Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Groenten en fruit wassen?

<<

Pollepel

Kwebbel

Berichten: 298

Geregistreerd: 25 Okt 2018 19:14

Bericht 09 Apr 2019 13:52

Re: Groenten en fruit wassen?

Ik was merendeel van ons groente en fruit. Gewoon omdat ik het een vies idee vindt, er zijn namelijk veel mensen die dat aanraken.

Pesticide kan je niet afwassen, dat zit IN de vrucht.
De enige manier om daarvan minder binnen te krijgen is biologisch (dynamisch) te eten.
<<

Japie

Major Yipyapper

Berichten: 3667

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 09 Apr 2019 13:55

Re: Groenten en fruit wassen?

Ik was het eigenlijk bijna nooit. Alleen als er zand op zit bij bv de prei, courgette of boerenkool. Alleen soms schiet het mij te binnen en was ik de appel voor ik hem eet. Maar meestal schil ik hem. Komkommer schil ik ook altijd.
Geluk hoef je niet te verdienen, je hebt er recht op.
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 09 Apr 2019 13:57

Re: Groenten en fruit wassen?

Ja, altijd
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43708

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 09 Apr 2019 13:59

Re: Groenten en fruit wassen?

Pollepel schreef:Ik was merendeel van ons groente en fruit. Gewoon omdat ik het een vies idee vindt, er zijn namelijk veel mensen die dat aanraken.


Ik denk dat het meeste machinaal gebeurt tegenwoordig (behalve vakkenvullers natuurlijk).
Of bedoel je mensen in de winkel die het fruit/groenten testen op rijpheid? Dat zie ik namelijk eigenlijk alleen bij avocado's/mango's/peren/dat soort fruit met schil.
Let's discover the world together.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 09 Apr 2019 14:02

Re: Groenten en fruit wassen?

Ik was het ook altijd.
Mijn moeder heeft een keer een lintworm gehad. Van waarschijnlijk een appel. De huisarts heeft toen gezegd dat ze alles eerst moet wassen.

Dus zo is het ons ook aangeleerd.

En ik vind het zelf ook wel zo fris iedereen zit eraan. Ik heb zelf bij een appelboer gewerkt en daar plukken ze gewoon nog met de hand.
Je weet nooit wat er mee gebeurd is.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43708

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 09 Apr 2019 14:04

Re: Groenten en fruit wassen?

Ik ben dus zelf eigenlijk altijd bang voor zakjes sla en spinazie enzo, dat daar een mega spin in zit. Die check ik wel goed voordat ik ze open :angel:
Let's discover the world together.
<<

Reva

Yipyapper

Berichten: 1966

Geregistreerd: 18 Nov 2013 21:57

Bericht 09 Apr 2019 14:17

Re: Groenten en fruit wassen?

Misschien is chips eten gewoon veiliger? :smile:
June schreef:Kruiden naar beschikbaarheid en emotie.
<<

Bisq

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2260

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 09 Apr 2019 14:19

Re: Groenten en fruit wassen?

Wow haha ik ben helemaal verrast dat er mensen zijn die het niet doen. Ik was altijd alles, ook al eet ik bijna alleen biologische groente en fruit. Sowieso altijd om zand e.d. eraf te halen maar inderdaad ook omdat het kan zijn dat er iemand aan gezeten heeft, of omdat het in m'n tas gelegen heeft etc. Volgens mij ken ik ook niemand die het niet doet, als we met vrienden weg zijn bijvoorbeeld doet iedereen dat.
Insta: je_ei_kwijt
<<

Anoniem308

Bericht 09 Apr 2019 14:27

Re: Groenten en fruit wassen?

Meeste spoel ik wel eventjes af. Maar sommige dingen ook niet. Moet ik eigenlijk beter op letten.
<<

Islandgirl

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1155

Geregistreerd: 08 Aug 2017 07:14

Bericht 09 Apr 2019 14:42

Re: Groenten en fruit wassen?

Ja ik was alles (behalve wat in een schil zit). Ook champignons, al weet ik dat je die eigenlijk schoon moet vegen. Maar dan ben ik bang dat ik de aarde alleen maar uitsmeer :-).
11-4-2018
Instagram

Afbeelding
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 09 Apr 2019 14:42

Re: Groenten en fruit wassen?

Ik was ook altijd.

Eet geen biologische groente omdat prijsverschil enorm is terwijl dat niet nodig hoeft te zijn. Haal als het even kan de meeste groente en fruit bij een plaatselijk boerderijwinkel. Die krijgt het direct aangeleverd van plaatselijke boeren dus geen tussenhandel.
<<

Geel

Bericht 09 Apr 2019 14:49

Re: Groenten en fruit wassen?

Oké oké, misschien was ik dan niet alles. Realiseerde me net dat ik een aubergine ook nooit was vanwege de schil. En dingen in zakjes waarop aangegeven staat dat het gewassen is ook niet. Maar de rest wel eigenlijk ja. Als er toch niet zo veel overblijft, kun je het net zo goed even schoonmaken toch?
<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1510

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:29

Bericht 09 Apr 2019 15:03

Re: Groenten en fruit wassen?

Het meeste was ik wel, al ben ik voor de kinderen daar net iets strenger mee dan voor mezelf. Ik wil nog wel eens mijn eigen appel niet wassen, pure luiheid eigenlijk terwijl de fruitschaal nog geen meter van de kraan af staat. Ik word heel kriebelig van mensen die hun champignons met water wassen trouwens (ooit tante van vriend die ze zo allemaal in een teiltje water liet '' schoonweken ''), die maak ik nauwkeurig schoon met een doekje of borsteltje.
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5488

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 09 Apr 2019 15:17

Re: Groenten en fruit wassen?

Meestal wel, toen ik zwanger was sowieso alles. Nu eigenlijk ook wel maar ben ik soms even lui, dan was ik de blauwe bessen uit het bakje bijv niet.

Ik was champignons ook, vind ik toch schoon of zo.
Laatst gewijzigd door Lot op 09 Apr 2019 15:45, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem301

Bericht 09 Apr 2019 15:25

Re: Groenten en fruit wassen?

Geel schreef:Oké oké, misschien was ik dan niet alles. Realiseerde me net dat ik een aubergine ook nooit was vanwege de schil. En dingen in zakjes waarop aangegeven staat dat het gewassen is ook niet. Maar de rest wel eigenlijk ja. Als er toch niet zo veel overblijft, kun je het net zo goed even schoonmaken toch?

Waarom geen aubergine vanwege de schil?
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 09 Apr 2019 15:55

Re: Groenten en fruit wassen?

Groente die niet voorgesneden in een zakje zit, was ik altijd. Behalve champignons, is niet goed voor de smaak heb ik begrepen. In een prei of zo blijft anders behoorlijk wat zand zitten..
Fruit voor de kinderen was ik altijd, maar als ik op het werk of onderweg een appel eet doe ik dat niet, haha.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Anoniem300

Bericht 09 Apr 2019 16:19

Re: Groenten en fruit wassen?

Ava schreef:Ja altijd. Behalve champignons. Die veeg ik schoon. En voor gesneden/verpakte ijsbergsla of worteltjes. Dat was ik ook niet.


Ook dat was ik nog, haha
<<

Pollepel

Kwebbel

Berichten: 298

Geregistreerd: 25 Okt 2018 19:14

Bericht 09 Apr 2019 17:54

Re: Groenten en fruit wassen?

Marin schreef:
Pollepel schreef:Ik was merendeel van ons groente en fruit. Gewoon omdat ik het een vies idee vindt, er zijn namelijk veel mensen die dat aanraken.


Ik denk dat het meeste machinaal gebeurt tegenwoordig (behalve vakkenvullers natuurlijk).
Of bedoel je mensen in de winkel die het fruit/groenten testen op rijpheid? Dat zie ik namelijk eigenlijk alleen bij avocado's/mango's/peren/dat soort fruit met schil.


Veel groente en fruit worden bij mijn weten met de hand geoogst.
Los van het oogsten, wordt er niet direct aan de winkel geleverd. Vaak wordt er na Het oogsten, het eerst naar een grote afleverpunt gebracht, verkocht, verscheept, en dan nog op transport, dan in de winkel gezet en dan komt het pas bij jou thuis.
Kortom genoeg vieze handjes, met snot, pies en poep bacteriën, die aan jouw paprika zitten....
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43708

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 09 Apr 2019 17:59

Re: Groenten en fruit wassen?

Ik denk dat het plukken misschien inderdaad wel met de hand gebeurt bij veel producten, zeker de kwetsbare vruchten en groenten, dat is waar. Maar veel van de productielijnen zijn wel machinaal (m'n man zit business zit hier veel in namelijk). Maar er zal aan begin en einde inderdaad nog wel veel vieze handen aan te pas komen, daar heb je gelijk in. Ik vind dat zelf niet zo storend maar als je dat een vies idee vindt kan je 't beter wel wassen ja. Ik vergeet het gewoon, het zit zo niet in m'n systeem. Zonet ook m'n aubergines gewoon gesneden (met schil) zonder te wassen.
Let's discover the world together.
<<

Pollepel

Kwebbel

Berichten: 298

Geregistreerd: 25 Okt 2018 19:14

Bericht 09 Apr 2019 18:02

Re: Groenten en fruit wassen?

Fred schreef:Ik was ook altijd.

Eet geen biologische groente omdat prijsverschil enorm is terwijl dat niet nodig hoeft te zijn. Haal als het even kan de meeste groente en fruit bij een plaatselijk boerderijwinkel. Die krijgt het direct aangeleverd van plaatselijke boeren dus geen tussenhandel.


Biologische landbouw gaat over het geen gebruik maken over geen genetisch gemodificeerde organisme gebruiken, geen kunstmest en geen chemische bermstrijdingsmiddelen.
De boeren en Nederland maken daar gewoon volop gebruik van, tenzij ze biologisch verbouwen.
Wat jij doet is lokaal eten, daarmee verminder je CO2 uitstoot mee omdat het transport bespaard.
<<

Pollepel

Kwebbel

Berichten: 298

Geregistreerd: 25 Okt 2018 19:14

Bericht 09 Apr 2019 18:06

Re: Groenten en fruit wassen?

Marin schreef:Ik denk dat het plukken misschien inderdaad wel met de hand gebeurt bij veel producten, zeker de kwetsbare vruchten en groenten, dat is waar. Maar veel van de productielijnen zijn wel machinaal (m'n man zit business zit hier veel in namelijk). Maar er zal aan begin en einde inderdaad nog wel veel vieze handen aan te pas komen, daar heb je gelijk in. Ik vind dat zelf niet zo storend maar als je dat een vies idee vindt kan je 't beter wel wassen ja. Ik vergeet het gewoon, het zit zo niet in m'n systeem. Zonet ook m'n aubergines gewoon gesneden (met schil) zonder te wassen.

Ja productielijnen is inderdaad een geheel ander onderdeel dan het plukken van de vruchten. Ik dacht dat je dat bedoelde.
Ieder moet doen wat hij/zij zelf wil. Ik eet weer met iets met gemak op wat ver over de datum is.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 09 Apr 2019 18:14

Re: Groenten en fruit wassen?

Nee, ik was meestal niet.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9471

Geregistreerd: 19 Jul 2014 17:27

Bericht 09 Apr 2019 19:28

Re: Groenten en fruit wassen?

Ik was praktisch nooit iets.
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8165

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 09 Apr 2019 20:12

Re: Groenten en fruit wassen?

Bisq schreef:Wow haha ik ben helemaal verrast dat er mensen zijn die het niet doen. Ik was altijd alles, ook al eet ik bijna alleen biologische groente en fruit. Sowieso altijd om zand e.d. eraf te halen maar inderdaad ook omdat het kan zijn dat er iemand aan gezeten heeft, of omdat het in m'n tas gelegen heeft etc. Volgens mij ken ik ook niemand die het niet doet, als we met vrienden weg zijn bijvoorbeeld doet iedereen dat.


Hier dus precies andersom
30-04-2017
<<

Anoniem317

Bericht 09 Apr 2019 20:23

Re: Groenten en fruit wassen?

Ja, de meeste groente en fruit was ik wel.
VorigeVolgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers