Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Omgevingsfactoren voor kindje

<<

SummerBeach

Kwebbel

Berichten: 372

Geregistreerd: 27 Okt 2013 19:23

Bericht 15 Mrt 2019 21:06

Omgevingsfactoren voor kindje

Hoeveel rekening houd je met allerlei factoren.
Tuurlijk snap ik dat je enigszinds gesetteld bent, maar wacht je op de perfecte tijd.
Bestaat de perfecte tijd?

Ik vond dat nu heel lastig voor de 2e. Inmiddels ben ik wel overtuigd.
Wij gaan ergens in de toekomst verbouwen, huis bij mijn schoonouders. MIjn schoonouders gaan eerst verbouwen dat begint w.s. pas eind van het jaar en dan wordt onze kant van het huis verbouwd. Wij wonen nu nog elders 8km verderop.
Eerst wilde ik dat allemaal achter de rug hebben, maar het loopt alsmaar uit. Plannen schuiven steeds verder op!
Laatst wat aan het opruimen toen zei m'n schoonmoeder als je dan hier woont en misschien nog eens een tweede mag krijgen kun je dat nog gebruiken.
Vind zelf een 1,5 - 2 jaar nog best ver weg, we wonen hier nog prima! Ons verlangen naar een kindje is zo gegroeid, dat we de stap weer hebben gezet en we zien wel hoe het loopt.
(mijn zoontje is nu ruim 1,5)

Zijn jullie meer van het plannen of nemen hoe het komt?
Gewoon benieuwd naar de overwegingen!
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2848

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:15

Bericht 15 Mrt 2019 21:16

Re: Omgevingsfactoren voor kindje

Wij hebben wel bewust gewacht met voor nummer 3 gaan totdat we een ander huis hadden en dat klaar was. Ik wilde niet zwanger klussen(ik had het niet eens gekund zo ziek was ik) en met een pasgeboren baby aan het klussen leek me ook niet ideaal. Ook de reden dat we het bouwen van een garage dit jaar nog gaan uitstellen omdat ik gewoon wil genieten met die kleine erbij en niet dat mijn man elk vrij uurtje daar mee bezig is te helpen. Vorig zomer alleen maar verbouwd en amper leuke dingen gedaan als gezin, deze zomer echt even genieten.

Maar ik snap wel dat als er niet echt uitzicht is op wanneer jullie dan zouden kunnen beginnen met verbouwen en verhuizen dat je er anders in staat. Als dat nóg 2 jaar kan duren, had ik daart ook niet op gewacht.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 15 Mrt 2019 21:55

Re: Omgevingsfactoren voor kindje

Toen ik zwanger werd had ik een relatie, mijn ex had een vast contract ik een jaar contract maar op zijn contract konden we het makkelijk redden. We woonden in een koophuis en eigenlijk was alles goed. Aan het eind van mijn zwangerschap woonde ik weer bij mijn ouders had ik geen relatie meer en geen inkomen omdat mijn ex werkgever vond dat hij me niet hoefde te betalen. Dus ja wat zegt een goed moment. Mochten mijn vriend en ik in de toekomst nog een kindje willen zal ik me niet tegen laten houden door te veel factoren. We hebben een mega sterk netwerk en mijn ervaring is dat dst toch wel een van de belangrijkste dingen is.
2015 💙
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:34

Bericht 15 Mrt 2019 22:43

Re: Omgevingsfactoren voor kindje

Bij de oudste hebben we geen rekening gehouden met veel dingen. De tijd was op papier verre van perfect; ik zat ij een burn-out en hadden net een huis met flink verlies verkocht. Ook had ik (door de burn-out) geen werk.

Bij de 2e werkte ik als freelancer maar zonder grote/vaste opdrachten. Qua werk niet perse stabiel. Toen ik eenmaal zwanger was hebben we ook nog ‘even’ een huis verkocht en gekocht en de hele verbouwing voorbereid. Toen ze net geboren was is de verbouwing begonnen en zijn we verhuisd.

Alles behalve gesetteld dus. Maar volgens mij is er altijd wel een reden te bedenken om het niet te doen en loopt het wel los als het eenmaal zo ver is.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2382

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:09

Bericht 16 Mrt 2019 07:22

Re: Omgevingsfactoren voor kindje

Ik weet nog wel dat mijn vader zei: "Als jullie wachten met kindjes tot jullie klaar zijn met verbouwen, komt het er nooit van" :smile: We zaten volop in de verbouwing van ons woonhuis toen de oudste geboren werd. We hadden toen wel echt een babykamertje ingericht, bij de andere twee was dat niet mogelijk (ook door verbouwing). Toen de 2e kwam, stond ik met 41 weken nog de muur van onze slaapkamer te latexen en we hadden alles net af toen ze met precies 42 weken geboren werd ;-) Ik had me voorgenomen bij de derde wat meer tijd te nemen om te genieten van de zwangerschap en de babytijd, maar toen kreeg ik nierkrampen vanaf week 28... Ik heb drie keer in het ziekenhuis gelegen, mijn man verloor totaal onverwacht zijn baan op de dag voordat ze geboren werd en mijn vader overleed vrij plotseling toen ze net 3 maanden was. Dus bij de derde hadden we eigenlijk alles op orde en waren we er helemaal klaar voor, maar liep juist alles anders.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Emma

Major Yipyapper

Berichten: 3114

Geregistreerd: 24 Okt 2015 10:53

Bericht 16 Mrt 2019 07:40

Re: Omgevingsfactoren voor kindje

Wij hebben een tijdje gewacht tot we genoeg spaargeld hadden, ik had al een vast contract maar mijn vriend was nog een beetje zoekende. Toen is hij voor zichzelf begonnen en hebben we ook nog een jaar gewacht. Achteraf had ik het echt nooit zo gedaan, we zijn 2 jaar verder en nog geen zwangerschap. Ik ben nu soms bang dat we te lang hebben gewacht.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 16 Mrt 2019 07:44

Re: Omgevingsfactoren voor kindje

Bij de oudste was alles wel prima, hadden ruim 8 jaar een relatie, waren inmiddels getrouwd, koop appartement en beide een vast contract. Nog tijdens de zwangerschap heeft mijn man dat contract opgezegd voor een nieuwe baan. Niet spannend want hij had de nieuwe baan al voordat hij zijn oude op zei maar dus geen vast contract meer.

Bij de tweede wilde we gaan verhuizen ivm de ruimte en de wens voor een tuintje. Toen hebben we nog tijdens mijn verlof een nieuw huis gekocht en ons appartement verkocht maar wel aangegeven dat we graag lang tussen koop en overdracht hadden zitten en dat vond de verkopende partij prima omdat ze zelf ook nog geen nieuw huis hadden en zo de tijd hadden om te zoeken. En de kopende partij van ons appartement wilde het zo graag hebben dat ze gewoon ja zeiden op al onze voorwaarden dus zijn we gaan verbouwen en verhuisd toen de jongste 8 maanden was.

Ik jullie geval zou ik er liever sneller dan later voor gaan 1.5-2 jaar is nog best ver weg, als het allemaal mee zit kan je de zwangerschap en verlof periode nog in dit huis doorbrengen en ga je pas verbouwen en verhuizen als de baby al geen inimini baby meer is.
Je kan alles wel op orde hebben maar er kan altijd van alles gebeuren, zowel positief als negatief waardoor het anders loopt. Je kan wat dat betreft niet alles plannen.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 16 Mrt 2019 07:55

Re: Omgevingsfactoren voor kindje

Ik vond en vind het belangrijkste dat je er aan toe bent. Maar wij zijn daar erg makkelijk in geweest. Wel een stabiele relatie en de rest komt wel. Onze kinderen slapen op 1 kamer, maar dat pakt juist erg fijn uit.
Geld was krap de eerste 3 jaar, maar met 2e handkleertjes en zonder luxe zijn ze ook gegroeid.
Niet quoten aub
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:08

Bericht 16 Mrt 2019 08:22

Re: Omgevingsfactoren voor kindje

Bij nummer 1 zat ik zonder werk, maar met vriend die genoeg verdient, moest dat makkelijk gaan lukken.
Bij nummer 2 had het er alle schijn van dat ik nu een vast contract zou krijgen, maar dat is dus ineens niet zo en zit nu alsnog weer zonder werk en wonnen ook pas net in ons nieuwe huis.
Niet heel ideaal dus, maar de kinderen zijn er. Het is nu zo en we doen het ermee. Niet zoals we gewild en gepland hadden, maar daar kun je niet altijd rekening mee houden. Het komt allemaal wel op zijn pootjes terecht.
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 393

Geregistreerd: 26 Apr 2017 17:57

Bericht 16 Mrt 2019 08:38

Re: Omgevingsfactoren voor kindje

*weg
Laatst gewijzigd door Tove_ op 29 Mrt 2019 14:40, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 393

Geregistreerd: 26 Apr 2017 17:57

Bericht 16 Mrt 2019 08:40

Re: Omgevingsfactoren voor kindje

Emma schreef:Wij hebben een tijdje gewacht tot we genoeg spaargeld hadden, ik had al een vast contract maar mijn vriend was nog een beetje zoekende. Toen is hij voor zichzelf begonnen en hebben we ook nog een jaar gewacht. Achteraf had ik het echt nooit zo gedaan, we zijn 2 jaar verder en nog geen zwangerschap. Ik ben nu soms bang dat we te lang hebben gewacht.


Ahhh Emma, je laatste zin is zo herkenbaar.
<<

Cactus

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 549

Geregistreerd: 30 Jul 2017 19:57

Bericht 16 Mrt 2019 08:56

Re: Omgevingsfactoren voor kindje

Bij de eerste hadden we alles wel goed voor elkaar. Bij de tweede ook, alleen had ik geen vast contract meer maar vriend wel weer. Helaas eindigde deze zwangerschap in een nachtmerrie. We hadden al in de planning om dit jaar te gaan verbouwen. We hebben de wens voor een derde kindje hierdoor niet tegen gehouden. Ik twijfelde nog wel erg, maar had ook niet nog een jaar kunnen wachten. Ik heb nu verlof is eind van de maand wil m'n vriend gaan beginnen. We hebben een groot vangnet dus het komt vast allemaal wel goed.

Het is al vaker gezegd, je weet niet hoe het loopt. Geen enkele toekomst is te voorspellen. Doe vooral wat goed voelt.
Maart 2015 - stoer ventje
Februari 2018 - kleine vechter *
April 2019 - onze held
<<

Anoniem304

Bericht 16 Mrt 2019 09:07

Re: Omgevingsfactoren voor kindje

We zien wel hoe het komt.
De verbouwing boven is blijven steken op 1 kamer, dus de rest moet nog afgemaakt worden. M'n vriend begint per 1 april helemaal voor zichzelf en spaargeld (buiten 1 jaar overleef geld stel dat m'n vriend geen werk zou hebben) hebben we ook niet echt.
Toch gaan we voor een tweede in de zomer. We zitten toch al in een rollercoaster dus het kan er wel bij en het komt ook wel goed.
We zijn hartstikke gelukkig, dus waarom niet?
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2375

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:36

Bericht 16 Mrt 2019 09:14

Re: Omgevingsfactoren voor kindje

Toen we voor de eerste gingen woonden we nog in een appartementje maar gezien de lange geschiedenis wbt zwanger worden van mn moeder en zus zijn we er gewoon voor gegaan. Maar het duurde nog 4 jaar voordat ik zwanger raakte van de eerste. Intussen waren we verhuisd naar een koophuis.
We hadden zoiets van, als nummer 1 een jaar is gaan we weer naar het ziekenhuis want wie weet hoelang het nu weer duurt. Ik had mijn toen nog vriend ten huwelijk gevraagd dus hebben het traject opgeschoven tot na de bruiloft (5 maanden) en zijn daarna weer begonnen.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 16 Mrt 2019 17:42

Re: Omgevingsfactoren voor kindje

Toen wij ons huis kochten, was mijn vriend nog niet toe aan kinderen en was ik nog bezig met mijn tweede studie. Dat huis was toch wel handig, in ons appartementje had een baby echt niet gepast. Mijn vriend had een vast contract toen ik zwanger werd, ik nog niet. Tegen de tijd dat ik beviel had ik een vast contract en had mijn vriend zijn baan opgezegd om voor zichzelf te beginnen. Enige stabiliteit is er dus altijd wel geweest, maar dat is nooit een bewuste keuze geweest. We hebben ons alleen laten leiden door onze wens en ons gevoel er klaar voor te zijn.
december 2016
juli 2019
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 16 Mrt 2019 18:14

Re: Omgevingsfactoren voor kindje

Bij ons kwam de wens pas echt toen we alles goed op de rit hadden. Beiden vast contract, net een koophuis en voldoende spaargeld. Daarvoor was het een "ooit". Toen de verbouwing van ons huis klaar was begon het echt te kriebelen.
De tweede had ik geen vast contract, maar vonden we niet zo belangrijk. We zijn 8 maanden bezig geweest voor de tweede. Stomtoevallig kreeg ik dat vaste contract wel vlak voordat het raak was.

Als je een klein leeftijdsverschil wil zou ik er nu voor gaan, zeker omdat de eerste ook niet gemakkelijk ging. Dat leeftijdsverschil is er voor altijd. De lastige situatie is tijdelijk
<<

SummerBeach

Kwebbel

Berichten: 372

Geregistreerd: 27 Okt 2013 19:23

Bericht 16 Mrt 2019 21:24

Re: Omgevingsfactoren voor kindje

@Shally 1e heeft ook jaren geduurd hier ivm ziekenhuis. Nu ook weer terug in ziekenhuis. Onze zoon is 1,5 jaar.

Leuk jullie verhalen te lezen! Ik krijg soms gevoel dat iedereen alles zo plant. Terwijl wij ons ook heel bewust zijn dat kindje niet te plannen is, na jaren mmm.
Maar soms zegt mijn verstand eerst alles klaar, maar wat dan kan er wel weer iets zijn!
<<

Anoniem281

Bericht 17 Mrt 2019 08:00

Re: Omgevingsfactoren voor kindje

Toen wij voor een kindje gingen, had ik geen vast contract. Dat wilde ik eigenlijk wel dus we stelden het uit. In november werden er opeens 40 (parttime) collega's ontslagen ivm een reorganisatie, inclusief collega's met vaste contracten. Maand later gingen we er officieel voor, omdat ik me toen realiseerde dat een vast contract ook niks zegt..

Wij hebben nu geen kinderwens meer, maar mocht die er wel zijn, dan zou ik die on hold zetten; we hebben er de ruimte niet voor. Da's niet praktisch gezien, maar gewoon noodzaak, in mijn ogen. We wonen te klein en hebben eigenlijk geen mogelijkheden om uit te bouwen.

Zou de ruimte er wel zijn, maar is het niet ideaal, dan zou het me niet tegenhouden. Het vindt z'n weg wel, denk ik dan maar.
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 11:19

Bericht 17 Mrt 2019 08:37

Re: Omgevingsfactoren voor kindje

Ik hield mezelf ook heel erg vast aan bepaalde omgevingsfactoren toen wij voor een kindje gingen. We hadden een stabiele relatie, een koophuis, beiden een vast contract, genoeg spaargeld etc. Dat vond ik toen allemaal wel belangrijk. In de loop der jaren is dat wel veranderd en denk ik dat ik nu niet meer zo 'krampachtig' zou vasthouden aan bepaalde idealen. Al heb ik wel makkelijk praten want we hebben eigenlijk altijd wel een stabiel leven gehad waardoor de keuzes om voor een kindje te gaan ook heel 'gemakkelijk' waren.
2012 & 2016
<<

Anoniem272

Bericht 18 Mrt 2019 23:25

Re: Omgevingsfactoren voor kindje

Bij onze eerste (T. was een verrassing), hadden we eigenlijk niks op orde. Niet afgestudeerd, geen vaste baan, geen spaargeld, geen normaal huis (maar een studentenhuis) en we waren nog maar net samen.

Het is toch allemaal goedgekomen en we hebben nu wel een baan en een fijn huis, nog steeds een goede relatie, en een vrolijke, gezonde, gelukkige zoon van 10 die vriendjes heeft, een muziekinstrument speelt, aan sport doet, vwo-advies heeft gekregen en al wat geld voor zijn studie op een rekening heeft staan. En zijn zusje is er natuurlijk nog gekomen :love:

Je kunt ook best nog aan de weg timmeren terwijl er een (extra) kind is.

Het is wel zwaarder.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 19 Mrt 2019 07:07

Re: Omgevingsfactoren voor kindje

Ik wilde voor T alles voor elkaar hebben ja.
Mijn man heeft overigens niet altijd een vaste baan. Die wil nog weleens wisselen maar voor hem is er werk zat.
We hadden iig het huis op orde, spaargeld,een auto en een kamertje.
Maar wij hebben niets te klagen want dat hadden wij 10 jaar geleden ook al wel.
2016
<<

Anoniem272

Bericht 20 Mrt 2019 23:34

Re: Omgevingsfactoren voor kindje

Even nieuwsgierig: dat een mooie hoeveelheid spaargeld nodig is als je een eigen huis koopt snap ik. Maar waarom zou je (veel) spaargeld nodig hebben specifiek voordat je zwanger wordt? Het wordt vrij vaak genoemd in dit topic.

Voor de babyspullen? Die kun je desnoods tweedehands regelen, zijn nieuwe spullen zo belangrijk voor jullie?
Voor op de spaarrekening van het kind zelf, voor later? Dat kun je toch nog opsparen gedurende het leven van je kind?
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3185

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:39

Bericht 21 Mrt 2019 00:22

Re: Omgevingsfactoren voor kindje

Hier is de babykamer enz allemaal tweedehands. En van weggeefhoeken op Facebook. Niet omdat we het anders niet kunnen. Maar omdat we het onnodig vinden alles nieuw te kopen. Kleine krijgt er niets van mee of dat hij in een nieuwe kamer van €1000 slaapt of een tweedehandse van €100. Net als kleertjes. Aantal dingen gekocht maar meerendeel over gekocht voor een klein prijsje of van de weggeefhoek. Als het er allemaal goed en schoon uit ziet vind ik het goed. Ze groeien er zo uit. En zo kan je het zo duur maken als je zelf wilt.
D. 💙14-01-2019💙
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 21 Mrt 2019 04:32

Re: Omgevingsfactoren voor kindje

Ik had met ex ook alles ip een rijtje, vast contract, huisje, getrouwd. Maar dochter heeft nooit niks meegekregen van deze stabiele factoren omdat we uit elkaar gingen.

En wat bazinga zegt, vast contract zegt ook niet alles.

Een evt verbouwing is iets anders. Wij wilden beneden een aanbouw plaatsen, en daarna proberen zwanger te raken. Uiteindelijk bedachten we dat ik tijdens de verbouwing wel zwanger kon zijn. In sept zijn we begonnen met verbouwen, toen was ik net aangeteld maar dat werd een miskraam. In okt weer aangeteld en in jan waren we klaar met verbouwing. We zaten wel zolang in huis van schoonvader, dat scheelt wel
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 21 Mrt 2019 20:41

Re: Omgevingsfactoren voor kindje

Filoria schreef:Even nieuwsgierig: dat een mooie hoeveelheid spaargeld nodig is als je een eigen huis koopt snap ik. Maar waarom zou je (veel) spaargeld nodig hebben specifiek voordat je zwanger wordt? Het wordt vrij vaak genoemd in dit topic.

Voor de babyspullen? Die kun je desnoods tweedehands regelen, zijn nieuwe spullen zo belangrijk voor jullie?
Voor op de spaarrekening van het kind zelf, voor later? Dat kun je toch nog opsparen gedurende het leven van je kind?


Nee, niet specifiek voor de babyuitzet want uiteindelijk kochten we alleen de kinderwagen en het matrasje nieuw.
Maar alles bij elkaar. Poeh. Tel het eens op. We waren best veel geld kwijt als je alle kleertjes en slabbetjes en flesjes enzo bij elkaar optelt van het eerste jaar.
Daarnaast ging ik minder werken en kwam er kinderopvang bij.

Oja. En stel het loopt allemaal wat minder rooskleurig dan kan het ook zijn dat er een tijdje bijvoorbeeld onbetaald verlof nodig is. Echt fijn hoor een spaarpotje.
2016
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Auxo