Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Mezelf leren/durven zijn

<<

Nibbels

Noob

Berichten: 15

Geregistreerd: 06 Nov 2018 20:46

Bericht 27 Mrt 2019 10:05

Mezelf leren/durven zijn

los laten wat anderen van je vinden. hoe doe je dat? Ik ben zo vreselijk bang als er iemand iets van me vind. Ik ben zo ontzettend bang om fouten te maken. Jarenlang ben ik afgestraft in het zijn van mezelf. En nu moet ik het allemaal zelf doen. Ik kreeg gisteren bezoek, en ik was helemaal van streek omdat mijn huis neit perfect netjes en schoon was. Liefste had ik af gezegd. Want ik weet niet beter of hoe ik ben en leef is aso en niet normaal. Ik heb 3 kinderen, volg een opleiding 1 dag in de week en werk 20 uur, dus het is idd elke dag wel een rommeltje omdat ik gewoon de puf niet heb om alles perfect te houden. Voor mezelf vind ik het niet erg. Maar als er iemand langs komt dus wel. Zo hou ik iedereen ook buiten de deur omdat ik me schaam voor mezelf. Op school kom ik moeilijk uit mijn verslagen omdat ik bang ben het fout te doen, op mijn werk ben ik bang om niet alles te weten en dat ik het niet perfect kan doen. Ik heb zulke hoge eisen aan mezelf en ik kan er niet aan voldoen. Die eisen zijn er jarenlang ingeprent en ik wil ze graag laten verzwakken. Maar hoe? Hoe leer ik accepteren dat ik goed ben zoals ik ben. Dat ik niet perfect hoef te zijn, dat ik het ook waard ben. Ik voel het niet. Ik voel me echt niks waard, een verloren zaak. Ik ben nu 4 weken alleen, en als mijn narcistische ex partner of zijn narcistische moeder ter sprake komt dan raak ik lichamelijk helemaal in paniek. De angst is zo sterk alsof ik elk moment dood ga.
Mijn huisje is nog niet perfect want ik heb gewoon geen geld.
Laatst gewijzigd door Nibbels op 27 Mrt 2019 10:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11578

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 27 Mrt 2019 10:14

Re: Mezelf leren/durven zijn

Ik zou hier hulp bij zoeken. Dit zijn zulke lastige processen. Dat doe je niet 1-2-3.
2015 💙
<<

Nibbels

Noob

Berichten: 15

Geregistreerd: 06 Nov 2018 20:46

Bericht 27 Mrt 2019 10:20

Re: Mezelf leren/durven zijn

Ik sta op de wachtlijst voor een psycholoog. Maar daar heb ik nu nog niks aan.
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2525

Geregistreerd: 04 Okt 2017 09:46

Bericht 27 Mrt 2019 10:26

Re: Mezelf leren/durven zijn

Wat goed dat je hulp zoekt van een psycholoog! Tot die tijd kun je misschien al gesprekken hebben met de huisarts of praktijkondersteuner?

Ik heb vanuit mijn werk coaching en dat helpt mij ook met dit thema. Hoelang is de wachtlijst voor de psycholoog? Misschien kun je via je werk ook nog iets organiseren?
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Anoniem321

Bericht 27 Mrt 2019 10:30

Re: Mezelf leren/durven zijn

Nibbels, zou je om de tijd te overbruggen eventueel niet bij je poh ggz terecht kunnen?
Ik zou eens bij de huisarts informeren.

Verder moet ik zeggen dat ik heel veel van je verhaal herken. Bij mij komt het doordat ik op de basisschool heel erg gepest ben. Ik heb al diverse hulptrajecten doorlopen en nu heb ik het gevoel dat ik eindelijk bij de goede hulpverlener terecht ben gekomen. Er gloort hoop. Ik gun jou dat ook, maar zoals Minx ook zegt, het is een heel lastig en zwaar traject waar je doorheen gaat. Sterkte.
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 28 Mrt 2019 12:18

Re: Mezelf leren/durven zijn

Ik heb niet zoveel tips, maar wil wel tegen je zeggen dat ik je heel erg moedig vindt dat je dat zo hier opschrijft en bezig bent hulp te zoeken. Want hulp verdien je.

Is er geen vriendin of een goede bekende die je dit in vertrouwen kan vertellen en met wie je in elk geval wat zou kunnen praten?

Heel veel sterkte en succes!
<<

Lovely

Kwebbel

Berichten: 497

Geregistreerd: 04 Jan 2019 17:03

Bericht 29 Mrt 2019 19:53

Re: Mezelf leren/durven zijn

Misschien goed om je aandacht wat meer op jezelf te vestigen i.p.v. op een ander.

En ook belangrijk voor je is denk ik: besef dat een mening van een ander altijd vanuit het perspectief van de ander is. Dus die mening zegt eigenlijk alleen iets over de ander en niets over jou.
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 16:48

Bericht 30 Mrt 2019 18:44

Re: Mezelf leren/durven zijn

Wat goed dat je hulp hebt gezocht! Heb je er al zicht op wanneer dat kan starten?

Voor mij was therapie de manier om dit aan te pakken. Ik heb psychotherapie gehad waarin bij dit stukje ook gebruik is gemaakt van schematherapie. Daarnaast heb ik PMT gehad waarbij ik ook aan mijn eigen zelfvertrouwen heb gewerkt. Daarnaast heb ik een paar maanden compassietraining gevolgd. De combinatie van die dingen heeft ervoor gezorgd dat ik een stuk sterker hierin sta.

Heel veel sterkte!
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:06

Bericht 28 Apr 2019 08:39

Re: Mezelf leren/durven zijn

Wat mij daarin helpt en hielp is denken "het is mijn huis, dus als ze het een zooi vinden hebben ze pech, ik doe m'n best" en "ik vind het mooi, als ze het niet mooi vinden kijken ze maar de ander kant op".

Ik heb een eigen stijl en smaak (kijk maar in het nieuw gekocht topic, maar een paar reacties :,-) ) maar dat boeit me echt niet. Ik vind het mooi, wat de rest post vind ik vaak niet mooi dus daar reageer ik ook niet op.
<<

Anansi

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 353

Geregistreerd: 02 Okt 2016 15:34

Bericht 03 Mei 2019 22:43

Re: Mezelf leren/durven zijn

Je hebt al een mooie eerste stap gezet want je bent je bewust van jouw eigen niet helpende patronen. Je laat je leiden door angsten. Onderzoek eens waar je bang voor bent: angst voor verlies, angst voor falen, angst voor controleverlies?
Zelf heb ik een zelfbewustzijns- programma gevolgd en dat was voor mij heel helpend. Ik kreeg zicht op mijn innerlijke drijfveren en daardoor ook zicht op mijn onderliggende angsten als ik keuzes maakten die mij niet vervulde.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers