Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kalmeringsspulletje?

<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11586

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 27 Mrt 2019 17:08

Re: Kalmeringsspulletje?

Maar een pilletje nemen schiet in dit geval toch weinig op. Blijkbaar begint de reactie al dagen van te voren. Dat is met 1 pilletje een uurtje voor de presentatie niet op te lossen. Dan moet je een week voor die tijd al pillen gaan slikken. Lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.
2015 💙
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 27 Mrt 2019 17:18

Re: Kalmeringsspulletje?

Ik weet de werking van de combinatie valeriaan en propranolol niet, en hoe lang valeriaan in je lichaam blijft, maar zou het dan niet een idee zijn om wat valeriaan te slikken in de dagen ervoor (ook voor een ontspannen vlucht en een goede nachtrust) en dan op de dag van de presentatie zelf een propranolol. Maar geen idee of dat verstandig is hoor qua stofjes. Als het kan, zou ik het zo doen. Voor de presentatie zelf heb je denk ik echt meer aan propranolol dan aan valeriaan.
Let's discover the world together.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 27 Mrt 2019 21:22

Re: Kalmeringsspulletje?

Voor m’n gevoel heb ik ook wel wat krachtigers nodig dan iets homeopathisch maar ik weet het niet dus ga gewoon eens overleggen met de huisarts wat er kan en mag en slim is. Veel dank voor het meedenken dames!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 27 Mrt 2019 22:53

Re: Kalmeringsspulletje?

Zora schreef:Voor m’n gevoel heb ik ook wel wat krachtigers nodig dan iets homeopathisch maar ik weet het niet dus ga gewoon eens overleggen met de huisarts wat er kan en mag en slim is. Veel dank voor het meedenken dames!


Totaal geen reactie op mijn post met het advies om juist de apotheker te vragen, die is hier veel meer in thuis dan de huisarts. De Apotheker heeft verstand van medicatie en alle bijwerkingen en waarschijnlijk ook wel of het mee kan in het vliegtuig. Huisartsen hebben veel minder medicatie kennis, zij hebben er niet voor gestudeerd. In homeopatische middelen zitten geen werkzame stoffen dus krachtig zijn ze zeker niet.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 27 Mrt 2019 23:29

Re: Kalmeringsspulletje?

Jeetje Fantine sorry dat ik niet op je gereageerd heb. Ik ken eigenlijk mijn huisarts als niet, laat staan dat ik weet wie mijn apotheker is en wie van hen dan meer kennis heeft hierover. Maar goed, ik weet niet zo goed hoe ik moet reageren eigenlijk.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 28 Mrt 2019 00:39

Re: Kalmeringsspulletje?

Zora schreef:Jeetje Fantine sorry dat ik niet op je gereageerd heb. Ik ken eigenlijk mijn huisarts als niet, laat staan dat ik weet wie mijn apotheker is en wie van hen dan meer kennis heeft hierover. Maar goed, ik weet niet zo goed hoe ik moet reageren eigenlijk.


De apotheek waar je normaal gesproken je medicatie ophaalt? Of een random apotheek vragen om advies kan vast ook. Je moet t ook zelf weten natuurlijk maar als je echt iets wilt dat werkt en mee kan naar Amerika zonder problemen..

Ik bedoelde het minder vinnig dan het wellicht overkomt. Maar met zo'n vraag is het soms gewoon handig om bij de mensen aan te kloppen die er verstand van hebben. Ipv wellicht geld uit te gaan geven aan homeopatische middelen die niet werken. Al die pammetjes zijn trouwens niet zomaar even middelen om te slikken of mee te nemen of een betablokker zonder dat je goed weet wat het doet. Mijn vriend is farmaceut en ergert zich dood aan huisartsen die maar wat voorschrijven haha. Ik ben misschien wat bevooroordeeld over dit onderwerp.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 28 Mrt 2019 06:59

Re: Kalmeringsspulletje?

Ja je kwam best wat vinnig over en doet ook best wat aannames. Volgens mij gaf ik juist aan dat ik denk dat homeopatische middelen het ws niet zijn. Daarnaast haal ik nooit medicatie op want gebruik ik die nooit, maar goed, ik weet natuurljjk wel bij welke apotheek ik iets zou moeten ophalen als nodig :)

Ik dacht trouwens ook dat ik sowieos met de ha zou moeten overleggen wil jk iets voorgeschreven krijgen. Pammetjes zou ik helemaal niet willen denk ik. Maar ook een betablokker haal je toch helemaal niet zo op bij de apotheek?
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 28 Mrt 2019 09:51

Re: Kalmeringsspulletje?

Fantine, een apotheker schrijft toch niks voor? De eerste stap is naar mijn idee gewoon de huisarts.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 28 Mrt 2019 09:59

Re: Kalmeringsspulletje?

Ja wat lady zegt. De apotheker heeft misschien meer kennis paraat over 't medicijn maar daar heb je toch niet zoveel aan als je 't vervolgens niet mee mag nemen zonder recept? 't is natuurlijk een prima advies om de vragen ook aan de apotheker te stellen, maar in eerste instantie gewoon langs de huisarts gaan lijkt me. Succes Zora, je gaat het vast sowieso super goed doen maar snap ook dat 't mega spannend is!
Let's discover the world together.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 28 Mrt 2019 10:01

Re: Kalmeringsspulletje?

Lady schreef:Fantine, een apotheker schrijft toch niks voor? De eerste stap is naar mijn idee gewoon de huisarts.


Nee dat klopt maar kan je wel beter adviseren over medicijnen en met dat advies kun je naar de huisarts voor het voorschrijven ervan. De apotheker kan je beter adviseren omdat hij/zij medicijnen door en door kent en de bijwerkingen etc. De huisarts heeft vaak meer de algemene kennis en schrijft de standaard dingen voor.

Het zit er in Nederland gewoon zo ingesleten om te denken dat de huisarts de juiste kennis heeft over medicatie terwijl dit niet zo is maar voordat ik je topic kaap haha. Hopelijk heb je er wat aan :-). Ik denk bij dit soort topics gewoon vaak ga naar de persoon die er verstand van heeft en niet een leek forummer of de huisarts :angel:. Medicatie is gewoon zo persoonlijk en moet goed afgestemd zijn op jou en je klachten.
<<

Anoniem313

Bericht 28 Mrt 2019 12:53

Re: Kalmeringsspulletje?

Fantine schreef:
Lady schreef:Fantine, een apotheker schrijft toch niks voor? De eerste stap is naar mijn idee gewoon de huisarts.


Nee dat klopt maar kan je wel beter adviseren over medicijnen en met dat advies kun je naar de huisarts voor het voorschrijven ervan. De apotheker kan je beter adviseren omdat hij/zij medicijnen door en door kent en de bijwerkingen etc. De huisarts heeft vaak meer de algemene kennis en schrijft de standaard dingen voor.

Het zit er in Nederland gewoon zo ingesleten om te denken dat de huisarts de juiste kennis heeft over medicatie terwijl dit niet zo is maar voordat ik je topic kaap haha. Hopelijk heb je er wat aan :-). Ik denk bij dit soort topics gewoon vaak ga naar de persoon die er verstand van heeft en niet een leek forummer of de huisarts :angel:. Medicatie is gewoon zo persoonlijk en moet goed afgestemd zijn op jou en je klachten.


Ik denk dat je inderdaad wat bevooroordeeld bent omdat je vriend farmaceut is. Het lijkt me niet logisch om zonder afspraak bij een apohteker binnen te lopen, om vervokgens naar een HA te gaan met een verzoek voor specifiek dat medicijn wat de apotheker je heeft aangeraden.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 28 Mrt 2019 13:02

Re: Kalmeringsspulletje?

Nou Fantine, ja er zijn waarschijnlijk mensen met meer kennis over geneesmiddelen dan de gemiddelde forummer, maar vaak zitten die ook in een soort routine van wat ze in bepaalde situaties voorschrijven en door advies te vragen aan ervaringsdeskundige kun je als "patient" misschien zelf nog een suggestie doen waar je ha of apotheker nog niet aan gedacht heeft.
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2520

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:42

Bericht 28 Mrt 2019 15:48

Re: Kalmeringsspulletje?

Ik heb oxazepam gekregen voor mijn vliegangst maar had absoluut niet het idee dat het mij hielp. Kan bij ieder anders zijn misschien.

Ik zou het in ieder geval bij je huisarts voorleggen.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 28 Mrt 2019 15:58

Re: Kalmeringsspulletje?

Caulfield schreef:
Fantine schreef:
Lady schreef:Fantine, een apotheker schrijft toch niks voor? De eerste stap is naar mijn idee gewoon de huisarts.


Nee dat klopt maar kan je wel beter adviseren over medicijnen en met dat advies kun je naar de huisarts voor het voorschrijven ervan. De apotheker kan je beter adviseren omdat hij/zij medicijnen door en door kent en de bijwerkingen etc. De huisarts heeft vaak meer de algemene kennis en schrijft de standaard dingen voor.

Het zit er in Nederland gewoon zo ingesleten om te denken dat de huisarts de juiste kennis heeft over medicatie terwijl dit niet zo is maar voordat ik je topic kaap haha. Hopelijk heb je er wat aan :-). Ik denk bij dit soort topics gewoon vaak ga naar de persoon die er verstand van heeft en niet een leek forummer of de huisarts :angel:. Medicatie is gewoon zo persoonlijk en moet goed afgestemd zijn op jou en je klachten.


Ik denk dat je inderdaad wat bevooroordeeld bent omdat je vriend farmaceut is. Het lijkt me niet logisch om zonder afspraak bij een apohteker binnen te lopen, om vervokgens naar een HA te gaan met een verzoek voor specifiek dat medicijn wat de apotheker je heeft aangeraden.


Kan prima hoor, of bellen. Het is meer dat we dit niet gewend zijn om te doen en bij alles denken dat je naar de huisarts moet. De apotheker weet het nou eenmaal beter dan de huisarts op dit gebied. Alleen dat is gewoon niet iets waar je direct aan denkt. Maarja moet ieder ook voor zich weten natuurlijk, ik wilde de andere kant belichten en deze info delen. Wat Zora er mee doet is natuurlijk aan haar.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 28 Mrt 2019 16:15

Re: Kalmeringsspulletje?

Harrison schreef:Nou Fantine, ja er zijn waarschijnlijk mensen met meer kennis over geneesmiddelen dan de gemiddelde forummer, maar vaak zitten die ook in een soort routine van wat ze in bepaalde situaties voorschrijven en door advies te vragen aan ervaringsdeskundige kun je als "patient" misschien zelf nog een suggestie doen waar je ha of apotheker nog niet aan gedacht heeft.


Zora's vraag is best onschuldig, ik vind dat er een risico kleeft aan het vragen van "medisch" advies op forums. Op het viva forum mag er niet eens medisch of diagnostisch advies gegeven worden bijvoorbeeld, dat is niet voor niks. Gelukkig kunnen we niet zomaar alles vrij zonder recept krijgen nav adviezen op het internet. Ook hier ben ik wellicht bevooroordeeld omdat ik de andere kant inmiddels best goed ken en eigenlijk vind dat medische vragen niet op forums thuishoren ook al is zoals ik al zei Zora's vraag best onschuldig.

Klinkt misschien wat belerend zo bedoel ik het niet trouwens. Maar meer wellicht een stukje bewustwording..
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 28 Mrt 2019 20:51

Re: Kalmeringsspulletje?

Fantine, ik vraag toch helemaal geen medisch of 'medisch' advies? Ik vroeg of er forummers zijn die ervaring hebben met zoiets, en of het zin of onzin is hiervoor naar de ha te gaan. Ik vind het best interessant van jou vervolgens te lezen dat ik blijkbaar ook kan overleggen met de apotheker hiervoor, dat neem ik zeker mee. En ik snap dat je getriggerd wordt door wat anderen hier noemen, maar je predikt wel een beetje tegen de verkeerde :)

Even voor mijn beeldvorming he: ik zou dan de apotheker vragen wat handig is in dit geval. Dat zou hij mij dan toelichten. En dan bel ik de ha voor een recept? En zeg ik dan in dit geval over dat de apotheker al heeft gezegd wat het beste is? Want daar krijg je toch ook gekke situaties van? De ha kan wel denken: huh wat gek, die apotheker adviseert iets op basis van een verhaal, maar weet de lichamelijke toestand van de pt niet etc. Hoe werkt dat dan?

Dank je lieve Marin!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6818

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 28 Mrt 2019 21:18

Re: Kalmeringsspulletje?

Helemaal niet gek hoor Zora. Wordt zo vaak advies gevraagd in de apotheek. Als we dan niet helemaal zeker zijn over ons antwoord vragen we de apotheker. De huisarts zit hier naast dus veel mensen lopen dan door als er een recept nodig is.
De vraag voor iets als examenvrees oid krijgen we ook zo vaak.
Er zijn overigens weinig klanten die direct vragen of ze de apotheker mogen spreken. Ze doen vaak eerst hun verhaal. Maar het is overigens altijd mogelijk.
2016
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 15 Apr 2019 22:19

Re: Kalmeringsspulletje?

UPDATE :)

Heb inderdaad van de huisarts vandaag 8 pilletjes lage dosering bètablokkers gekregen. Ben heel benieuwd! Binnenkort even eentje proberen om te kijken hoe dat valt.

Nav Fantine’s gepassioneerde berichten hier over de apotheker heb ik wel echt gekeken of ik van hen aanvullende of andere info kon krijgen. Zowel aan de telefoon vorige week, als vandaag bij het ophalen,konden ze me niet helpen met best simpele vragen (“ongetwijfeld” was het antwoord toen ik vroeg of het mee mocht naar de Vs, en “gewoon maar een beetje kijken” op mijn vraag over wat ze adviseerden qua intervallen). Het ligt vast aan mijn apotheek, maar tot nog toe ben ik niet zo impressed...
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11586

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 15 Apr 2019 22:27

Re: Kalmeringsspulletje?

Zora heb je de apotheker gesproken of een apothekersassistent. Qua achtergrond en opleiding is dat echt een wereld van verschil.
2015 💙
<<

Palmyra

Noob

Berichten: 240

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:10

Bericht 15 Apr 2019 22:41

Re: Kalmeringsspulletje?

Als het een bètablokker is die je gekregen hebt mag je die meenemen naar de VS. Ik zou wel bij de apotheek om een geneesmiddelpaspoort vragen, dit kan heel makkelijk uitgedraaid worden.

Alleen medicatie die onder de opiumwet valt mag je niet zomaar meenemen. Dit kun je opzoeken op https://www.hetcak.nl/regelingen/medicijnen-mee-op-reis
A negative mind will never give you a positive life.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 16 Apr 2019 07:15

Re: Kalmeringsspulletje?

Ik heb niet gevraagd naar de apotheker dus neem aan dat het de assistent was.

Dank je palmyra! Ik zag het idd niet op die lijst staan maar wist niet of dit betekende dat het dan mee mocht.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 16 Apr 2019 10:19

Re: Kalmeringsspulletje?

Zora schreef:Ik heb niet gevraagd naar de apotheker dus neem aan dat het de assistent was.

Dank je palmyra! Ik zag het idd niet op die lijst staan maar wist niet of dit betekende dat het dan mee mocht.


Niet om te denigreren maar de assistente heeft een mbo opleiding en de apotheker universitair. Als je de assistent hebt gesproken kan ik me je ervaring voorstellen. Fijn dat je iets hebt gekregen, ben benieuwd of het je gaat bevallen.
Vorige

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers