Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoe maak jij je hoofd écht leeg?

<<

Anoniem328

Bericht 02 Apr 2019 08:13

Re: Hoe maak jij je hoofd écht leeg?

Door iets te doen waarbij ik mn hoofd wel gebruik maar dan op laag niveau. Bijvoorbeeld netflixen of koken met een recept.

Wandelen of hardlopen werkt bij mij niet. Mn gedachten gaan dan juist alle kanten op.
<<

Anoniem321

Bericht 02 Apr 2019 09:19

Re: Hoe maak jij je hoofd écht leeg?

Yoga
In bad gaan
Wandeling maken
Of juist even pittig sporten, kan ook heerlijk zijn.
<<

Anoniem271

Bericht 02 Apr 2019 11:23

Re: Hoe maak jij je hoofd écht leeg?

Lot schreef:Ik denk dat je de lat te hoog legt om een activiteit te willen doen die je hoofd écht leeg maakt. Het ligt er ten eerste aan hoe vol je hoofd zit, en hoe lang je hoofd al te vol zit (dan duurt het langer om hem leeg te maken). Daarbij is mijn hoofd nooit echt leeg :) maar ik snap wat je bedoelt, volgens mij ben je opzoek naar ontspanning. Bij mij komt ontspanning meestal niet als ik het opzoek of per se als doel zie. Ook bereik ik dit niet met een activiteit (of wel, ligt aan drukte in hoofd). Het is meer het stop zetten van extra prikkels zoals contacten, afspraken, social media in combinatie met rustgevende activiteiten (wandelen in natuur, lezen, in bad, bakken, mediteren, kleuren, opruimen). En verder balans houden, wat zijn je valkuilen, wat heb je nodig om beter te functioneren. Dan ben je weer sneller oke.
Hoe gaat het met je Ise?


Jouw eerste zin slaat de spijker op zijn kop, ik leg op het moment de lat veel te hoog voor mezelf, ook wat dit betreft. Ik denk dat het inderdaad beter is om iets te vinden waardoor ik meer rust krijg in mijn hoofd.

Het gaat niet goed. In plaats van beter lijkt het alleen maar slechter te gaan, werk heeft daar een groot aandeel in helaas, heb 2 weken terug een niet zo’n fijn gesprek gehad met mijn manager. Plus ben bijna heel de dag bang, onrustig, heel snel overprikkeld, moe, erg emotioneel, nergens zin in, heb weer last van hyperventilatie/paniekaanvallen. Nee, ik voel me niet goed.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 02 Apr 2019 15:27

Re: Hoe maak jij je hoofd écht leeg?

Vervelend Ise. Ik lees in je topics ook wel dat je heel erg opzoek bent naar een oplossing. Herken dat ook wel, ik leg ook altijd de lat hoog, in alles, dus ook in ontspannen haha. Dan wordt het dus weer een 'moet' dingentje. Ik denk dat je kleinere doelen kunt stellen, 1 ding per dag. Iets heel makkelijks, bijvoorbeeld een blokje om. En dan is het goed. Voor de rest hoef je niks. Ook geen verplichte 'hier moet ik ontspannen van worden activiteiten' of 'nu ga ik mijn hoofd leeg maken' dingen.Vervelend dat het zo slecht gaat, heb je er wel hulp bij? En als je werk zo triggert is het misschien verstandig om hierover in gesprek te gaan met je leidinggevende (of voor jezelf te bedenken wat je hier in helpt).
<<

Anoniem272

Bericht 02 Apr 2019 16:58

Re: Hoe maak jij je hoofd écht leeg?

Ise, met dat soort klachten kan beweging wonderen doen. Maar dan niet te intensief, zonder technologie (telefoon, fitbit etc) en zonder vooraf bedacht doel. Bijvoorbeeld:

tijdens de pauze op je werk rustig een rondje rond het gebouw slenteren

een stukje gaan fietsen

een beetje wandelen op de hei of in het bos

op halve kracht wat schoonmaakwerk doen: plankjes poetsen of boeken afstoffen of zo

tuinieren

En binnenshuis kun je eventueel kleurplaten inkleuren, breien, borduren, zoiets. Iets wat je in een flow kunt doen.

Als je een stok achter de deur nodig hebt, of graag wil praten over wat je dwarszit, kun je misschien een vriendin vragen om met je mee te doen? Bewegen en praten tegelijk kan ook heerlijk zijn.
<<

Anoniem272

Bericht 02 Apr 2019 17:05

Re: Hoe maak jij je hoofd écht leeg?

Lees nu je openingspost.

Het klinkt alsof je onbewust op zoek bent naar een soort magische activiteit waarvan je ineens ontspant. Misschien kun je proberen die gedachte los te laten, en één of twee voor jou laagdrempelige dingen kiezen die je domweg een tijdje doet. Routine is namelijk ook heerlijk voor een vermoeide geest.

Bijvoorbeeld 's ochtends een paar yoga oefeningen doen en 's avonds een klein stukje fietsen. Elke dag, of zo vaak als het lukt. Zonder verwachtingen. Hoewel je waarschijnlijk niet direct verbeteringen merkt, zijn dat soort dingen - en dus ook de kracht van de herhaling - altijd goed voor je lijf.
<<

Anoniem271

Bericht 02 Apr 2019 18:24

Re: Hoe maak jij je hoofd écht leeg?

Ik weet inderdaad dat ik teveel (van mezelf) verwacht. Dat doe ik niet bewust, maar daar moet ik wel aan werken. Ik gun mezelf de tijd niet om te herstellen of zo lijkt wel, ik wil nu nog steeds gewoon maar doorgaan. Plus daarbij dat ik veel druk voel van het werk. Daar ga ik vrijdag inderdaad over in gesprek en ik krijg vrijdag ook de diagnose van de intake bij de psuycholoog.
<<

Anoniem271

Bericht 02 Apr 2019 18:25

Re: Hoe maak jij je hoofd écht leeg?

Filoria bedankt voor je tips. Daar kan ik denk ik wel wat mee.
<<

Anoniem284

Bericht 02 Apr 2019 18:53

Re: Hoe maak jij je hoofd écht leeg?

Hardlopen is echt resetten voor mij. Ik kan niet nadenken tijdens het hardlopen. Is muziek op en knallen.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 02 Apr 2019 19:24

Re: Hoe maak jij je hoofd écht leeg?

Wat kut dat het niet goed gaat en ook even alleen slechter wordt :( knuffel voor jou.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:20

Bericht 02 Apr 2019 19:38

Re: Hoe maak jij je hoofd écht leeg?

Wat vervelend Ise.

Er komen al veel goede tips voorbij.
Zelf ontspan ik onder andere door lezen, wandelen, weven, de stad in (winkelen maar ook gewoon lekker mensen kijken), naar de kringloop, in huis dingen veranderen, zwemmen etc.
<<

Anoniem272

Bericht 03 Apr 2019 14:55

Re: Hoe maak jij je hoofd écht leeg?

Je bent al hartstikke goede stappen aan het zetten.

Wees maar een beetje lief voor jezelf.

Als je merkt dat je hoofd vol zit met gedachten, laat maar gebeuren. Alsof de gedachten wolken zijn die je voorbij laat drijven.

Over werk: ik heb zelf vorig jaar even een wat mindere periode gehad, en toen heb ik op mijn werk gevraagd om een 'domme routineklus'. Toen heb ik drie weken lang heel suf gegevens zitten overhevelen in excelbestanden. Deed me enorm goed. Is zoiets bij jouw baan een optie?
<<

Anoniem271

Bericht 05 Apr 2019 12:46

Re: Hoe maak jij je hoofd écht leeg?

Bedankt Filoria. Ik probeer het inderdaad nu een beetje over me heen te laten komen. Alleen heb ik nu dan vaak dagen dat ik het liefst heel de dag op de bank lig. Wat ik juist niet wil maar soms heb ik gewoon nergens zin in.

Ik werk in de kinderopvang, dus ik kan me niet echt afzonderen en dan mijn werk doen.
<<

Anoniem272

Bericht 05 Apr 2019 20:13

Re: Hoe maak jij je hoofd écht leeg?

Oh, dat is dan lastig, met dat werk. Dan kun je moeilijker gas terug nemen denk ik he? Overweeg je om je ziek te melden?

Van die bankligdagen zijn heel herkenbaar. Lukt het je wel om trots op jezelf te zijn als je dan toch iets (kleins) hebt gedaan dat bijdraagt aan je herstel?
<<

Anoniem271

Bericht 06 Apr 2019 10:57

Re: Hoe maak jij je hoofd écht leeg?

Ik zit thuis en ben aan het re-integreren. Dus ik ben er maar een paar keer in de week, maar dat voelt alsof ik vol aan het werk ben.

Ik maak soms lijstjes met dingen die ik wil doen op een dag, omdat ik anders bang ben inderdaad heel de dag plat te liggen, als dat lukt ben ik inderdaad wel trots. Soms lijk ik ook heel de wereld weer aan te kunnen en dan ineens is het weer klaar.

Ik heb gistermiddag een diagnose gekregen bij de psycholoog. Ben daar best van geschrokken, ook al had ik het ergens al wel verwacht, maar ga er alles aan doen om eruit te komen. Ik trek me ook even terug van het forum. Bedankt voor jullie tips en medeleven.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 06 Apr 2019 21:03

Re: Hoe maak jij je hoofd écht leeg?

Heel veel sterkte en geluk voor jou Ise. Hoop dat je je snel beter voelt.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Engeltje31

Noob

Berichten: 146

Geregistreerd: 10 Sep 2014 11:11

Bericht 07 Apr 2019 14:06

Re: Hoe maak jij je hoofd écht leeg?

Sporten
Wielrennen
Wandelen
In bad gaan
TV kijken
Film kijken.
Vorige

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers