Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Mijn bevallingsverhaal

<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8476

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 31 Jul 2018 14:35

Mijn bevallingsverhaal

Jaaa ik heb eindelijk de tijd genomen om het uit te typen en wil het hier graag plaatsen. Het is een heeel lang verhaal geworden, chapeau als je het helemaal hebt doorgeworsteld!

Vrijdag 13 juli
Om 8 uur ’s ochtends was het zo ver en mochten we ons in het geboortecentrum van het ziekenhuis melden voor een inleiding. Ik was op dat moment precies 37 weken zwanger en de baby’s werden geschat op ruim 6 en ruim 5 pond, een mooie termijn en mooie gewichten om ze te laten komen! Ik had wel wat twijfel over het kunstmatig opwekken van de bevalling, en wilde het liefst dat mijn lichaam zelf aangaf klaar te zijn voor de bevalling. Ik had al een paar keer wat voorweeen gehad dus hoopte in elk geval op een paar cm ontsluiting zodat ze meteen mijn vliezen konden breken.

Om 8.45u lag ik aan de CTG en werd er na een half uurtje gecheckt op ontsluiting. Deze was op dat moment zo’n 1 a 1,5 cm, maar de baarmoedermond was nog stug en niet 100% verstreken. Er konden nog geen vliezen worden gebroken maar er werd gestart met orale tabletten om de baarmoedermond te primen. De eerste dosis deed niet zoveel, na 4 uur zat ik nog steeds op 1,5 cm ontsluiting. Wel voelde alles al wat weker. De volgende dosis deed wel wat meer, ik kreeg regelmatige harde buiken (om de 3,5 min) die ook al drukkend aanvoelden. Helaas kregen we toen het nieuws dat ze die avond niet meer verder zouden gaan met inleiden, want als het even kon wilden ze een tweelingbevalling overdag ‘plannen’. Best een domper, want ik had juist het idee dat mijn lichaam het zelf aan het overnemen was. Bij de laatste check bleek ik wel genoeg ontsluiting te hebben om de volgende ochtend mijn vliezen te kunnen breken. Spannend!

Zaterdag 14 juli
Na een nacht best goed geslapen te hebben maar waarin ik met elk toiletbezoekje hoopte dat de vliezen toch vanzelf zouden breken of de weeën zouden doorzetten werd ik op 14 juli wakker, nog steeds zonder baby maar met de wetenschap dat ze die dag sowieso zouden komen. ’s Ochtends was het tergend lang wachten totdat ik aan de CTG lag en nog langer wachten op de dienstdoende gynaecoloog die mijn vliezen kon breken. Om 10u werden mijn vliezen eindelijk geprikt en werd geprobeerd om bij ‘baby A’ een electrode op zijn hoofdje te plaatsen. Dit deed mij ontzettend pijn, ik heb het echt uitgegild. De gynaecoloog kon ik blijkbaar niet goed bij en de electrode zat wel ‘vast’ maar registreerde helaas geen hartslag. Er werd besloten eerst een uurtje te wachten om te kijken hoe mijn baarmoeder zou reageren op de gebroken vliezen, maar in dat uur werd ons weinig rust gegund omdat het infuus niet goed bleek te zitten. De dag ervoor was er al één keer in een zenuw geprikt met een dikke hand als gevolg, en ook dit infuus bleek in een klepje te zitten waardoor mijn hand dik werd en het vocht niet goed door mijn aderen stroomde. Dus na nog twee keer prikken (auwww) zat ‘ie eindelijk goed. Toen was er alweer een uur verstreken en kon ik meteen op de weeenopwerkkers worden aangesloten.

De eerste dosis deed meteen z’n werk, ik kreeg lichte weeën. Na een half uur werd de dosis verhoogd en kreeg ik krachtige weeën. Deze heb ik eerst staand/leunend opgevangen tot ik op een gegeven moment graag in bad wilde. De gynaecoloog ging daarmee akkoord, maar wilde wel nog een keer die elektrode proberen te plaatsen. Het verwijderen van de elektrode die erin zat lukte echter niet, dus liet hij me bij hoge uitzondering met het dubbele draadloze ctg-apparaat in bad. Na een half uur sterke weeën was ‘baby A’ zo ver naar beneden gezakt dat de CTG niks meer registreerde en toen raakte iedereen weer in lichte paniek. Er waren constant mensen aan me aan het sjorren om die CTG proberen te verplaatsen en er werd uiteindelijk nog een keer geprobeerd de oude elektrode op L's hoofd te verwijderen (gelukt) en een nieuwe te plaatsen (mislukt, weer geen registratie). Op dat moment had ik het niet meer. Helaas bleef mijn ontsluiting ook op 4,5 cm steken. Ik wilde in mijn bubbel kruipen om de weeën de baas te blijven en mijn kinderen op de wereld te zetten maar omdat er constant aan me geplukt en gevoeld werd en mensen vonden dat L's hartslag écht elk moment geregistreerd moest worden (bij de bevalling van mijn oudste dochter werd er gewoon af en toe met een doppler geluisterd) werd ik voor de keuze gesteld: uit bad, in bed en dan nog een keer proberen die elektrode te plaatsen of een keizersnede. Dat laatste was volgens de gynaecoloog best een optie omdat hij met de kracht van mijn weeën had verwacht dat ik al een stuk verder zou zijn, en dat gevoel had ik zelf ook heel sterk. Ik wilde mijn kinderen zo graag NU in mijn armen en werd helemaal gek van alles wat er mis ging dat ik voor een keizersnede koos.

Toen moest ik uit bad en werd de tweede elektrode van L's hoofd verwijderd. Ik kreeg een operatiejasje aan en moest op bed wachten tot de OK klaar was. Helaas had het geen effect om de weeenopwekkers uit te zetten en zelfs een spuit weeenremmers deed niks; ik had dat uur om de 2 min superheftige weeën. Echt heel naar als je weet dat ze voor niks zijn en je alleen maar op bed mag liggen. Ik heb toen wel even liggen janken geloof ik van wanhoop. Ondertussen kreeg ik nog een katheter en paracetamol, en na wat een eeuwigheid leek te duren werd ik om 15.30u eindelijk naar de OK gereden.
Op de OK ging alles heel snel. Ik had nog steeds weeën en was bang niet stil te kunnen blijven zitten tijdens de ruggenprik maar dat bleek een eitje, hij zat er zo in. EINDELIJK stopten de weeën. Ik voelde mijn onderlichaam doof worden en moest meteen plat op m’n rug. Dat voelde echt heel naar met mijn mega buik en sterk dalende bloeddruk door de ruggenprik. Ik kreeg iets toegediend om de bloeddruk wat te verhogen en dat hielp gelukkig iets. Mijn man was inmiddels ook bij me in zijn OK-outfit en de keizersnede begon. De artsen hadden een animerend gesprek over hoe balen het was dat ze net de climax van de tenniswedstrijd misten (ja echt!! Niet normaal toch?! Hallooo, ik was gewoon bij :nerd: ) en voor ik het wist werd L. uit mijn buik getild. Ik mocht meekijken. Tranen van geluk en ontlading! Ik mocht hem niet meteen zien, hij werd eerst nagekeken. Ondertussen duurde het even maar werd na een dikke minuut ook J geboren. Dat vergde iets meer gesjor, ze lag helemaal bovenaan mijn buik in stuitligging. Ze begon niet meteen te huilen en er werd een kinderarts bijgehaald, maar al snel hoorde ik dat het ook met haar heel goed ging.

Toen kwam mijn man bij me staan met L in z’n armen, en kon ik zijn gezichtje even zien en aanraken. Wauww! Even later werd ook J bij me gebracht. Ik werd ondertussen dichtgemaakt en de arts kwam met een verrassende mededeling: Tijdens de keizersnede hadden ze gezien dat J met haar billen L's hoofd naar achteren duwde. Dát was dus de reden van de stagnerende bevalling; hij lag niet goed, kon zijn kin niet op zijn borst doen en kwam niet dieper in het geboortekanaal. Ik ben daar best opgelucht over dat er een reden is gevonden, anders had ik denk ik echt het gevoel gehad te vroeg te hebben opgegeven. L had ook allemaal krassen op zijn voorhoofd van die stomme elektrode, de gynaecoloog dacht dat het zijn achterhoofd was.

Om 16.30u werd ik al rillend en klappertandend naar de IC gebracht die in het weekend dienst deed als recovery. Na een half uur werd er naar de afdeling gebeld dat ik kon worden opgehaald want ik was weer wat stabieler. Helaas duurde het tot 17.30 en toen was er nog steeds niemand gekomen. Toen riep ik dat ik naar mijn kinderen wilde en besloten die lieve meiden van de IC me maar te brengen :love: . Eenmaal op de kamer heb ik voor het eerst met ze in mijn armen kunnen liggen en hebben ze beide voor het eerst aan de borst gedronken. Wauwww wat een fijne momenten! Het was een pittige dag maar ik was zo gelukkig dat ik ze gezond en wel in mijn armen had. J bleek met 2328gr wat lichter dan gedacht en werd onder controle gesteld van de kinderarts. L was met 3012gr een gemiddelde voldragen eenlingbaby op 37w. Gelukkig deed J het ook meteen goed dus echte zorgen hebben we niet over haar gehad.

Op de keizersnede kijk ik eigenlijk wel met een goed gevoel terug. Ik ben heel blij dat ik die keuze op dat moment had gemaakt, want waarschijnlijk had het dezelfde uitkomst gehad als we langer hadden doorgemodderd. De inleiding vond ik wel erg heftig, ook omdat er steeds van alles mis ging met het prikken van de infusen en het plaatsen van die klote-elektrode. Ik heb nog nachtmerries gehad over mensen die aan me zaten/me aanranden terwijl ik niks kon zeggen en me niet kon bewegen. Ik snap goed dat ze zich alleen maar aan protocollen moesten houden maar ik voelde me echt heel onprettig bij het constant gericht zijn op risicobeheersing en daarbij over mijn grens gaan ipv op vertrouwen in mij en mijn baby’s. Daar heb ik nog een paar keer goed om gejankt. Nu kan ik het meestal wel met droge ogen vertellen.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25116

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 31 Jul 2018 14:46

Re: Mijn bevallingsverhaal

Pittige bevalling, Teuntje! Maar you did it! Fijn hè, eindelijk geen weeën meer na de ruggenprik?! Pff ik was toen ook zo blij dat die ellende voorbij was!

Nu lekker genieten van die twee knapperds. Goed dat je het hebt opgeschreven, dat helpt goed bij de verwerking!
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem250

Bericht 31 Jul 2018 14:46

Re: Mijn bevallingsverhaal

Heftige tweelingbevallling. En wat rot dat er zoveel misging. Maar je hebt het geweldig gedaan. Wat een prestatie! Ik herken het wel hoor, zoveel mensen aan je bed en aan je lijf. En dat zij alle beslissingen voor je nemen. En jouw gevoel echt niet relevant is.

Hoe gaat het nu met jullie? En met E als grote zus? Moet je ze ook echt om de drie uur wekken voor een voeding of hoef je dat wat minder strak aan te houden, omdat ze al wat zwaarder zijn? Ik heb je foto's op instagram gezien. Je kinderen zijn prachtig! Wat zullen jullie trots zijn.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 31 Jul 2018 14:49

Re: Mijn bevallingsverhaal

Goed dat je het allemaal hebt opgeschreven. Het klinkt alsof er best wat dingen zijn waar je nog lange tijd mee in je hoofd kan zitten, dus goed erover praten helpt altijd. Ik kan me wel goed voorstellen dat je het fijn vindt dat er een verklaring is voor waarom het niet vorderde. Die twee zaten elkaar nu al dwars, dat wordt nog wat. ;)

Veel geluk met je prachtige kinderen.
Let's discover the world together.
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 31 Jul 2018 17:15

Re: Mijn bevallingsverhaal

Wat een heftige bevalling. Fijn dat je je goed voelt bij het kiezen voor de keizersnede uiteindelijk.

Gaat alles goed nu? Is je man nog lang vrij? En wat vind E van haar broertje en zusje?
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8476

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 31 Jul 2018 20:54

Re: Mijn bevallingsverhaal

Bedankt voor het lezen en de lieve reacties!

Holly, ja dat vond ik inderdaad het lastige, dat je een soort onderdeel werd van het ziekenhuissysteem ipv een individu die aan het bevallen is. Ik snap het wel hoor, die risicobeheersing maar soms mag er wel iets meer naar de situatie worden gekeken en gehandeld denk ik.

Het gaat verder allemaal goed met ze!! Voeden kost alleen heeeel veel tijd, dat vind ik wel lastig. Overdag om de 3 uur en dan ben je zeker wel ruim een uur bezig. In de middag en avond hebben ze vaak krampjes dus dan heb je helemaal je handen vol. ‘S nachts kunnen ze er gelukkig al wat langer tussen laten, ze komen rond 10 a 11 uur, 3 a 4 uur en dan rond 7 uur. Best luxe al! Oh maar nu ik dit allemaal bedenk heb ik zoveel respect voor dat je dit gewoon alleen hebt gedaan destijds.

Jezzie, E vindt het allemaal moeilijker merken we. Ze vraagt de heeeele dag door onze aandacht en dan vaak op een negatieve manier. Ze zit ook rustig een uur achter haar bord eten zonder een hap te nemen, alleen maar kletsen en ons vragen stellen. Lastig hoor! Dat kunnen we er vaak nét niet bij hebben terwijl je juist niet boos op haar wil worden.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 31 Jul 2018 20:57

Re: Mijn bevallingsverhaal

Heftig verhaal Teun! Zo nu en dan lekker laten komen hoor die tranen

Begrijp ik goed dat je beide baby's (live) borstvoeding geeft? Knap hoor!!
Het lijkt me voor een peuter al erg ingrijpend om een broertje of zusje te krijgen, laat staan 2. Sneu voor E dat ze het moeilijk vindt.
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11210

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 31 Jul 2018 21:05

Re: Mijn bevallingsverhaal

Teun, wat een verhaal! Goed dat je het helemaal uitgeschreven hebt, dat helpt je vast.

Logisch dat E. het er moeilijk mee heeft, dat merkte ik hier al toen mijn zoon geboren werd en jullie E. krijgt er gelijk twee. Lijkt me erg moeilijk voor jullie. In die beginperiode ging mijn man vaak even alleen met E. weg, even wat leuks doen, maar lijkt me voor jou best zwaar om dan ineens alleen met twee baby's te zitten. Wel fijn dat ze voor hun leeftijd echt al wel goed slapen!
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 31 Jul 2018 21:10

Re: Mijn bevallingsverhaal

Lastig dat E het moeilijk heeft. Lijkt me voor jullie ook moeilijk. Is voor iedereen wennen met 3 kinderen.
Niet te veel boos worden. Ze had altijd 100% papa en mama voor. En dat is nu gedeeld door 3.
Hopelijk vind alles snel en beetje z'n plekje.
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram
<<

Ikknutsel

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 185

Geregistreerd: 17 Aug 2017 07:47

Bericht 31 Jul 2018 22:51

Re: Mijn bevallingsverhaal

Teun wat een verhaal.
Gelukkig ruim op tijd gekozen voor de keizersnede.
Anders was het spoed geworden. En nu heb je rustig mee kunnen kijken.
Knap hoor 2 borstvoeding geven!
Wat vervelend dat je dochter op een verkeerde manier aandacht vraagt. Maar ook zon te begrijpen.
Het gaat minder worden,;ze moet zo wennen aan de nieuwe situatie.
Probeer een paar keer dag een paar minuten haar alleen aandacht te geven.
Even een boekje lezen, samen een broodje smeren, samen kleuren. Ik weet dat je super druk bent met de baby's. Maar hier hielp het erg goed.
Succes met de kleintjes.
2010☆☆☆☆☆☆20162017 2017
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 31 Jul 2018 23:14

Re: Mijn bevallingsverhaal

Wat een mooi verhaal zo Teun. Enorm knap gedaan allemaal hoor! Ik vind het zo tof af en toe via hier of insta een sneak mee te krijgen van jullie mooierds. Jullie zijn een heerlijk gezin zo met zn vijven.

E trekt vast snel bij hoor. Maar lastig is dat he :(
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 01 Aug 2018 13:40

Re: Mijn bevallingsverhaal

Wat een heftig verhaal, ik kan je gevoelens erover wel begrijpen! Ik hoop dat jullie en E snel een fijne flow vinden.
L2014 & H2017
<<

Islandgirl

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1155

Geregistreerd: 08 Aug 2017 07:14

Bericht 01 Aug 2018 20:59

Re: Mijn bevallingsverhaal

Wat een verhaal zeg! Fijn dat je met een goed gevoel op de keizersnede terug kijkt. En je hebt echt 2 prachtkinderen erbij, ze zijn zo schattig! Hopelijk draait E een beetje snel bij, is voor haar natuurlijk ook even wennen maar extra pittig voor jullie!
11-4-2018
Instagram

Afbeelding
<<

Anoniem315

Bericht 01 Aug 2018 21:19

Re: Mijn bevallingsverhaal

Jeetje, wat een verhaal! Maar gelukkig, je hebt het achter de rug. Wat ontzettend knap dat je borstvoeding geeft aan twee kinderen. Hopelijk vind je je weg daarin.
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 12:19

Bericht 01 Aug 2018 23:17

Re: Mijn bevallingsverhaal

Wow Teun, wat een verhaal! Gelukkig is het nu allemaal voorbij en kan je hopelijk toch ook genieten van die mooie twins van je. Het lijkt me ook heel moeilijk voor E., maar ook voor jullie, om ineens aandacht te moeten delen/verdelen. Jullie vinden daar vast wel jullie weg in, het zal alleen even goed zoeken zijn.
2012 & 2016

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers