Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Fotografie Topic

<<

Anoniem201

Bericht 17 Jan 2017 14:57

Re: Fotografie Topic

Ow en ik heb de canon 70d op het oog. Nog net in de categorie betaalbaar en toch weer flinke stappen vooruit op de camera die ik nu heb :banaan:
Gezien de 3 bruiloften in het voorjaar/zomer is het wel handig een back up camera erbij te hebben.
<<

Zero

Bericht 20 Jan 2017 14:04

Re: Fotografie Topic

@stuiterbal : Een uurtarief is vrij standaard (vergeet niet je bewerkingsuren hier ook in te rekenen in dit geval!) maar ik vraag me af of de school dit allemaal betaald voor die ouders of dat het de bedoeling is dat ouders dit (net als bij schoolfoto's) zelf betalen.

In dat geval zou ik vaste pakketjes maken zodat ouders kunnen kiezen of ze bijv de foto digitaal willen, een afdruk willen etc etc.

Maar een uurtarief is natuurlijk veiliger voor jou, dat je in elk geval niet voor niks komt straks als niet alle ouders de foto's willen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 20 Jan 2017 14:08

Re: Fotografie Topic

Als ik naar mijn eigen ervaringen kijk dan denk ik dat het de bedoeling is dat de ouders ze bij je gaan bestellen en dat de school zelf dus niks betaalt, tenzij de school ze laat maken voor eigen gebruik. En dan zou ik ook vaste pakketjes maken.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem201

Bericht 20 Jan 2017 17:27

Re: Fotografie Topic

Ja dat is mij dus nu ook nog onduidelijk vandaar dat we volgende week een gesprek hebben. Ik wilde mij in ieder geval al voorbereiden op de aantal mogelijkheden. Zodat ik daar voor hun een passende offerte kan maken en zelf kan beslissen of ik het moet doen of niet.
<<

Zero

Bericht 21 Jan 2017 01:37

Re: Fotografie Topic

Ik denk dat als de ouders het zelf moeten betalen, je inderdaad even goed moet nadenken of je dat wel wil doen.

Wat ik zou doen - mocht de school je inderdaad niet een uurtarief aanbieden - is de ouders zich in laten schrijven. Dan kun je je focussen op de kinderen waarvan je weet dat de ouders sowieso wat van je af zullen gaan nemen en weet je ook van tevoren of het je tijd waard gaat zijn of niet. Als er straks maar 2 paar ouders geïnteresseerd zijn dan kan de school wel een leuk plan hebben dat je komt, maar dan verlies je er uiteindelijk alleen maar tijd (/geld) mee.
Bij schoolfoto's neem je dat risico wel, maar het gaat hier 'maar' om 12 kinderen. Dan zou ik wel een zekerheid zoeken.
<<

Anoniem201

Bericht 21 Jan 2017 08:29

Re: Fotografie Topic

Dank je voor je tip Zero dat houd ik in mijn achterhoofd
<<

Anoniem219

Bericht 26 Apr 2017 06:01

Re: Fotografie Topic

Hoi!! Ik heb nu een canon 550d maar overweeg om hem te gaan verkopen voor een compactere camera. Ik merk dat ik hem steeds vaker thuis ga laten omdat ik hem toch vrij groot vind. Er zit een 18-135 lens op( best groot dus ook)
Ik heb hem toen gekocht omdat ze nou eenmaal een snelle sluitertijd hebben, maar is bv een systeem camera dan een goede tussenweg?
Ik maak veel foto's van mijn kinderen en gezin met uitjes enzo en mijn canon compact camera die is zo traag dat ik steeds de verkeerde momenten fotografeer....

Kan iemand mij tips geven wat dan een goede middenweg zou zijn? Of een alternatief

Ik zit te kijken naar deze

https://www.camerashop.nl/product-revie ... 6-oss.html
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 18:59

Bericht 26 Apr 2017 09:45

Re: Fotografie Topic

En als je nou eens een goede tas erbij koopt? Wordt het dan niet makkelijker? Eentje die je bijvoorbeeld op je rug kan dragen en er ook nog extra spullen bij kan doen tijdens dagjes uit?

Zelf vind ik de Fuji X series hele mooie camera's. http://www.fujifilm.com/products/digital_cameras/x/.
<<

Anoniem257

Bericht 20 Sep 2018 15:43

Re: Fotografie Topic

Wat gebruiken jullie vooral bij het bewerken van de foto's? Lightroom of Photoshop?
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6219

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 20 Sep 2018 16:03

Re: Fotografie Topic

Ik gebruik Lightroom, met name omdat ik slechts kleine dingen aanpas.

Ik heb trouwens afgelopen zaterdag op de IBC met de Canon Eos R (spiegelloze FF systeemcamera) in mijn handen gestaan, wat een beest! De nieuwe 24-70 ervoor (F2) is echt HUGE
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Oreo

Kletskop

Berichten: 790

Geregistreerd: 24 Mei 2018 21:22

Bericht 20 Sep 2018 16:35

Re: Fotografie Topic

Ik gebruik LR Betty, met af en toe een uitspatting nar PS. Inmiddels kan ik lezen en schrijven met LR en doe daar veel bewerking in. Maar sinds ik een workshop heb gevolgd, weet ik meer en meer te voorkomen dat er veel bewerkt moet worden :)
22112014 / 10042019
<<

Anoniem257

Bericht 20 Sep 2018 18:09

Re: Fotografie Topic

Ik werk dus ook voornamelijk met Lightroom, maar ik als ik bepaalde foto's zie dan ben ik echt jaloers op de mensen die Photoshop gebruiken. Ik merk dat ik te veel wil, te veel wil leren, waardoor ik vast loop.

Ik wil ook heel graag workshops volgen, lijkt mij erg leuk en leerzaam. Heb alleen de financiële mogelijkheid er niet voor
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6219

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 20 Sep 2018 18:13

Re: Fotografie Topic

Betty schreef:Ik werk dus ook voornamelijk met Lightroom, maar ik als ik bepaalde foto's zie dan ben ik echt jaloers op de mensen die Photoshop gebruiken. Ik merk dat ik te veel wil, te veel wil leren, waardoor ik vast loop.

Ik wil ook heel graag workshops volgen, lijkt mij erg leuk en leerzaam. Heb alleen de financiële mogelijkheid er niet voor

Dan ben ik eigenlijk nieuwsgierig naar wat het verschil hierin tussen Lr en PS maskt.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 20 Sep 2018 18:24

Re: Fotografie Topic

Oreo schreef:Ik gebruik LR Betty, met af en toe een uitspatting nar PS. Inmiddels kan ik lezen en schrijven met LR en doe daar veel bewerking in. Maar sinds ik een workshop heb gevolgd, weet ik meer en meer te voorkomen dat er veel bewerkt moet worden :)


Wat leuk dat je intussen zo bekwaam bent met LR. Ik zag laatst nog een FB herinnering dat je eraan begon jaren geleden en 't zo'n abracadabra was.

Ik gebruik ook LR. Heb door de jaren heen m'n stijl ontwikkeld en eigen presets gemaakt waardoor het steeds efficiënter wordt.

Tip aan jou Betty, er zijn echt heel veel tutorials te vinden online! Ook filmpjes, dat vind ik zelf vaak makkelijker omdat je dan ziet over welk schuifje of knopje ze 't hebben.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem257

Bericht 20 Sep 2018 18:31

Re: Fotografie Topic

Dat doe ik inderdaad Marin, alles via Youtube eigenlijk. Maar ik denk zelf dat ik in een groep of 1 op 1 toch fijner vind gezien je dan gelijk feedback krijgt. Ik kan wel foto's bewerken, maar of ik het goed doe vraag ik mij wel eens af.

En met Photoshop heb ik dus dat ik niet weet waar ik moet beginnen. Ik vind Meg Bitton haar style echt prachtig. Ik wil dat ook kunnen haha
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 20 Sep 2018 18:37

Re: Fotografie Topic

Zijn de online workshops van Dianne niet iets voor jou dan? Die hebben relatief lage kosten (fotografie workshops zijn vaak best duur inderdaad, weet er alles van, ik probeer elk jaar een workshop te volgen).

Denk dat je daar veel aan kunt hebben en zij in jouw straatje past. Denk dat dit voor een groot deel ook in LR kan trouwens hoor. Ik heb genoeg brushes en presets enzo. Ik ben er zelf niet persé van maar het is wel mooi.

Edit en of je 't goed doet, die twijfels blijven :yes:
Let's discover the world together.
<<

Oreo

Kletskop

Berichten: 790

Geregistreerd: 24 Mei 2018 21:22

Bericht 20 Sep 2018 19:26

Re: Fotografie Topic

Marin schreef:
Oreo schreef:Ik gebruik LR Betty, met af en toe een uitspatting nar PS. Inmiddels kan ik lezen en schrijven met LR en doe daar veel bewerking in. Maar sinds ik een workshop heb gevolgd, weet ik meer en meer te voorkomen dat er veel bewerkt moet worden :)


Wat leuk dat je intussen zo bekwaam bent met LR. Ik zag laatst nog een FB herinnering dat je eraan begon jaren geleden en 't zo'n abracadabra was.

Ik gebruik ook LR. Heb door de jaren heen m'n stijl ontwikkeld en eigen presets gemaakt waardoor het steeds efficiënter wordt.

Tip aan jou Betty, er zijn echt heel veel tutorials te vinden online! Ook filmpjes, dat vind ik zelf vaak makkelijker omdat je dan ziet over welk schuifje of knopje ze 't hebben.


Klopt idd Marin. Ik snapte er niks van, maar toen kon ik redelijk omgaan met PS. Inmiddels ben ik dat weer verleerd :palm:
De workshops van Dianne staan me een beetje tegen omdat het online is. Ik heb Studio Marije (geloof ik) nog overwogen, maar de beginners workshop is net even te makkelijk, en de gevorderden wordt niet aangeboden op een dag dat ik kan. Ik heb wel een andere dame gevonden die een combi fotografie en daarna nabewerking aanbiedt. Maar a) het is op een woensdag - dan werk ik. En B) het is in freaking diep-oost Twente. Plus de prijs er nog bij... :cry:
22112014 / 10042019
<<

Anoniem257

Bericht 20 Sep 2018 20:40

Re: Fotografie Topic

Ik hou niet van online workshop/cursus haha. Maar je zegt dat je dat idee ook met lightroom kan maken? Ik heb dat nog niet kunnen vinden op het internet. Wel met photoshop uiteraard met presets en brushes.

Ik vind haar stijl inderdaad wel geweldig!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 20 Sep 2018 20:56

Re: Fotografie Topic

Lightroom heeft ook presets en brushes dus ongetwijfeld. Ik heb ook van die LR preset packages gekocht een tijd geleden. Het is niet echt mijn ding, ik houd meer van iets minder extreme bewerkingen, maar het is zeker niet duur en je kunt er best veel mee. Ik heb ze via deze website: https://www.theluxelens.com/
Daar zeggen ze dat het een megagoeie aanbieding is van 99 dollar voor maar 15, koop het NU , maar dat is het dus al jaren, dat het zo goedkoop is. :laughcry:
Ik heb onder andere de fall set en de newborn set, maar echt veel doe ik er niet mee. Misschien zet ik m'n zoon wel weer in 't bos van de herfst.

Edit: even gekeken en ik heb er vorig jaar deze foto mee bewerkt. Wat was ie nog klein ;)

Afbeelding
Let's discover the world together.
<<

Anoniem257

Bericht 20 Sep 2018 21:00

Re: Fotografie Topic

Ja ik vind dus echt prachtig! Ik heb inderdaad die website meerdere keren voorbij zien komen, steeds maar te dubben. Gebruik je er veel van?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 20 Sep 2018 21:02

Re: Fotografie Topic

Nou ik dus niet persé maar ik zocht toen naar een fijn sfeertje voor de herfst en kwam hier op uit. Er staat iig ook een goede tutorial bij hoe je die presets in je LR geimporteerd krijgt. Het gros van de presets vond ik zelf niet echt denderend, maar dat is ook smaak natuurlijk, en een aantal vond ik wel mooi. En er zit - ik meen bij de herfst editie maar het kan ook de newborn zijn - een fijne fairytale brush bij, die heel mooi zacht licht maakt.
Let's discover the world together.
<<

Oreo

Kletskop

Berichten: 790

Geregistreerd: 24 Mei 2018 21:22

Bericht 21 Sep 2018 13:07

Re: Fotografie Topic

Ik gebruik ook een aantal presets van the Luxe Lens. Heb inmiddels een aantal favorieten, eentje voor zwart-wit en eentje voor (mat) kleur. De bewerking van Marin hierboven is voor mij bijvoorbeeld te donker en te rood, en past niet in mijn stijl. Maar het is wel fijn dat je die opties allemaal hebt. Overigens gebruik ik HDR preset ook regelmatig, want daarmee kan ik sommige foto's nog net even fine-tunen :)
22112014 / 10042019
<<

Anoniem279

Bericht 16 Mei 2020 13:14

Re: Fotografie Topic

Ik up deze even! Ik ben momenteel op hobby-basis erg druk bezig met fotografie. Ik heb onlangs een hele fijne online cursus gedaan van 4 weken dus ik beschik eindelijk een beetje over de basiskennis. Mijn hart ligt nu voornamelijk bij de uh, nouja, vooral landschapsfotografie (hou van het gouden uurtje na zonsopkomst :love: ), voornamelijk nog in mijn woonplaats. Maar nu ik weer een fiets heb wil ik er ook best een stukje voor fietsen. We wonen in best een mooie omgeving wat dat betreft.
Ook wil ik me eens gaan oriënteren op fotograferen met lange sluitertijden. Een statief en een grijsfilter staan al in de planning om van m'n belasting- of vakantiegeld te halen.

Ook ben ik nog op zoek naar een fijne grijsverloopfilter omdat ik daar wel wat baat bij verwacht te hebben tijdens zonsopkomst/zonsondergangfotografie, ik loop nu vaak tegen óf een overbelichte lucht, óf onderbelichte voorgrond aan. Alleen bij de aanschaf van een grijsverloopfilter kan ik wel wat tips gebruiken. Ik heb een sony A6000 systeemcamera, lensmaat 40,5mm en het is best lastig om daar filters voor te vinden. 52mm kan trouwens ook, het grijsfilter wat ik wil bestellen is 52mm met een 40.5mm->52mm verloopring. Maar een grijsverloopfilter vind ik dus niet echt. Wil daar trouwens ook niet teveel geld aan uitgeven. Ik zag nu deze op bol.com maar ik vraag me af of dat geen flutdingetjes zijn?

https://www.bol.com/nl/p/40-5mm-grijsve ... oductTitle

https://www.bol.com/nl/p/green-l-gradua ... oductTitle
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6219

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 16 Mei 2020 14:33

Re: Fotografie Topic

Ik ken beide merken niet, maar ik zou eerder voor de goedkope vd 2 gaan omdat dat een 8stops is en de duurdere 4.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 16 Mei 2020 15:14

Re: Fotografie Topic

Fotografie met lange sluitertijden vond ik ook erg leuk en heeft ook wel echt geholpen met fotografie en m'n camera begrijpen destijds. Ik vond het met name in steden gaaf, met van die autolicht strepen. Misschien kan dat zelfs vanaf je balkon!
In het begin van onze relatie namen we zelfs twee statieven mee op city trips en gingen we 's avonds laat fotograferen. Was eigenlijk best leuk!
Let's discover the world together.
VorigeVolgende

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers