Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Nashville verklaring

<<

Anoniem313

Bericht 14 Jan 2019 11:43

Nashville verklaring

Het zal niemand ontgaan zijn: het Nashville manifest wat begin dit jaar in het Nederlands werd vertaald en werd ondertekend door meerdere kerkelijk leiders en SGP-voorman Kees van der Staaij. In het manifest staat onder andere dat volgens de Bijbel relaties bedoeld zijn als monogaam tussen man en vrouw, en dat zowel de homoseksuele als de transgender-identiteit niet stroken met de Bijbelse bedoeling.

Er is superveel ophef over. Er worden kamervragen gesteld, er is aangifte gedaan tegen van der Staaij, de media besteden er heel veel aandacht aan. Dit weekend las ik dit nog in NRC:
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/01/13/de ... o-a3628982

Toen ik de verklaring de eerste keer las was ik geschokt door de inhoud. Alsof je terug in de tijd stapt en we geen stap verder zijn dat 100 jaar geleden. En dat een politiek leider zich achter deze inhoud schaart vind ik kwalijk.

Maar nu ik er wat langer over nadenk, veranderen mijn gedachten hier toch ook weer wat over, en vind ik alle ophef eigenlijk wat gratuit. Eigenlijk wisten we dit namelijk wel. Iedereen die ook maar ooit in contact is geweest met de strengere vormen van christendom in Nederland zal de standpunten rondom homoseksualiteit kennen. Ze staan nu alleen op papier en zijn daarmee nog eens geëxpliciteerd, maar ze zijn niet veranderd. En daarnaast is het standpunt: het is niet Bijbels. Nergens wordt opgeroepen tot geweld jegens homo's. Mag je homoseksualiteit verkeerd vinden? Volgens mij wel - zo lang het blijft bij 'vinden' en je er geen acties aan verbindt die wel degelijk strafbaar zijn - zoals haatzaaien, geweld plegen et cetera.

Wat vinden jullie?
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 14 Jan 2019 11:48

Re: Nashville verklaring

Ik vind het dubbel. Iedereen mag een mening hebben, en het roept niet concreet op tot homo-haat oid maar ik vraag me dan wel af wat dan wél het doel is van het opstellen van dit document. Als er geen concreet doel is, behalve een al heersende overtuiging nogmaals zwart op wit zetten: vanwaar dan op deze manier? Dat begrijp ik nog niet helemaal. Misschien als ik dat begrijp, dat ik dan een andere mening kan vormen.

Voor nu zie ik er niks meer in dan een mening op een manier naar buiten brengen die een ander kwetst. En dat strookt ook niet met de bijbelse gedachte 'heb uw naasten lief'.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 14 Jan 2019 11:49

Re: Nashville verklaring

Haha mijn reactie was hetzelfde als die van jou. In eerste instantie vond ik het heel heftig, maar een paar dagen later dacht ik; ok dit is eigenlijk geen nieuws.

Wat ik wel weer goed vind om te realiseren, en dan spreek ik uiteraard voor mezelf, is wat voor enge standpunten de (Nederlandse) ondertekenaars erop nahouden. Ik vind sommigen verder best sympathiek overkomen en op veel andere punten prima, waardoor ik dit neig te vergeten. Dus voor de bewustwording hoe vreselijk ik deze mensen vind, is het eigenlijk wel goed.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 14 Jan 2019 11:50

Re: Nashville verklaring

Ik vind wel dat het impliciet oproept tot homohaat en eigenlijk ook dat het homohaat is.
<<

Anoniem304

Bericht 14 Jan 2019 11:51

Re: Nashville verklaring

Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden, maar ik denk wel (hoop) dat de denkwijze snel uitsterft.

Ik ken een aantal strenge Christenen en zij zijn lang niet zo anti-homo als hun ouders of nog erger; grootouders. Zij hebben meer een 'zelf weten' houding in deze.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 14 Jan 2019 11:53

Re: Nashville verklaring

Cotton schreef:Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden, maar ik denk wel (hoop) dat de denkwijze snel uitsterft.

Ik ken een aantal strenge Christenen en zij zijn lang niet zo anti-homo als hun ouders of nog erger; grootouders. Zij hebben meer een 'zelf weten' houding in deze.

Dat lijkt in Nederland gelukkig wel zo, dat die denkwijze uisterft, maar wereldwijd zeker niet!
Laatst gewijzigd door Joey op 14 Jan 2019 11:58, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem304

Bericht 14 Jan 2019 11:55

Re: Nashville verklaring

Joey schreef:
Cotton schreef:Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden, maar ik denk wel (hoop) dat de denkwijze snel uitsterft.

Ik ken een aantal strenge Christenen en zij zijn lang niet zo anti-homo als hun ouders of nog erger; grootouders. Zij hebben meer een 'zelf weten' houding in deze.

Dat lijkt in Nederland gelukkig wel zo te lijken, dat die denkwijze uisterft, maar wereldwijd zeker niet!

Daar heb je helaas helemaal gelijk in.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 14 Jan 2019 11:57

Re: Nashville verklaring

Joey schreef:
Cotton schreef:Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden, maar ik denk wel (hoop) dat de denkwijze snel uitsterft.

Ik ken een aantal strenge Christenen en zij zijn lang niet zo anti-homo als hun ouders of nog erger; grootouders. Zij hebben meer een 'zelf weten' houding in deze.

Dat lijkt in Nederland gelukkig wel zo te lijken, dat die denkwijze uisterft, maar wereldwijd zeker niet!


Nou inderdaad. Gelukkig lijkt het in Nederland wel zo. Al merkt mijn zwager nog wel anders.
Hij woont nu in een grote stad en daar is het wel geaccepteerd. Maar hier in het dorp is het verhaal nog wel anders.
2016
<<

Anoniem313

Bericht 14 Jan 2019 12:03

Re: Nashville verklaring

Het is inderdaad wel goed om te realiseren dat er ook heel veel niet-ondertekenaars zijn en dat dit ook weer een reactie oproept bij andere kerkelijke gemeenten die zich nu heel duidelijk uitspreken: bij ons zijn homo's wel welkom. Dat is een soort (in mijn ogen) positieve bijwerking.
Die impliciete oproep tot haat vind ik een lastige. Want inderdaad, je legitimeert mogelijk anderen die aan hun afkeur wel acties gaan koppelen. En dat is een reëel gevaar. Maar mag je in Nederland homoseksualiteit afkeuren? En mag je dat op schrift zetten?
<<

Anoniem284

Bericht 14 Jan 2019 12:05

Re: Nashville verklaring

Ik begrijp de ophef wel. Ook al wisten we waarschijnlijk wel dat er mensen zijn die hier zo over denken en dit zo vinden, vind ik het onnodig dat dit nog eens zo benadrukt wordt met een verklaring.

En ja, in principe mag je van alles vinden, net zoals ik bovenstaande vind. Maar als het mensen kwetst, vind ik het niet nodig altijd maar te roepen wat je vind. (wat een stom woord eigenlijk, vinden)
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 14 Jan 2019 12:06

Re: Nashville verklaring

Caulfield schreef:Het is inderdaad wel goed om te realiseren dat er ook heel veel niet-ondertekenaars zijn en dat dit ook weer een reactie oproept bij andere kerkelijke gemeenten die zich nu heel duidelijk uitspreken: bij ons zijn homo's wel welkom. Dat is een soort (in mijn ogen) positieve bijwerking.
Die impliciete oproep tot haat vind ik een lastige. Want inderdaad, je legitimeert mogelijk anderen die aan hun afkeur wel acties gaan koppelen. En dat is een reëel gevaar. Maar mag je in Nederland homoseksualiteit afkeuren? En mag je dat op schrift zetten?

Dat gaat het OM volgens mij nu onderzoeken...
<<

Anoniem313

Bericht 14 Jan 2019 12:10

Re: Nashville verklaring

Joey schreef:Dat lijkt in Nederland gelukkig wel zo, dat die denkwijze uisterft, maar wereldwijd zeker niet!


Ook wel weer interessant: we zijn geneigd om te denken dat we steeds seculierder worden. Maar wereldwijd groeit het aantal gelovigen. In Nederland krimpt de kerk, maar degenen die overblijven worden orthodoxer.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ce=twitter

'...in de felle reacties op de Nashville-verklaring klinkt nog wat anders door: ongeloof over het feit dat er überhaupt nog orthodoxe christenen zíjn. In hun zelfgekozen isolement zijn die goeddeels onzichtbaar voor Randstedelijke seculieren. Bovendien meenden de seculieren allang met de christelijke orthodoxie te hebben afgerekend. Een hele generatie schrijvers en kleinkunstenaars heeft met veel lawaai gebroken met het geloof der vaderen. Steeds meer Nederlanders zijn opgegroeid zonder enig contact met het geloof of met de kerk. Ze kennen de taal van dat geloof niet meer. En zij wisten niet beter, en wilden niet anders, dan dat de orthodoxie zou verdwijnen. Iets van die verwachting klinkt nog door in de reacties op de Nashville-verklaring. Die zou zijn opgesteld door ‘oude, witte mannen’ of door een uitstervend clubje gereformeerde diehards. Door een groep, kortom, die al min of meer was doodverklaard. Met onverholen ergernis heeft de seculiere meerderheid nu moeten vaststellen dat die verwachting voorbarig was'.
<<

Anoniem281

Bericht 14 Jan 2019 12:11

Re: Nashville verklaring

Het is ook niks nieuws; sommige geloven keuren homoseksualiteit af. Ja, dat is al een tijdje zo. Dat vind ik persoonlijk stom; ik geloof niet in God, maar als die er is, zou die dan niet van iedereen moeten houden? Zou die dan niet willen dat men van elkaar houdt, ongeacht gender of voorkeur?

Enerzijds vind ik dat ze voor hun mening, geloof en gevoel uit moeten kunnen komen; het is wat ze geleerd is. Anderzijds, hebben we niks van de geschiedenis geleerd? Maar wie ben ik om tegen iemand te zeggen dat ze hun geloof maar even aan de kant moeten zetten? Als ze dat geloof maar niet aan mij opdringen en niet iets ondertekenen als 'Ik ontken dat het huwelijk door God is bedoeld voor homoseksuele en bevestig de getrouwde homoseksuele die ik tegenkom te bespugen.' Je mag zoiets best vinden, een papiertje tekenen dat je dat écht vindt en onderling over hebben. Als je maar niet iemand weigert aan te kijken, iemand iets aandoet of niet voor laat gaan in de supermarkt of iets, omdat hij of zij homoseksueel, transgender of polygamist is.

Misschien maakt dat me ook wel te makkelijk, ik heb ook makkelijk praten, met m'n huwelijk met een man en zo. Ik hoef me niet te verdedigen, want mijn voorkeuren en geloof wordt niet afgekeurd nu. Maar ik heb eigenlijk zoiets van.. Negeer het. Ik kan me er niet in vinden, dus ik negeer het. Maar ik negeer ook de gayparade, ik negeer sowieso best veel mensen en daarmee bedoel ik te zeggen dat ik gewoon geen onderscheid maak. (Dat en ik vind veel mensen irritant, daarom negeer ik ze ook.
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 14 Jan 2019 12:12

Re: Nashville verklaring

Ik vind het ook heel dubbel want inderdaad het was wel bekend dat een beperkte groep mensen er zo over denkt, dus dat is niets nieuws. Daarnaast heb ik ook de vraag waarom het zo op schrift stellen, wat voor doel zit daar achter?
En sluit ik mij ook wel aan bij de laatste zin van Gympie.

Daarnaast merk ik dat ik het toch wel heel lastig vind vanuit mijn gevoel. Omdat het voor mij toch voelt als een aanval op mijn identiteit en dat voor mijn gevoel mij eigenlijk gezegd wordt dat ik zondig bezig ben en mijn leven niet mag leven op de manier hoe ik dat nu doe.
<<

Anoniem313

Bericht 14 Jan 2019 12:14

Re: Nashville verklaring

Joey schreef:
Caulfield schreef:Het is inderdaad wel goed om te realiseren dat er ook heel veel niet-ondertekenaars zijn en dat dit ook weer een reactie oproept bij andere kerkelijke gemeenten die zich nu heel duidelijk uitspreken: bij ons zijn homo's wel welkom. Dat is een soort (in mijn ogen) positieve bijwerking.
Die impliciete oproep tot haat vind ik een lastige. Want inderdaad, je legitimeert mogelijk anderen die aan hun afkeur wel acties gaan koppelen. En dat is een reëel gevaar. Maar mag je in Nederland homoseksualiteit afkeuren? En mag je dat op schrift zetten?

Dat gaat het OM volgens mij nu onderzoeken...


Klopt, en daar ben ik dus zeer benieuwd naar. Vrijheid van meningsuiting, vrijheid van godsdienst, discrimineren, impliciet oproepen tot haat - er speelt best veel en onze samenleving verandert.
<<

Anoniem313

Bericht 14 Jan 2019 12:16

Re: Nashville verklaring

Jada schreef:Daarnaast merk ik dat ik het toch wel heel lastig vind vanuit mijn gevoel. Omdat het voor mij toch voelt als een aanval op mijn identiteit en dat voor mijn gevoel mij eigenlijk gezegd wordt dat ik zondig bezig ben en mijn leven niet mag leven op de manier hoe ik dat nu doe.


Dat snap ik en dat is het ook. Je identiteit wordt ontkend dan wel afgekeurd en dat is kwetsend.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 14 Jan 2019 12:18

Re: Nashville verklaring

Ze mogen zeggen wat ze vinden idd. Net als iedere ander Nederlander. Maar ik vind zo'n verklaring op papier wel te ver gaan.

Ze roepen niet op tot haat in verklaring. Ik heb wel fimpjes gezien vanuit amerika die oproepen tot haat.
Ook nederland is helemaal niet zo tolerant naar de lhtb gemeenschap, zoals vele denken. Er is nog altijd veel onbegrip en haat. Ook vanuit de niet christelijke kant.
Ik denk dat deze verklaring meer haat zal oproepen, omdat er mensen zijn die dan zelf voor rechter willen spelen. En door de verklaring zeggen dat het idd fout is.

Houden de mensen die het er mee eens zijn en het ondertekend hebben zich ook aan de rest van de regels? Geen voorbehoedsmiddelen en geen seksueel contact voor het huwelijk bijvoorbeeld.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 14 Jan 2019 12:19

Re: Nashville verklaring

Raven schreef:Ze mogen zeggen wat ze vinden idd. Net als iedere ander Nederlander. Maar ik vind zo'n verklaring op papier wel te ver gaan.

Ze roepen niet op tot haat in verklaring. Ik heb wel fimpjes gezien vanuit amerika die oproepen tot haat.
Ook nederland is helemaal niet zo tolerant naar de lhtb gemeenschap, zoals vele denken. Er is nog altijd veel onbegrip en haat. Ook vanuit de niet christelijke kant.
Ik denk dat deze verklaring meer haat zal oproepen, omdat er mensen zijn die dan zelf voor rechter willen spelen. En door de verklaring zeggen dat het idd fout is.

Houden de mensen die het er mee eens zijn en het ondertekend hebben zich ook aan de rest van de regels? Geen voorbehoedsmiddelen en geen seksueel contact voor het huwelijk bijvoorbeeld.

Ze houden zich iig niet aan 'heb uw naasten lief'.
<<

Anoniem313

Bericht 14 Jan 2019 12:21

Re: Nashville verklaring

Raven schreef:Houden de mensen die het er mee eens zijn en het ondertekend hebben zich ook aan de rest van de regels? Geen voorbehoedsmiddelen en geen seksueel contact voor het huwelijk bijvoorbeeld.


Hmm, dat kan mij dan niet zoveel schelen. Die regels proberen zij op te leggen maar ik onderschrijf ze niet dus houd ik mij er niet perse aan. Of zij, die er wel in geloven, dat nou wel of niet doen, maakt mij verder niet uit en heeft ook geen relatie met de inhoud van de verklaring.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 14 Jan 2019 12:24

Re: Nashville verklaring

Ze mogen het vinden, maar andersom vinden anderen daar dan ook weer wat van.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 14 Jan 2019 12:27

Re: Nashville verklaring

Caulfield schreef:
Raven schreef:Houden de mensen die het er mee eens zijn en het ondertekend hebben zich ook aan de rest van de regels? Geen voorbehoedsmiddelen en geen seksueel contact voor het huwelijk bijvoorbeeld.


Hmm, dat kan mij dan niet zoveel schelen. Die regels proberen zij op te leggen maar ik onderschrijf ze niet dus houd ik mij er niet perse aan. Of zij, die er wel in geloven, dat nou wel of niet doen, maakt mij verder niet uit en heeft ook geen relatie met de inhoud van de verklaring.


Natuurlijk heeft dat wel relatie met de inhoud van de verklaring. Het staat er toch in. Zij ondertekenen het.
Je kan je dan niet wel aan een ding uit die verklaring houden en dan tegen de andere regels zeggen die zijn niet van belang.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Rejoy

Kwebbel

Berichten: 319

Geregistreerd: 15 Dec 2018 23:18

Bericht 14 Jan 2019 12:44

Re: Nashville verklaring

Joey schreef:Ze houden zich iig niet aan 'heb uw naasten lief'.


Is dat zo? Want in diezelfde Nashville-verklaring staat namelijk dat er wel een plek in de kerk moet zijn voor mensen met homofiele gevoelens.

Wat de verklaring doet is het praktiseren afkeuren, omdat God bedoeld zou hebben dat enkel een man en een vrouw een seksuele relatie zouden mogen hebben, met als doel om kinderen te krijgen (verbeter me als ik het verkeerd begrepen heb). De verklaring geeft aan dat mensen homofiele gevoelens kunnen hebben, maar deze niet in de praktijk zouden moeten brengen, omdat God het niet zo bedoeld heeft. Voor zover ik weet wordt er niet opgeroepen tot actie, afkeuring of wat dan ook. Betekent dat dan automatisch dat ze hun naasten niet lief hebben?
<<

Anoniem313

Bericht 14 Jan 2019 13:00

Re: Nashville verklaring

Raven schreef:
Caulfield schreef:
Raven schreef:Houden de mensen die het er mee eens zijn en het ondertekend hebben zich ook aan de rest van de regels? Geen voorbehoedsmiddelen en geen seksueel contact voor het huwelijk bijvoorbeeld.


Hmm, dat kan mij dan niet zoveel schelen. Die regels proberen zij op te leggen maar ik onderschrijf ze niet dus houd ik mij er niet perse aan. Of zij, die er wel in geloven, dat nou wel of niet doen, maakt mij verder niet uit en heeft ook geen relatie met de inhoud van de verklaring.


Natuurlijk heeft dat wel relatie met de inhoud van de verklaring. Het staat er toch in. Zij ondertekenen het.
Je kan je dan niet wel aan een ding uit die verklaring houden en dan tegen de andere regels zeggen die zijn niet van belang.


Voor mij is die relatie er niet. Als iemand met een lijstje regels komt die ik niet onderschrijf, maakt het mij niet uit of zij zich er zelf aan houden. Of zij zich aan de andere regels van hun eigen lijstje houden, maakt mij niets uit en heeft ook niets te maken met wat ik vind van de inhoud van hun regels.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 14 Jan 2019 13:08

Re: Nashville verklaring

Ik vind dat meer ermee te maken hebben dat als deze mensen zich zo afzetten tegen homo's en transgenders omdat dat in de bijbel staat, dat ze daarmee ook afgeven de bijbel te volgen. En dan horen de rest van de regels er dus, mijn inziens, ook bij. Zo niet, dan interpreteer je de bijbel op een wijze zoals die je p dat moment uitkomt. En daar zit natuurlijk wel een ander ding. Want dan geef je wel af dat je kiest, en dan kies je er dus voor je hiertegen af te zetten.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 14 Jan 2019 13:09

Re: Nashville verklaring

Wat overigens ook prima is (denk ik, iedereen mag zelf denken wat ie wil), maar verschuil je dan niet achter het woord van God.
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers