Versnellen, groep 4 & 5 in één jaar
We staan nu namelijk voor die keuze voor onze oudste dochter. Vriend is voor, ik twijfel heel erg. Ze zit nu in groep 4 (in combi met 3) en zou dan na de kerstvakantie starten in groep 5 (in een combinatieklas met 6). Vorig jaar gaf de leerkracht ook al aan dat versnellen een optie is maar we hebben toen gezamelijk besloten dat niet te doen omdat ze sociaal-emotioneel echt een (verlegen) groep 3 kind was. Ze heeft toen eigenlijk het hele jaar naar de instructies van groep 4 zitten luisteren, aangezien ze de stof van groep 3 al beheerste.
Eind vorig schooljaar is ze AVI getest en daar kwam E6 uit, maar juffen gaven beide aan dat als ze nu weer zouden testen ze hoger zal scoren. Begrijpend lezen gaat ook goed. Qua rekenen loopt ze ook voor en sinds deze week mag ze al vooruit toetsen om te kijken op welk niveau ze precies zit en waar de eerste hiaten zitten. Ze krijgt al voor zowel rekenen als taal pluswerk maar nog is het te makkelijk. Als gevolg daarvan gaat ze onderpresteren en heeft ze haar werk steeds niet af. Ze werken met een weekplanner en juf gaf aan dat ze het overzicht wel heeft, haar lage tempo ligt volgens juf aan de stof die te makkelijk is.
Kortom, eigenlijk allemaal dingen waardoor ik wel denk dat ze inhoudelijk toe is aan de stof van groep 5. Ze zal daar ook extra uitdaging vinden aan de andere vakken die er dan bij komen, geschiedenis, aardrijkskunde, topo, etc. Dat lijkt haar zelf ook heel leuk.
Maar ze is pas in juli 7 geworden dus nog erg jong. Als ze nu versnelt zou ze net 1 maand 11 zijn als ze naar de middelbare school gaat. Hoewel ze wel gegroeid is afgelopen jaar is het nog steeds een rustig, verlegen meisje. Echt een groep 4 kind. Ze speelt graag met de kinderen uit haar eigen groep. De kinderen uit groep 5 kent ze wel van vorig jaar maar daarbij is de aansluiting minder groot. Persoonlijk vind ik het ook een minder leuke groep.
Ze werken op school veel met projecten waar kinderen zelf op hun eigen niveau invulling aan kunnen geven. Op die momenten heeft ze dus geen "last" van haar voorsprong. Daarnaast is er vorig jaar ook gesproken over extra verbreding, bijvoorbeeld zelf al een werkstukje maken op de computer. Maar hier is uiteindelijk weinig van terecht gekomen. Leerkracht stond in haar ééntje voor de combi 3 en 4 met daarin redelijk veel kinderen met een taalachterstand en dochter is de enige die zo ver voorloopt. Ik denk dat er toen gewoon te weinig tijd was voor haar, wat begrijpelijk is, maar natuurlijk niet de bedoeling. Dit jaar zijn ze met z'n tweeën en zit groep 4 2x per week alleen. Nu zou er dus meer tijd en ruimte voor zijn.
Vriend is voor versnellen en ziet geen nadelen, zelf sta ik echt in tweestrijd. Op basis waarvan moet je dan een keuze maken? School heeft ook een IB'er maar die is tot nu toe nog niet betrokken geweest. Kan zij nog iets voor ons doen? Ik weet eigenlijk niet precies wat een IB'er doet Binnenkort hebben we weer een gesprek met de juffen over wat we nu willen. Dan wil ik in elk geval nog vragen waarom ze haar sociaal-emotioneel nu wel klaar vinden voor versnellen.Wat zijn nog meer goede vragen om dan te stellen?
Sorry, het is een heel verhaal geworden. Ik ben nog lang van stof af en toe Maar zoals ik aan het begin schreef; is er iemand die hier ervaring mee heeft en wijze woorden voor me heeft?