 02 Apr 2019 17:35

Re: Heftig incident

Dat is zekerheftig, en ik snap heel goeddat je daardoor uot je doen bent! Ik heb niet echt concrete tips voor je,maar denk dat er over praten met mensen heel belangrijk is. Dat is een deel van het verwerkingsproces. Ook is het goed dat er via je werk een traject gestart wordt, denk dat je hier ook wel professionele hulp bij nodig hebt.
Wordt er daarnaast ook gekeken wat er gedaan kan worden om dit soort situaties te voorkomen? Hoe komt een client bijvoorbeeld aan een breekijzer?
Heel veel sterkte!
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 02 Apr 2019 18:34

Re: Heftig incident

Ik kan me helemaal vinden in de post van prosecco. Goed dat je die hulp aan gaat pakken. Denk dat praten en tijd nodig is om je beter te gaan voelen.
Heb verder inhoudelijk geen tips voor je, maar wilde het topic niet wegklikken zonder een reactie te geven.
Heel veel sterkte!
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 02 Apr 2019 18:36

Re: Heftig incident

Wat heftig Gijs. Ik heb het zelf niet meegemaakt maar wat moet je bang zijn geweest. Wordt de cliënt ook nog onderzocht? Komt het uit de lucht vallen of zijn er al vaker incidenten met deze bewoner geweest. Dat je ni onrustig bent lijkt mij logisch, je werk moet toch veilig voelen want je brengt er een groot deel van de week door.
2015 💙
<<

Pollepel

Kwebbel

Berichten: 298

Geregistreerd: 25 Okt 2018 18:14

Bericht 02 Apr 2019 18:44

Re: Heftig incident

Wat heftig zeg.
Je kan aangifte doen tegen de cliënt. Binnen de zorg is dit bij sommige instellingen ongebruikelijk. Maar bij dit soort heftige incidenten is het de overweging waard. Zodat er een duidelijk signaal wordt afgegeven naar cliënt én instelling. Dat geweld in welke vorm dan ook onacceptabel is. Ook als je verstandelijk beperkt bent.

Het traject wat je kan volgen via je werk zou ik je aanraden te volgen. Bij mij hielp dat.

Je kan overwegen om je ziek te melden, de een vindt dat fijn, de ander bouwt daar juist spanning van op. Maar je ziek melden naar zoiets kan een logisch gevolg zijn. (goed voor jezelf zorgen)

Hoe voel je normaal op de groep, voel je je veilig, voel je Je veilig on het team? Hoe bereikbaar zijn je collega's, werkt het pieper systeem voldoende? Hoe staat je leidinggevende hierin?
Hoe denkt je team over agressie? Hoe denk je daar zelf over? Krijg je voldoende weerbaarheid training en training om de voorliggende signalen je signaleren en adequaat op het signaleringsplan te reageren en handelen.

Na zo'n incident is het gevoel van kwetsbaarheod heel groot, je zou niet enige zij die hierdoor afknapt op deze leuke lieve maar ook complexe doelgroep. Praten helpt, heb je een collega met wie je kan napraten en die je vertrouwt?
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 02 Apr 2019 19:50

Re: Heftig incident

Ziekmelden is een beetje dubbel zoals Pollepel uitlegt.
Ik ben een tijdje terug bedreigd op het werk. Eerst telefonisch en later kwam die man verhaal halen aan de balie.
Het ging er nogal hard aan toe en de politie is er bij geweest.
Ik voel mij eigenlijk altijd veilig op mijn werk. Maar mijn eerste reactie was echt: die man komt morgen weer terug en ik kom echt niet hoor.
Ik merkte dat ik daardoor spanning ging opbouwen om hem weer onder ogen te komen.
Heb toen toch de knoop doorgehakt om wel door te gaan en toen hij de keer erna weer 'normaal' deed zakte alle angst weg. Er is uiteindelijk geen aangifte gedaan. Als hij komt dan zorgen we wel altijd dat we met z'n tweetjes zijn.
Merk dat ik af en toe nog wat schrikkerig kan zijn als wat gebeurd.
Er is in mijn vakgebied nu ook een campagne over agressie.
2016
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3164

Geregistreerd: 13 Apr 2014 09:04

Bericht 02 Apr 2019 19:59

Re: Heftig incident

Bedankt voor jullie reacties! Een evaluatie gaat nog plaats vinden, dan zal er ook aandacht zijn voor hoe dit heeft kunnen gebeuren(weet ik zelf ook niet namelijk, ik kwam op het alarm gelopen om te assisteren).

Pollepel, ik werk al een hele tijd met deze doelgroep en ben goed getraind. Haal mijn veiligheid normaal gesproken uit mijzelf en kan incidenten meestal goed relativeren door evaluatie. Maar dit voelde op een of andere manier anders, door het gevoel dat niemand controle had ofzo. Iedereen was even handelingsverlegen. En dat was gewoon een grens in mijn eigen veligheid; krabben, beten, vuistslagen op mijn neus zijn allemaal vervelend maar kan ik mee thuis komen. Maar dit had zo makkelijk zó mis kunnen gaan.
Mijn collega die op dezelfde manier betrokken was heb ik nog wel gesproken vandaag, hij heeft het hetzelfde beleefd als ik dus dat is ergens fijn. Die herkenning ofzo.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3164

Geregistreerd: 13 Apr 2014 09:04

Bericht 02 Apr 2019 20:00

Re: Heftig incident

Ziek melden ga ik niet doen trouwens. Dit is vervelend geweest maar door thuis zitten ga ik niet minder piekeren. Vandaag nog een andere escalatie gehad en dat kan ik ook gewoon aan gaan, staat los van elkaar.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:20

Bericht 02 Apr 2019 20:35

Re: Heftig incident

Lijkt me heel heftig Gijs.

Toen ik nog bij de balie werkte, had ik regelmatig te maken met verbaal geweld. Een keer was het heel heftig en intimiderend en ik was alleen in het pand op dat moment. Dat was echt beangstigend en daarna heb ik ook aangegeven dat ik dat niet meer wilde. Vanaf toen is er bij vergaderingen etc altijd een tweede persoon in het pand gebleven, en als dat echt niet kon mocht de deur gewoon op slot.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15895

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 02 Apr 2019 23:11

Re: Heftig incident

Praten, praten, praten. Ik heb veel collega’s zien afknappen door heftige incidenten (niet persé agressie), die daarna dezelfde soort gevoelens als jou ervoeren. Ik hoop dat je het een plekje kunt geven. Je post over de vormen van agressie die je wel kunt handelen geeft heel goed weer in welke mate van beroepsdeformatie jij je bevindt. Er zullen genoeg mensen zijn die staan te klapperen met hun oren wanneer je zegt dat je vuistslagen op je neus wel kunt hebben. Het ís niet normaal en het gaat alle proporties te buiten, ook al voelt het als ‘part of the job’. Heel herkenbaar, weliswaar grotendeels in andere omstandigheden. Pas goed op jezelf en accepteer de hulp die je geboden wordt want PTSS en een burn-out liggen op de loer.
Laatst gewijzigd door Lady op 03 Apr 2019 15:38, in totaal 1 keer gewijzigd.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem313

Bericht 03 Apr 2019 09:54

Re: Heftig incident

Lady schreef:Praten, praten, praten. Ik heb veel collega’s zien afknappen door heftige incidenten (niet persé agressie), die daarna dezelfde soorten gevoelens als jou ervoeren. Ik hoop dat je het een plekje kunt geven. Je post over de vormen van agressie die je wel kunt handelen geeft heel goed weer in welke mate van beroepsdeformatie jij je bevindt. Er zullen genoeg mensen zijn die staan te klapperen met hun oren wanneer je zegt dat je vuistslagen op je neus wel kunt hebben. Het ís niet normaal en het gaat alle proporties te buiten, ook al voelt het als ‘part of the job’. Heel herkenbaar, weliswaar grotendeels in andere omstandigheden. Pas goed op jezelf en accepteer de hulp die je geboden wordt want PTSS en een burn-out liggen op de loer.


Dit. Verstandig advies volgens mij.
<<

Geranium

Noob

Berichten: 22

Geregistreerd: 04 Mrt 2019 21:46

Bericht 07 Apr 2019 22:59

Re: Heftig incident

Bah, wat erg en naar. Ik werk zelf niet in de zorg en dit klinkt me inderdaad echt heel extreem in de oren. Hoe komt het dat geweld zo normaal is op je werkplek? Bij geen enkele baan hoor je in deze mate gevaar te lopen. Je werkgever hoort je te beschermen. En als je keer op keer mishandeld wordt, gaat daar wel iets ernstig mis.
Worden al die incidenten geregistreerd zodat duidelijk is hoeveel het voorkomt? (In plaats van elke keer per geval bekijken en dan weer door).
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3164

Geregistreerd: 13 Apr 2014 09:04

Bericht 21 Apr 2019 17:29

Re: Heftig incident

Ik kon steeds niet inloggen, nu op mn telefoon lukte het ineens.

Bedankt voor jullie lieve en begripvolle reacties. Inmiddels is het opvangtraject gestart. Wat mij na deze gesprekken vooral duidelijk is geworden is dat het niet is dat alleen dit incident ervoor gezorgd heeft dat het me teveel is geworden, dit incident was een eye opener voor alles wat ik normaal ben gaan vinden en hoe gek dat eigenlijk is.
Dagelijks bespuugd, geschopt, gekrabd, geslagen en gebeten worden. Mijn handen, armen en benen onder de littekens. Mijn kinderen die vragen of ik wel voorzichtig doe op mijn werk, omdat ik weer met blauwe plekken of gescheurde kleding thuis kom. En ik vind het super mooi werk en ik ben trots op dat ik kan bijdragen aan het weer zinvol maken van het leven van zeer getraumatiseerde mensen, maar het mag niet zoveel kosten van de mensen die ze begeleiden. Dat is niet alleen voor mij niet oké, maar ook voor de rest van mijn collega's niet.
Dus ik ben het hoger op aan het spelen om daar hopelijk iets aan te gaan veranderen. En als dat niet gaat lukken dan is dit werk het helaas niet meer voor mij, ik kan er op deze manier niet meer achter staan.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Pollepel

Kwebbel

Berichten: 298

Geregistreerd: 25 Okt 2018 18:14

Bericht 21 Apr 2019 18:06

Re: Heftig incident

Dat klinkt als een goede verstandige ontwikkeling. Ik zou je graag advies willen geven, maar ik kan niet helemaal inschatten of je daar nu behoefte aan hebt. En of ik de juiste doelgroep op basis van je geringe beschrijving voor ogen heb.
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3164

Geregistreerd: 13 Apr 2014 09:04

Bericht 21 Apr 2019 19:25

Re: Heftig incident

Ik geloof dat hij wel met dezelfde doelgroep ervaring hebt Pollepel. Sglvg?
Advies is altijd welkom!
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 21 Apr 2019 20:54

Re: Heftig incident

Heftig Gijs, ik had je bericht al eerder gelezen.

Een vriendin van mij werkt ook met deze doelgroep en beschrijft dezelfde dingen als jij, krabben, bijten, stomp op neus is ‘normaal’. Daar zijn er ook heftige incidenten zoals hersenschudding o.i.d. Ik vind dat ook altijd heftig om te horen en soms lijkt het ook wel alsof het er gewoon bij hoort, en je als nieuweling nog niet echt one of the guys bent omdat je nog niet zoveel hebt meegemaakt. En het komt vaak toch voort uit liefde voor je vak en de doelgroep.

Succes.
<<

Pollepel

Kwebbel

Berichten: 298

Geregistreerd: 25 Okt 2018 18:14

Bericht 22 Apr 2019 07:15

Re: Heftig incident

Ik heb 12 jaar geleden een aantal jaar met ernstig verstandelijk beperkte en zeer moeilijk verstaanbaar gedrag gewerkt. Wij kregen jongeren binnen die door hun gedrag uren opgesloten zaten en veelal nog fysiek beperkt werden door middelen. Wij leerde hun dan nieuw gedrag aan, en een weg vinden om hun gedrag en signalen te herkennen zodat ze stress en agressie afnam en hun zelfvertrouwen toenam.

De grootste valkuil heb ik ervaren dat er zoals hierboven geschreven staat een Geuzen cultuur gaat hangen. Je doet pas mee als je een heftige incident hebt meegemaakt en gedragen.
Daarmee keur je indirect ook het gedrag toe, en werkt dat door in het team. Vaak zijn deze teams heel hecht, wat ook nodig is voor dit vak. En toch denk ik (jaren later) dat er wel een onderstroom kan zijn,waarbii niet iedereen binnen het team zich veilig voelt.

Wij werden als eerst gecoacht op fysieke weerbaarheid en het analyseren hoe de cliënt meestal aanviel en daarop je fysieke weerbaarheid te vergroten en de cliënt zo veilig mogelijk te fixeren.
Daarna werden we als team steeds op cursus gestuurd, zodat we leerde wat het gedrag zei, en we dus nieuw veiliger gedrag konden aanleren en de jongeren een betere vulling (werkjes, klusjes, beweging) krijgen voor de dag. Daarnaast onderzocht hoe de cliënt met ons wilde communiceren naast een verbale instructies, foto picto verwijskasten al dan niet met overgangverwijzers. Iedere client kreeg zijn eigen methode. Hierdoor werd het gedrag vele mate beter.
Methodes die wij gebruikte, Trimmers Huigens, Heijkoop, Autisme Centraal, Tom Gravestein. Zeker de laatst genoemde was heel waardevol omdat je daarop intensief gecoached werd met je eigen videoopames.

Als advies zou ik je dus willen meegeven om een goede coach aan te vragen extern. Extern omdat diegene toch vaak een andere beweging meeneemt.
Uiteraard kan je ook het cce vragen maar ik debk dat die al betrokken is.
<<

Vlokje

Noob

Berichten: 13

Geregistreerd: 24 Jul 2019 20:52

Bericht 24 Jul 2019 23:18

Re: Heftig incident

Wauw heftig dit, respect voor jullie werk echt.

Ik hoop inderdaad dat je er ook met je team over kan praten en advies kunt vragen wat jullie kunnen doen als zoiets weer zou gebeuren. Zodat je je niet machteloos voelt (zowel degene die wordt bedreigd als overige teamgenoten)

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers