Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Versnellen, groep 4 & 5 in één jaar

<<

Novalee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:28

Bericht 27 Sep 2018 18:50

Versnellen, groep 4 & 5 in één jaar

Is er hier iemand die hier ervaring mee heeft, als ouder of als leerkracht die er meer over kan/wil vertellen?

We staan nu namelijk voor die keuze voor onze oudste dochter. Vriend is voor, ik twijfel heel erg. Ze zit nu in groep 4 (in combi met 3) en zou dan na de kerstvakantie starten in groep 5 (in een combinatieklas met 6). Vorig jaar gaf de leerkracht ook al aan dat versnellen een optie is maar we hebben toen gezamelijk besloten dat niet te doen omdat ze sociaal-emotioneel echt een (verlegen) groep 3 kind was. Ze heeft toen eigenlijk het hele jaar naar de instructies van groep 4 zitten luisteren, aangezien ze de stof van groep 3 al beheerste.

Eind vorig schooljaar is ze AVI getest en daar kwam E6 uit, maar juffen gaven beide aan dat als ze nu weer zouden testen ze hoger zal scoren. Begrijpend lezen gaat ook goed. Qua rekenen loopt ze ook voor en sinds deze week mag ze al vooruit toetsen om te kijken op welk niveau ze precies zit en waar de eerste hiaten zitten. Ze krijgt al voor zowel rekenen als taal pluswerk maar nog is het te makkelijk. Als gevolg daarvan gaat ze onderpresteren en heeft ze haar werk steeds niet af. Ze werken met een weekplanner en juf gaf aan dat ze het overzicht wel heeft, haar lage tempo ligt volgens juf aan de stof die te makkelijk is.

Kortom, eigenlijk allemaal dingen waardoor ik wel denk dat ze inhoudelijk toe is aan de stof van groep 5. Ze zal daar ook extra uitdaging vinden aan de andere vakken die er dan bij komen, geschiedenis, aardrijkskunde, topo, etc. Dat lijkt haar zelf ook heel leuk.

Maar ze is pas in juli 7 geworden dus nog erg jong. Als ze nu versnelt zou ze net 1 maand 11 zijn als ze naar de middelbare school gaat. Hoewel ze wel gegroeid is afgelopen jaar is het nog steeds een rustig, verlegen meisje. Echt een groep 4 kind. Ze speelt graag met de kinderen uit haar eigen groep. De kinderen uit groep 5 kent ze wel van vorig jaar maar daarbij is de aansluiting minder groot. Persoonlijk vind ik het ook een minder leuke groep.

Ze werken op school veel met projecten waar kinderen zelf op hun eigen niveau invulling aan kunnen geven. Op die momenten heeft ze dus geen "last" van haar voorsprong. Daarnaast is er vorig jaar ook gesproken over extra verbreding, bijvoorbeeld zelf al een werkstukje maken op de computer. Maar hier is uiteindelijk weinig van terecht gekomen. Leerkracht stond in haar ééntje voor de combi 3 en 4 met daarin redelijk veel kinderen met een taalachterstand en dochter is de enige die zo ver voorloopt. Ik denk dat er toen gewoon te weinig tijd was voor haar, wat begrijpelijk is, maar natuurlijk niet de bedoeling. Dit jaar zijn ze met z'n tweeën en zit groep 4 2x per week alleen. Nu zou er dus meer tijd en ruimte voor zijn.

Vriend is voor versnellen en ziet geen nadelen, zelf sta ik echt in tweestrijd. Op basis waarvan moet je dan een keuze maken? School heeft ook een IB'er maar die is tot nu toe nog niet betrokken geweest. Kan zij nog iets voor ons doen? Ik weet eigenlijk niet precies wat een IB'er doet :clown: Binnenkort hebben we weer een gesprek met de juffen over wat we nu willen. Dan wil ik in elk geval nog vragen waarom ze haar sociaal-emotioneel nu wel klaar vinden voor versnellen.Wat zijn nog meer goede vragen om dan te stellen?

Sorry, het is een heel verhaal geworden. Ik ben nog lang van stof af en toe :redface: Maar zoals ik aan het begin schreef; is er iemand die hier ervaring mee heeft en wijze woorden voor me heeft? :D
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 09:52

Bericht 27 Sep 2018 19:10

Re: Versnellen, groep 4 & 5 in één jaar

Ik heb geen echte ervaring, alleen ervaring met zelf een heel verlegen kind zijn en op basis van je verhaal wat dat aspect betreft zou mijn gevoel zijn haar in haar eigen groep te laten. Als ze daar aansluiting heeft en vriendinnetjes zou ik dat t allerbelangrijkste vinden. Dat lijkt me zo belangrijk en fijn. Vind t ook beetje zwaktebod heel eerlijk gezegd van de school als ze de verbreding niet kunnen/willen bieden, dacht dat algemene opvatting tegenwoordig sowieso was liever verbreden dan versnellen. Zou dus eerder nog eens met ze in gesprek gaan of ze daar niet wat meer in kunnen betekenen.
<<

Anoniem243

Bericht 27 Sep 2018 21:40

Re: Versnellen, groep 4 & 5 in één jaar

Ik vind het best bijzonder dat de IB'er hier nog helemaal niet bij betrokken is. Of zouden de juffen dat wel hebben gedaan en alleen de uitkomsten van overleggen aan jullie hebben voorgeschoteld? Ik zou zeker een gesprek vragen met juffen en IB'er en daarbij jouw twijfels bespreken en vragen wat er nog meer mogelijk is om haar uitdaging te geven binnen dezelfde groep, door bijvoorbeeld verbreding. Met net 11 jaar naar de middelbare school in combinatie met wat je vertelt over haar sociaal-emotioneel welzijn zou mijn voorkeur niet hebben, versnellen zou voor mij een allerlaatste optie zijn in dit geval.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 27 Sep 2018 21:45

Re: Versnellen, groep 4 & 5 in één jaar

Versnellen zou mijn keuze ook niet zijn, waar ligt dan de grens? Wat gaat ze dan doen als ze in groep 8 zit?
Sociaal klinkt het ook alsof ze in groep 4 beter op haarvplek zit.

En eens met Sookie, kan me niet voorstellen dat de IB’er (intern begeleider, houdt de groep op zorggebied in de gaten) er nog niet bij betrokken is, dit soort dingen kan een leerkracht alleen niet beslissen.

En misschien heel radicaal; een school voor kinderen die meer kunnen, zoals een Leonardoschool?
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem315

Bericht 27 Sep 2018 21:50

Re: Versnellen, groep 4 & 5 in één jaar

Als er ruimte voor is om haar in deze groep de uitdaging te geven die ze nodig heeft, dan zou ik haar niet vooruitzetten.

Is er echt geen of weinig ruimte, dan is het voor haar motivatie misschien beter haar door te laten gaan.

Tegenwoordig wordt er veel op eigen niveau gewerkt en zou ze eigenlijk gewoon tussen haar leeftijdgenoten moeten kunnen zitten. Wij proberen echt te voorkomen dat kinderen uit hun groep gehaald worden. Ik zou sowieso goed in gesprek gaan met de leerkrachten en de IB-er om een concreet plan gepresenteerd te krijgen betreffende de mogelijke aanpak (en vooral over de inzet van leermiddelen) Neem geen genoegen met vage plannen!
<<

DoubleFun

Noob

Berichten: 82

Geregistreerd: 25 Okt 2017 14:50

Bericht 27 Sep 2018 21:57

Re: Versnellen, groep 4 & 5 in één jaar

Wat wil jullie dochter zelf?

Ik vind dat de basisschool een hele belangrijke periode is om je sociaal emotioneel te ontwikkelen en je te staven aan leeftijdsgenootjes. Kinderen leren zo ontzettend veel op sociaal vlak op de basisschool, ik zou me echt zorgen maken over haar welbevinden als ik je verhaal zo lees. Emotionele aansluiting bij kinderen die in dezelfde sociale ontwikkelingsfase zitten, is zó belangrijk.
Ik zou in de eerste instantie kijken wat de IB-er voor jullie kan betekenen. Ik vind het heel vreemd dat die niet ingeschakeld is als er wordt gesproken over versnellen.
<<

Anansi

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 353

Geregistreerd: 02 Okt 2016 15:34

Bericht 27 Sep 2018 22:37

Re: Versnellen, groep 4 & 5 in één jaar

Ik zou eerder gaan voor verdiepen en verbreden van huidige kennis dan versnellen.

En zijn er bij jou in de buurt gaan hoog begaafde klassen (bij ons heten het Da Vinci klassen). Hier bij ons in de stad wel, daar leren kids op projectmatige basis dingen de hen interssant vinden. Bijvoorbeeld over sterrenstelsels.
Daarnaast is er veel aandacht voor de sociaal emotioneel ontwikkeling omdat die in vergelijking met de cognitieve ontwikkeling achterblijft.
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 19:59

Bericht 27 Sep 2018 23:31

Re: Versnellen, groep 4 & 5 in één jaar

Wij hebben hier ervaring mee. Onze zoon heeft versneld en is van groep 2 naar groep 4 gegaan. Dat was heel erg spannend, maar heeft super goed uitgepakt. Ook in groep 4 had hij alweer snel verdieping nodig. Hij heeft groep 4 afgesloten met een super mooi rapport. Sociaal emotioneel lopen deze kinderen vaak wel achter, dat zien wij ook terug bij onze zoon. Hij is nu 7 en de oudste kinderen zijn al dik 9. Dat match niet altijd.

Bij onze school ging versnellen niet zomaar. Daar zat een heel team achter o.a. IAB-er, orthopedagoge, schoolarts, regiseur, docent, lerares, directrice enz.
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 28 Sep 2018 07:05

Re: Versnellen, groep 4 & 5 in één jaar

Hier hebben beide kinderen een keer versneld: dochter heeft groep 1 overgeslagen en dat pakte op sociaal gebied niet goed uit. Inmiddels volgt ze voltijds hoogbegaafdenonderwijs (ze zit in groep 7 in een combiklas 6-7-8) en daar gaat ze als een speer.

Onze zoon is na de zomervakantie versneld van groep 4 naar groep 6 gegaan en zit nu in een reguliere combiklas 6-7. Bij hem pakt de versnelling juist wel goed uit. Hij trok sowieso erg naar oudere kinderen, en eigenlijk gaf zijn sociale en emotionele voorsprong meer de doorslag dan zijn intellectuele voorsprong. Dus misschien niet goed vergelijkbaar met jouw dochter. In de nieuwe klas krijgt hij inmiddels ook weer verrijking en hij hoopt komend jaar naar de hoogbegaafden-groep waar zijn zus nu al zit, door te stromen. Misschien wordt de versnelling dan teruggetrokken, maar dat bekijken ze tzt.

Is er helemaal geen plus-klas of iets in jullie omgeving?
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 28 Sep 2018 13:08

Re: Versnellen, groep 4 & 5 in één jaar

Sookie schreef:Ik vind het best bijzonder dat de IB'er hier nog helemaal niet bij betrokken is. Of zouden de juffen dat wel hebben gedaan en alleen de uitkomsten van overleggen aan jullie hebben voorgeschoteld? Ik zou zeker een gesprek vragen met juffen en IB'er en daarbij jouw twijfels bespreken en vragen wat er nog meer mogelijk is om haar uitdaging te geven binnen dezelfde groep, door bijvoorbeeld verbreding. Met net 11 jaar naar de middelbare school in combinatie met wat je vertelt over haar sociaal-emotioneel welzijn zou mijn voorkeur niet hebben, versnellen zou voor mij een allerlaatste optie zijn in dit geval.



Dit!! Dit is namelijk een beslissing die je als juf zijnde niet zelf maakt. Dit gaat in overleg met de IB'er.
Een IB'er zorgt zeg maar voor de zorg voor kinderen, zowel de kinderen die boven de maat presteren, als onder de maat. Wanneer er zorg plaats moet vinden op wat voor manier dan ook, gaat dat via haar (hem).

Versnellen zou voor mij ook geen optie zijn, er wordt steeds meer bekend over inderdaad het soc. emotionele stuk.
Ik zou net zoals Sookie voor de verbreding gaan.
<<

miekie

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 151

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:38

Bericht 28 Sep 2018 18:21

Re: Versnellen, groep 4 & 5 in één jaar

Eens met Lejow. Ben zelf IB-er.
Er zal heel wat meer bij komen kijken, mochten ze willen versnellen. Mijn voorkeur gaat ook absoluut niet naar versnellen. Er is tegenwoordig zoveel meer mogelijk qua verbreding. Mocht je nu echt meer willen weten dan zou ik eerst voor een intelligentieonderzoek gaan.
2009
2011
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 28 Sep 2018 21:38

Re: Versnellen, groep 4 & 5 in één jaar

Wij staan voor exact hetzelfde, alleen gelukkig geen last van onderpresteren. Ik heb alleen je openingspost gelezen en niet de reacties, maar voor L wordt nu een arrangement aangevraagd zodat ze extra begeleiding in de eigen klas krijgt.
Wat vreemd dat de ib'er nog niet betrokken is trouwens...
Als je me een pm stuurt kan ik je laten zien wat ze bij ons (proberen te) bieden
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Anoniem272

Bericht 29 Sep 2018 08:46

Re: Versnellen, groep 4 & 5 in één jaar

Goed dat je al stilstaat bij de gevolgen voor de langere termijn.

Een vriendin van mij begeleidt een talentklas voor hoogbegaafde kinderen op een gymnasium, en promoveert op een onderzoek naar hoogbegaafde kinderen.

Uit haar ervaringen begreep ik, is het toch sociaal-emotioneel gezien wel heel lastig als kinderen nog jong zijn als ze al met de middelbare school beginnen. Vooral met jongens van een jaar of 10, die hebben vaak gewoon nog behoefte aan pauzes met buitenspelen, rennen etc. Dan is een schooldag van 8:30 tot 16:00 ineens wel heel lang. En ze hebben toch een andere belevingswereld dan kinderen van 12.

Met meisjes is het vooral vervelend als de oudere meisjes allemaal al echt aan het puberen zijn.

Maar goed, dat laatste heb ik ook gehad (ik werd pas ongesteld op mijn zestiende en kreeg toen ook pas borsten), en dat heb ik overleefd.

Nog verder vooruit gedacht: ook de studiekeuze moet je kind dan vrij jong al maken. Er stond van de week nog een artikel in de krant dat steeds meer jongeren tussenjaren nemen omdat ze het niet weten.

Mijn broertje en zusje zijn allebei heel vroege leerlingen, en hadden er ook moeite mee.

Maar: zusje is nu 26 en gaat in december haar PHD al halen (proefschrift verdedigen)! Dat is dan wel weer heel gaaf.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 29 Sep 2018 10:13

Re: Versnellen, groep 4 & 5 in één jaar

Ik heb er niet heel veel verstand van, maar vraag me bij het lezen van je verhaal wel wat af. Als ze versnellen als een 'oplossing' zien, dan ben ik wel benieuwd wat er gebeurt als blijkt dat je dochter dat ook makkelijk aan kan. Blijven versnellen lijkt me namelijk niet wenselijk. Stel dat ze echt zo begaafd is, dan ben je er met 1x versnellen niet lijkt me, dan komt hetzelfde vroeg of laat weer terug.

En ook ik zou de IB-er erbij willen hebben. Wellicht dat deze er op de achtergrond al bij betrokken is, maar zou deze sowieso persoonlijk willen spreken. Ik heb zelfs de IB-er van onze school al eens gesproken ivm dochter, terwijl dat om iets kleins ging waarvan ik dacht alleen met de juf er al uit te komen. Bij zoiets groots zou ik zeker willen spreken met iemand die er verstand van heeft.

Zelf had ik op de middelbare school een jongen in de klas die ruim twee naar jonger was dan de rest. Ging prima qua leren, maar sociaal emotioneel ging dat minder. Hij was echt nog veel kinderlijker de eerste jaren en werd daarmee geplaagd / gepest en dat was best sneu. Nu is dat maar 1 voorbeeld en daar zou ik niet direct op afgaan, maar het sociaal emotionele stuk is wel iets om rekening mee te houden (maar dat doe je ook). Lijkt me wel lastig hoor, je wilt hoe dan ook het beste voor je kind en soms is dat niet direct eenvoudig of voor de hand liggend. Laat je goed informeren en denk er goed over na, en hopelijk komen jullie tot een fijne oplossing voor jullie dochter.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers