Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hebben jullie de verwarming al aan?

<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6220

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 27 Sep 2018 20:41

Re: Hebben jullie de verwarming al aan?

Ja, wij hebben m al diverse keren aangehad. Overigens alleen in de woonkamer.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem272

Bericht 27 Sep 2018 21:22

Re: Hebben jullie de verwarming al aan?

Je kunt prima wennen aan een wat kouder huis, dat is zoveel beter voor het milieu! En onze gasrekening is altijd erg laag.

Wij hebben de thermostaat meestal op 16/17 graden staan. Nu staat 'ie nog helemaal uit. Straks in de winter gaat' ie uit als we van huis zijn en 's nachts ook. Als we het overdag koud hebben doen we een vest aan of pakken we een dekentje. De kinderen zijn dat ook zo gewend en vinden het geen probleem. Voor koude nachten hebben we dikke winterdekbedden. Het klinkt wat armoedig, maar je went er écht aan.
<<

Nijn

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 46

Geregistreerd: 09 Aug 2018 09:33

Bericht 28 Sep 2018 05:44

Re: Hebben jullie de verwarming al aan?

Filoria schreef:Je kunt prima wennen aan een wat kouder huis, dat is zoveel beter voor het milieu! En onze gasrekening is altijd erg laag.

Wij hebben de thermostaat meestal op 16/17 graden staan. Nu staat 'ie nog helemaal uit. Straks in de winter gaat' ie uit als we van huis zijn en 's nachts ook. Als we het overdag koud hebben doen we een vest aan of pakken we een dekentje. De kinderen zijn dat ook zo gewend en vinden het geen probleem. Voor koude nachten hebben we dikke winterdekbedden. Het klinkt wat armoedig, maar je went er écht aan.


Mag ik vragen hoe jullie dat dan doen als er bezoek komt? De meeste mensen zijn zo'n koud huis niet gewend denk ik.
<<

Anoniem245

Bericht 28 Sep 2018 06:27

Re: Hebben jullie de verwarming al aan?

Nou, waarom zou je in je eigen huis in de kou gaan zitten?
Dat vind ik nou zo lekker aan thuis komen, in de winter lekker warm, gezellig. Een koud huis vind ik niet gezellig.
Ik stook ook niet meer dan nodig is, breek meestal de kou door de verwarming even aan te zetten en weer uit, maar ik ga echt niet in de kou zitten.
In de nacht heb ik sowieso de verwarming uit, en op de slaapkamers heb ik ook geen verwarming.
<<

Anoniem304

Bericht 28 Sep 2018 06:41

Re: Hebben jullie de verwarming al aan?

Ik ben ook echt wel zuinig, maar in de winter 16/17 graden in huis klink niet alleen armoedig, maar vind ik gewoon armoedig om eerlijk te zijn. Je gaat toch niet als een eskimo in je eigen huis zitten? Ik zit met 20 graden al met een trui aan. Met 16 mag ik het skipak wel aantrekken.
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 28 Sep 2018 06:47

Re: Hebben jullie de verwarming al aan?

Ja, qua winterdekbed etc compleet eens. Ik blaas in de winter wolkjes in de slaapkamer, maar ik vind de verwarming daar aan echt niet lekker. Maar 16/17 graden vind ik ook echt onprettig in de woonkamer. Misschien inderdaad wennen. Je schrijft ook ‘s nachts en als je weg bent de verwarming uit. Dat doe ik ook en lijkt me logisch, maar wel op 14/15 graden. Bedoel jij helemaal uit? Wij hebben in ons huurcontract staan dat het niet eens mag ivm dat het slecht is voor de leidingen of zo.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Moesje

Kwebbel

Berichten: 477

Geregistreerd: 09 Dec 2013 12:27

Bericht 28 Sep 2018 08:16

Re: Hebben jullie de verwarming al aan?

Het klinkt zo inderdaad armoedig, maar je went er inderdaad echt aan. In de zin dat het op een gegeven moment gewoon als normaal aanvoelt voor jezelf.

In mijn huis is het ook altijd koud, want vriendinnen kwamen op een gegeven moment expres met dikke vesten aan hier. Dat vind ik vervelend dus dan doe ik voor visite de kachel wel harder, maar zelf zit ik liever onder een dekentje dan met zo'n loeiende kachel.
<<

boeddha

Kletskop

Berichten: 609

Geregistreerd: 22 Apr 2015 11:14

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 28 Sep 2018 08:52

Re: Hebben jullie de verwarming al aan?

Het kan dan wel beter zijn voor het milieu maar ik verrek het om in een koud huis te gaan zitten. Sinds ik al die kilo's kwijt ben heb ik het heel snel koud en daar hou ik wel rekening mee als in eerst een dekentje oid en niet te snel de verwarming aan maar als de verwarming vanzelf aanspringt zoals afgelopen week 2x in de ochtend ga ik m niet uit zetten. Als we weggaan zetten we m weer terug en als ik onderweg ben naar huis zet ik m even op comfortabel. Dan is het lekker als we thuis komen.
<<

Anoniem321

Bericht 28 Sep 2018 08:55

Re: Hebben jullie de verwarming al aan?

Ja, al een tijdje.
We hebben een pelletkachel in de woonkamer en die is al een aantal keer aan geweest.
Nu de nachten kouder worden koelt het 's avonds wel snel af in huis en is het al een paar keer kouder dan 20 graden geweest. Dat is voor mij de grens. Ik wil 's avonds niet zitten te rillen op de bank.
Ook 's ochtends gaat 'ie wel eens aan op dagen dat een van ons of wij allemaal thuis zijn.

Nou was het gisteren een prachtige dag en we hebben aan 3 kanten van de woonkamer ramen. Het zonnetje scheen en dan wordt het gauw warm en blijft de warmte ook wel hangen, dus gisteravond hoefde de kachel niet aan.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 28 Sep 2018 08:59

Re: Hebben jullie de verwarming al aan?

In ons appartement is het zelden nodig de verwarming aan te hebben ivm bovenburen die altijd stoken en de leidingen in de woonkamer naar boven lopen, welke dan warmte afgeven.
Ik ben wel iemand die graag de verwarming aan heeft maar mijn vriend heeft eczeem en zijn huid kan er echt niet tegen. Dus in ons nieuwe huis zal ik vaker een dikke trui aantrekken. En zal eerst de gaskachel aan gaan ipv de gewone verwarming.
Maar 16/17 graden vind ik ook echt te extreem en lijkt me niet prettig voor visite ook inderdaad.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 28 Sep 2018 12:17

Re: Hebben jullie de verwarming al aan?

Ik geloof het niet, maar misschien ook wel. We hebben een systeem met verschillende temperaturen op verschillende kamers. Ik weet eigenlijk niet of ie al ergens aan is gegaan.
Let's discover the world together.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 28 Sep 2018 12:20

Re: Hebben jullie de verwarming al aan?

Het is hier nu 23 graden in huis door de zonnige dagen. Als het weer zo blijft de komende dagen hoeft ie pas begin oktober aan.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 28 Sep 2018 13:46

Re: Hebben jullie de verwarming al aan?

Het is hier nog 23 graden in huis dus voorlopig niet nodig.
<<

Anoniem249

Bericht 28 Sep 2018 13:57

Re: Hebben jullie de verwarming al aan?

Bij mijn ouders is het in de winter altijd 18 graden in huis en dat vind ik dus al te koud. Ik had er als kind ook echt een hekel aan! Je kunt je vast kleden op 16 graden in huis, maar je krijgt toch koude handen/neus/voeten. Of zit je dan met handschoenen/schoenen etc aan?
<<

Anoniem249

Bericht 28 Sep 2018 13:59

Re: Hebben jullie de verwarming al aan?

June schreef:Ja, qua winterdekbed etc compleet eens. Ik blaas in de winter wolkjes in de slaapkamer, maar ik vind de verwarming daar aan echt niet lekker. Maar 16/17 graden vind ik ook echt onprettig in de woonkamer. Misschien inderdaad wennen. Je schrijft ook ‘s nachts en als je weg bent de verwarming uit. Dat doe ik ook en lijkt me logisch, maar wel op 14/15 graden. Bedoel jij helemaal uit? Wij hebben in ons huurcontract staan dat het niet eens mag ivm dat het slecht is voor de leidingen of zo.

Dit is bedoelt zodat de waterleidingen niet bevriezen in de winter. Onze thermostaat staat ook op een minimum van 15 graden, dat is dus als we weg zijn.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 28 Sep 2018 14:54

Re: Hebben jullie de verwarming al aan?

Nijn schreef:
Filoria schreef:Je kunt prima wennen aan een wat kouder huis, dat is zoveel beter voor het milieu! En onze gasrekening is altijd erg laag.

Wij hebben de thermostaat meestal op 16/17 graden staan. Nu staat 'ie nog helemaal uit. Straks in de winter gaat' ie uit als we van huis zijn en 's nachts ook. Als we het overdag koud hebben doen we een vest aan of pakken we een dekentje. De kinderen zijn dat ook zo gewend en vinden het geen probleem. Voor koude nachten hebben we dikke winterdekbedden. Het klinkt wat armoedig, maar je went er écht aan.


Mag ik vragen hoe jullie dat dan doen als er bezoek komt? De meeste mensen zijn zo'n koud huis niet gewend denk ik.

Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik vind het echt niet fijn als ik in een koud huis op bezoek ben. Van sommige huizen weet ik dat het moeilijk warm te stoken is en dan neem ik bewust een vest mee, maar dat is toch minder aangenaam dan gewoon een prettige temperatuur :)
#teammaple🍁
<<

Anoniem249

Bericht 28 Sep 2018 14:56

Re: Hebben jullie de verwarming al aan?

Gaat t bezoek wel weer snel op huis aan, scheelt weer in de koffie en koekjes.
<<

Anoniem304

Bericht 28 Sep 2018 14:58

Re: Hebben jullie de verwarming al aan?

Claire**** schreef:Gaat t bezoek wel weer snel op huis aan, scheelt weer in de koffie en koekjes.

3 dubbel besparen!
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12105

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 28 Sep 2018 17:33

Re: Hebben jullie de verwarming al aan?

bij ons staat de kachel als die aan staat op 17,5 klinkt koud maar is hier in huis prima. Als we hem op 19 zetten is het bloed heet. We hebben een tussen woning. Boven is het wel altijd heel erg koud met het enkel glas. Vorig winter lag ik onder 6 dekens maar de kachel doen we niet op de slaapkamer aan. Alleen als het erg vriest zetten we ze een beetje open.

Als er visite is die klagen nooit over kou. Alleen de oma van mijn man maar als die het warm heeft moet de kachel op 25
Afbeelding
<<

Anoniem249

Bericht 28 Sep 2018 20:10

Re: Hebben jullie de verwarming al aan?

19 graden kan in het ene huis toch niet anders voelen dan in een ander huis? Dat is toch het hele idee achter temperatuur meten of zie ik iets over het hoofd?
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 28 Sep 2018 20:15

Re: Hebben jullie de verwarming al aan?

Claire**** schreef:19 graden kan in het ene huis toch niet anders voelen dan in een ander huis? Dat is toch het hele idee achter temperatuur meten of zie ik iets over het hoofd?


Inderdaad, tenzij de thermostaat op een bepaalde plek hangt waardoor deze een lagere of hogere temperatuur meet dan het in bijvoorbeeld de woonkamer is.
<<

Anoniem304

Bericht 28 Sep 2018 20:58

Re: Hebben jullie de verwarming al aan?

In een huis wat slecht geïsoleerd is voelt dezelfde temperatuur echt wel minder aangenaam als in een goed geïsoleerde woning.

Wij hadden tot in 2016 nog enkel glas en je merkt dat verschil in huis echt wel met de thermostaat op dezelfde temperatuur. Het is dan dus niet letterlijk kouder, maar het voelt kouder aan. Als je bij iemand in huis op de tocht zit dan voelt het toch ook niet aangenaam?
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:20

Bericht 28 Sep 2018 21:29

Re: Hebben jullie de verwarming al aan?

Cotton schreef:In een huis wat slecht geïsoleerd is voelt dezelfde temperatuur echt wel minder aangenaam als in een goed geïsoleerde woning.

Wij hadden tot in 2016 nog enkel glas en je merkt dat verschil in huis echt wel met de thermostaat op dezelfde temperatuur. Het is dan dus niet letterlijk kouder, maar het voelt kouder aan. Als je bij iemand in huis op de tocht zit dan voelt het toch ook niet aangenaam?


Dit inderdaad. Ik woon in een huurhuis en de huizen in ons rijtje zijn de afgelopen jaren flink aangepakt qua isolatie: vloer- en muurisolatie, de muren zijn aan de buitenkant geïmpregneerd, dubbel beglazing en nieuwe kozijnen. Ik merk het echt in de stookkosten. Vroeger had ik het nog koud als ik de verwarming op 22 graden zette, doordat het altijd tochtte. Nu is het met 20 graden gewoon lekker. We krijgen dit jaar ook nog zonnepanelen! :cheering:
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 29 Sep 2018 06:03

Re: Hebben jullie de verwarming al aan?

Claire**** schreef:
June schreef:Ja, qua winterdekbed etc compleet eens. Ik blaas in de winter wolkjes in de slaapkamer, maar ik vind de verwarming daar aan echt niet lekker. Maar 16/17 graden vind ik ook echt onprettig in de woonkamer. Misschien inderdaad wennen. Je schrijft ook ‘s nachts en als je weg bent de verwarming uit. Dat doe ik ook en lijkt me logisch, maar wel op 14/15 graden. Bedoel jij helemaal uit? Wij hebben in ons huurcontract staan dat het niet eens mag ivm dat het slecht is voor de leidingen of zo.

Dit is bedoelt zodat de waterleidingen niet bevriezen in de winter. Onze thermostaat staat ook op een minimum van 15 graden, dat is dus als we weg zijn.


Ik heb van mijn vader geleerd dat het meer energie kost om de verwarming uit te zetten en te laten zakker en vervolgens opnieuw op te stoken naar een graad of 20. Je kan hem beter minimaal op een graad of 15 a 16 houden, zodat hij niet van heel laag hoeft te komen.
Ik lees een paar pagina’s terug ook dat iemand die tip ook kreeg van de monteur.

19 graden is natuurlijk gewoon 19 graden, maar het maakt ook wel verschil waar in huis je thermostaat hangt en waar je stil op de bank zit bijvoorbeeld. Als de thermostaat aan de andere kant van de kamer hangt en je bank voor de ramen staat kan het best zijn dat het daar net wat frisser is dan die 19 graden op de thermostaat.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 29 Sep 2018 07:40

Re: Hebben jullie de verwarming al aan?

16 graden maar als normale temperatuur? Dat kan toch niet goed zijn voor je lijf joh, ik verkramp al bij het idee.
VorigeVolgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers