Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Gebruik van invalidentoilet

<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:32

Bericht 04 Jul 2018 16:14

Gebruik van invalidentoilet

Zojuist zag ik onderstaand filmpje langskomen op één van de Facebookgroepen die ik volg.

https://www.youtube.com/watch?v=ppNYZq- ... e=youtu.be


Het gaat over het symbool van o.a. het invalidentoilet. Dat dit symbool eigenlijk heel misleidend is, omdat lang niet elke beperking zichtbaar is. Er zijn tal van mensen die om wat voor reden dan ook gebruik maken van het invalidentoilet, terwijl ze gewoon lopend naar buiten komen.

Vroeger dacht ik daar nooit zo bij na en had ik -als ik heel eerlijk ben- best snel een oordeel klaar over mensen die bij de toiletten aan kwamen lopen en zomaar de rij leken te omzeilen door het invalidentoilet te gebruiken. Tegenwoordig ben ik ook één van die mensen, omdat ik tegenwoordig stromend water nodig heb tijdens een toiletbezoek. Aan de buitenkant zie je niks, maar gezien de werkruimte en de voorzieningen in het invalidentoilet, heb ik eigenlijk geen keus. Gelukkig nog geen mensen meegemaakt die daar wat van zeiden, maar dat gaat ongetwijfeld komen. Nu ben ik inmiddels mondig genoeg en zal ik daar echt wel een rake opmerking tegenover zetten.

Naar aanleiding van dit filmpje vraag ik mij wel af hoe jullie daar in staan. En zeg eens eerlijk, denk jij, al dan niet onbewust, ook wel eens: 'lekker makkelijk, die gebruikt gewoon het invalidentoilet omdat ze niet in de rij wil staan'? Of ben jij misschien wel één van die mensen? Of zie je het invalidentoilet gewoon als één van de toiletten, maar waar er toevallig maar één van is, waardoor mensen die op dat toilet zijn aangewezen ook gewoon in de rij moeten staan (en dus langer moeten wachten, omdat dat specifieke toilet vrij moet zijn).
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

Rose.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2362

Geregistreerd: 04 Sep 2013 20:13

Bericht 04 Jul 2018 16:18

Re: Gebruik van invalidentoilet

Eerlijk, als het heel druk is en ik moet echt nodig gebruik ik hem zelf ook wel eens... Aan de andere kant ben ik ook 'gewoon' chronisch ziek (zie je aan de buitenkant niet) en soms kan net de hogere pot me helpen als ik veel pijn heb.

Ik heb hierover daarom niet snel een oordeel, zeker omdat ik weet hoe rot het is opmerkingen te krijgen dat je er niet ziek uit ziet etc
Mijn blog: http://www.enjoycelife.nl

Want de allermooiste bloemen, groeien vlak langs het ravijn
En om die te kunnen plukken moet je durven bang te zijn ♥
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:32

Bericht 04 Jul 2018 16:19

Re: Gebruik van invalidentoilet

Rose. schreef:Eerlijk, als het heel druk is en ik moet echt nodig gebruik ik hem zelf ook wel eens... Aan de andere kant ben ik ook 'gewoon' chronisch ziek (zie je aan de buitenkant niet) en soms kan net de hogere pot me helpen als ik veel pijn heb.

Ik heb hierover daarom niet snel een oordeel, zeker omdat ik weet hoe rot het is opmerkingen te krijgen dat je er niet ziek uit ziet etc


Dat is nou juist waar het filmpje over gaat, dat je ook met jouw 'beperking' legaal van het invalidentoilet gebruik kunt maken.
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

Anoniem236

Bericht 04 Jul 2018 16:28

Re: Gebruik van invalidentoilet

Als ik nodig moet of een van mijn kinderen, dan gebruik ik het invalide toilet inderdaad om de rij te omzeilen.
Misschien een beetje aso, maar dan neem ik even de gok dat er niet binnen een minuut iemand komt die er wel officieel gebruik van maakt.
Trouwens, verschoonruimtes zitten ook erg vaak op een invalide toilet, dus pak hem beet de laatste 6 jaar is dat ook vaak de reden geweest, dan plas ik ook meteen, ga niet nog eens extra in de rij staan.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6357

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 04 Jul 2018 16:30

Re: Gebruik van invalidentoilet

Toen ik nog zichtbaar beperkt was (met gips en/of krukken) maakte ik er zeker wel gebruik van. Ook omdat ik die extra ruimte dan ook gewoon echt nodig had. Nu ik die hulpmiddelen niet meer gebruik ga ik ook niet meer naar het invalidentoilet. Hoewel ik nog wel beperkt ben heb ik die extra ruimte niet meer nodig.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:26

Bericht 04 Jul 2018 16:55

Re: Gebruik van invalidentoilet

Ik ga op mijn werk ook wel eens. Met name als ik m'n menstruatiecup wil verschonen (vanwege de wasbak in de ruimte).

Los daarvan vind ik het soms ook 'gewoon een toilet'. Dus bij nodig moeten en een rij maak ik er dan ook gebruik van.
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 04 Jul 2018 17:02

Re: Gebruik van invalidentoilet

Ik gebruik hem af en toe ook maar alleen als ik last heb van mijn darmproblemen. Dan kan ik helaas niet wachten plus dat ik dan water etc binnen handbereik heb als ik toch niet geheel op tijd was. Daarom vind ik het wel heel vervelend als hij bezet is en iemand eruit komt met de mededeling dat het toch tijd scheelt omdat je niet de rij hoeft te staan. Dan denk ik wel even hij is er voor mensen die niet zo lang in de rij kunnen staan, wees blij dat jij het wel kan en hou de invalidentoilet vrij voor mensen die hem echt nodig hebben.
Ik vind het daarom ook altijd heel onhandig gekozen om daar de babyverschoningsruimte ook te plaatsen.
Verder heb ik normaal gesproken er geen oordeel over als ik mensen de invalidentoilet uit zie lopen en geen zichtbare beperking zie. Juist omdat het bij mij ook niet zichtbaar is en de invalidentoilet mij heel veel ellende heeft bespaard.

Ik ben overigens wel eens erop aangesproken dat ik er gebruik van maakte. Ik was met een cliënt in het ziekenhuis en zij moest naar het toilet. Ik moet haar daarbij helpen dus dan pak ik ook de invalidentoilet. En toen we naar buiten kwamen kreeg ik de wind van voren van een dame op leeftijd hoe ik wel niet durfde er gebruik van te maken want die was er voor mensen op leeftijd. Toen heb ik wel even uitgelegd dat die wc er is voor mensen met een beperking en dat mocht ze het niet al hebben gezien mijn cliënt een beperking heeft en daar dus gewoon gebruik van mag maken.
<<

Wasmand

Kletskop

Berichten: 526

Geregistreerd: 09 Okt 2013 20:19

Bericht 04 Jul 2018 17:03

Re: Gebruik van invalidentoilet

Een invalide toilet is voor mensen in een rolstoel en alle andere mensen horen naar de gewone wc te gaan. Zo dacht ik er altijd over. Ook door het icoontje van de invalidewc.
Nu ik de reacties lees; stromend water, krukken, hoge wc i.v.m pijn is het heel logisch dat ook niet rolstoelgebruikers deze gebruiken.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11487

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 04 Jul 2018 17:04

Re: Gebruik van invalidentoilet

Ik vind het ergens ook een gewoon toilet, maar wel met de voorwaarde dat mensen met een beperking voor gaan. Ik was vandaag met j een dagje weg en heb ook gebruik genaakt van de invalidentoilet. Met zn tweeen in zo’n mini hokje inclusief tas is gewoon niet te doen. Dus dan maak ik er ook gebruik van.
2015 💙
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5443

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 04 Jul 2018 17:14

Re: Gebruik van invalidentoilet

Ik heb daar eigenlijk nooit zo bij stil gestaan. Ik denk dan toch vaak aan iemand in een rolstoel idd, stom eigenlijk. Ik heb het filmpje trouwens nog niet gezien.
Ik heb zelf ook problemen gehad met mijn darmen en ben me er daardoor wel bewust van hoe weinig toiletten er eigenlijk zijn in openbare ruimtes/plekken en dat in de rij staan ook echt niet handig is. Ik heb daar wel echt stress van gehad toen.
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 04 Jul 2018 17:29

Re: Gebruik van invalidentoilet

Ik gebruikte hem 'vroeger' met J regelmatig. Ze heeft oa een angststoornis en was als de dood voor van die hand-droog-blazers. Ze raakte dan compleet in paniek en durfde daardoor niet naar de gewone toiletten met buikpijn en natte broeken als gevolg. Als ik zag dat er zo'n blazer hing ging ik dus met haar naar de invalidentoilet zodat ze rustig en zonder angst naar de wc kon.
Voor mezelf zou ik het niet zo snel doen omdat ik inderdaad vind dat die 'vrij' moeten blijven voor degene die de extra ruimte, rust en faciliteiten echt nodig hebben.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Zero

Bericht 04 Jul 2018 21:58

Re: Gebruik van invalidentoilet

Als er een grote rij staat zou ik de invalide toilet ook gewoon gebruiken. Ik zou het ergens haast weer raar vinden als dat niet zou kunnen - het blijft toch gewoon een toilet voor iedereen? Je hoeft toch niet in je broek te pissen omdat je niet invalide bent?
Als er dan iemand aan komt in een rolstoel of die een kind moet verschonen (kan soms ook alleen daar) dan ja- zal die ook even moeten wachten.

Maar het ligt er ook wel een beetje aan waar ik ben en hoeveel wc's er zijn en hoe snel de rij gaat etc etc.



Op mijn werk is er trouwens maar één toilet voor klanten en die is voor iedereen gemaakt.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9723

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 04 Jul 2018 22:42

Re: Gebruik van invalidentoilet

Als er geen invaliden in de rij staan, ga ik ook prima naar dat toilet. Wel vind ik dat ze voor dat toilet voorrang moeten krijgen. Maar verder vind ik een toilet een toilet en dat bordje geeft aan dat het geschikt is voor rolstoelen/moeilijk te been/of andere redenen waarom er iets extra's nodig is voor hun om prettig naar het toilet te kunnen.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 05 Jul 2018 09:58

Re: Gebruik van invalidentoilet

Ik denk daar dus totaal niet over na. Wie er wel of niet geoorloofd gebruik van mag maken. Doe het zelf ook vaak zat, als er een enorme rij staat en er geen invalide/ minder mobiel iemand in de buurt is.

Ik denk er dus serieus niks bij.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1936

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:18

Bericht 05 Jul 2018 11:09

Re: Gebruik van invalidentoilet

Ik heb er voor dit topic echt nog nooit over nagedacht dat het als niet zichtbaar invalide ook nuttig kan zijn zo'n toilet. Niet dat ik oordeelde als iemand er gebruik van maakte terwijl ik niets aan diegene zag, maar heb er gewoon nog nooit zo over nagedacht. Eye opener dus!
Juli 2015
Maart 2017
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 05 Jul 2018 13:51

Re: Gebruik van invalidentoilet

Ik had er eigenlijk ook nog nooit zo over nagedacht. En terwijl ik de post van Rose. lees vind ik dat nogal stom van mezelf. Zou best wat liever voor mezelf mogen zijn en soms eens gebruik maken van de hogere wcpot op het invalidentoilet. ik vind de toiletpotten elders vaak vervelend laag.

Een goede eye opener dit topic!
Afbeelding
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:20

Bericht 05 Jul 2018 19:50

Re: Gebruik van invalidentoilet

Met mijn zoon maak ik weleens gebruik van het invalidentoilet (maar alleen als deze vrij is), vanwege de ruimte. Toen wij op vakantie gingen, stopten we onderweg om even naar het toilet te gaan bij een groot benzinestation. Daar stond een lange rij voor de toiletten, we sloten netjes achteraan. Maar we werden door de toiletbeheerder direct gewezen op het invalidentoilet. Waarschijnlijk is de gedachte dan al dat moeders met kinderen daar ook handig gebruik van kunnen maken, zodat de rij ook wat sneller gaat.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15870

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 05 Jul 2018 20:14

Re: Gebruik van invalidentoilet

Ik snap eigenliijk niet zo goed waarom je een invalidetoilet ook niet als normaal toilet zou kunnen gebruiken. Het gaat er toch om dat er een toilet is met voldoende ruimte en hulpmiddelen voor mensen met een beperking. Maar het hoeft toch niet zo te zijn dat je daar als gezond persoon geen gebruik van kunt maken als hij vrij is?
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem336

Bericht 05 Jul 2018 20:21

Re: Gebruik van invalidentoilet

Idd. Wat Lady zegt. Ik begrijp het ook niet goed. Ik ga zeker wel naar het invalidentoilet als de rij lang is, en soms ook naar het mannen toilet. Ik vind er niet zo veel van.

Hebben invaliden extra haast dan? Waarom hebben zij voorrang op andere toiletgebruikers?
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1685

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 05 Jul 2018 20:32

Re: Gebruik van invalidentoilet

Er zijn genoeg invalide mensen die extra haast hebben. Die door hun handicap niet 10 minuten kunnen wachten als ze naar de wc moeten.

Overigens vind ik dat je best gebruik kunt maken van het invalide toilet zolang die vrij is. Als er mensen komen die door hun handicap gebruik moeten maken van het invalide toilet vind ik wel dat ze voorrang hebben.
2010 2012
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11130

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 05 Jul 2018 21:16

Re: Gebruik van invalidentoilet

Als ik de kinderen mee heb ga ik altijd naar het invalide toilet. Net even wat handiger met z'n drieën. Verder bij hoge nood ook wel. Alleen maar beter voor de doorstroming van de andere rij.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem280

Bericht 06 Jul 2018 06:18

Re: Gebruik van invalidentoilet

Ik gebruik hem sowieso wanneer ik met de kinderen weg ben..
De ruimte vind ik dan ideaal.
Ben ik alleen gebruik ik altijd de gewone wc.
Al zijn die lage toiletten een funest voor mijn rug.
<<

Tiara

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 367

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:05

Bericht 06 Jul 2018 08:17

Re: Gebruik van invalidentoilet

Ik gebruik hem ook vanwege mijn beperkingen als er een rij staat bij de dames omdat ik niet lang kan staan. En toch voel ik mij dan op een of andere manier opgelaten.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 06 Jul 2018 08:24

Re: Gebruik van invalidentoilet

Ik vind ook dat je er gewoon gebruik van kan maken als het invalidetoilet vrij is, maar dat iemand die daadwerkelijk invalide is voorrang heeft, ten eerste om wat Lexi zegt en ten tweede omdat er ook meestal maar één invalidetoilet is, als iedereen die in de rij staat daar ook gebruik van mag maken moet de persoon die hem echt nodig heeft onevenredig lang wachten.

Dat je raar wordt aangekeken als je naar het invalidetoilet gaat terwijl je gewoon kan lopen gaat dan in mijn ogen meer op als je die voorrang níet geeft, omdat je zelf ook echt niet kan wachten en/of alleen naar dat toilet kan, maar niemand ziet het aan je. Als je gewoon gaat terwijl je daarmee niemand benadeelt, kijkt niemand daar toch van op?
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:32

Bericht 06 Jul 2018 14:37

Re: Gebruik van invalidentoilet

Susan schreef:Dat je raar wordt aangekeken als je naar het invalidetoilet gaat terwijl je gewoon kan lopen gaat dan in mijn ogen meer op als je die voorrang níet geeft, omdat je zelf ook echt niet kan wachten en/of alleen naar dat toilet kan, maar niemand ziet het aan je. Als je gewoon gaat terwijl je daarmee niemand benadeelt, kijkt niemand daar toch van op?



En dat gebeurt dus wel regelmatig. Ik heb al meerdere malen gelezen op een pagina van stomadragers dat zij erop worden aangesproken gewoon het invalidentoilet uit te komen. Ik heb het zelf andersom ook al meegemaakt. Het was toen nog veel korter na mijn operatie, dus ik zat toen nog in de rolstoel. Toen ik voor het toilet zat te wachten, vertelde iemand mij dat deze bezet was, maar niet door een invalide.
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers