Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Gezinnen met 1 kind

<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 08 Jun 2018 11:50

Re: Gezinnen met 1 kind

Hier hetzelfde als bij Carrie.
We hebben 1 kind en ik heb geen broers en zussen.
Ik word ook af en toe verdrietig als ik over het verhaal nadenk.
Ik heb het zelf vroeger niet gemist en nu wel af en toe. We hebben een erg kleine familie.
We twijfelen om die reden ook erg over een tweede.
Helaas was het bij T allemaal erg spannend en om die reden durf ik niet goed.
Sommige (pittige) dagen denk ik het is goed zo.
En soms twijfel ik toch weer.
Mocht ik een tweede krijgen die ook weet extra zorg nodig heeft heb ik ook geen sociaal vangnet binnen de familie.
Dat maakt het nog lastiger
2016
<<

Anoniem301

Bericht 08 Jun 2018 11:52

Re: Gezinnen met 1 kind

Salome schreef:Hier hetzelfde als bij Carrie.
We hebben 1 kind en ik heb geen broers en zussen.
Ik word ook af en toe verdrietig als ik over het verhaal nadenk.
Ik heb het zelf vroeger niet gemist en nu wel af en toe. We hebben een erg kleine familie.
We twijfelen om die reden ook erg over een tweede.
Helaas was het bij T allemaal erg spannend en om die reden durf ik niet goed.
Sommige (pittige) dagen denk ik het is goed zo.
En soms twijfel ik toch weer.
Mocht ik een tweede krijgen die ook weet extra zorg nodig heeft heb ik ook geen sociaal vangnet binnen de familie.
Dat maakt het nog lastiger

Ah, herkenbaar Salome. Ik heb nog wel mijn moeder/oma als sociaal vangnet. Knuffel voor jou.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 08 Jun 2018 11:54

Re: Gezinnen met 1 kind

Carrie schreef:
Salome schreef:Hier hetzelfde als bij Carrie.
We hebben 1 kind en ik heb geen broers en zussen.
Ik word ook af en toe verdrietig als ik over het verhaal nadenk.
Ik heb het zelf vroeger niet gemist en nu wel af en toe. We hebben een erg kleine familie.
We twijfelen om die reden ook erg over een tweede.
Helaas was het bij T allemaal erg spannend en om die reden durf ik niet goed.
Sommige (pittige) dagen denk ik het is goed zo.
En soms twijfel ik toch weer.
Mocht ik een tweede krijgen die ook weet extra zorg nodig heeft heb ik ook geen sociaal vangnet binnen de familie.
Dat maakt het nog lastiger

Ah, herkenbaar Salome. Ik heb nog wel mijn moeder/oma als sociaal vangnet. Knuffel voor jou.

Thnx. Ja we hebben wel mijn schoonouders maar die passen al veel op.
Enorm dankbaar voor maar soms weet je gewoon echt niet hoe je iets moet regelen.
Met twee kinderen weet ik het dan ook niet haha
2016
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 08 Jun 2018 12:11

Re: Gezinnen met 1 kind

Ik ben ook enig kind en ik heb verder eigenlijk niet echt familie waar nog contact mee is. Vroeger vond ik het niet erg toen vond ik het juist wel fijn om alleen te zijn. Nu mis ik af en toe wel een broer of zus. Als mijn ouders dood gaan ben ik echt helemaal alleen. Ik heb mijn eigen gezin natuurlijk wel nu maar ik vind het jammer dat er dan niemand meer is die mij al mijn hele leven kent. Er is dan eigenlijk niemand meer die mij als kind heeft gekend. Ook lijkt het me best zwaar als mijn ouders ouder worden, niemand om de zorg mee te delen.

Ik heb nu twee kinderen, ik wilde er graag drie of vier maar mijn man vond twee genoeg. Ik denk dat dat onbewust toch ook wel is omdat ik het nu zelf wel mis. Ik weet dat het geen garanties geeft voor later maar als ik ze nu samen zie dan ben ik wel heel blij dat we het niet bij 1 hebben gelaten.

Ik vind enig kind zijn niet zielig. Ik zou me ook niks aantrekken van reacties van andere mensen. Je kind kan beter enig kind zijn dan dat je nog een kind krijgt alleen maar voor je andere kind, dat lijkt me ook geen goede situatie.
2010 2012
<<

Geel

Bericht 08 Jun 2018 12:31

Re: Gezinnen met 1 kind

Dikke knuffel voor jou Carrie (en Salome en anderen ook). Het lijkt me een heel naar gevoel en ik kan me ook goed voorstellen dat je er verdrietig van wordt, omdat het iets is wat je mist en nodig hebt. Da’s echt niet stom hoor!
<<

Anoniem281

Bericht 08 Jun 2018 13:38

Re: Gezinnen met 1 kind

Oh wat een akelig verdriet, meiden.

Ik ben niet enig kind, maar ik heb één broer bij m'n moeder en één broertje bij mijn vader. We zijn allemaal niet samen opgegroeid, ik heb een paar jaar bij de één gewoond en een paar jaar bij de ander. Ik vóél me dus soms wel enig kind. Ik geloof niet dat een kind perse iets mist, mits er genoeg ruimte is voor vriendjes en vriendinnetjes. Op vakantie bijv. een vriendje mee laten nemen, of op vakantie gaan met familie (en neefjes&nichtjes)

Tobias zal zeer waarschijnlijk ook enig kind blijven, gewoon, omdat ik het mooi geweest vind zo. 't Voelt heel compleet en 't voelt absoluut als een gezin.
<<

Poeke

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 182

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:35

Bericht 08 Jun 2018 15:14

Re: Gezinnen met 1 kind

Wat een verdriet en gemis voor sommige hier.

Wij hebben een tijd lang ook getwijfeld over een 2e kindje, onze zoon is nu bijna 4.
Uiteindelijk kreeg ik toch de hormonen&het gevoel dat ik graag nog een kindje wilde en ben nu 3 mnd zwanger.

Wel voelde het toch ook alleen met onze zoon echt als een gezin (want ja dat ben je ook echt met 1 kind) en voelde het erg compleet en als de 3 musketiers. Nu ik in verwachting ben kijk ik er natuurlijk naar uit maar vind het ook doodeng om dit perfecte gezinnetje 'te verstoren'.

Zelf heb ik wel 1 zus en weet dus niet wat het is om enigst kind te zijn. Wel valt het me op dat steeds meer mensen (bewust) voor 1 kind kiezen, dus ik denk over een tijdje dat het veel vaker voor komt dan nu het geval is.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 08 Jun 2018 15:33

Re: Gezinnen met 1 kind

Wat verdrietig inderdaad, ik wilde jullie geen rotgevoel geven vandaag. Sterkte!

Dat lijkt me ook een heel lastig dilemma, Fientje! Welke opties zijn er voor jullie hierin?

Carrie, kan me voorstellen dat het zo voor jou voelt. Ik hoop dat je het enigzins kan relativeren door te denken aan je man en gezonde en knappe kind. Mijn zus heeft nog geen kinderen, maar wel een kinderwens. Mijn zwager heeft wel 3 kindjes rond de leeftijd van F. We zien elkaar alleen niet zo heel vaak.

Net liep ik met F door de speeltuin en toen voelde ik wel een pijnlijk schuldgevoel, misschien dat dit voorlopig nog wel even blijft.
Laatst gewijzigd door SoGood op 08 Jun 2018 15:37, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8602

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:45

Bericht 08 Jun 2018 15:33

Re: Gezinnen met 1 kind

Fientje schreef:Interessant topic!Het laatste wat nog bij ons meespeelt: we hebben nog 2 embryo's in de vriezer, wat doen we daarmee? Echt zo'n ethisch ding.

Lastig is dit hè! Ik snap het dilemma en het voelt zo gek om ze ‘weg’ te doen. Er zit al zoveel liefde in en letterlijk bloed, zweet en tranen. Neem de tijd en geniet van M, hopelijk komt met de tijd een keuze die goed voelt.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 09 Jun 2018 12:08

Re: Gezinnen met 1 kind

Geel schreef:Dikke knuffel voor jou Carrie (en Salome en anderen ook). Het lijkt me een heel naar gevoel en ik kan me ook goed voorstellen dat je er verdrietig van wordt, omdat het iets is wat je mist en nodig hebt. Da’s echt niet stom hoor!


Ik vind dit altijd een lastig iets omdat ik niet echt goed weet wat ik mis. Ik heb geen broers of zussen wat mijn ouders heel erg vinden. Medisch gezien was dit niet verantwoord. Maar ik kom zelf wel uit een grote familie. Helaas wonen die ver weg. Mijn neefjes en nichtjes lopen de deur bij elkaar plat en ik woon 150 km verderop. Nu ik ouder ben heb ik natuurlijk een vriendengroep, buren van dezelfde leeftijd en collega's dus het voelt al heel anders dan 10 jaar geleden.
Mijn man heeft een broertje. Geweldig vond ik het toen hij een vriendin kreeg. ''helaas'' bleek later dat hij gevoelens voor mannen heeft en heeft inmiddels alweer 2 jaar een hele leuke vriend. Mijn zoontje heeft dus 2 ooms en hij is er gek op! Zo ontzettend leuk om te zien maar tante word ik dus zeer waarschijnlijk ook niet.
Nu zijn wij ook nog de eerste van onze vrienden die een kindje hebben haha dus dat maakt het verhaal wel een beetje compleet :palm: Hoop dus echt dat mijn vriendinnen een keer klapperende eierstokjes krijgen :smile:
2016
<<

Anoniem304

Bericht 09 Jun 2018 12:14

Re: Gezinnen met 1 kind

Hee maar Salome heel veel mannen koppels hebben ook steeds vaker kinderen. Wie weet! :D
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:20

Bericht 09 Jun 2018 20:54

Re: Gezinnen met 1 kind

Mijn zoon is ook enig kind, zijn vader en ik gingen uit elkaar dus een tweede kind is er niet van gekomen.
Hij vindt het soms fijn (als hij ziet dat er in gezinnen met broertjes / zusjes bijvoorbeeld ruzie is over het speelgoed) en kan zich ook prima alleen vermaken, maar hij vraagt wel geregeld of hij nog eens 'een broertje' krijgt. En hij denkt dan ook luidop na waar het broertje dan moet slapen etc. Ik heb geen relatie, maar H, zegt dan 'hij mag mijn vader wel lenen'. Hij is er dus wel veel mee bezig. Ik denk dan ook weleens aan de toekomst: als volwassene bijvoorbeeld in het geval van ziekte / overlijden van ons als ouders.
Wij gaan wel regelmatig naar mijn zus en zwager, H. noemt hun kinderen ook zijn zusje en broertje. En hij speelt regelmatig met vriendjes. Dus of hij het nou daadwerkelijk echt mist, of dat hij er vooral nieuwsgierig naar is, vind ik lastig te peilen. Hij kiest er regelmatig voor om niets af te spreken na school, omdat hij ook graag alleen speelt. Het enige wat wij wel merken is dat hij sociaal-emotioneel iets achterloopt (of liep, hij haalt het nu wat in), wat wel (mede) kan komen doordat hij de omgang met andere kinderen pas later heeft kunnen oefenen.

Mijn zoon en ik vormen dus samen een gezin, ik denk ook wel dat de meeste mensen dat zo zien. Dat sommige mensen dat anders zien, heb ik bijvoorbeeld gemerkt met Sinterklaas en met de vakantie. Dan kreeg ik reacties als 'vieren jullie dat met zijn tweeën?' of 'gaan jullie dan samen op vakantie?' alsof alleen met je kind Sinterklaas of vakantievieren maar oneindig saai is. Overigens vieren wij Sinterklaas ook vaak nog wel met de familie, en wij zijn ook weleens met familieleden weg, maar we vermaken ons ook prima met z'n tweeën en dat kunnen sommige mensen zich blijkbaar niet voorstellen. Terwijl diezelfde mensen ook gewoon met hún gezin Sinterklaas en vakantie vieren, alleen is die gezinssamenstelling dus iets anders.
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:06

Bericht 09 Jun 2018 21:32

Re: Gezinnen met 1 kind

Hier wel twee kinderen en bij mij thuis 4 kinderen, maar dat is geen garantie voor "later". Zoals ik het nu inschat gaan de meiden later geen contact hebben met hun nichtjes, mijn zus is begin 30 en geen relatie, zie ik voorlopig ook niet gebeuren, mijn zusje wil geen kinderen en mijn broertje woont nog niet eens op zichzelf en ik vraag me af of zijn vriendin kinderen wil. Dus wel veel familie maar degene die er zijn daar is het contact slecht mee, en degene die geen kinderen hebben of willen is het contact goed mee. Buiten dat zit er straks enorm leeftijdsverschil tussen evt nieuwe neefjes of nichtjes. Leuk die grote familie maar geen garantie voor "later"
<<

Cactus

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 549

Geregistreerd: 30 Jul 2017 19:57

Bericht 09 Jun 2018 22:13

Re: Gezinnen met 1 kind

Een tijdje afwezig geweest, maar wel regelmatig aan het meelezen. Wilde toch even reageren op deze post, aangezien wij nu ook voor dit dilemma staan. Durven we het nog een keer aan of moeten we blij zijn met wat we hebben: een prachtige zoon!

Laten we voorop stellen dat als je 1 kind hebt, je dan zeker wel een gezin bent. Wat een domme opmerking.
Vaak als we ergens zijn met D, vind ik het zo vervelend om kinderen met hun broer of zus te zien. Want dat gun ik D ook zo erg. Hij heeft wel een lief neefje waar hij vaak mee speelt, maar een eigen broertje of zusje is toch anders. Hij kan gelukkig ook heel goed zelf spelen en is heel sociaal.

Daarbij gun ik mijn ouders nog zo graag een tweede (eigenlijk derde) kleinkind. Mijn zus wil wel kinderen, maar daar is de situatie nu nog niet naar en ze durft ook niet zo goed meer.

Het is een lastige keuze. Gelukkig hoeven wij die niet nu al te maken. Ik ben nog 'maar' 32. Maar teveel leeftijdsverschil wil ik ook liever niet.

De tijd zal het leren. Mocht het ons nog een keer gegund zijn, hebben we iig veel mensen om ons heen die ons steunen en helpen.
Maart 2015 - stoer ventje
Februari 2018 - kleine vechter *
April 2019 - onze held
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 10 Jun 2018 06:54

Re: Gezinnen met 1 kind

Cactus, hoe gaat het met jullie? Wat een moeilijke beslissing die jullie moeten nemen, na al het verdriet en de onzekere tijd die jullie ongetwijfeld door zullen moeten staan. Veel sterkte en succes met het maken van een beslissing. Ook het even niet maken van een beslissing is een keuze hè.
<<

Cactus

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 549

Geregistreerd: 30 Jul 2017 19:57

Bericht 10 Jun 2018 08:49

Re: Gezinnen met 1 kind

Het gaat wel redelijk goed. We zijn er natuurlijk elke dag mee bezig, maar kunnen het gevoel nu iets verder laten zakken, waardoor we ook normaal kunnen functioneren. Dat lukt niet altijd en dat is ook goed. Vrijdag hadden we een bruiloft en heb voor het eerst weer echt lol gehad. Het was heerlijk!

Het liefst willen we nu al wel weer, maar zat zou emotioneel en lichamelijk gezien niet verstandig zijn. Die spanning kunnen we nog niet aan, want spannend wordt het sowieso. Nu volgen we echt ons verstand, maar hoop dat we ooit ons gevoel kunnen gaan volgen. Nu eerst alles weer op de rit krijgen en dan zien we wel.

Het is gewoon zo oneerlijk. Ik wil een broertje of zusje voor hem waarmee hij kan spelen en ruziemaken en niet een broertje die hij kent van foto's en onze verhalen.
Maart 2015 - stoer ventje
Februari 2018 - kleine vechter *
April 2019 - onze held
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers