Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Aangifte doen of niet?

<<

Hope

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1556

Geregistreerd: 28 Jun 2014 15:08

Bericht 08 Okt 2018 08:15

Aangifte doen of niet?

Vrijdagmiddag liep ik met mijn kleine hondje aangelijnd over de dijk bij ons dorp. Uit het niets kwam er een loslopende grote hond die mijn hondje greep. Door de aanval brak het tuigje van mijn hond en rende die hond weg met mijn hond in zijn bek. Hij heeft lopen schudden met hem en op de grond lopen slaan. Ik heb geprobeerd mijn hond los te krijgen, maar dit lukte mij niet. Ik ben heel hard om hulp gaan schreeuwen en er kwamen mensen uit huizen om mij te helpen.
Met 5 mensen hebben wij mijn hond uit de bek van die hond weten te krijgen.
Een ware nachtmerrie om dit te zien. Mijn hond heeft eerst heel hard gepiept en gejankt en daarna zich over gegeven. Die geluiden en beelden krijg ik voorlopig niet van m'n netvlies af.

Wonder boven wonder leefde mijn hondje nog! Ik ben direct met hem naar de dierenarts gereden en daar is hij gelijk geopereerd. Hij heeft gebroken ribben en flink wat wonden, maar hij heeft het er nog goed vanaf gebracht! Helaas wegens zijn gebroken ribben heeft hij 4 weken benchrust, omdat anders zijn longen beschadigd kunnen raken. Heel sneu, maar ik ben allang blij dat hij nog leeft!

Zelf ben ik vrijdagavond ook met bijtwonden naar de hap gebracht. Ook is mijn hand zwaar gekneusd waardoor ik hem niet kan gebruiken, maar ik vind mijn eigen schade minder erg dan voor m'n hond.

De eigenaar van die loslopende hond was er niet bij toen het gebeurde, de hond was ontsnapt uit zijn tuin. Wel heeft hij zich netjes gemeld zaterdagochtend en gezegd dat hij alle kosten zou vergoeden.

Nu wordt er van alle kanten gezegd dat we aangifte moeten doen tegen deze hond. Wij twijfelen erg. De eigenaar heeft een muilkorf gekocht, de hond was over het tuinhekje heen gesprongen dus die heeft hij dit weekend gelijk hoger gemaakt en hij vergoed alle kosten. Maar we willen natuurlijk ook niet dat straks een ander hondje of misschien wel een kind de dupe is.
Wat zouden jullie doen?
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:55

Bericht 08 Okt 2018 08:23

Re: Aangifte doen of niet?

Ik zou kijken of melding kan toen in plaats van gelijk aangifte. Mocht het nog een keer gebeuren, dan is het bekend dat het niet de eerste keer is. Tenzij blijkt bij de melding dat het nu al niet de eerste keer is, dan zou ik wel aangifte doen.
De eigenaar neemt wel zijn verantwoordelijkheid en heeft direct maatregelen genomen, dan vind ik toch wel belangrijk.

Sterkte en beterschap voor je hondje en jou!
<<

Anoniem255

Bericht 08 Okt 2018 08:33

Re: Aangifte doen of niet?

Wat heftig!

Ik zou ook doen wat Jorja zegt inderdaad.

Sterkte!
<<

Kreeft

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4227

Geregistreerd: 04 Sep 2013 01:06

Bericht 08 Okt 2018 10:05

Re: Aangifte doen of niet?

Oh bah! Gelukkig heeft je hondje het overleefd. Ik vind dat Jorja je idd ook een goed advies geeft. En fijn dat de eigenaar meteen zo gehandeld heeft, en het serieus genomen heeft!
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 08 Okt 2018 11:18

Re: Aangifte doen of niet?

Wat een vreselijke ervaring zeg! Misschien een stomme vraag maar was de hond echt agressief of heel erg lomp bezig en had hij niet door dat hij met een klein breekbaar hondje te maken had? Echt schrikken joh, hoop dat je hondje snel beter is en nog wel vertrouwen kan hebben in andere honden met uitlaten.

Oja over de aangifte: fijn dat hij het serieus neemt (de baas). Wat zou er gebeuren als je aangifte tegen hem doet?
<<

Anoniem257

Bericht 08 Okt 2018 13:38

Re: Aangifte doen of niet?

Ik zou misschien een melding maken maar daarin ook duidelijk aangeven dat het baasje er alles aan gedaan heeft om dit weer te voorkomen en dat de hond ontsnapt was.
<<

Anoniem284

Bericht 08 Okt 2018 14:54

Re: Aangifte doen of niet?

Jeetje, wat erg zeg. Beterschap voor jullie. Hopelijk komt je hondje dit ook mentaal te boven.

Wat Jorja zegt, zou ik denk ik ook doen.
<<

Anoniem282

Bericht 08 Okt 2018 17:24

Re: Aangifte doen of niet?

Waarom twijfel je? Ik vind dit vrij heftig om te lezen. Ik ga mee met je omgeving en zou aangifte doen.
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:06

Bericht 19 Okt 2018 15:16

Re: Aangifte doen of niet?

Die andere eigenaar laat door zijn reacties, de maatregelen en willen vergoeden van de kosten wel zien dat hij ervoor wil zorgen dat dit niet nogmaals gebeurt en dat hij het heel erg vind. Als mijn hond dit zou doen en ik zou deze maatregelen treffen, zou ik me flink genaaid voelen als er alsnog aangifte gedaan wordt. Ik zou wel melding maken, maar geen aangifte doen.
<<

Surya

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 996

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Bericht 19 Okt 2018 20:03

Re: Aangifte doen of niet?

Wat wil je bereiken met aangifte? Ik vind dat het baasje heel adequaat reageert.
<<

Anoniem316

Bericht 19 Okt 2018 20:07

Re: Aangifte doen of niet?

Volgens mij kan je niet zoveel met een aangifte hoor. In het wetboek van strafrecht is hier niks over opgenomen. Daarnaast werkt de eigenaar van de hond mee, dus wat wil je er mee bereiken?
<<

Henque

Kletskop

Berichten: 606

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:20

Bericht 20 Okt 2018 06:43

Re: Aangifte doen of niet?

Ondanks dat deze eigenaar maatregelen getroffen heeft vind ik die hond echt levensgevaarlijk klinken! Ik zou hier niet graag met een klein kind bij in de buurt lopen, ik wil niet weten wat die hond dan doet. Heeft de dierenarts hier ook niets over gezegd? Hoe schat hij/zij het gedrag van die hond in en de herhalingskans?
<<

Anoniem248

Bericht 20 Okt 2018 06:54

Re: Aangifte doen of niet?

Henque schreef:Ondanks dat deze eigenaar maatregelen getroffen heeft vind ik die hond echt levensgevaarlijk klinken! Ik zou hier niet graag met een klein kind bij in de buurt lopen, ik wil niet weten wat die hond dan doet. Heeft de dierenarts hier ook niets over gezegd? Hoe schat hij/zij het gedrag van die hond in en de herhalingskans?

Maar de hond heeft inmiddels een muilkorf waarvan ik vermoed dat hij om gaat als hij uitgelaten wordt, het hek is verhoogd, alle onkosten worden vergoed... Ik zou dit echt een dolksteek in de rug vinden als er alsnog aangifte gedaan zou worden. Waarschijnlijk heeft de eigenaar alles al gedaan wat er van hem verlangd zou worden als er aangifte gedaan zou zijn dus watvoor meerwaarde heeft een aangifte nog?
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:20

Bericht 20 Okt 2018 11:09

Re: Aangifte doen of niet?

Ik zou het niet doen. Als je toch nog twijfelt dan hooguit zo'n melding, maar zo te zien is de eigenaar er ook van geschrokken en doet hij er alles aan om te voorkomen dat het nog een keer gebeurt dus wat mij betreft heeft hij dit goed opgepakt.
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4567

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:35

Bericht 20 Okt 2018 17:36

Re: Aangifte doen of niet?

Dee schreef:Volgens mij kan je niet zoveel met een aangifte hoor. In het wetboek van strafrecht is hier niks over opgenomen. Daarnaast werkt de eigenaar van de hond mee, dus wat wil je er mee bereiken?


Als je aangifte doet of een melding komt het bij de gemeente (handhaving) terecht. Die kunnen op grond van de Apv een aanlijn- & muilkorfgebod opleggen. (Heb zelf bij handhaving gewerkt en zulke besluiten opgesteldj.

Een muilkorf in huis hebben of gekocht hebben betekent niet automatisch dat die ook gebruikt wordt, denk ik dan.
Ik zou wel melding maken dat dit in ieder geval bekend is.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Anoniem316

Bericht 20 Okt 2018 18:02

Re: Aangifte doen of niet?

Ja maar dan is het dus niet op grond van het strafrecht en is het dus melding doen bij de gemeente en geen aangifte.
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4567

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:35

Bericht 20 Okt 2018 18:55

Re: Aangifte doen of niet?

Nee, je doet geen aangifte bij de gemeente, maar je doet aangifte bij de politie en die aangifte komt bij de gemeente terecht.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Hope

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1556

Geregistreerd: 28 Jun 2014 15:08

Bericht 22 Okt 2018 06:36

Re: Aangifte doen of niet?

Wij willen ook geen aangifte doen, omdat duidelijk is dat de baas veel spijt heeft en maatregelen treft.
Maar in onze omgeving zeggen veel dat je het wel moet doen en aantal zeggen weer van niet.
Ik heb het met de dierenarts erover gehad en de ene zegt "doe geen aangifte, want ze doen toch niks" en de ander zegt "doe wel aangifte zodat er melding van is".
Ofwel, heel veel verschillende meningen :smile:
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 22 Okt 2018 07:25

Re: Aangifte doen of niet?

Jullie willen zelf geen aangifte doen zeg je. Duidelijk dan toch? Ik zou niet gaan vragen om nóg meer meningen (zoals in je omgeving en nu zelfs op een forum) als je zelf ook een mening hebt.
#teammaple🍁
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 22 Okt 2018 09:51

Re: Aangifte doen of niet?

Met een aangifte kun je bereiken dat de baas van de hond, zoals Amandine ook aangeeft, een aanlijn- en muilkorfgebod krijgt opgelegd voor de hond (mits dit in de APV is opgenomen natuurlijk). Aangezien jij aangeeft dat de baas al een muilkorf heeft gekocht en ook andere maatregelen treft, lijkt zo’n gebod me niet nodig.

♥♥
<<

Hope

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1556

Geregistreerd: 28 Jun 2014 15:08

Bericht 22 Okt 2018 17:02

Re: Aangifte doen of niet?

Urban Naked schreef:Jullie willen zelf geen aangifte doen zeg je. Duidelijk dan toch? Ik zou niet gaan vragen om nóg meer meningen (zoals in je omgeving en nu zelfs op een forum) als je zelf ook een mening hebt.


De reden dat ik 2 weken geleden om meningen vroeg op het forum, was omdat iedereen in mijn omgeving roept "je hebt zeker wel aangifte gedaan?!"
Ook mijn dierenarts vroeg of ik aangifte gedaan had, omdat hij dat adviseerde. Vervolgens hoorde de andere dierenarts van de praktijk dat en die zei weer van niet.
Tot nu toe heeft er nog niemand gezegd dat zij ook geen aangifte zouden doen. Krijgen zelfs verwijten "als hij het nog een keer doet is het ook jullie schuld omdat jullie geen aangifte hebben gedaan".
En daarom ging ik toen twijfelen en was benieuwd wat buitenstaanders zouden doen.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 22 Okt 2018 21:24

Re: Aangifte doen of niet?

Ja ik ben het ook met de mensen in je omgeving eens hoor! Ik vind het echt een ernstige situatie. Dus had wel aangifte gedaan. Ook met de reden dat jij er dan iig alles aan gedaan hebt om te voorkomen dat het weer gebeurt. Hoe goed de eigenaar er ook om denkt, het betekent niet dat het nooit weer kan gebeuren. Al vind ik het niet jouw schuld als het weer gebeurt en jij niks hebt gedaan.
<<

Anoniem284

Bericht 22 Okt 2018 21:43

Re: Aangifte doen of niet?

Eens met Joey. Dat de eigenaar al maatregelen heeft getroffen, is natuurlijk hartstikke mooi en terecht, maar dat betekent niet automatisch dat jouw recht op aangifte doen daarmee komt te vervallen. Om herhaling in de toekomst voorkomen, zou ik het gewoon melden. Als het dan toch nog eens gebeurt, is er in ieder geval al officieel een incident bekend en moet er echt wat gebeuren.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers