Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Alleenstaande moeders & alimentatie

<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 11 Feb 2019 13:38

Re: Alleenstaande moeders & alimentatie

Ik zou dus gaan middelen met mijn ex. Het gaat om pakweg 60 euro? (200 kreeg je, nieuwe bedrag is 138?). Waarom spreek je dan niet af dat je voor die maanden 30 euro nog zelf bijdraagt per maand en hij 30 euro meer overmaakt. Dat lijkt me dan het eerlijkst.
<<

Bergkristal

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 605

Geregistreerd: 10 Feb 2019 15:50

Bericht 11 Feb 2019 19:39

Re: Alleenstaande moeders & alimentatie

Ik heb het aan hem voorgelegd en duidelijk gemaakt dat het eerst voor 3 maanden is (of misschien nog korter) hij gaf aan dat hij er wel over na moest denken aangezien hij al een paar 100 euro netto heeft moeten inleveren per maand en in verhouding al veel betaald. Ik hoop dat hij akkoord gaat heb anders geen idee bij wie ik moet aankloppen. Als enige anders optie zie ik de woningbouw bellen om te kijken of de huur voor 3 maanden verlaagd kan worden en dat ik het voor de zomer nog im haal (zou ivm vakantiewerk haalbaar zijn). Maar dat is echt de laatste strohalm en wil dat echt voorkomen.
Carpe Diem
<<

Anoniem316

Bericht 11 Feb 2019 23:13

Re: Alleenstaande moeders & alimentatie

Rejoy schreef:
Dee schreef:De alimentatie wordt niet gekort. De alimentatie wordt aangevuld met een uitkering.
#rantuit





Aah, ik wist niet dat dit op deze manier wordt bekeken! Heb jij ook enig idee of de alimentatie voor de bijstand dan als een soort inkomen wordt gezien en waarom dat dan niet het geval is voor andere instanties?

Omdat andere instanties loongerelateerde uitkeringen verstrekken en gemeentes niet. Daarnaast moet voor iedere alleenstaande ouder het te besteden bedrag gelijk zijn, anders zijn er straks mensen die een uitkering hebben + €1500,00 alimentatie.

Een bijstandsuitkering is een uiterste redmiddel. Alle middelen die je zelf hebt (alimentatie, inkomsten uit arbeid) zijn voorliggende voorzieningen.
<<

Misoe

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 633

Geregistreerd: 22 Jun 2017 13:15

Bericht 11 Feb 2019 23:25

Re: Alleenstaande moeders & alimentatie

Als het om slechts 30,- gaat, is er dan niks waar je misschien wat op kan besparen?
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 12 Feb 2019 21:01

Re: Alleenstaande moeders & alimentatie

Vervelend zeg. Hopelijk gaat je ex akkoord met jouw voorstel en heb jij er gauw wat werk bij zodat je het weer wat ruimer hebt.
<<

Bergkristal

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 605

Geregistreerd: 10 Feb 2019 15:50

Bericht 12 Feb 2019 21:42

Re: Alleenstaande moeders & alimentatie

Mijn ex heeft aangegeven dat hij hier niet aan mee wol werken. Hij gaf wel aan dat hij eventueel een officiële berekening voor de alimentatie wil laten maken. Dit om er voor te zorgen dat de alimentatie dan naar beneden gaat waardoor ik recht heb op gemeentelijke regelingen. Dit wil ik liever niet omdat ik dan bij een hoger inkomen wel vast zit aan dat ‘lage’ alimentatie bedrag. Ik heb hem zojuist een e-mail gestuurd met mijn hele financiële situatie en dat ik nogmaals hoop dat hij het kan herzien en het eventueel als lening wil schenken waarbij wij beiden een onderling contract ondertekenen. Als het binnen een week niet lukt ben ik toch genoodzaakt om de woningbouw te vragen of te kijken naar een tijdelijk krediet oid. Beiden niet ideaal en mogelijk met veel extra kosten maar dan kan ik me tijdelijk wel redden.
Carpe Diem
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 12 Feb 2019 22:01

Re: Alleenstaande moeders & alimentatie

Je tweede verhaal maakt het me iets duidelijker en dan snap ik dat je niet in de bijstand gaat zitten. Misschien heb ik er nog overheen gelezen, maar hoe weet je zo zeker dat het om 3 maanden of korte periode gaat. Bedenk goed dat als je nu achterstanden oploopt je die echt niet zomaar terug kan betalen. Dan moet je vervolgens én je normale vaste lasten én die achterstanden betalen. Een tekort aan inkomen hoeft maar heel even te duren om heel langdurig in financiële problemen te komen. Ik zou dat risico niet willen lopen.

Edit: ik heb er idd overheen gelezen. Fijn dat je vanaf april ergens extra uren hebt! Toch snap ik je ex wel en denk ik dat je juist in precaire financiële situaties het best de officiële route kunt volgen..
Laatst gewijzigd door Joey op 12 Feb 2019 22:10, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Bergkristal

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 605

Geregistreerd: 10 Feb 2019 15:50

Bericht 12 Feb 2019 22:10

Re: Alleenstaande moeders & alimentatie

Ik kan vanaf april t/m oktober in ieder geval vakantiewerk doen. Met dit loon erbij word mijn inkomen verdubbeld. Vanaf april kan ik dus zelfs (ruim) rondkomen waardoor ik eventuele achterstanden snel kan inlossen. Ik zal netto (zonder heffingskortingen) ongeveer) €540 ontvangen. Als ik zuinig door blijf leven op deze manier en dus alleen de daling opvang blijft er nog bijna €480 over, dit geld wil ik dan gebruiken voor eventuele aflossingen en het sparen voor onvoorziene uitgaven.
Carpe Diem
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 15 Feb 2019 10:45

Re: Alleenstaande moeders & alimentatie

Ik begrijp het niet zo goed. Hoe kun je net boven de bijstandsnorm uitkomen (incl. alimentatie) als je maar 2 dagen per week werkt tegen het minimumloon?
Het minimumdagloon bruto is namelijk nog geen 80 euro per dag. De bijstandsnorm is € 974 netto per maand.
Dan kun je daar toch helemaal niet boven zitten volgens je eigen berichten?
En vaak kom je nog wel in aanmerking voor de regelingen hoor, als je maar een paar tientjes boven de norm zit. Kan best zijn dat je in jouw gemeente maximaal 110% van de bijstandsnorm aan inkomen mag hebben.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2828

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 15 Feb 2019 10:52

Re: Alleenstaande moeders & alimentatie

Maar het gaat om €30,- voor de maanden feb, ma en april dus? Kan je niet €100 lenen van ex, famile of vrienden? Aangezien je vanaf april een hoger inkomen zal hebben moet je dan kunnen terugbetalen toch?
En wat winegum zegt, wellicht kom je ook zonder bijstand wel voor die regelingen in aanmerking.
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 15 Feb 2019 22:23

Re: Alleenstaande moeders & alimentatie

Vaak wel inderdaad, ze kijken naar de hoogte van je inkomen, dat mag ook uit werk zijn i.p.v. uit een uitkering. Er wordt ook naar vermogen gekeken (bv spaargeld, auto etc).
<<

Bergkristal

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 605

Geregistreerd: 10 Feb 2019 15:50

Bericht 16 Feb 2019 20:52

Re: Alleenstaande moeders & alimentatie

In mijn gemeente liggen de grenzen meestal op 100% en 110% echter is er een vermogensgrens van €2000 hierin telt auto ook mee ondanks dat deze gebruikt wordt voor werk. Mijn auto heeft een dagwaarde volgens de ANWB de site die hun ook gebruiken van €2250. Maar zonder auto kan ik niet werken geen openbaar vervoer in de buurt de reistijd zal met OV meer dan 2 uur heen en 2 uur terug bedragen waardoor er meer opvang moet komen. Kortom is auto weg doen duurder dan auto houden. Gemeentelijke regelingen wordt het hier dus echt niet (heb zelf 2 jaar op de afdeling sociale zaken gewerkt van een andere gemeente, de gemeente Groningen en weet helaas dat dit harde grenzen zijn. Heb dinsdag wel een sollicitatie gesprek hopelijk komt daar iets uit! Heb met mijn ex vanochtend om tafel gezeten en ondertekend dat ik voor 3 maanden een lening ontvang van €60 pm dit is zonder rente. Voor juli moet dit terug betaald zijn. Heb nu in ieder geval war meer rust... (en een sollicitatie gesprek om naar uit re kijken)
Carpe Diem
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 17 Feb 2019 19:31

Re: Alleenstaande moeders & alimentatie

Dat is wel vervelend dat je vanwege de auto er dan net buiten valt.
Maar zo te horen heb je het nu voor jezelf goed geregeld en hoop ik dat je die baan krijgt. Dat zal je wat financiële lucht geven en hoef je die lening van je ex niet meer aan te nemen.
Vorige

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers