27 Mrt 2019 12:44 door Skyler
Dat hoeft niet. Verkopers kunnen een restpartij hebben opgekocht bij de fabrikant. Maar in dat geval ontbreekt het 9 van de 10 keer aan een licentie om het merk te mogen voeren (en dus ook aan kwaliteitscontrole). Dat zie je bijvoorbeeld terug in de titel van de advertentie. Doordat maar een deel van het merk genoemd staat (zie het voorbeeld van Azi) of een kenmerk (zoals de drie strepen van Adidas).
Het is voor de consument moeilijk te beoordelen want echt transparant is de markt niet. Namaak is er op alle niveaus, van babykleertjes van een paar euro tot bijvoorbeeld deze tassen. Niet alle artikelen zullen door de douane tegengehouden worden. Gebruik je gezond verstand en dan kom je een heel eind.
De rugzak die Gray zo mooi vindt kost normaal tussen de 70 en 90 euro. Dan weet je bij een verkoopprijs van 15 euro al wel dat het geen zuivere koffie is. Hoe groot het risico dan precies is, dat weet ik ook niet. Ik lees her en der dat de douane steekproefsgewijs werkt. Het kan goed gaan, maar je kunt ook met een boete komen te zitten waarvan je het echte exemplaar had kunnen kopen.
Ik ben van mening dat wanneer je een item echt heel mooi vindt en weet dat het model specifiek bij een merk hoort, dat het dan de moeite waard is daar de aankoop te doen. In het geval van de rugzak koop je daarbij ook garantie en ben je zeker van een kwaliteit die jaren meegaat. Misschien was ik daarin iets te fel. Ik kan mij enorm storen aan dit soort praktijken, waarbij een andere partij commercieel aan de haal gaat met een beschermd ontwerp.