Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Pepernoten onder vuur, waar gaat dat allemaal heen?

<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 28 Okt 2018 10:56

Re: Pepernoten onder vuur, waar gaat dat allemaal heen?

Rose. schreef:Nog even en we mogen ook geen schoen meer zetten, omdat dat zielig is voor de 2e van het paar...
Ik vind het gewoon erg dat ze steeds nieuwe dingen bedenken/zoeken om te verbieden...


Vind je dit zelf een redelijke vergelijking? Dit valt voor mij in de categorie 'dan moeten we het Suikerfeest ook afschaffen want dat is zielig voor het zout'.

Ik vind het een goede ontwikkeling dat er kritisch gekeken wordt naar de straatnamen en het inzetten van VOC kruiden als marketing vind ik ook niet iets goeds.

En, wat een ontwikkeld land zijn we, dat we dit soort dingen kunnen aanpakken. Dat vind ik een fijn idee.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem282

Bericht 28 Okt 2018 11:43

Re: Pepernoten onder vuur, waar gaat dat allemaal heen?

Kira schreef:
Guattari schreef:
Kira schreef:Ik ben het eens met SO. Ik vind het zo'n enorm grote onzin.


Misschien moet ik me niet tot deze vraag laten verleiden. Alleen vraag ik me in jouw reactie af waaraan je refereert als je zegt dat je het zo'n grote onzin vindt. Wat is 'het'? Ik begrijp niet wat je bedoelt.



Ik heb alleen gereageerd op dat de kruidnoten onder vuur lagen, de achterliggende reden wist ik nog niet. Dat ze reclame maken met VOC kruiden vind ik niet goed, zeker niet.
Ik bedoel meer dat je tegenwoordig echt zo moet oppassen wat je zegt, doet, want voor je het weet ben je een rascist. Dat bedoel ik met "het".
Straatnamen etc veranderen, tja, het is wel onderdeel van de geschiedenis allemaal. Moeten we dat dan echt vergeten?
Mogen we dan alleen de goede, leuke dingen onthouden?


Maar dan is het toch best gek om zo stellig je mening te verkondigen, terwijl je feitelijk niet weet waar het precies over gaat? Dat deel begrijp ik dus nog steeds niet. Wat heeft het ermee te maken dat je volgens jou tegenwoordig zo moet oppassen wat je zegt of doet? De link die je legt met racisme ontgaat me compleet.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 28 Okt 2018 11:54

Re: Pepernoten onder vuur, waar gaat dat allemaal heen?

Kira ik begrijp je gevoel ergens wel, maar ik vind het juist wel goed om kritisch naar onszelf en het verleden te kijken. Natuurlijk mogen we niet alleen de goede dingen onthouden, maar een straat naar iemand vernoemen is een vorm van verheerlijking die mijns inziens niet past bij voormalig slavendrijvers of misdadigers. Voor onze generatie is de naam Jan Pieterszoon Coen misschien een random naam van “iemand van de VOC”, maar een paar honderd jaar geleden was hij verantwoordelijk voor het uitmoorden van een gehele bevolking. Ik kan me voorstellen dat zo iemand niet bepaald een straatnaambordje waardig is. En toch bestaat zo’n straat wel. Dat is toch vreemd?

♥♥
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 28 Okt 2018 14:00

Re: Pepernoten onder vuur, waar gaat dat allemaal heen?

Maarwas Jan Pieterszoon Coen wel zo'n rotzak.
Je moet het ook van twee kanten bekijken. Hij was er voor handel (van specerijen) zijn vriend werd vermoord en toen is hij pas in de aanval gegaan.
Niet goed, maar dan kan je er ook anders tegen aan kijken.
Natuurlijk werden de mensen daar niet goed behandeld. En werden er rassen uitgemoord.
Maar ergens moet je ook niet overal beledigd door zijn van wat er in het verleden is gebeurd.

Want elke volk/stam heeft wel dingen gedaan die echt niet door de beugel kunnen in het verleden. Zo kun je bijna alles wel gaan afschaffen wat met geloof/cultuur te maken heeft.

Als voorbeeld
Ik vind dat de christen dan maar afgeschaft moeten worden door hun volkeren moorden die ze gepleegd hebben. Want een heel fort met 600 man erin in de fik steken en levend verbranden vind ik not done.

Als toevoeging. Al die bedrijven die de ss hebben gesteund in de tweede wereldoorlog. Die bestaan nog en zijn nooit gestraft. Dat is toch ook belachelijk.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Zero

Bericht 28 Okt 2018 16:17

Re: Pepernoten onder vuur, waar gaat dat allemaal heen?

Raven schreef:Als voorbeeld
Ik vind dat de christen dan maar afgeschaft moeten worden door hun volkeren moorden die ze gepleegd hebben. Want een heel fort met 600 man erin in de fik steken en levend verbranden vind ik not done.

Als toevoeging. Al die bedrijven die de ss hebben gesteund in de tweede wereldoorlog. Die bestaan nog en zijn nooit gestraft. Dat is toch ook belachelijk.


Ja maar het gaat dan toch juist om het leren van die fouten? Ik neem aan dat die bedrijven niet nog met een hakenkruis hun email afsluiten. Er is zeker een punt waarop je verder moet en het verleden het verleden laten, maar dat zegt niet dat je moet pronken met de fouten die zijn begaan (om het zo maar even te noemen).



Ik vond vroeger de geschiedenisles altijd heel interessant. Maar als kind stond ik niet echt stil bij hoe de VOC periode negatief invloed had op de rest van de wereld. Ik zou best snappen dat je niet in een straat zou willen wonen die vernoemd is naar iemand die je voorvaderen heeft lopen uitmoorden. Maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het niet nummer één prioriteit vind om die namen te veranderen...
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 28 Okt 2018 17:26

Re: Pepernoten onder vuur, waar gaat dat allemaal heen?

Zero schreef:
Raven schreef:Als voorbeeld
Ik vind dat de christen dan maar afgeschaft moeten worden door hun volkeren moorden die ze gepleegd hebben. Want een heel fort met 600 man erin in de fik steken en levend verbranden vind ik not done.

Als toevoeging. Al die bedrijven die de ss hebben gesteund in de tweede wereldoorlog. Die bestaan nog en zijn nooit gestraft. Dat is toch ook belachelijk.


Ja maar het gaat dan toch juist om het leren van die fouten? Ik neem aan dat die bedrijven niet nog met een hakenkruis hun email afsluiten. Er is zeker een punt waarop je verder moet en het verleden het verleden laten, maar dat zegt niet dat je moet pronken met de fouten die zijn begaan (om het zo maar even te noemen).



Ik vond vroeger de geschiedenisles altijd heel interessant. Maar als kind stond ik niet echt stil bij hoe de VOC periode negatief invloed had op de rest van de wereld. Ik zou best snappen dat je niet in een straat zou willen wonen die vernoemd is naar iemand die je voorvaderen heeft lopen uitmoorden. Maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het niet nummer één prioriteit vind om die namen te veranderen...


Er zijn toch ook al verontschuldigen aangeboden over wat de voc toen gedaan heeft.
Die kruiden zijn kruiden die door de voc zijn meegenomen. Daar kun je toch ook niets aan veranderen.

In de WII zijn er bedrijven enorm fout geweest. Die hebben geen enkele straf gehad of verontschuldiging aangeboden. Maar zijn nu enorm groot en hebben nog hetzelfde logo en naam. Dat vind ik best schokkend. Maar daar hoor je niemand over.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Anoniem245

Bericht 29 Okt 2018 08:13

Re: Pepernoten onder vuur, waar gaat dat allemaal heen?

Raven verwoordt veel beter wat ik bedoel.
Verder denk ik dat dit een eindeloze discussie is en blijft.
<<

Zero

Bericht 29 Okt 2018 12:31

Re: Pepernoten onder vuur, waar gaat dat allemaal heen?

Dat je ergens sorry voor heb gezegd, zegt natuurlijk niet dat je het moet blijven aanhalen als onbenullig. :eyes:
Ik vind het nogal wat overdreven om er een punt van te maken betreft de pepernoten, maar ik zie desalniettemin wel het punt.

Nogmaals, als bedrijf zijnde zou ik ook echt niet blij zijn als mijn voorvaderen/vorige eigenaren dit op hun geweten hadden. Om nu nog excuses aan te bieden en een logo te veranderen is naar mijn mening nogal mosterd na de maaltijd. Had toen moeten gebeuren, maar zover ik weet zijn dit geen bedrijven die nog even een subtiele referentie in hun producten stoppen dat ze fout waren in de oorlog. Dat is volgens mij de discussie, niet of ze zijn gestraft en/of excuses hebben aangeboden.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 29 Okt 2018 13:06

Re: Pepernoten onder vuur, waar gaat dat allemaal heen?

Jij zegt ongeveer hetzelfde over de bedrijven in de WII.
Als dat ik probeer te zeggen over de voc tijd.
Ze hoeven het niet te verheerlijken die tijd. Maar je kan toch wel zeggen gemaakt met echte voc kruiden als het zo is. Waarom zou je de voc niet mogen noemen, omdat ze slechte dingen hebben gedaan. Ze hebben ook veel goeds gebracht voor Nederland.
En natuurlijk stoppen die bedrijven die in de WOII fout waren geen referentie naar toen in hun product. Maar ze maken wel nog altijd dezelfde producten met dezelfde naam.

Daarom haalde ik ook een geloof erbij. Die hebben in principe hetzelfde gedaan. En mogen ook gewoon nog voort bestaan en verheerlijkt worden. En doen ook alsof de kruistochten iets goed waren.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Zero

Bericht 30 Okt 2018 13:49

Re: Pepernoten onder vuur, waar gaat dat allemaal heen?

Hm ik zie de overeenkomst gewoon niet echt in die twee voorbeelden. Je product en merknaam niet veranderen zie ik niet hetzelfde als expres benoemen dat je ingrediënten komen uit een tijd dat de Nederlanders de wereld plunderden.
Nogmaals, ik vind het zelf wel wat ver gaan om daar een punt van te maken maar ik vind 'wij maken onze producten van ingrediënten die we in ons verleden met geweld hebben afgepakt' anders dan 'wij maakten voor, tijdens en na de oorlog broodroosters onder dezelfde naam en logo'.

Verder met je eens wat betreft geloof. Moet ik daar ook wel bij zeggen : mits het geschiedenis is een geen mythe.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 30 Okt 2018 15:21

Re: Pepernoten onder vuur, waar gaat dat allemaal heen?

Ik snap wat je bedoelt en daar ben ik het zeker mee eens. Je moet niet pronken met een geweldadig verleden.

Maar producten die vervaardigd werden door dwangarbeiders. Waardoor dat merk heel veel winst heeft gemaakt die ze hebben mogen houden vind ik bloedgeld. Het bedrijf is groot geworden over de ruggen van de krijgsgevangene en inwoners van de concentratiekampen.
Dat vind ik in principe hetzelfde als producten die in de voc tijd verkregen zijn dat ging over de ruggen van de molukkers en Indiërs.
Wij gebruiken allemaal dagelijks die producten. Kruiden, porselein, etc allemaal verkregen in de voc tijd.


De kruistochten zijn sowieso geen mythe en daar zijn ze ook trots op. Zoals het op mij overkomt.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 31 Okt 2018 20:12

Re: Pepernoten onder vuur, waar gaat dat allemaal heen?

Raven schreef:De kruistochten zijn sowieso geen mythe en daar zijn ze ook trots op. Zoals het op mij overkomt.

Ik denk dat je geen katholiek of protestant kan vinden die daar achter staat.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 01 Nov 2018 10:15

Re: Pepernoten onder vuur, waar gaat dat allemaal heen?

Het doet toch helemaal niet ter zake of er andere gevallen bekend zijn waarbij in de geschiedenis erge dingen zijn gebeurd? Ik vind sowieso een logo van een bedrijf totaal irrelevant. Wat maakt het uit dat zij ten tijde van de oorlog onder dezelfde naam of hetzelfde logo opereerde? Het gaat erom dat een tijd waarin veel gruwelijke dingen gebeurde nu als een soort marketingtechniek wordt gebruikt.

In het dorp waar ik woon was de fietsenmaker in de oorlog een NSB-er. Zijn bedrijf bestaat nog steeds, onder dezelfde naam. Ik zou dat pas raar vinden als hij zou adverteren met “mijn fietsen hebben Hitlers seal of approval” of iets in die trant. Het enkele feit dat iemand foute dingen doet tijdens een periode betekent toch niet automatisch dat diegene daardoor moet stoppen met zijn bedrijf?

♥♥
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 01 Nov 2018 11:35

Re: Pepernoten onder vuur, waar gaat dat allemaal heen?

Die pepernoten heten authentieke kruidnoten voc kruiden. Dus dat is gewoon de smaak. Ze maken niet groots reclame van al onze kruidnoten bevatten voc kruiden. Nee het is één zakje met die smaak.

Net als authentieke kruidnoten steranijs.

Dan moet de vliegende Hollander, hertog jan prestige voc kruiden, voc melange thee, bataviastad allemaal verboden moeten worden. Want ja allemaal gelinkt en veel te maken met de VOC.

Ik ben het natuurlijk niet eens met wat er toen gebeurd is. Maar in die tijd ging dat zo. En nu ineens is alles met die naam slecht. Dan kan er echt zoveel verboden worden. Dat was ook mijn punt met de WOII. Maar dat vinden jullie blijkbaar wel normaal. Terwijl dat gewoon hetzelfde is. Hugo boss zat sinds 1931 in de nsdap heeft altijd de nazis gesteunt. Gebruikte dwangarbeiders etc. Maar wat maakt het uit dat overgrootoma door hem werd gemarteld en gedwongen is. Want ja dat is gewoon een goed merk en doet nu niets meer fout.

Als de VOC nooit verslagen was door de engelse dan was het misschien wel blijven bestaan en heette het ook nog steeds zo. Waren jullie er dan ook zo op tegen? Of dan was het ook van ja die hebben altijd zo bestaan dus waarom nu opdoeken of naam veranderen.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Anoniem315

Bericht 01 Nov 2018 12:40

Re: Pepernoten onder vuur, waar gaat dat allemaal heen?

Ik ben het met je eens, Raven.
Vorige

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers