Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het hardlooptopic

<<

Anoniem38

Bericht 11 Nov 2013 14:27

Re: Het hardlooptopic

Ik word ook gek van snelheidsmetertjes. Helemaal gek van mensen die al hun trainingen op Facebook zetten. Wat kan mij het nou schelen dat je in een uur 15km gelopen hebt of 7. Ik vind het veel belangrijker dat je lekker gelopen hebt en er van geniet. Of dat als je trainer (voor zo ver je die hebt) zgpegt dat je in duur1 moet trainen je dat ook doet, en ja...dan is je afstand minder ver...boeiend...
Soms doe ik het omdat mijn trainer dan wil weten hoever ik gelopen heb of hoe hard bij een bepaalde hartslag. Ik heb wel altijd een hartslagmeter om. Dit omdat ik op hartslag en tijd train. Ik train nooit op afstand. Ik ben wel een keer van plan bij een wedstrijd mijn gps aan te zetten, omdat ik dan een bepaald tempo wil lopen. Als ik dan de eerste km al <4minuten loop...dan loop ik dus veel te hard.

Vandaag heb ik muziek meegenomen. Heel vaak doe ik dat ook niet. Vind het veel fijner gevieren van de natuur zonder iets. Ook kan ik juist zonder muziek beter op mijn houding etc letten.
<<

Anoniem38

Bericht 11 Nov 2013 14:28

Re: Het hardlooptopic

Oreo schreef:Wauw, Jip, wat goed! Wat goed!

Ik heb (nog) geen hardloop-verhalen, maar wel een ander succesje :) Ik heb al mijn oefeningen met 1kg gewichtjes kunnen doen, dat in tegenstelling tot 3 weken geleden!



Goed zo!!! Elk stapje is er 1!!
<<

Anoniem44

Bericht 11 Nov 2013 14:30

Re: Het hardlooptopic

Haha, dat had ik dus ook! Op die manier verloor ik op een bepaald moment mijn plezier in het lopen, zo stom! Ik kon echt flippen als dat ding het niet deed en ik was ook nogal obsessief bezig met kijken wat ik had gelopen en hoelang en hoe snel en in welke hartslag etc. Aan de ene kant heel leuk om het allemaal te zien, aan de andere kant verpestte het de rust die ik juist zo graag opzoek tijdens het hardlopen. Ik kan ook best hard zijn voor mezelf als ik vind dat ik het niet goed genoeg doe.

Nu probeer ik me op heel andere dingen te richten. Lekker op zacht volume muziek in, goed naar de aanwijzingen van mijn personal coach (Renate) luisteren en verder gewoon iedere training GAAN! Ik concentreer me nu i.p.v. op de getalletjes op mijn horloge, op mijn gehele lichaam, zodat ik steeds beter aanvoel wanneer ik te snel ga, of wanneer er juist nog wel een tandje bij kan. Meer vanuit gevoel dus, dan vanuit de kille cijfertjes.
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:49

Bericht 11 Nov 2013 15:03

Re: Het hardlooptopic

Ik vind het ook heerlijk om zonder hulpmiddelen te lopen, dus ik gebruik geen hartslagmeter, GPS-horloge, etc. Ik neem wel regelmatig mijn telefoon mee met Runkeeper erop, zodat ik achteraf kan zien hoe ver ik gelopen heb en hoe hard. Tussendoor hoor je dat dan ook, maar daar trek ik mij niet zoveel van aan. Ik probeer vooral goed naar mijn lichaam te luisteren.

Oordopjes vallen constant uit mijn oren, dus ik ben gestopt met muziek luisteren tijdens het hardlopen. Eigenlijk vind ik het heel relaxed om gewoon te lopen en wat rond te kijken.

Ik heb wel een aantal rondjes waarvan ik weet hoeveel kilometer die ongeveer zijn. Als ik een nieuw aantal kilometers wil gaan lopen, plan ik thuis op de site http://www.afstandmeten.nl welk rondje ik ga lopen.
<<

Hunt

Kwebbel

Berichten: 496

Geregistreerd: 11 Nov 2013 11:24

Bericht 11 Nov 2013 15:20

Re: Het hardlooptopic

-ED- schreef:Yolo: Ik vind dat geen slechte tijd hoor, 32 minuten op de 5 km, dan loop je zo goed als 10 km per uur. Wel een leuk doel om sneller te worden.


Thanks!

Even antwoord op je andere vraag: ik gebruik weinig hulpmiddelen. Wel heb ik sinds kort een sporthorloge. Daarmee kan je je hartslag ook meten, maar eigenlijk gebruik ik hem alleen om te zien hoe lang ik gelopen heb.
Apps als runkeeper etc. werken niet voor mij. Ze meten nooit de goede tijd op de één of andere manier.
En verder heb ik een lekker muziekje op voor de afleiding :dance:

Edit: wel heb ik een hele fijne site gevonden om terug te kijken hoever ik gelopen heb: http://www.gmap-pedometer.com/
(ja, pedometer... :nopompom:)
<<

prepsel

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 40

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:14

Bericht 11 Nov 2013 16:38

Re: Het hardlooptopic

Ik loop altijd met mn horloge en hartslagband om. Zodat ik altijd weet wat mijn hartslag is en dan weet ik ook of ik te hard ga ja/nee. Ik loop eigenlijk altijd met alleen mijn horloge, omdat de beats van muziek me te veel afleiden. Ik focus me vooral op mijn ademhaling en mijn pasfrequentie.

Oh ja, mocht je willen weten met welk horloge ik loop: dit is de Garmin Forerunner 610. Dit is een geweldig ding, behalve dat hij soms enorm irritant is. Want het opladen is soms nogal een probleem.. denk aan zoutafzetting op de connectoren en dat veroorzaakt kortsluiting kennelijk.. Erg spijtig als je je bedenkt dat dit toestel me bijna 300 eur gekost heeft :(
<<

Anoniem44

Bericht 11 Nov 2013 17:02

Re: Het hardlooptopic

Nog een vraagje, als je sneller wilt gaan hardlopen wat kun je dan het beste doen: de frequentie van je pas vergroten, of je paslengte vergroten? Ik neig zelf meer naar de frequentie vergroten, maar weet niet of dit verstandig is.
<<

Hunt

Kwebbel

Berichten: 496

Geregistreerd: 11 Nov 2013 11:24

Bericht 11 Nov 2013 17:04

Re: Het hardlooptopic

-ED- schreef:Nog een vraagje, als je sneller wilt gaan hardlopen wat kun je dan het beste doen: de frequentie van je pas vergroten, of je paslengte vergroten? Ik neig zelf meer naar de frequentie vergroten, maar weet niet of dit verstandig is.


Daar ben ik ook benieuwd naar! :yes:
<<

Anoniem38

Bericht 11 Nov 2013 17:06

Re: Het hardlooptopic

Combi, zolang je voet maar onder je lichaam blijft landen. 90passen (met 1 been) per minuut is het minimum.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 11 Nov 2013 18:06

Re: Het hardlooptopic

Ik loop ook met Renate, vind dat heerlijk. Idd niet nadenken over tijd/muziek maar gewoon volgzaam volgen.
Vaak kijk ik vooraf op afstandmeten hoe ik ga lopen (ik luister eerst wat ik moet doen die dag en bepaal dan mijn route ongeveer). Verder neem ik mijn telefoon mee met endomondo, die zegt iedere 1km hoe lang ik er over heb gedaan maar ik gebruik he mvooral om mijn route te volgen en op te slaan voor een vlgd keer.

Vrijdag had ik heelrijk 6km gelopen met een nieuw rondje (dacht dat het minder zou zijn) en vandaag 3x 7min, rustig aan dus. Ben nu net begonnen met mijn 5-10km van Renate.
30-04-2017
<<

Audrey

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 212

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:20

Bericht 12 Nov 2013 09:46

Re: Het hardlooptopic

-ED- schreef:
Audrey, dat klinkt spannend zo'n Wampex, ik ben meteen gaan kijken wat het is, want had er nog nooit van gehoord! Je wil je 10km verbeteren, dus die zit al in de benen? Hoe ga je dat doen? Ik heb gehoord dat het dan handig is om 1x per week een tempoduurloop te doen van bijvoorbeeld steeds 30 minuten, 1x een intervaltraining en 1x een lange, rustige duurloop. Ga je zoiets proberen?


Ik heb in augustus voor het laatst 10 km gelopen. De laatste weken wel 1 keer per week 7-8 km dus ik verwacht dat ik vrij snel weer de 10 km kan lopen. Mijn snelste tijd is 56.47 min en ik wil graag nog wat sneller. Qua trainingen is het wat lastig, mijn man is vaak s avonds niet voor negenen thuis of hij blijft in een hotel dus dan kan ik niet van huis. Ik ga dus 1 dooedeweeks op een avond en dan nog op zondag. Ik wil dan op zondag een rustig duurloopje gaan doen en doordeweeks een wat kortere afstand en die wat sneller. Op zaterdags ga ik bootcampen en daar doen we veel interval.


Ik ga 21 december trouwens meedoen aan de santarun. 2,5 km hardlopen in kerstvrouwpakje voor serious request :cheering:
April 2009; Famke
Mei 2011: Jonkje
Januari 2015: Jonkje
<<

Anoniem111

Bericht 12 Nov 2013 09:55

Re: Het hardlooptopic

Ik ren nu nog met Evy en ik heb RunKeeper aanstaan. Over 3 lessen heb ik het programma van 5-10 km van Evy af en dan ga ik een schema van RunKeeper volgen. Ik vind het wel fijn om onderweg gezegd te krijgen wanneer ik sneller en weer langzamer moet, zodat ik daar zelf niet op hoef te letten. Wel heb ik die functie uitgezet dat RunKeeper je om de zoveel tijd vertelt hoe snel je bent en hoever je al gerend hebt. Dat hoef ik onderweg niet te weten. Ik vind het wel leuk om achteraf te zien wat mijn gemiddelde snelheid was, zodat ik ook kan zien dat ik langzamerhand steeds sneller wordt.
<<

Audrey

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 212

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:20

Bericht 12 Nov 2013 12:14

Re: Het hardlooptopic

Ik gebruik endomundo. Stel vaak een tijdsdoel of een afstandsdoel in. Ik vind het juist erg fijn om na de tijd statistieken te kunnen zien. Maar ik deel het niet elke keer op facebook enz. Maar de getallen van de app kunnen mij wel motiveren. Bovendien vind k het ook handig om er intervaltrainigen mee te doen.
April 2009; Famke
Mei 2011: Jonkje
Januari 2015: Jonkje
<<

Hunt

Kwebbel

Berichten: 496

Geregistreerd: 11 Nov 2013 11:24

Bericht 12 Nov 2013 13:36

Re: Het hardlooptopic

Audrey schreef:Ik ga 21 december trouwens meedoen aan de santarun. 2,5 km hardlopen in kerstvrouwpakje voor serious request :cheering:

Geweldig! Hoe kom je daarbij? Waar is dat?
<<

Audrey

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 212

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:20

Bericht 12 Nov 2013 13:45

Re: Het hardlooptopic

YOLO! schreef:
Audrey schreef:Ik ga 21 december trouwens meedoen aan de santarun. 2,5 km hardlopen in kerstvrouwpakje voor serious request :cheering:

Geweldig! Hoe kom je daarbij? Waar is dat?


Is in Leeuwarden, de start is naast het glazenhuis. www.leeuwarden.rotarysantarun.nl
April 2009; Famke
Mei 2011: Jonkje
Januari 2015: Jonkje
<<

Bloempje

Noob

Berichten: 4

Geregistreerd: 16 Okt 2013 11:31

Bericht 13 Nov 2013 09:51

Re: Het hardlooptopic

Yeah :cheering: Heb een 5 km run gedaan en ik was niet eens laatste! :cheering: Wel met veel moeite gehaald, maar gehaald is gehaald. :-) Heb nu wel behoorlijk last van mijn rug, dus ik zit mijn training steeds maar uit te stellen. Maar toch, ik heb het gehaald. Super leuk trouwens dat er mensen langs de kant staan om je aan te moedigen :-)

Oh, en dan nog een vraag: Ik wil van de week naar de Runnersworld gaan voor nieuwe schoenen. Ik weet dat ze daar gebruik maken van een analyse. Zou je hier ook gebruik van kunnen maken om vervolgens toch niet die schoenen te kopen? Ik weet het, het klinkt een beetje krom. Maar dat je die schoenen daarna via internet ergens goedkoper bestelt.
<<

Anoniem321

Bericht 13 Nov 2013 09:55

Re: Het hardlooptopic

Bloempje, gefeliciteerd! Leuk is dat he, als mensen je aanmoedigen, ik heb dat nu ook al een keer mogen ervaren, super leuk!

Ik heb laatst ook een loopanalyse laten doen en heb vervolgens wel schoenen bij die winkel gekocht. (al ben je daar niet toe verplicht natuurlijk) Het zijn mijn eerste officieel aangemeten schoenen (daarvoor liep ik op hardloopschoenen van scapino).
Als deze schoenen straks af zijn, dan zou ik wel weer dezelfde via internet kunnen bestellen.
<<

Snirp

Bericht 13 Nov 2013 09:57

Re: Het hardlooptopic

Goed bezig bloempje!!!
Leuk he, al die mensen langs de kant! Ik krijg daar toch altijd weer energie van :)

Ik denk dat je prima aan kunt geven dat je je aan het oriënteren bent op schoenen.
Dan zou je misschien een analyse kunnen doen en aangeven dat je er nog even over na gaat denken...
Denk dat je niet eens de enige bent die dat op die manier doet.

Ik heb gisteravond weer een intervaltraininkje gedaan.
Heerlijk 3x5 minuten en dan tussendoor steeds 2 minuten wandelen.
Morgenavond een duurloopje van 45 minuten.
Moet zeggen dat het ik steeds leuker begin te vinden, nu het me 'makkelijker' afgaat!
<<

prepsel

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 40

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:14

Bericht 13 Nov 2013 10:05

Re: Het hardlooptopic

Bloempje schreef:Yeah :cheering: Heb een 5 km run gedaan en ik was niet eens laatste! :cheering: Wel met veel moeite gehaald, maar gehaald is gehaald. :-)


Goed hoor van je 5km! Ik heb gister 10 km gelopen, maar het ging voor geen meter :( heel veel last van slijm en kortademigheid :( zal wel door het weer komen.

Oh, en dan nog een vraag: Ik wil van de week naar de Runnersworld gaan voor nieuwe schoenen. Ik weet dat ze daar gebruik maken van een analyse. Zou je hier ook gebruik van kunnen maken om vervolgens toch niet die schoenen te kopen? [/quote]

Bloempje schreef:Goed hoor van je 5km! Ik heb gister een 10 km gelopen, maar het ging voor geen meter :( heel veel last van slijm en kortademigheid :( zal wel door het weer komen.


Volgens mij kan dat wel ja! al zou ik het dan in het begin gewoon even aangeven :)
<<

Anoniem38

Bericht 13 Nov 2013 10:09

Re: Het hardlooptopic

Vaak rekenen ze dan wel een klein bedrag voor de analyse. Wat ik ook wel logisch vindt als je elders schoenen koopt..

Ik heb gisteren rust gehouden. Wilde fietsen, maar te moe. Ben sowieso wat meer moe de laatste tijd. Met mijn krakkemikkige lijf moet ik dat toch goed in de gaten houden!
<<

Hunt

Kwebbel

Berichten: 496

Geregistreerd: 11 Nov 2013 11:24

Bericht 13 Nov 2013 10:32

Re: Het hardlooptopic

Audrey schreef:
YOLO! schreef:
Audrey schreef:Ik ga 21 december trouwens meedoen aan de santarun. 2,5 km hardlopen in kerstvrouwpakje voor serious request :cheering:

Geweldig! Hoe kom je daarbij? Waar is dat?


Is in Leeuwarden, de start is naast het glazenhuis. http://www.leeuwarden.rotarysantarun.nl


Dankje voor de info! Ben alleen bang dat dat een klein beetje te ver van mijn woonplaats is :-) Maar wel heel leuk :kt:
<<

Audrey

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 212

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:20

Bericht 13 Nov 2013 11:50

Re: Het hardlooptopic

Jip83 schreef:Vaak rekenen ze dan wel een klein bedrag voor de analyse. Wat ik ook wel logisch vindt als je elders schoenen koopt..

Ik heb gisteren rust gehouden. Wilde fietsen, maar te moe. Ben sowieso wat meer moe de laatste tijd. Met mijn krakkemikkige lijf moet ik dat toch goed in de gaten houden!


Als je het van te voren aangeeft kunnen ze inderdaad een bedrag rekenen voor de analyse. Vind ik eigenlijk ook meer dan logisch, je krijgt advies op maat en er wordt ook echt de tijd voor je genomen. Ik vind het dan ook eigenlijk maar raar om dan vervolgens te gaan kijken waar je ze goedkoper kan krijgen. Maar goed er zijn vast genoeg die dat doen.

Ik vond trouwens de service ook top, ik was in de winkel lang aan het twijfelen omdat ik van een "gewone" schoen naar een minimalistische loopschoen ging. Maar ik mocht ze gerust een paar keer proberen en als het dan niet beviel kosteloos retouneren. Dat heb je niet bij online winkels.


Ik wil vanavond ook gaan lopen, maar net als Jip niet helemaal fit. Had vorige week een fikse voorhoofdsholte ontsteking en ik voel me vandaag weer minder dan voorgaande dagen. Even kijken wanneer ik thuis ben hoe ik me dan voel.
April 2009; Famke
Mei 2011: Jonkje
Januari 2015: Jonkje
<<

Audrey

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 212

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:20

Bericht 13 Nov 2013 11:51

Re: Het hardlooptopic

@ YOLO: Wij doen het dan ook puur voor de lol! (en het goede doel natuurlijk).
April 2009; Famke
Mei 2011: Jonkje
Januari 2015: Jonkje
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:49

Bericht 13 Nov 2013 12:05

Re: Het hardlooptopic

Beterschap voor de zieken/even minder fitte mensen.

@Bloempje: goed gedaan, je eerste 5 km-loop!
Ik heb mijn hardloopschoenen bij Runnersworld gekocht en daar ook een analyse laten doen. Ik vind het wel zo netjes om ze daar te kopen, als je daar zo'n analyse laat doen.

Ik heb net 8 km gelopen. Het ging lekker. Echt lekker hardloopweer!
<<

Anoniem38

Bericht 13 Nov 2013 12:08

Re: Het hardlooptopic

Ik koop overigens weleens een tweede (zelfde) paar elders goedkoper via internet.
VorigeVolgende

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers