Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Dubbele achternaam kind

<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 30 Jan 2019 16:45

Re: Dubbele achternaam kind

Maar hoezo zou het extra geld kosten? Het gaat toch om kinderen die nog geboren moeten worden? Ambtenaren hebben daar toch niet meer werk aan? Of kunnen ouders nu ook de namen van hun kinderen wijzigen in een dubbele achternaam? Als ze dat willen lijkt het me dat ze daar gewoon voor moeten betalen, zoals bij iedere officiële naamswijziging.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17374

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 30 Jan 2019 16:50

Re: Dubbele achternaam kind

Nee joh, ik bedoel gewoon de stuff leading up to deze regelgeving. En er moeten vast technisch wel zaken aangepast worden om het mogelijk te maken dubbele namen in te voeren in systemen enzo. Maar hee, ik zei al dat het vooral een primaire reactie van me was :)
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 30 Jan 2019 16:55

Re: Dubbele achternaam kind

Nee, maar dat maakt me verder niet uit, het is geen aanval op jou, ik vraag me gewoon af of het werkelijk veel zal kosten. Er zijn nu natuurlijk ook al wel mensen met een dubbele achternaam. Ik had een meisje in mijn klas dat van adel was, die had volgens mij wel een driedubbele achternaam. Het mag nu alleen pas een achternaam zijn die is samengesteld uit de namen van de beide partners, maar of systemen daarvoor aangepast worden weet ik niet.

Mensen die in Nederland wonen die afkomstig zijn uit landen waar je al wel de naam van beide ouders mag hebben die hebben die naam trouwens ook in het systeem staan, want die hebben die naam natuurlijk gewoon mogen houden toen ze hier kwamen, ik had vroeger ook een meisje uit Spanje en een meisje uit Portugal in mijn klas met dubbele namen.

(Nogmaals, geen kritiek op jouw reactie, maar ik vraag me gewoon even af of er veel veranderd moet worden hiervoor of niet.)
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 30 Jan 2019 17:04

Re: Dubbele achternaam kind

Jaaa ik vind het een goed besluit.

Wel ben ik het met Susan eens dat je hiermee problemen doorschuift naar je kinds kinderen. Dus of het echt handig is, ik weet het niet. Weet ook niet of ik het zou willen. Maar dat de mogelijkheid er is, super.

Dat als je gaat trouwen dan heel veel achternamen krijgt, lijkt me juist de manier om van die ouderwetse gewoonte af te komen dat doorgaans vrouwen een andere achternaam aannemen als ze gaan trouwen. Dat vind ik niet van deze tijd, deze nieuwe mogelijkheid vind ik juist wel van deze tijd.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12149

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 30 Jan 2019 17:11

Re: Dubbele achternaam kind

Ik zou het niks vinden. Als wij een kindje zouden krijgen krijgt die al 2 achternamen en als die van mij er ook nog achter zouden komen is wel erg lang en ingewikkeld

Maar voor stellen die niet getrouwd zijn is dit misschien wel een mooie oplossing
Afbeelding
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9777

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 30 Jan 2019 17:12

Re: Dubbele achternaam kind

Even voor zora, het is begonnen met een petitie vanuit het volk. En dat is jarenlang niet eens gelezen door de ambtenaren, dus veel geld heeft het volgens mij nog niet gekost.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 30 Jan 2019 18:02

Re: Dubbele achternaam kind

Nee niets voor mij/ons. Ik vond het zelf juist ook mooi om de naam van mijn man aan te nemen (wel met mijn naam er achter). Ik hou van het traditionele. Al vind ik het goed dat mensen straks de keuze hebben.
2016
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 30 Jan 2019 18:12

Re: Dubbele achternaam kind

sarah1985 schreef:Maar voor stellen die niet getrouwd zijn is dit misschien wel een mooie oplossing


Voor mensen die wel getrouwd zijn misschien ook wel :)
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 30 Jan 2019 18:13

Re: Dubbele achternaam kind

Ik ben heel benieuwd vanaf wanneer het kan. Ik heb het er met mijn man over gehad en die wil het ook.
Wij wilden dit al bij de geboorte, maar toen kon het nog niet.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem294

Bericht 30 Jan 2019 20:47

Re: Dubbele achternaam kind

Ik zou het voor mijn kinderen wel een voordeel vinden mbt solliciteren en dat soort zaken als ze ook een Nederlandse achternaam kunnen gebruiken.
Maar eigenlijk hoop ik gewoon dat die bekrompenheid tot allochtonen tegen die tijd verdwenen is nu we al wat generaties verder zijn. Maar mocht de optie er komen zou ik wel overwegen om mijn meisjesnaam er bij te doen voor ze.
<<

Anoniem279

Bericht 30 Jan 2019 20:56

Re: Dubbele achternaam kind

Tabbie schreef:Ik vind het geweldig! Hier is overigens de achternaam ook echt een discussiepunt. Ik vind het dus stom dat mensen automatisch denken dat ons kind mijn vriend zijn achternaam krijgt. Ik draag het kind toch? Dus waarom niet gewoon mijn naam?

Met een dubbele achternaam is het kind straks van ons beide gewoon.

Wat ik me dan afvraag, jullie kind krijgt later zelf kinderen en kiest met zijn/haar partner (doe toevallig ook een dubbele achternaam heeft) óók voor een dubbele achternaam, krijgt een kind dan vier achternamen?
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9777

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 30 Jan 2019 21:14

Re: Dubbele achternaam kind

Nee.
<<

Anoniem279

Bericht 30 Jan 2019 21:24

Re: Dubbele achternaam kind

Ok.
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3493

Geregistreerd: 11 Apr 2017 11:46

Bericht 30 Jan 2019 21:26

Re: Dubbele achternaam kind

Ik vind het een beetje overdreven voelen ofzo, waarom het 'ineens' anders moet, 1 naam lijkt me voldoende.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Reva

Yipyapper

Berichten: 1966

Geregistreerd: 18 Nov 2013 21:57

Bericht 30 Jan 2019 21:42

Re: Dubbele achternaam kind

Het blijft gewoon t.a.t. 2, zoals ook in de OP staat.

Edit: of 1 uiteraard, maar niet 4 of 8 of wat dan ook.
Laatst gewijzigd door Reva op 30 Jan 2019 21:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
June schreef:Kruiden naar beschikbaarheid en emotie.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17374

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 30 Jan 2019 21:43

Re: Dubbele achternaam kind

Ik snap het hoor Susan :) ik was op zich ook wel benieuwd naar het hoe en wat. Tabbie, Ik begrijp niet helemaal dat het feit dat het voorkomt uit een petitie als gevolg heeft dat het dus niet zoveel geld heeft gekost.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Oreo

Kletskop

Berichten: 790

Geregistreerd: 24 Mei 2018 22:22

Bericht 30 Jan 2019 22:03

Re: Dubbele achternaam kind

Ik vind het fijn dat het kan. Niet dat wij er nog iets aan hebben, maar ik had onze kids graag ook mijn achternaam gegeven. En als je dan een dubbele naam hebt, dat je (als je zelf trouwt) de naam van je vader hudt en die van je partner eraan plakt. Lijkt mij geweldig :)
22112014 / 10042019
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9777

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 30 Jan 2019 22:05

Re: Dubbele achternaam kind

Omdat het dus niet voortkomt uit urenlang voorwerk van een ambtenaar. Die heeft het alleen ter sprake gebracht.. Zo bedoel ik. Op dit moment lijkt mij dit dus niet veel geld gekost te hebben. Daar reageer ik dus op.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5491

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 30 Jan 2019 23:08

Re: Dubbele achternaam kind

Ik vind het ook goed, had mijn zoon best twee namen willen geven, hij is tenslotte van ons beide. Wel lijkt het me zo lastig om dat steeds uit te spreken aan de telefoon of als de dokter je roept in de wachtkamer o.i.d.
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Nan