Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Regels omtrent co-ouderschap

<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:49

Bericht 27 Dec 2018 20:53

Regels omtrent co-ouderschap

Pfff, wat een gedoe!
Hadden we een mooie verdeling van de kids (niet week om week), kregen we van de mediator te horen dat dit niet mag van de Belastingdienst. Want beide ouders moeten per week minimaal 3 dagen de kids hebben (of dus weekm week, dat mag uiteraard ook), anders heb je geen recht op toeslagen e.d. en geldt het voor de wet niet als co-ouderschap...

Dus kunnen we twee dingen doen:
-of op papier week om week doen, maar in de praktijk iets anders. Wat natuurlijk tot heibel kan leiden, wanneer een partij er zich bijv. niet meer in kan vinden.
-of het plan omgooien. Maar we hebben géén idee hoe!

We hadden dit:
Ma/di bij mij
Woe/do bij hem
Vrij/zat/zo om en om.

Dus dan heeft ieder per 2 weken een keer 2 dagen achter elkaar en 5 dagen achter elkaar de kids...

Maar dit mag dus niet, omdat je 3 dagen per week moet...

Iemand suggesties?

Week om week is geen optie, doordat ik 3 dagen werk en hij 5. Kids zouden dan de ene week 3 dagen en de andere week 5 dagen naar de opvang moeten, terwijl ik dan gewoon thuis zit!! Niet in het belang van de kinderen vinden wij!
<<

Anoniem331

Bericht 27 Dec 2018 21:02

Re: Regels omtrent co-ouderschap

Ik heb eigenlijk nog nooit van die regel gehoord, en jullie verdeling lijkt mij prima.
Wat is het precies waar de belastingdienst om de hoek komt kijken dan?
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:49

Bericht 27 Dec 2018 21:03

Re: Regels omtrent co-ouderschap

Dan valt het niet onder co-ouderschap en moet de één kinderalimentatie betalen aan de ander.
<<

Anoniem331

Bericht 27 Dec 2018 21:03

Re: Regels omtrent co-ouderschap

Hier is het trouwens ook zo dat de kinderen op mijn vrije dagen hier zijn, en op mijn werkdagen zijn ze bij hun vader.
Dus de ene week zijn ze er 2 dagen plus de zaterdag en zondag. En de andere week 3 dagen.
<<

Anoniem331

Bericht 27 Dec 2018 21:04

Re: Regels omtrent co-ouderschap

Ik meende toen dat een verdeling van 70%-30% nog onder co-ouderschap valt.
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:49

Bericht 27 Dec 2018 21:06

Re: Regels omtrent co-ouderschap

En kan het zijn dat de regels zijn aangescherpt?
<<

Anoniem331

Bericht 27 Dec 2018 21:06

Re: Regels omtrent co-ouderschap

Geen idee, wij hebben het al ruim 3 jaar zo. Dus hoe dat momenteel is weet ik niet.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 27 Dec 2018 21:22

Re: Regels omtrent co-ouderschap

Kun je op papier de woensdag niet de wisseldag laten zijn? Dan voldoe je wel aan de 3 dagen per week eis.
08/2018
05/2021
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:49

Bericht 27 Dec 2018 21:53

Re: Regels omtrent co-ouderschap

Nee ook niet MissEnergy, want het moet 3x 24u zijn.
En woensdag is ook wisseldag, want ik breng ze ‘s ochtends nog naar school en hij haalt ze op van de BSO
<<

Anoniem313

Bericht 27 Dec 2018 21:59

Re: Regels omtrent co-ouderschap

Kun je het dan niet zo doen dat ze op jouw werkdagen bij hem zijn, en de andere twee doordeweekse dagen bij jou, en dan de weekenden om en om? Of denk ik dan te simpel?
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15963

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 27 Dec 2018 22:00

Re: Regels omtrent co-ouderschap

Maar je kunt toch in het ouderschapsplan opnemen dat jullie allebei afzien van kinderalimentatie en de financiën naar rato verdelen? Of mag dat ook niet?

Los van dit, mag ik opmerkingen dat ik jullie voorgenomen verdeling als erg onrustig voor de kinderen vind klinken? Elke twee of soms drie dagen wisselen van ouder en huis lijkt me heel zwaar voor hen. Ik denk dat ze uiteindelijk veel meer baat zullen hebben bij week op, week af. Vrienden van mij hebben om de twee dagen wisseldag maar zij stappen er nu van af omdat de kinderen (9 en 13) er veel te onrustig van worden.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:49

Bericht 27 Dec 2018 22:07

Re: Regels omtrent co-ouderschap

Dat mag :)

Maar als je het per 2 weken bekijkt valt het wel mee:

Vrij-za-zo-ma-di mama, woe-do-vrij-za-zo papa
Ma-di mama, woe-do papa

En de 2 weken daarna dus weer:
Vrij-za-zo-ma-di mama, woe-do-vrij-za-zo papa
Ma-di mama, woe-do papa

Dus de ene week 1x wisselmoment en de andere week 2x wisselmoment.

Week op week af zou misschien rustiger zijn, maar is het goed (zeker als het niet hóeft, aangezien ik toch 2 dagen thuis ben) voor de kinderen om om de week 5 (5!) dagen in de week van 6:30u tot 18u op de opvang/school te zitten?? Vinden wij van niet :)
<<

Anoniem270

Bericht 27 Dec 2018 22:08

Re: Regels omtrent co-ouderschap

Ik heb geen co ouderschap maar krijg ook geen kinderen alimentatie.
Wij hebben een kinderkostenrekening. Elke ouder stort een bedrag op de rekening naar rato van inkomen en wat de kosten zijn van jou kind (eren).
Vooraf uitgerekend welke kosten er allemaal zouden zijn.

Voor mij werkt deze regeling niet omdat ik naast die kosten nog meer kosten heb die ik zelf moet betalen dus ik wil graag alimentatie.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15963

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 27 Dec 2018 22:16

Re: Regels omtrent co-ouderschap

Dan klinkt het inderdaad al veel minder onrustig en eigenlijk best logisch. Ik twijfel er ook geen seconde aan of jullie wel goed over hebben nagedacht hoor. Maar omdat ik zie hoe het nu bij mijn vrienden uitpakt, wilde ik het toch even benoemen. :)
Laatst gewijzigd door Lady op 27 Dec 2018 22:20, in totaal 1 keer gewijzigd.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:49

Bericht 27 Dec 2018 22:19

Re: Regels omtrent co-ouderschap

Goed hoor!
Van meerdere kanten belichten kan ik juist alleen maar waarderen.

Ik vind het écht stom dat dit niet zou mogen...
Op jaarbasis, nouja, zelfs per 2 weken dus, is het gewoon eerlijk verdeeld!
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15963

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 27 Dec 2018 22:21

Re: Regels omtrent co-ouderschap

Heel stom inderdaad!
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem331

Bericht 28 Dec 2018 10:55

Re: Regels omtrent co-ouderschap

Maar wie controleert dat dan? Ik vraag me af of wij dan wel aan de regels voldoen? Ik heb nog nooit gehoord dat het 3x 24u moet zijn namelijk.

Wat betreft die wisseldagen, wij hebben de planning ook op mijn werk aangepast. Anders zou ik heel vaak alleen thuis zitten terwijl de kinderen naar de opvang zouden moeten. Echter hebben we wel vaste dagen, dus voor de kinderen wle duidelijk en die passen hun planning er ook op aan. Het is de ene maandag niet anders dan de andere. Wij hebben alleen het weekend wat korter gemaakt omdat het ons voor niemand leuk leek zo'n lang weekend iemand te moeten missen. Hier 'wisselen' we dus op zaterdagochtend in plaats van vrijdag.
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:18

Bericht 28 Dec 2018 15:08

Re: Regels omtrent co-ouderschap

Zondagmiddag 13.00 uur start jouw week tot woensdag 13.00 uur. Woe 13.00 tot zat 13.00 uur bij hun vader. Zaterdag is dan wissel/ruildag. Ene week tot zondag bij hun vader. Andere week vanaf zaterdag bij jou. Dat in ieder geval op papier. Zolang niemand er een probleem mee heeft kan het anders, zodra er een probleem ontstaat kun je hierop terugvallen.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers