Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Peuter voorbereiden op operatie

<<

Patsy

Bericht 03 Okt 2018 13:06

Peuter voorbereiden op operatie

Aanstaande maandag wordt mijn jongste zoon geopereerd aan zijn navelbreuk. We waren nog aan het wachten op de oproep maar nu is er iemand uitgevallen en is hij dus al aan de beurt. Ik vind het vooral zelf erg spannend geloof ik :laughcry:.

Maar wat mijn vraag is; hoe bereid ik hem daar op voor? We hebben een boekje gekregen in het ziekenhuis waarin alles uitgelegd wordt wat ik met hem bekeken heb. Hij zegt overal ja op en was heel enthousiast toen hij zag dat ie na de operatie een ijsje mag (hij zag dat op de foto in het boekje), maar goed, hij is 3. Ik ben alleen bang dat hij het op het moment zelf op een brullen zet en niet meer rustig te krijgen is.

Dat ikzelf nog precies weet hoe overstuur ik was toen ik het kapje op mijn neus kreeg toen mijn neusamandelen eruit gingen helpt ook niet echt mee natuurlijk.

Heeft iemand tips of adviezen?
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2864

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:15

Bericht 03 Okt 2018 14:10

Re: Peuter voorbereiden op operatie

Er zijn wat filmpjes te vinden op YouTube van bijv Ernst en Bobbie in het ziekenhuis. Die heb ik met onze oudste (toen ook 3) gekeken voor zijn neusamandel en buisjes operatie.
<<

Patsy

Bericht 03 Okt 2018 14:28

Re: Peuter voorbereiden op operatie

Nu je het zegt! Dat filmpje ken ik wel, goeie tip. Zal hem eens opzoeken.
<<

Anoniem272

Bericht 03 Okt 2018 14:36

Re: Peuter voorbereiden op operatie

Ziekenhuispersoneel is steeds beter geworden in het geruststellen van kinderen, zeker in vergelijking met hoe het ging toen wij jong waren. Het valt je vast mee!
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2525

Geregistreerd: 04 Okt 2017 09:46

Bericht 03 Okt 2018 14:40

Re: Peuter voorbereiden op operatie

Ga je in je eentje met je zoontje? Ik zou kijken of je iemand mee kunt nemen of iemand in jouw plaats kunt laten gaan. Als jij zelf zo bang bent, dan is dat moeilijk om helemaal niets van over te brengen denk ik.

Daarnaast inderdaad filmpjes kijken. Van de meeste operaties zijn wel filmpjes te vinden op YouTube. Deze is misschien niet direct geschikt, maar kan jou misschien wel al helpen: https://www.youtube.com/watch?v=z6vOlOBIFSU

Volgens mij kun je ook vragen of ze alvast een kapje willen laten zien. Dan kan je kind het vast eens op- en afzetten, waardoor dat niet helemaal nieuw is.

Veel succes. Hopelijk valt het voor jullie allebei mee!
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Patsy

Bericht 03 Okt 2018 14:40

Re: Peuter voorbereiden op operatie

Filoria schreef:Ziekenhuispersoneel is steeds beter geworden in het geruststellen van kinderen, zeker in vergelijking met hoe het ging toen wij jong waren. Het valt je vast mee!


Dat zei de chirurg ook. Vroeger kreeg je met veel geweld zo'n kapje op. Nu hebben ze er een heel verhaal bij over dat het naar olifantenpoep ruikt. Ik zie er zelf ook het meeste tegenop hoor, hoe klein de ingreep ook is.

Bedankt iig voor je geruststelling:) .
<<

Anoniem286

Bericht 03 Okt 2018 14:44

Re: Peuter voorbereiden op operatie

Hier is ze een paar keer geweest voor amandelen en MRI onder narcose geweest en de eerste keer was ze dezelfde leeftijd als jouw zoontje. (Wel heel andere ingreep natuurlijk) We hebben het toen benoemd de week ervoor, een of twee keer het boekje gelezen en de dag ervoor eigenlijk niks gezegd zodat ze geen spanning zou opbouwen. De ochtend het wel verteld, gewoon luchtig onder het mom van ‘ dat moet even vandaag’ . En ze heeft toen eigenlijk die nuchtere houding overgenomen. Op het moment zelf met het kapje was het wel even spannend maar we hebben een liedje gezongen, ze moest wel even flink huilen maar dat gaat echt best snel. Ze werd wel wat huilerig wakker maar echt een drama is het gelukkig niet geweest. Dus mijn tip zou zijn; maak het niet TE bijzonder of speciaal, juist dan bouwt naar mijn mening de spanning sneller op.

Je zou bij je zoontje nog over zijn buik kunnen praten en naar de navelbreuk kunnen kijken (mits dat zichtbaar is en hem erop kunnen wizjzen dat ze dat gaan maken. Evt je eigen navel bekijken etc.
Komt vast goed!
Laatst gewijzigd door Anoniem286 op 03 Okt 2018 14:46, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Patsy

Bericht 03 Okt 2018 14:44

Re: Peuter voorbereiden op operatie

June schreef:Ga je in je eentje met je zoontje? Ik zou kijken of je iemand mee kunt nemen of iemand in jouw plaats kunt laten gaan. Als jij zelf zo bang bent, dan is dat moeilijk om helemaal niets van over te brengen denk ik.

Daarnaast inderdaad filmpjes kijken. Van de meeste operaties zijn wel filmpjes te vinden op YouTube. Deze is misschien niet direct geschikt, maar kan jou misschien wel al helpen: https://www.youtube.com/watch?v=z6vOlOBIFSU

Volgens mij kun je ook vragen of ze alvast een kapje willen laten zien. Dan kan je kind het vast eens op- en afzetten, waardoor dat niet helemaal nieuw is.

Veel succes. Hopelijk valt het voor jullie allebei mee!



Mmm, daar zit wel wat in eigenlijk. Ik had juist tegen mijn man gezegd dat ik juist met hem mee wil omdat ikzelf die "nare" ervaring heb. Dan kan ik hem geruststellen. Maar misschien is het idd wel beter om het niet te doen.

De tip van het kapje is een goede, dat gaan we doen.

Voel me wel een mietje hoor.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 03 Okt 2018 15:06

Re: Peuter voorbereiden op operatie

Zelfs vroeger was het ook al niet overal zo barbaars. Ik was ruim elf, het was 1991 en bij mij kwam er al van tevoren iemand langs om me uitgebreid voor te bereiden. Tegenwoordig hebben veel ziekenhuizen daar een pedagogisch medewerker voor. Het blijft rot natuurlijk. Ik zou gewoon samen meegaan als het lukt.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9419

Geregistreerd: 25 Nov 2015 16:30

Bericht 03 Okt 2018 15:32

Re: Peuter voorbereiden op operatie

F. moet volgende week voor haar neusamandelen en buisjes. Bij ons in het ziekenhuis is een voorlichting voor kinderen. Misschien informeren of die er nog een keer is voor a.s. maandag? Die voorlichting werd gedaan door een pedagogisch medewerker en dezelfde pedagogisch medewerker zal er ook zijn op de dag van de ingreep. Advies was ook om met 2 ouders te komen. Vooral voor tijdens het naar huis gaan.

BIj F. hadden ze het inderdaad ook over olifantenpoep, onderaan het kapje zit een soort ballon, die moest ze opblazen (onder het mom van dan adem je niet door je neus en stinkt het niet zo). Verder kreeg ze het pak te zien wat papa aan moet en mocht ze het mutsje even opzetten. Ze krijgt op de dag van de ingreep ook een armband van het ziekenhuis.
⁠♡♡♡
<<

Patsy

Bericht 03 Okt 2018 15:34

Re: Peuter voorbereiden op operatie

Zoals ik het begreep mag er één ouder mee naar de ok. Maar we kunnen altijd vragen natuurlijk.

Ik was 7, mijn ouders mochten niet mee en ik werd door meerdere mensen vastgehouden. Heb echt liggen brullen. Misschien maak ik het in mijn hoofd groter dan het was hoor, maar leuk was het niet en dat zou ik mijn zoon graag besparen.
<<

Patsy

Bericht 03 Okt 2018 15:36

Re: Peuter voorbereiden op operatie

Uffe, we gaan sowieso samen met hem naar het ziekenhuis, vooral ook voor het naar huis rijden idd. Ik ga nog even informeren. Succes voor F!
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9419

Geregistreerd: 25 Nov 2015 16:30

Bericht 03 Okt 2018 15:40

Re: Peuter voorbereiden op operatie

Oh ja sorry er mag idd maar 1 ouder mee naar de OK, bij F. ook hoor. Maar soms kunnen ze zo "boos" zijn op die ouder dat het fijn is als er op de kinderafdeling ook een andere ouder bij is vertelde die mevrouw ons.
⁠♡♡♡

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers