Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Tweede kind sneller dan de eerste?

<<

Anoniem186

Bericht 10 Nov 2013 16:21

Tweede kind sneller dan de eerste?

Voor de moeders met meerdere kinderen:

Is het bij jullie ook zo dat jullie tweede (of derde enz) kind sneller in ontwikkeling is dan de eerste?

Mijn dochter was gewoon in haar ontwikkeling (7 maanden tijgeren, maandje later kruipen, staan met 9 maanden, lopen met 13 maanden). Zoon is echt vlot. Kruipen met 6 maanden (maar een weekje getijgerd), zitten met 7 maanden, van de week ging hij staan. En net trok hij zich op aan een mandje met wieltjes en zette zo een paar stappen achter dat mandje.

Ik had het er met m'n moeder over. Zij dacht dat het kwam doordat een tweede wellicht meer geprikkeld wordt. Die ziet de oudste van alles doen. En er ligt een hoop speelgoed waar van alles meegedaan kan worden.
Dat klinkt op zich wel redelijk.

Hoe zat dat bij jullie?
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 10 Nov 2013 16:38

Re: Tweede kind sneller dan de eerste?

Zelf geen ervaring mee, maar mijn moeder vertelde dat mijn zusje altijd enorm tegen mij op keek en zich aan mij optrok. We schelen bijna twee jaar.

Mijn broertje daarentegen heeft écht een eigen tempo gehad (vrij laat met alles), maar misschien is dat weer terug te herleiden aan zijn gezondheid (veel dokter/ziekenhuis/enz).
L2014 & H2017
<<

Anoniem331

Bericht 10 Nov 2013 16:41

Re: Tweede kind sneller dan de eerste?

Mijn zoon praat vrij goed voor zijn leeftijd, altijd al zo geweest. Dan zei iedereen; dat kijkt hij af van zijn grote zus.
Ik geloof daar niet zo in, dan zouden alle 2e of 3e kinderen beter moeten praten dan de eerste, en dat is niet altijd zo.

Met de rest was de tweede dan ook veel trager.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6366

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 10 Nov 2013 17:11

Re: Tweede kind sneller dan de eerste?

Hier niet, mijn tweede was met alles veel later.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 10 Nov 2013 18:45

Re: Tweede kind sneller dan de eerste?

Hier motorisch gezien niet, de tweede was met alles later. Wel is ze veel gehaaider en wil alles doen wat haar broer ook doet. Qua praten lopen ze gelijk op in hun ontwikkeling denk ik.
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Tazz

Noob

Berichten: 114

Geregistreerd: 15 Okt 2013 14:11

Bericht 10 Nov 2013 19:00

Re: Tweede kind sneller dan de eerste?

Hier niet, mijn dochter was met alles vele malen sneller dan mijn zoontje, ze schelen 2 jaar.
<3 <3

Afbeelding
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 10 Nov 2013 19:11

Re: Tweede kind sneller dan de eerste?

Ik weet wel dat ik mijn zusje heb leren lezen toen ze nog op de kleuterschool zat. Maar dat moet er in potentie ook wel in gezeten hebben. Ik denk niet dat jouw zoon zo snel was geweest als hij niet die kracht had gehad of het in hem had gezeten dat te ontwikkelen.
Ik denk wel dat gestimuleerd worden zorgt dat iets sneller gaat en kan me voorstellen dat een iets ouder broertje of zusje behoorlijk stimulerend kan werken.
<<

Vlaai

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1374

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 10 Nov 2013 19:21

Re: Tweede kind sneller dan de eerste?

Ja en mijn oudste was al zo vlot met alles en deze helemaal.
Hij bestudeert z'n broer ook en probeert het daarna ook te doen.
<<

teletascha

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 446

Geregistreerd: 07 Sep 2013 09:00

Bericht 10 Nov 2013 19:50

Re: Tweede kind sneller dan de eerste?

Hier is de oudste veel sneller dan de jongste. Zoonlief kan met 9.5 maand nog niet rollen, niet tijgeren, niet kruipen.
Dochter liep al langs de meubels met 8 maanden.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem83

Bericht 10 Nov 2013 19:52

Re: Tweede kind sneller dan de eerste?

Hier is de jongste sneller qua motoriek (dus inderdaad kruipen, staan, lopen enz.), de oudste is sneller qua spraak.
<<

Anoniem 42

Bericht 10 Nov 2013 19:53

Re: Tweede kind sneller dan de eerste?

Ligt eraan met wat. De oudste was veel sneller met praten, mijn tweede dochter veel sneller met haar motoriek. Mijn derde dochter kan zich nu met ruim twee maanden al omrollen van rug naar buik en andersom en is motorisch gezien daarmee nog weer sneller.

Op motorisch vlak lijkt het dus steeds sneller te gaan (voor zover daar bij de derde al wat over te zeggen valt), met praten niet.
<<

Anoniem133

Bericht 10 Nov 2013 19:58

Re: Tweede kind sneller dan de eerste?

Mini schreef:Hier is de jongste sneller qua motoriek (dus inderdaad kruipen, staan, lopen enz.), de oudste is sneller qua spraak.


Bij ons ook. Nu is de jongste tot ongeveer 1,5 jaar slechthorend geweest, dus dat zal er ook mee te maken hebben gehad.
<<

RiLiJu

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 121

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:04

Bericht 10 Nov 2013 20:25

Re: Tweede kind sneller dan de eerste?

Hier op motorisch gebied wel. J. was daarin heel snel en gelijk ook heel sterk.
Qua spraakontwikkeling is hij juist een stuk trager dan zijn zus.
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:32

Bericht 10 Nov 2013 20:30

Re: Tweede kind sneller dan de eerste?

Ik heb het idee dat de jongste hier ook sneller gaat zijn met dingen. Hij draait zichzelf al op zijn zij, pakt van alles vast, brabbelt er vrolijk op los en is ontzettend nieuwsgierig.

Nu is hij net 3 maanden oud, dus heel veel kan ik er nog niet van zeggen. Toch merk ik wel dat hij in dit soort dingen heel anders is dan mijn dochter.
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

Bruintje beer

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 484

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:10

Bericht 10 Nov 2013 20:54

Re: Tweede kind sneller dan de eerste?

Lichamelijke ontwikkelingen gingen ze gelijk op. Kwa spraak was de oudste een stuk sneller.
Born to be loved.......
Grote meid 05-08-2009
Grote knul 04-06-2011
Kleine knul 03-12-2013
<<

Anoniem16

Bericht 10 Nov 2013 21:11

Re: Tweede kind sneller dan de eerste?

Hier gaat dat zeer zeker op. N gaat als een razende en R was gewoon normaal lekker op zijn gemakje. R kroop goed met een maand of 8-9 en N al met 6 mnd.

Ik denk idd dat ze veel meer ziet door R en denkt hey das leuk dat ga ik ook doen.

Nieuwste truc sinds vandaag... los staan.
<<

Anoniem28

Bericht 10 Nov 2013 21:22

Re: Tweede kind sneller dan de eerste?

qua motoriek gaan ze gelijk op. Qua spraak was de oudste veel sneller. Die beschikte op deze leeftijd al over een behoorlijk vocabulaire, terwijl de jongste nog niet veel verder komt dan njèh en DAH (die)
<<

Anoniem16

Bericht 10 Nov 2013 21:24

Re: Tweede kind sneller dan de eerste?

Bij spraak zijn meisjes vaak ook een stuk sneller toch? Dan lees ik tenminste hier nu ook wel terug.
<<

Posh

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 203

Geregistreerd: 29 Okt 2013 16:51

Bericht 11 Nov 2013 12:08

Re: Tweede kind sneller dan de eerste?

Hier gaat vrijwel alles sneller.
The only thing that matters is what you've given me; Unconditional Love.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11153

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 11 Nov 2013 12:09

Re: Tweede kind sneller dan de eerste?

Ik meen gelezen te hebben dat een tweede kind sneller is want die trekt zich op aan de oudere broer of zus. Het derde kind is vaak het laatste in het gezin en die wordt langer klein gehouden en is daarom weer langzamer.

Maar ik heb geen idee maar waar ik dat nou las, dus ik heb geen bron helaas.
R. 2013
D. 2016

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers