Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ervaring met feline hyperesthesie syndroom (FHS) bij katten?

<<

Anoniem248

Bericht 30 Sep 2018 11:56

Ervaring met feline hyperesthesie syndroom (FHS) bij katten?

Één van de katten is altijd al een soort zorgenkat geweest. Bizar druk als kitten, dominant, ook richting onze andere kat. Krabt zichzelf regelmatig open en heeft dan wekenlang een wond zitten. Voedselallergie denken/dachten wij, dus zit ze al jaren op hypoallergeen voer. Nieuwsgierig en gek op aandacht maar tegelijkertijd heel veel moeite met prikkelverwerking. Staat altijd ‘aan’, altijd actief en op onderzoek. Bijvoorbeeld, als we visite in huis hebben en het is drukker thuis dan anders dan zoekt ze de aandacht op, begroet iedereen stuk voor stuk, kruipt gerust bij de visite op schoot, begint te spinnen maar haalt uit als ze het niet meer hendelt. Maar geeft daarvoor ook geen enkel signaal af, haalt gewoon uit het niets iit. Ze zoekt dezelfde situatie wel keer op keer weer op, wij moeten haar vervolgens opsluiten om te voorkomen dat iedereen onder de krassen naar huis gaat. We hebben een paar jaar terug een kattentrimmer laten komen en dat vond ze reuze interessant maar zodra ze aan haar vacht zat, werd ze vals, vals, niet normaal. Dan zou je denken dat ze wegkruipt want ze vindt ‘t niet leuk, maar ze zoekt het vervolgens wel weer op, blijft altijd in de buurt, om dan weer net zo vals te worden. Wegkruipen zit gewoon niet on haar karakter, dat doet ze alleen met vuurwerk. Die kattentrimmer hebben we oogegeven, die had nog nooit zo’n valse kat gezien. Zelf maar spullen gekocht en de enige die haar mag kammen is mijn vriend. Gek genoeg geniet ze er dan ook echt van.
Vorig jaar vierde ik m’n verjaardag en toen knapte dr iets in dr koppie, wederom vals. Blazen, hoge rug, aanvallen, urine laten lopen, krijsen, grommen, alles bij elkaar. Dat was echt wel een dieptepunt en vond ik zo sneu. Ik heb het al die tijd op stress/prikkelverwerking gegooid, feliway gebruiken we al een tijdje, helpt íéts. Tot afgelopen week, toen lag ze naast me en begon ze ineens te rollen met de huid op haar rug, wild likken, opspringen, blijven rollen met d’r rug. Dit duurde echt wel een ruime minuut. Toen m’n vriend haar bij zich riep was het eigenlijk ook wel over. Dat soort dingen heeft ze wel vaker laten zien, maar dan duurde het misschien vijf seconden en toen dacht ik -misschien heel naïef- oh ze heeft gewoon een speelse bui. Maar nu ben ik gaan googelen en kwam ik uit op fhs, feline hyperesthesie syndroom. Superweinig over bekend en ik weet het, ik zal hiervoor echt naar de dierenarts moeten maar ik vraag me af of er hier katteneigenaren zijn die ermee bekend zijn? Na het lezen van de symptomen viel er wel veel op z’n plek en het zal me niks verbazen als Kyra dot daadwerkelijk ook heeft. Net had ze weer een aanvalletje, halve minuut en ook na wat aandacht geven was ze er weer uit (afleiden schijnt ook te helpen). Aanval van net was vergelijkbaar van het filmpje hieronder:

https://youtu.be/1Q-cIM2X-IE

Eigenlijk hoop ik dat iemand me meer kan vertellen hierover...
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1951

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:58

Bericht 01 Okt 2018 14:04

Re: Ervaring met feline hyperesthesie syndroom (FHS) bij kat

Ja, ik heb wat jij omschrijft bij katten met neurologische problemen of een hersenaandoening gezien. Een van de asielkatten had een hersenbeschadiging. Die kon poeslief zijn, kwam op je af om geknuffeld te worden en sloeg dan om als een blad aan een boom en viel je aan. Dat was een erg extreem geval, uiteindelijk is de kat ingeslapen omdat het voor haarzelf niet meer leefbaar was, maar dat is dus echt een uiterste.

Het hangt af van wat de oorzaak is, maar als je zulk gedrag vooral bij haar ziet wanneer ze overprikkeld is, zou ik haar als er visite komt in een aparte kamer zetten en proberen om zo veel mogelijk regelmaat aan te houden qua dagritme. Als ze zo omslaat, kan het goed dat er een soort kortsluiting in haar hoofd ontstaat door alle prikkels, zoals bij een epileptische aanval, maar dat zou ik de dierenarts laten bepalen. Urine laten lopen kan een teken zijn dat het zoiets is en voor sommige aandoeningen zijn er medicijnen om de symptomen te onderdrukken.
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1951

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:58

Bericht 01 Okt 2018 14:07

Re: Ervaring met feline hyperesthesie syndroom (FHS) bij kat

Hoe gedraagt ze zich trouwens na zo’n bui?
<<

Anoniem248

Bericht 02 Okt 2018 19:45

Re: Ervaring met feline hyperesthesie syndroom (FHS) bij kat

We zetten haar nu al zoveel mogelijk apart met visite, of we zorgen in elk geval dat we haar snel apart kunnen zitten in een kamertje als we merken dat ze het niet kan hendelen. Op zich is ze in het dagelijks leven., als we samen zijn, goed te doen. Is met vlagen wel veel op onze andere kat gefocust en vliegt haar ook regelmatig aan, al is dat volgens mij in haar spel.

Hoe ze na zo’n bui is... na zo’n bui als op het filmpje is ze vrij snel weer normaal. Als er visite is geweest dan is alles de volgende dag vaak ook wel weer oké. Na die ene bewuste verjaardag toen ze zo vals werd incl het urine laten lopen, had ze echt wel even een dag tot een paar dagen nodig om bij te komen. Bleef toen ook heel angstvallig schoenen en voeten in de gaten houden (daar had ze het die avond op voorzien). Lastig, mogelijk een neurologische aandoening, dat klinkt heftig. Op zich is ze gewoon in de situatie met ons samen goed te doen, van ons pikt ze vrijwel alles en dan haalt ze zelden uit, mijn moeder en mijn vriend z’n moeder accepteert ze ook, maar die geven haar aandacht en nemen dan bewust afstand.
Maar mochten er ooit nog kinderen komen dan ben ik toch erg huiverig hoe ze dan gaat zijn.

Ik ga binnenkort toch eens met de dierenarts overleggen of die haar zou willen zien. Al verwacht ik dat ze daar de toko op zn kop zet :laughcry:
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1951

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:58

Bericht 02 Okt 2018 20:06

Re: Ervaring met feline hyperesthesie syndroom (FHS) bij kat

Je zou het thuis eens kunnen filmen als ze zo’n bui heeft en dat filmpje/die filmpjes dan aan de dierenarts laten zien, maar ik kan me voorstellen daf die er ook juist veel aan kan aflezen als je haar meeneemt en ze daar zo flipt.
Bij een (epileptische) aanval zijn katten vaak een paar uur tot paar dagen nog van slag, bijvoorbeeld erg moe of angstig.
Op social media zie je weleens filmpjes van katten of andere dieren die ‘schattige’ dingen doen als bidden, omvallen, rondjes lopen etc. Die hebben ook een neurologische aandoening, dus ‘t is niet altijd heel duidelijk dat er iets mis is, maar een dierenarts zou dat wel moeten kunnen bepalen.

Heel fijn dat ze verder gewoon rustig is en er alleen last van heeft in bepaalde situaties, maar inderdaad, kinderen kunnen dan best een trigger zijn en je wil niet dat ze die aanvalt.
<<

Anoniem248

Bericht 03 Okt 2018 19:55

Re: Ervaring met feline hyperesthesie syndroom (FHS) bij kat

Filmen ga ik sowieso doen als ze weer zo’n bui heeft waar ik bij ben. Ik denk dat de dierenarts zonder filmpje sowieso weinig kan, ja, of het is hopen dat ze zo’n bui daar op de behandeltafel krijgt.

‘t Is echt een supergrappig beestje, een enorme kletskous, pienter ook, maar ja, dit. Het is wel een aantal keer door m’n hoofd geschoten dat ze ergens anders misschien beter af is, in een huis zonder andere huisdieren, met een tuin en rustigere mensen die haar misschien meer kunnen bieden dan wij. Hoewel ze tegen mij nooit echt vast gedaan heeft, merk ik wel dat ik reserves bij dr hou puur omdat ik weet dat ze zo onvoorspelbaar kán zijn. Eigenlijk sneu want onze ander kat geef ik daardoor veel meer aandacht,
<<

Anoniem248

Bericht 13 Okt 2018 11:54

Re: Ervaring met feline hyperesthesie syndroom (FHS) bij kat

Op dit moment kunnen we ook onzindelijkheid aan het rijtje toevoegen. Onzindelijk in de zin van dat ze steeds naast de kattenbak plast. We hoopten dit met een nieuwe kattenbak op te kunnen lossen, maar helaas. Kennelijk is de urine ook onder de laminaatvloer terecht gekomen en blijft de lucht hangen waardoor ze ernaast blijft plassen. De vloer begint er al krom door te trekken... Ik denk dat we maar een lekbak voor onder de wasmachine onder de kattenbak gaan zetten.
Komende week ga ik maar eens contact opnemen met de dierenarts, wegens drukke agenda is dat me eerder niet gelukt. Ik heb helaas ook nog niets kunnen filmen, echte buien/aanvallen heeft ze sinds die tijd niet meer gehad of hebben we niet meer waargenomen oo de tijdstippen dat we thuis waren.
Ik moet zeggen dat ik nu wel op het punt kom dat ik haar toch wel héél erg bewerkelijk vind worden, er komt iedere keer weer wat nieuws bij. Ik vraag me af of wij, allebei met een druk werkritme, haar wel kunnen bieden wat ze nodig heeft en vraag me steeds vaker af of we niet beter op zoek kunnen gaan naar hele lieve mensen die haar dit wel kunnen bieden, die wel de rust en tijd daarvoor kunnen vinden. En dat idee alleen al voelt echt bijna als een verademing, maar tegelijk voel ik me ook heel schuldig. Een huisdier heb je voor het leven, vind ik. M’n vriend wil er dan ook helemaal nog niet aan denken, maar ze is nu 6, en dit nog de rest van haar kattenleven lang...
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1951

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:58

Bericht 19 Okt 2018 12:47

Re: Ervaring met feline hyperesthesie syndroom (FHS) bij kat

Wat vervelend zeg :( Heeft ze geen blaasontsteking of iets dergelijks? Of is er iets in huis of aan jullie situatie veranderd?

Ik zou afwachten wat de dierenarts ervan zegt. Als hij/zij zegt dat er niks aan te doen is, zou je een herplaatsing kunnen overwegen, maar katten die niet zindelijk zijn en zulke (gedrags)problemen hebben, worden helaas niet snel herplaatst is mijn ervaring. Aan de andere kant zou het ook goed kunnen dat ze daar in een nieuwe omgeving geen last van heeft, maar dat weet je van tevoren niet.

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers