Functioneringsgesprek
Voor degenen die deze gesprekken voeren: hoe steken jullie dit in als je niet tevreden bent over het functioneren?
Ik merk dat ik er wel enigszins tegenop zie om dit gesprek aan te gaan, omdat deze medewerker voorheen wel naar tevredenheid functioneerde. Dit heb ik echter alleen van horen zeggen, omdat ik toen nog deels ziek was en deels re-integreerde. Sinds 3 maanden coördineer ik het project weer zelf en valt mij op dat deze medewerker zich niet aan gemaakte afspraken houdt en hier ook geen enkel probleem in lijkt te zien. Als ik deze persoon erop aanspreek, volgt er uiteindelijk een excuses en de volgende keer is het weer bingo.
Over 4 maanden loopt dit contract af en moet de opvolg(st)er ingewerkt worden. Eerder stoppen is dus geen optie.
Ik wilde beginnen met vragen hoe het gaat, in de hoop dat deze medewerker eerlijk zal aangeven als er iets speelt. Dan kan ik er rekening mee houden. Dan is het probleem opgelost en heb ik meer begrip, ook al had ik het professioneler gevonden als ik er zelf niet om had hoeven vragen. Als deze persoon aangeeft dat alles goed gaat, zou ik toch echt graag willen dat de gemaakte afspraken nagekomen worden. Tot dusver wordt 'ja' gezegd en anders gehandeld. Hoe zouden jullie dit aanpakken?